Store kjønnsforskjeller i tilgang på bil
Flere menn enn kvinner har førerkort. Og i familier med én bil er det som oftest mannen som disponerer bilen. Mens bilen ofte er viktig for mannens identitet, er bilen for kvinner i større grad bare et framkomstmiddel. Både unge menn og unge kvinner velger i synkende grad å ta førerkort.
Førerkort i aldersgruppen 18-24 år
Årstall: |
Kvinner |
Menn |
1994: |
75 prosent |
83 prosent |
2001: |
66 prosent |
74 prosent |
Det er fremdeles stor forskjell i Norge på kvinner og menns tilgang på bil. I 2001 hadde 72 pst. av alle menn god tilgang på bil, mens kun 56 pst. av alle kvinner hadde det samme. Sammenliknet med kvinner er menn oftere sjåfør og sjeldnere passasjer.
Forskjellige reisevaner mellom kvinner og menn, 2001
Kjønn: |
Reiselengde per dag: |
Reisetidsforbruk per dag: |
Kvinner: |
30,3 km |
53 min. |
Menn: |
43,5 km |
67 min. |
Den nasjonale reisevaneundersøkelsen 2001 - nøkkelrapport
Gjennomsnittlig reiser kvinner og menn i Norge 36,9 km hver dag, og bruker ca. 1 time på disse reisene. Forskjellene mellom kvinner og menns reisemønster er derimot stort. Kvinner reiser kortere enn menn, men bruker nesten like lang tid. Kvinner reiser mer kollektivt og har mer kompliserte reisemønster. Kvinners reisemønster preges av mange korte reiser med barn, og innkjøp på vei hjem fra jobb. Menn gjennomfører tre ganger så mange lange arbeidsreiser i løpet av et år som kvinner.
Reisevaner - forskjeller kvinner og menn.
Kvinner |
Menn | |
Antall km per dag som bilfører |
10 km |
15 km |
Andel kollektivreiser i alt |
55 prosent |
45 prosent |
Kvinner kjører mindre bil enn menn. Menn står for 60 pst. av all bilkjøring i Norge. Kvinner reiser oftere kollektivt, og står for 60 pst. av alle reisene med T-bane, og 58 pst. av alle rutebussreisene. Menn flyr oftere enn kvinner. 63 pst. av alle flyreiser foretas av menn.
Randi Hjorthol, TØI
Kvinner går også mer enn menn. Av kvinners daglige reiser foregår 25 pst. til fots, mens menn velger å være fotgjenger i 18 pst. av sine reiser.
Også når det gjelder arbeidsreiser er menn- og kvinners reisemønster forskjellig. Kvinner velger oftere å reise på jobb kollektivt, enn hva menn gjør.
Transportmiddelbruk på arbeidsreisen for kvinner og menn, 2001
Kjønn: |
Andel som bilfører: |
Andel med kollektiv: |
Kvinner: |
55 |
15 |
Menn: |
69 |
10 |
Den nasjonale reisevaneundersøkelsen 2001 - nøkkelrapport
Kvinner forårsaker færre alvorlige ulykker i trafikken enn menn. Unge menn utgjør den gruppen som oftest forårsaker og deltar i dødsulykker og ulykker med alvorlig personskade. I større grad enn menn føler også kvinner seg utrygge i trafikken. Det har kvinner også til en viss grad grunn til å være, for mens risikoen for menn og kvinner for å bli involvert i en personskadeulykke er like stor, har kvinner større sjanse for å bli involvert i personskadeulykker som rammer dem selv (Bjørnskau T. Risiko i trafikken 2001-2, TØI-rapport 692/2003).
Dette skyldes først og fremst fysiske forskjeller på menn og kvinner, men det kan også ha å gjøre med at en god del påkjørsler bakfra kjennetegnes ved at menn kjører på kvinner, og at det dermed er kvinnene som skades (Bjørnskau T. (1994): Økningen i påkjørsler bakfra – et resultat av økt antall spill uten løsning?, Oslo TØI, arbeidsdokument TST/054894).
Kvinner er også i større grad enn menn villig til å akseptere fartsgrenser og andre restriksjoner for å øke trafikksikkerheten.
Kilde: Statens vegvesen Vestfold, årsrapport 1999