Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vurdering av behov for tiltak

Forslagsstillerne oppfatter at det er bred enighet om å sikre at utvidelsen av EØS-området og økt arbeidsinnvandring fra 1. mai 2004, ikke skaper økt sosial dumping. I forkant av Regjeringens fremleggelse av St.prp. nr. 3 (2003-2004), ble det nedsatt en tverrdepartemental gruppe som la fram en rapport som befattet seg først og fremst med hvordan utvidelsen ville kunne innvirke på våre velferdsordninger. Dette er ikke tilstrekkelig. Forslagsstillerne mener derfor at EØS-utvidelsen er en god anledning til å sette inn tiltak mot den sosiale dumpingen som foregår i dagens Norge, og den forverring som kan følge av utvidelsen.

Forslagsstillernes erkjennelse er at dagens system ikke godt nok hindrer sosial dumping. Det må gjøres vanskeligere for useriøse arbeidsgivere som spekulerer i å redusere lønns- og arbeidsvilkår for å unngå konkurransevridning bort fra de seriøse. I dag rammer sanksjonene oftest dem som vil ta del i retten til arbeid og selvforsørgelse. Gjennom bedre tilsyn og mer effektive sanksjoner må vi sikre at alle som arbeider i Norge, arbeider med norske standarder for lønns- og arbeidsvilkår. Forslagsstillerne mener at dagens arbeidstilsyn, med alle sine erfaringer og sin kompetanse, må kunne settes i stand til å ivareta dette.

Videre mener forslagsstillerne at det er påkrevd å få kontrollregimer som sikrer at underleverandører overholder regelverket. Det er stort behov for gjennomgang av liberaliseringen av lovverket for inn- og utleie av arbeidskraft, som kom i år 2000 og som ennå ikke er evaluert, slik forutsetningen var.

I forbindelse med EØS-utvidelsen har Fellesforbundet og LO konkludert med følgende forslag til tiltak for å bekjempe sosial dumping:

"Fellesforbundet

Landsmøtet i Fellesforbundet mener det er nødvendig å målrette tiltakene mot useriøsitet. I ytterste fall kan dette stå om framtida for et organisert arbeidsliv der tariffavtaler er det normale.

Landsmøtet krever at følgende blir prioritert:

  • 1. Hovedentreprenør og byggherre må gjøres sterkere ansvarlig for at underentreprenører opererer innenfor lov- og avtaleverk og betaler skatt og avgifter.

  • 2. Norge må, på lik linje med flere av dagens EU-land, som en overgangsordning, beholde dagens bestemmelser om bevegelse av arbeidskraft fra EUs nye medlemsland fra 1. mai 2004.

  • 3. Kravene til registrering av utenlandsk arbeidskraft i Sentralskattekontoret for utenlandssaker må skjerpes kraftig.

  • 4. Allmenngjøring av tariffavtaler, i første omgang på utvalgte områder. Med bakgrunn i erfaringene, må det vurderes om allmenngjøring skal benyttes på flere områder. Sikre at boikottbestemmelsene i lov om allmenngjøring følges effektivt opp.

  • 5. Tillitsvalgte hos hovedentreprenør skal ha tilgang på opplysninger om lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandører.

  • 6. Kreve bestemmelser i alle våre overenskomster om at innleie av arbeidskraft eller bortsetting av arbeid innenfor bedriftens ordinære virksomhet, skal avtales med de tillitsvalgte. Innleie fra vikarbyråer og fra utleie- og arbeidsformidlingsselskaper må kun gjelde for å erstatte navngitte personer.

  • 7. Kreve offentlige autorisasjonsordninger for vikarbyråer og for utleie- og arbeidsformidlingsselskaper.

  • 8. Etablering av en ordning (prekvalifisering) der bedrifter som ønsker å kunne komme i betraktning for å få anbud, må dokumentere at de ikke skylder skatt og avgifter, har ordnede lønns- og arbeidsvilkår og et skikkelig system for helse, miljø og sikkerhet. I første omgang må dette innføres for bygge- og anleggsbransjen.

  • 9. Når det offentlige eller et offentlig foretak setter bort arbeid, skal det i anbudsinnbydelsen kreves norske lønns- og arbeidsvilkår; jf. ILO-konvensjon nr. 94.

  • 10. Etablering av et system der hovedentreprenør kan dokumentere hvem som til enhver tid befinner seg på bygge- og anleggsplassene. Identitetskort må benyttes på alle bygge- og anleggsplasser.

  • 11. Bedring av håndhevings- og kontrollmekanismene gjennom slagkraftige offentlige og koordinerte tilsyn. Koordineringsansvaret mellom tilsynene og hovedansvaret for oppfølging må plasseres ett sted - i Arbeidstilsynet. Tilsynene skal kunne kontrollere lønns- og arbeidsvilkår. Sanksjonene overfor de bedrifter som begår ulovligheter må skjerpes betydelig. Strafferammene må virke avskrekkende.

  • 12. Mer effektive tiltak mot konkursryttere.

  • 13. Tilgangen til informasjon de ulike offentlige etater sitter på når det gjelder aktører som driver ulovlig må bli lettere, og det må bli enklere å utveksle informasjon mellom de ulike offentlige etatene som har kontroll- og tilsynsoppgaver.

  • 14. Bekjempelse av bruken av kontraktører.

  • 15. Etablering av en kontaktgruppe mellom partene i arbeidslivet og myndighetene som løpende skal vurdere tiltak for å bekjempe ulovligheter og useriøsitet i arbeidslivet.

LO-sekretariatet

LO-sekretariatet krever overfor myndighetene at følgende tiltak straks iverksettes:

  • 1. At det opprettes en kontaktgruppe mellom partene i arbeidslivet og myndighetene hvor konkrete tiltak og løpende saker diskuteres.

  • 2. Hovedentreprenører/oppdragsgivere gjøres ansvarlig for at underentreprenører betaler skatter og avgifter og ellers følger eksisterende lov- og avtaleverk.

  • 3. Privat arbeidsformidling og vikarbyråenes rolle i arbeidsmarkedet gjennomgås, herunder å vurdere en autorisasjonsordning og regler for dette.

  • 4. Tilsynsordningene gjennomgås i den hensikt å skape et slagkraftig og enhetlig tilsyn for å hindre sosial dumping. Sikre at de ulike tilsynsmyndigheter bruker det virkemiddelapparatet de har til disposisjon.

  • 5. Oppfølging og kontroll av allmenngjøringsvedtak legges til samme organ.

  • 6. Sikre tillitsvalgte innsynsrett i arbeidsforhold og arbeidsavtaler, men også rettigheter i forhold til anbuds- og kontrolltildelingsfasen, for å avdekke forsøk på sosial dumping.

  • 7. Utlendingsloven og at praktiseringen av den ikke liberaliseres når det gjelder arbeidsinnvandring fra land utenfor EØS-området etter 1. mai 2004.

  • 8. Innføres nasjonale overvåkingsmekanismer av ledighets- og sysselsettingsutviklingen i bransjer, regioner og på faggruppenivå.

  • 9. Videre at det skjer en overvåking av lønnsutviklingen og at partene i arbeidslivet trekkes aktivt inn i dette arbeidet både sentralt og regionalt.

  • 10. Å implementere ILO- konvensjon nr. 94 i norsk lov, slik at arbeid som er satt bort på entreprise av staten, statlige foretak, fylkeskommuner og kommuner skal baseres på de lønns- og arbeidsvilkår som er vanlig for sammenlignbart arbeid.

  • 11. Iverksette sanksjoner ovenfor virksomheter hvor sosial dumping benyttes som et ledd i konkurransen.

  • 12. Kravene til registrering av utenlandsk arbeidskraft i Sentralskattekontoret for utenlandssaker må skjerpes kraftig.

  • 13. Allmenngjøre deler av tariffavtaler på utvalgte områder.

  • 14. Etablere system der hovedoppdragsgiver kan dokumentere hvem som til en hver tid befinner seg på byggeplassen/anleggsplassen. Identitetskort benyttes på alle bygg- og anleggsplasser.

  • 15. Bekjempe bruk av kontraktører."