Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Styrke den internasjonale satsingen av Norge som turistland

Det er mye å vinne av verdiskapning innenfor turist- og reiselivsbransjen gjennom en internasjonal satsing og merkevarebygging. Aggressiv markedsføring i konkurrentland finansiert av myndigheter i andre land, har bidratt til tap av markedsandeler hjemme og mye ledig kapasitet. Arbeidsledigheten og reduksjon i kapasitetsutnyttelse er nå mer og mer fremtredende og rammer både by-Norge og distrikts-Norge. En mengde små og mellomstore reiselivsbedrifter opplever redusert etterspørsel. Behovet for å måtte bruke statlige midler for å stimulere egen turistnæring hviler på to forhold. For det første har skatte- og avgiftsnivået, og dermed kostnadsnivået, vedvarende over tid sørget for en generelt kapitalfattig privat sektor, inkludert turistnæringen. For det annet bruker andre land store statlige ressurser på markedsføring av turisme.

Det foreslås derfor å avsette 300 mill. kroner til markedsføring i utlandet av Norge som turistland. Det sier seg selv at beløpet ikke fornuftsmessig kan regnes med i budsjettbalansen. For det første brukes pengene i utlandet, for det annet vil innsatsen generere eksportinntekter og utnyttelse av ledig kapasitet.

Forslagsstillerne vil foreslå at Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å bevilge 300 mill. kroner til markedsføring i utlandet av Norge som turistland i 2003 og en tilsagnsfullmakt om samme beløp for 2004.