Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Bakgrunn

Det har nå gått ett år siden Stortinget behandlet St.meld. nr. 39 (2000-2001) om friluftsliv, ein veg til høgare livskvalitet. Der var det et viktig mål å sikre strandsonen bedre mot nedbygging og bedre allmennhetens tilgang til strandsonen. Et flertall fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viste til Sem-erklæringen, side 21:

"Samarbeidsregjeringen vil kartlegge utviklingen og sikre allemannsretten og allmennhetens adgang til naturområder og strandsonen."

Utover det ble det ikke etablert noen flertall eller vedtak som kunne bidra til å snu nedbyggingstrenden i strandsonen og redusere konfliktnivået. Tvert imot har det i den senere tid blitt dokumentert at til tross for plan- og bygningslovens og friluftslovens bestemmelser, fortsetter nedbyggingen av kystområdene våre, det etableres nye stengsler i strandsonen og det er liten framdrift i å bedre allmennhetens tilgang til strandsonen.

Forslagsstillerne understreker at graden av nedbygging og presset mot strandsonen langs sjø og vassdrag varierer sterkt fra kommune til kommune, både på grunn av varierende planpraksis og på grunn av variasjon i bosettingsmønster. Dette er reflektert ved at Østfold, Oslo, Akershus, Buskerud, Vestfold og Telemark alle er underlagt rikspolitiske retningslinjer for planlegging i kyst- og sjøområder i Oslofjordregionen (RPR-O), og at Direktoratet for naturforvaltning har fått i oppdrag å utarbeide forslag til rikspolitiske retningslinjer for Agderkysten. Rogaland og Hordaland fylker omfattes ikke. Her er det valgt en håndtering gjennom regionale kystsoneplaner, som skal forankres som fylkesdelplaner. Denne forståelsen bør ligge til grunn i arbeidet med å finne bedre virkemidler som vil motvirke den utviklingen vi har hatt i strandsonen i pressområder frem til i dag, og for å forebygge dette i fremtiden.

Dette bekrefter vurderingen i Innst. S. nr. 179 (2001-2002) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens undersøkelse av bygging i 100-metersbeltet langs sjøen, hvor det oppsummeres at:

"Riksrevisjonen er usikker på om de tiltakene departementet varsler er tilstrekkelige for å begrense ytterligere nedbygging."

I denne behandlingen understreket komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti,

"viktigheten av å kartlegge utviklingen og sikre allemannsretten og allmennhetens adgang til naturområder og strandsonen" og merket seg "Riksrevisjonens påpekning om at det gjennomgående bygges ut mer etter plan enn tidligere antatt, og at Riksrevisjonen mener det kan stilles spørsmål ved om den dokumenterte nedbyggingen samsvarer med lovverkets intensjoner om at det i 100-metersbeltet langs sjøen ikke skal tillates byggetiltak, og at 100-metersbeltet så langt som mulig skal holdes fritt for bebyggelse." Dette flertallet understreket "at det ifølge Riksrevisjonen kan stilles spørsmål ved om fylkesmannens virkemidler samlet sett er tilstrekkelige."

I tilegg til å overvåke og rapportere dispensasjonspraksis, er det derfor sentralt å prioritere arbeidet med å finne virkemidler som vil motvirke den utviklingen vi har hatt i strandsonen frem til i dag. Forslagsstillerne viser til at Friluftsrådenes Landsforbund har utarbeidet en rekke forslag til slike virkemidler. Forslagsstillerne foreslår følgende tiltak som kan bidra til å redusere konfliktnivået og øke allmennhetens tilgang til strandsonen:

  • Allmennhetens tilgang til kystarealer og til arealer langs vann og vassdrag tas inn i friluftslovens formålsparagraf.

  • Som hovedregel skal et belte langs sjø og vassdrag regnes som utmark.

  • Etablere bedre planformer for å regulere strekninger langs sjø og vassdrag.

  • Markere retten til bading og rasting i utmark.

  • Etablere som premiss at statseiendommer i strandsonen som er av interesse for friluftslivet og som skal avhendes, blir sikret som offentlige friluftsområder.

  • Sikring av friluftsområder styrkes med økte bevilgninger.

  • Styrke håndhevingen av bygge- og deleforbudet i 100-metersbeltet.

  • Presisere i friluftsloven hva som er å regne som sjikanøse stengsler.

  • Fastholde konsesjonsgrensen på 20 dekar for alle eiendommer innenfor 100-metersbeltet.