Styrke den internasjonale satsingen av Norge som turistland
Det er mye å vinne av verdiskapning innenfor turist- og reiselivsbransjen gjennom en internasjonal satsing og merkevarebygging. Aggressiv markedsføring i konkurrentland finansiert av myndigheter i andre land, har bidratt til tap av markedsandeler hjemme og mye ledig kapasitet. Arbeidsledigheten og reduksjon i kapasitetsutnyttelse er nå mer og mer fremtredende og rammer både by-Norge og distrikts-Norge. En mengde små og mellomstore reiselivsbedrifter opplever redusert etterspørsel. Behovet for å måtte bruke statlige midler for å stimulere egen turistnæring hviler på to forhold. For det første har skatte- og avgiftsnivået, og dermed kostnadsnivået, vedvarende over tid sørget for en generelt kapitalfattig privat sektor, inkludert turistnæringen. For det annet bruker andre land store statlige ressurser på markedsføring av turisme.
Det foreslås derfor å avsette 300 mill. kroner til markedsføring i utlandet av Norge som turistland. Det sier seg selv at beløpet ikke fornuftsmessig kan regnes med i budsjettbalansen. For det første brukes pengene i utlandet, for det annet vil innsatsen generere eksportinntekter og utnyttelse av ledig kapasitet.
Forslagsstillerne vil foreslå at Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å bevilge 300 mill. kroner til markedsføring i utlandet av Norge som turistland i 2003 og en tilsagnsfullmakt om samme beløp for 2004.