Forslag fra stortingsrepresentantene Olav Akselsen, Sylvia Brustad, Bjarne Håkon Hanssen, Sigrun Eng og Knut Storberget om tiltak for å få større andel av tømmer og trelastprodukter transportert på jernbane
Innhold
Godstransporten på tog er i Norge karakterisert som "skognæringens hovedpulsåre". For innlandsfylkene Hedmark og Oppland er skognæringen et av fundamentene i næringsutviklingen i innlandet. Nærmere 1/3 av tømmeravvirkningen skjer i Hedmark. Dette har en førstehåndsverdi på over 730 mill. kroner. Transportkostnadene for tømmer og flis er beregnet til over 30 mill. kroner pr. år om man tvinges til å flytte all transport fra tog til veg bare i Hedmark. I dag transporteres over 60 pst. av det totale massevirke og flisvolum på Røros- og Solørbanen. Disse to banene er således fundamentet for skognæringens transport på tog. En økning av transportkostnadene for skognæringen utover i dag, vil kunne gjøre uttak av tømmer til ulønnsom næringsvirksomhet. Dette vil kunne få alvorlig konsekvens for bl.a. sagbruksindustrien, og igjen for sysselsettinga i innlandet.
Skulle en i dag flytte den transport av tømmer og flis som går på tog over på veg, ville det innebære over 60 000 nye vogntog på våre veger med den trafikksikkerhetsmessige og miljømessige problematikk dette innebærer.
Myndighetene bør derfor fortsatt sikre slik transport og tog, og dessuten utvide mulighetene for transport særlig av skogindustriprodukter. Norske skogindustriprodukter transporteres i dag i svært liten grad på tog. Situasjonen er dramatisk endret på få år. For fem år siden fraktet man over 2 500 vogntog (tilsvarende vel 60 000 tonn) med skogindustriprodukter bare på Rørosbanen. Konkurransesituasjonen med våre naboland er hard. Deres transportkostnader er betydelig lavere, og det gis dessuten frakttilskudd. Skogindustriprodukter som trelast og plater er egnet for togtransport.
EU satser nå på togtransport. Økende biltrafikk har bidratt til en satsing på tog, særlig med henblikk på gods. Andelen eksport/import til EU på tog øker. Vår konkurransedyktighet vil avhenge av at vi kan følge denne utviklingen.
Østlandsforskning peker i sin rapport nr. 01/2003 "Rammebetingelser for transport av tømmer og trevarer - Rørosbanen og Solørbanen" på at det så å si ikke lenger transporteres trelast eller skogindustriprodukter på bane. Årsaken til dette opplyses å være at NSB og CargoNet har rasjonalisert og lagt om virksomheten.
Det bør derfor nå satses ytterligere på tiltak som øker skognæringens bruk av togtransport; særlig med hensyn til skogindustriprodukter. Regjeringen må se på alle sider av transportsituasjonen, bl.a. konkurranseforholdene, generelle rammevilkår, avgiftsbeleggingen og infrastrukturen.
Forslagsstillerne anmoder derfor Stortinget om å be Regjeringen fremme forslag til tiltak som vil kunne øke andelen massevirke, flis og skogindustriprodukter transportert på tog.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag som bedrer muligheten for skognæringen til økt transport av massevirke, flis og skogindustriprodukter på tog.