Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Forslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Arne Sortevik, Anders Anundsen, Kåre Fostervold og Bård Hoksrud om å etablere trafikksikkerhetshaller i Norge

Innhold

Til Stortinget

I 2005 ble 223 personer drept i trafikken på norske veier, i tillegg ble ca. 11 700 personer skadet. Disse tallene er etter forslagsstillernes mening alt for høye og viser med all tydelighet at trafikksikkerhetsarbeidet i Norge må forsterkes for å sikre at enda færre mennesker skal bli skadd eller drept i trafikken. Alle er kjent med at det gjøres en rekke trafikksikkerhetstiltak som man i større og mindre grad lykkes med, og forslagsstillerne mener det er viktig å fokusere på de tiltakene som man ser gir best mulig effekt. Vi vil derfor peke på et tiltak som Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) i Rogaland (som eier), har etablert i samarbeid med fylkestrafikksikkerhetsutvalget i Rogaland og Statens vegvesen. Her har man etablert en hall hvor man har en rekke aktiviteter for å fremme trafikksikkerhetsarbeidet overfor innbyggerne i Rogaland.

Bakgrunnen for etableringen av hallen var et sterkt ønske og et brennende engasjement fra en rekke personer som daglig arbeider i trafikken, og med trafikksikkerhet. Initiativet ble tatt fra ATL i Rogaland som fikk med seg samarbeidende etater og organisasjoner som ønsket at det ble etablert et fast sted hvor man kunne stille ut det utstyret som man bruker i forbindelse med trafikksikkerhetsarbeidet, samtidig som man i en slik hall også kan lage til kulisser/stander fra reelle trafikksituasjoner. Dette blir brukt aktivt i arbeidet for å gi informasjon om hvordan man på en sikker og trygg måte bør ferdes i trafikken. Forslagsstillerne mener derfor at en slik måte å bygge opp en hall på gir et større helhetsperspektiv, og sikrer at man får muligheten til å gi et langt mer effektivt og målrettet tilbud.

I dag benyttes blant annet hallen til å avholde mange av kjøreskolenes førstehjelpskurs med realistiske øvelser i samarbeid med Røde Kors. I tillegg tilbyr man barnehagene, skoleelever, organisasjoner og bedrifter å kunne komme til hallen for å lære mer om hvordan man ferdes i trafikken, samtidig som man også lærer om trafikksikkerhet i trygge og realistiske miljøer. Mange av de store bedriftene i området har i forbindelse med etableringen av denne hallen også valgt å sette trafikk og trafikksikkerhet på dagsorden i sin bedrift som en del av sitt HMS-arbeid og benytter nå trafikksikkerhetshallen svært aktivt i sitt arbeid for å skape gode og trafikksikre holdninger blant sine ansatte.

Tanken og ønsket med denne typen haller er å bruke disse aktivt i forhold til å sette trafikk og trafikksikkerhet på dagsorden, samt få den enkelte til selv å tenke igjennom at de valgene man tar, kan få store konsekvenser for fremtiden. Denne typen haller er også etablert flere steder i våre naboland Finland og Sverige, og det er også flere etableringer på trappene i disse landene. I tillegg vet man at det også er flere andre fylker som kan tenke seg å etablere denne typen haller i Norge. Trafikksikkerhetshallen i Rogaland hadde sannsynligvis aldri blitt bygget dersom man ikke hadde fått med næringsliv og andre aktører til tenne på ideen, samt disses vilje til å bidra økonomisk for å etablere hallen. Forslagsstillerne vet at flere av dem som nå ønsker å etablere slike haller, sliter veldig med å skaffe tilveie nødvendige midler til etableringen. Forslagsstillerne mener at dette tiltaket i Rogaland er et så spennende og nyskapende tiltak som gir gode resultater, at vi derfor ønsker at det etableres en ordning som gir et tilskudd til etablering av trafikksikkerhetshaller i Norge. Forslagsstillerne vil peke på at hver dødsulykke er beregnet til å koste samfunnet ca. 25 mill. kroner. I forhold til antallet drepte i 2005 utgjør dette ca. 5,5 mrd. kroner. En person som blir alvorlig skadd koster ca. 16 millioner kroner. I tillegg til dette kommer alle de menneskelige lidelsene dette påfører familie og venner. Forslagsstillerne mener derfor at det vil være positivt med en ordning hvor staten, etter søknad kan være med og bidra økonomisk for å få etablert trafikksikkerhetshaller i Norge. Dette finansieres ved omprioriteringer innenfor Samferdselsdepartementets totale rammer, men slik at det ikke skjer på bekostning av vegutbygging eller øvrige trafikksikkerhetstiltak.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen vurdere å fremme forslag om å innføre en tilskuddsordning for etablering av trafikksikkerhetshaller i Norge.

16. februar 2006