Forslag fra stortingsrepresentantene Øyvind Korsberg, Hans Frode Kielland Asmyhr og Kåre Fostervold om utarbeidelse av en reiselivsmelding
Innhold
Reiselivsnæringen er en bransje i sterk internasjonal vekst og en næring der Norge har en rekke naturgitte fortrinn som bør utnyttes i tråd med en aktiv næringspolitikk. Flere land har utarbeidet en klar strategi for å legge forholdene til rette for å utvikle reiselivsnæringen som en vekstbransje. En slik strategi mangler dessverre i Norge til tross for at vi har de beste forutsetninger for en sterk og vekstkraftig næring.
Forslagsstillerne viser til at Regjeringen i Soria Moria-erklæringen har programfestet at det skal utarbeides en nasjonal strategi for reiseliv. Kvalitetssikring av de norske reiselivsproduktene er et av flere punkter som skal følges opp. Forslagsstillerne mener det er viktig at det utarbeides en strategi for utvikling av reiselivsnæringen, og fremmer på denne bakgrunn forslag om at Stortinget ber Regjeringen fremlegge en reiselivsmelding for Stortinget.
Reiselivsnæringen har over tid hatt en betydelig vekst både internasjonalt og i Norge. Samfunnsutviklingen i mange land går i retning av at folk ønsker seg flere opplevelser som følge av økende velstand, men også på grunn av at opplevelser mange steder gjøres mer tilgjengelig gjennom profesjonell organisering.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at mulighetene for økt verdiskaping innenfor norsk reiselivsnæring er store fordi vi har mange naturgitte fortrinn. For å kunne lykkes er det viktig med en målrettet og samordnet satsing i likhet med hva mange andre land har gjort.
Reiselivsnæringen har i Norge, i takt med den internasjonale utviklingen, over en årrekke hatt stor vekst, og fremstår i dag som en betydelig aktør med hensyn til sysselsetting og verdiskaping. Reiselivsnæringen står for omtrent 4 pst. av bruttonasjonalproduktet og skaper verdier for ca. 60-80 mrd. kroner. Reiselivsnæringen representerer derfor en av Norges betydeligste eksportnæringer.
Selv om Norge har mange naturgitte fortrinn for en vekstkraftig reiselivsnæring, er det en utfordring med lave totale markedsandeler. Andre land har i større grad enn Norge greid å legge et grunnlag for vedvarende vekst ved en aktiv og målrettet satsing på internasjonal profilering. Til tross for at reiseliv i mange år har vært på den politiske dagsorden, har tiltakene på området vært preget av uklare og skiftende målsettinger som har medført en lite målrettet reiselivssatsing. Den internasjonale konkurransen på reiselivsområdet blir stadig sterkere, og det er særlig en styrket og mer målrettet satsing på internasjonal markedsføring av Norge som reisemål som kan styrke vår konkurranseposisjon. Bakgrunnen for å hevde dette er at Norge er lite kjent i utlandet som reisemål og at vi i liten grad har greid å ta andeler av den økende internasjonale turismen.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at reiselivsnæringen møter mange nasjonale utfordringer som i den globale konkurransesituasjonen vil utgjøre en konkurranseulempe. Her kan nevnes mangelfull offentlig infrastruktur som særlig rammer utvikling av reiselivsbedrifter i distriktsnorge. Av stor betydning er også treghet i de sterkt byråkratiske plan- og reguleringsprosessene som kan gjøre det umulig å bygge ut og videreutvikle lokalmiljøer med hensyn til reiseliv. I denne sammenheng er det også viktig å fremheve regelverk knyttet til landbruksnæringen som gjør det svært vanskelig å utnytte slike eiendommer for å utvikle lokale reiselivsbedrifter i distriktsnorge. Det er av betydning at slike utfordringer for næringen presenteres i en reiselivsmelding.
Reiselivsnæringen er en viktig eksportnæring for Norge, og det er av sentral betydning at næringen gis internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser som kan gi grunnlag for videre vekst. Reiseliv er en næring der Norge har mange naturgitte fortrinn for å kunne utvikle en naturbasert opplevelsesturisme i et internasjonalt marked som er i sterk vekst.
Flere land har utviklet en målrettet strategi for satsing på reiseliv som vekstnæring og lykkes med å gjøre landet kjent internasjonalt som et reisemål. Til tross for at satsing på reiseliv lenge har vært på dagsordenen i Norge, har målsettingene vært uklare og lite samordnet, slik at Norge er lite kjent internasjonalt som turistmål, sett bort fra Danmark der vi er markedsleder.
Forslagsstillerne er opptatt av å etablere en aktiv og målrettet satsing på norsk reiseliv som en fremtidig vekstkraftig eksportnæring, og fremmer derfor forslag om at Stortinget ber Regjeringen utarbeide en reiselivsmelding som i full bredde kan presentere de utfordringer næringen i dag møter nasjonalt og internasjonalt, samt legge grunnlaget for en aktiv norsk reiselivspolitikk.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en stortingsmelding om en samordnet og målrettet strategi for norsk reiselivsnæring.