Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Dagens situasjon

Da byggenæringens største utfordringer de siste årene har vært å skaffe seg nok kompetent arbeidskraft, har det vært nedlagt et betydelig arbeid i å rekruttere ungdom til næringen. Dette har gitt positive resultater, og søkningen til byggfag både i 2001 og i 2002 økte med 20 pst. hvert år.

De internasjonale konjunkturene og usikkerheten rundt økende arbeidsledighet i norsk industri, har medført at det nå er klare signaler om at aktivitetsnivået i næringen vil falle til dels kraftig i flere områder av landet utover i 2003, og da særlig i Oslo-området.

Situasjonen er spesielt bekymringsfull innenfor næringsbyggsektoren, men også boligbyggingen forventes å falle. Dette vil innebære at mange av næringens bedrifter vil måtte ty til permitteringer, og i verste fall oppsigelser. Dette er svært beklagelig, for det kan se ut som om 2003 blir et ekstraordinært år med hensyn til lav aktivitet i næringen. Det offentlige har nemlig svært mange store prosjekter som vil bli satt i gang i 2004 og 2005. For Oslo-området, som vil bli hardest rammet av nedgangen i 2003, er det f.eks. en rekke store prosjekter som skal igangsettes i 2004 og 2005. Her kan nevnes bl.a. prosjekter som Sentralsykehuset i Akershus, Den Norske Opera, Radiumhospitalet, Vestbanetomten og Bærum Sykehus. I tillegg kommer de store behovene som ligger innenfor rehabilitering av offentlige bygg, som f.eks. skoler og kirker.

Man kan dermed komme i den situasjon at nok en gang medfører dårlig eller ingen offentlig koordinering av offentlig byggevirksomhet at byggenæringen blir utsatt for kraftige svingninger i aktivitetsnivået, med de store konsekvenser det har for hele samfunnet. Fra en situasjon med permitteringer og oppsigelser i 2003 og ut i 2004, kan det bli en situasjon med press på kapasiteten i næringen mot slutten av 2004 og ut i 2005. Dette vil medføre at vi nok en gang går inn i en tid hvor en får betydelig økt kostnadspress, krav om kortere byggetider, redusert produktivitet pga. nødvendig bruk av importert arbeidskraft, og dårligere kvalitet på produktene.

Et midlertidig fall i aktiviteten i 2003 og 2004 vil også kunne medføre at et betydelig antall bygglærlinger kan få problemer på arbeidsmarkedet ved at bedriftene ikke er i stand til å ta disse inn når de er i en situasjon hvor de må gå til permitteringer av deler av den faste arbeidsstokken. De skader som dermed kan påføres næringens omdømme overfor ungdommen, kan bli uopprettelige.

I denne situasjonen burde det være store samfunnsmessige gevinster å hente ved at det offentlige i 2003 fremskynder igangsettingen av allerede besluttede og nødvendige prosjekter som man uansett konjunktursituasjon ser er nødvendig å realisere.

Statistikk fra Aetat over helt ledige eller permitterte viser f.eks. for Akershus at det er nærmere en dobling fra januar 2002 til januar 2003. Selv om tallene ikke i seg selv er alarmerende høye, så sier de klart ifra at man er inne i en svært negativ trend.

Utviklingen bekreftes også av arkitektenes organisasjoner som ligger langt fremme med hensyn til å ta temperaturen på markedet. De rapporterer nå om en dramatisk fall i etterspørselen etter nye prosjekter, og det er derfor allerede igangsatt omfattende permitteringer på flere arkitektkontorer.

Det er nå viktig at det offentlige tar signalene fra næringen på alvor, og istedenfor å avvente situasjonen til ledighetstallene har nådd helt uakseptable høyder, så burde man utnytte situasjonen ved både å fremskynde allerede besluttede prosjekter og igangsette nye. Dette vil spare det offentlige for store beløp både ved at kostnadene på bygg- og anleggsprosjektene blir lavere, og at man i tillegg sparer store beløp i forbindelse med utbetaling av ledighetstrygd.

Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn foreslå at Stortinget ber Regjeringen om å utnytte fall i aktivitetsnivået i byggenæringen ved å fremskynde allerede vedtatte og nødvendige offentlige prosjekter. Stortinget ber Regjeringen foreslå tiltak og eventuelle tilleggsbevilgninger allerede i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2003.