Vedlegg 2: Brev fra Samferdselsdepartementet til advokatfirmaet Hjort DA MNA, datert 13. februar 2003
Anmodning om utsatt iverksetting av post- og teletilsynets vedtak av 080103 om vilkår for teletopia tilgang til telenor mobils nett for tilknytning av selskapets smsc
Det vises til brev 3. februar d.å. fra Telenor Mobil, v/advokatfirmaet Hjort, der det anmodes om utsatt iverksettelse av Post- og teletilsynets vedtak 8. januar d.å. om vilkår for Teletopias tilgang til Telenor Mobils nett for tilknytning av Teletopias SMS-C.
Videre vises det til brev 7. og 10. februar fra Teletopia, v/advokatfirmaet Steenstrup Stordrange, der anmodningen fra Telenor Mobil blir nærmere kommentert, og til brev 10. februar der kopi av avtale mellom Teletopia og Telenor Mobil om tilgang iht. Post- og teletilsynets vedtak 8. januar, ble oversendt departementet. Sistnevnte brev er kommentert av advokatfirmaet Hjort i tre brev til departementet som alle er daterte 10. februar.
Avslutningsvis vises det også til separate møter 10. februar mellom departementet og sakens parter.
I det følgende vil det først kort bli gjort rede for sakens bakgrunn, anmodningen fra Telenor Mobil og kommentarene fra Teletopia. For en grundigere gjennomgang av bakgrunn, anmodning og kommentarer vises det til sakens dokumenter. Departementet vil deretter vurdere konkret om det er grunnlag for å etterkomme anmodningen om utsatt iverksettelse.
I. BAKGRUNN OG ANMODNING OM UTSATT IVERKSETTELSE
Bakgrunn
Telenor Mobil ble ved Samferdselsdepartementets vedtak 18. januar 2002, pålagt å etterkomme anmodning om spesiell nettilknytning fra Teletopia. Av vedtaket fremgår det at vilkårene for nettilknytningen i utgangspunktet skal fastsettes av partene. Telenor Mobil ble i denne sammenheng pålagt å fremsette forslag til avtale med Teletopia innen 1. mars 2002.
Partene klarte ikke å komme til enighet på egenhånd om vilkår for slik tilgang til mobilnettet, og 18. april 2002 ble derfor Post- og teletilsynet anmodet om å bistå i forhandlingene. Post og teletilsynet avsluttet meglingsprosessen 9. juli 2002 idet det ikke var mulig å bringe partene til enighet på vesentlige punkter.
Etter først å ha forhåndsvarslet partene 22. oktober 2002 om vedtak om vilkårene for Teletopias tilgang og gitt sakens parter anledning til å uttale seg, ble Telenor Mobil ved Post- og teletilsynets vedtak 8. januar d.å., pålagt å inngå nærmere bestemt avtale med Teletopia om tilgang mobilnettet for tilknytning av SMS-C. Avtalen som Telenor Mobil er pålagt å inngå bygger på et avtaleutkast fra Telenor Mobil, men med visse endringer foretatt av Post- og teletilsynet når det gjelder vilkår om prisberegning, volumforpliktelser, m.v. Av vedtaket fremgår det at Telenor Mobils plikt til å inngå avtale med Teletopia inntrer fra vedtaksdato, men likevel slik at plikten til å gi Teletopia tilgang iht. vedtaket først inntrer fra 7. februar d.å.
Anmodning om utsatt iverksettelse
Telenor Mobil skriver i brev 3. februar d.å. at selskapet har til hensikt å klage på Post- og teletilsynets vedtak 8. januar d.å., og anmoder derfor Samferdselsdepartementet om at iverksettelsen av tilsynets pålegg må utsettes slik at Telenor Mobil ikke plikter å åpne for tilgang for Teletopias SMS-C på de prisvilkår som følger av vedtaket før klage er avgjort. Telenor Mobil understreker imidlertid at selskapet er villig til å gi Teletopia tilgang fra 7. februar, men da på de prisvilkår som fremsatt i forbindelse med meglingen forut for vedtaket.
Etter Telenor Mobils vurdering tilsier en totalvurdering av saken, herunder en avveining av Teletopias interesse i å få gjennomført vedtaket straks og Telenor Mobils interesse i at iverksettelsen utsettes, at iverksettelsen av vedtaket bør utsettes. Telenor Mobil gjør i denne sammenheng gjeldende anmodningen bør etterkommes idet det er gode grunner til å anta at selskapets klage vil føre frem når det gjelder Post- og teletilsynets fastsettelse av prisvilkårene for tilgangen. I tillegg til at Telenor Mobil mener at tilgangsprisen for Teletopia må baseres på en pris minus modell for å sikre bedre oppnåelse av sentrale teleformål som effektiv ressursutnyttelse og innovasjon, vises det i denne sammenheng bl.a. til at terminering av kortmeldingstjenester ikke er underlagt krav om kostnadsorientering og til at det i pålegget konkluderes med at det ikke skal betales for tilgang til kundemassen til tross for at Teletopias tjeneste nettopp forutsetter at brukeren har et underliggende abonnementsforhold hos Telenor Mobil.
Videre gjør Telenor Mobil gjeldende at iverksettelsen bør utsettes fordi en gjennomføring av vedtaket vil få virkninger for mobilmarkedet som er vanskelig å gjenopprette. Pålegget har etter Telenor Mobils oppfatning implikasjoner som strekker seg langt utover tilgangen for Teletopia. For det første vil pålegget medføre at det oppstår ubalanse i forholdet mellom Telenor Mobil og NetCom. Prisen NetCom betaler for å få terminert en kortmelding i Telenor Mobils nett vil som følge av pålegget bli redusert med 1/3 i forhold til dagens pris på 35 øre, mens prisen Telenor Mobil må betale for å terminere kortmeldinger i NetComs nett vil forbli uforandret. Videre vil pålegget få betydning for de 160 avtalene Telenor Mobil har med utenlandske operatører for mottak av kortmeldinger. I tillegg til at Telenor Mobil vil lide et betydelig økonomisk tap knyttet til prisreduksjonen for det tilfellet at selskapet på et senere tidspunkt skulle bli gitt medhold i klagen, vil det være vanskelig for Telenor Mobil like etter at prisene er satt ned, å igjen skulle forhandle om en høyere pris i 160 avtaler. Avslutningsvis vises det også til at pålegget sannsynligvis vil føre til en lavere markedspris på kortmeldinger, noe som igjen vil påvirke prisstrukturen i markedet mer generelt. Slik Telenor Mobil ser det, vil det være vanskelig å gjenopprette prisstrukturendringer både for Telenor Mobil og øvrige tilbydere av mobiltelefoni.
Kommentarer fra Teletopia
a) Brev 7. februar
I brev 7. februar kommenterer Teletopia som nevnt anmodningen om utsatt iverksettelse. Teletopia gjør for det første gjeldende at en imøtekommelse av anmodningen vil innebære en etableringshindring da prisvilkårstilbudet som ble fremsatt under meglingen fra Telenor Mobil i realiteten vil forhindre Teletopia fra å komme i gang med sin virksomhet.
Teletopia viser også til at det har gått 5 år siden selskapet fremmet en anmodning om spesiell nettilknytning og til at selskapet i denne forbindelse har hatt store kostnader til juridisk og økonomisk bistand på veien frem mot Post- og teletilsynets vedtak 8. januar d.å. Etter Teletopias mening må det derfor være åpenbart av både hensyn til en interesseavveining mellom partene, hensynet til nye aktørers rettssikkerhet og forutberegnelighet at det ikke åpnes for utsatt iverksettelse i denne saken.
Selv om forvaltningsloven § 42 åpner for en skjønnsmessig adgang til å gi utsatt iverksettelse, mener Teletopia at EØS-retten innsnevrer skjønnet på teleområdet. Det vises i denne sammenheng til direktivene om elektronisk kommunikasjon der det fremgår at det skal vises tilbakeholdenhet med å gi fagtilsynets vedtak utsatt iverksettelse. Etter Teletopias vurdering må ikke tilliten til gjeldende rammebetingelser og fagtilsyn ødelegges ved gjennomføring av utsatt iverksettelse i en sak som Telenor Mobil gjennom flere år på det kraftigste har motsatt seg.
At Telenor Mobil risikerer tap av fremtidige inntekter dersom iverksettelsen ikke utsettes, er etter Teletopias vurdering ingen grunn til å gi utsettelse etter forvaltningslovens § 42.
Teletopia viser videre til at det i forhold til forvaltningsloven § 42 også er viktig å vurdere om virkningene av en iverksettelse er reversible. Teletopia mener virkningene av en eventuell gjennomføring er reversible idet vedtaket omhandler prisvilkår. Dersom klageinstansen skulle fastsette andre prisvilkår, vil dette kunne gjenopprettes ved en etterfølgende avregning mellom partene. Det at sluttbrukerne i en periode eventuelt har nytt godt av en for lav pris for SMS meldinger er etter Teletopias vurdering heller ikke en irreversibel virkning.
I forhold til Telenor Mobils påstand om at en gjennomføring vil påvirke bilaterale avtaler, forholdet til NetCom og forrykke konkurransesituasjonen i markedet, anfører Teletopia at en gjennomføring av vedtaket ikke vil påføre Telenor Mobil uopprettelige skadevirkninger dersom departementet skulle komme til et annet resultat enn Post- og teletilsynet. Det vises i denne sammenheng til at det allerede i lang tid har vært en skjevhet i termineringsprisen mellom Telenor Mobil og NetCom uten at dette har medført at NetCom har vunnet markedsandeler på bekostning av Telenor Mobil, og til at forholdet til bilaterale avtaler tidligere ikke har blitt påberopt av Telenor Mobil i forbindelse med vedtak om prisreduksjoner på mobilområdet.
Slik Teletopia ser det, er det heller ikke sannsynlig at Post- og teletilsynets vedtak vil bli omgjort i klageomgangen. I forhold til Telenor Mobils anførsel om at Post- og teletilsynet har lagt feil modell til grunn for prisberegningen, viser Teletopia til at tilsynet på dette punktet har gjennomført en meget omfattende og grundig vurdering i vedtaket. Videre mener Teletopia at dagens prisnivå overfor videreselgerne av mobiltelefoni tilsier at det er lite sannsynlig at tilsynets vedtak blir omgjort. Det vises i denne sammenheng til at prisen for SMS i Telenor Mobils videresalgsavtaler er satt til 32 øre, hvoretter videreselgere får 5 pst. rabatt og eventuelle tilleggsrabatter utover dette.
Teletopia viser til at forvaltningsloven § 42 legger til grunn en interesseavveining hvor skadevirkningene av å iverksette vedtaket for den som er forpliktet av vedtaket, veies opp mot skadevirkningene for den som er begunstiget. Etter Teletopias vurdering kan utsatt iverksettelse bare etterkommes dersom skadevirkningene for Telenor Mobil klart overskrider skadevirkningene for Teletopia. Tatt i betraktning den tiden som allerede er medgått for å få tilgang til Telenor Mobils nett, mener Teletopia at det er de som vil være skadelidende ved en eventuell utsatt iverksettelse.
Det gjøres også gjeldende at Telenor Mobils valg av tidspunkt for å be om utsatt iverksettelse viser at det i dette tilfellet ikke kan gis oppsettende virkning. Det vises til at Telenor Mobil i flere måneder har vært informert om hvilket prisnivå myndighetene anser som regulatorisk korrekt.
Avslutningsvis vises det til at tap av forventede inntekter fra SMS-markedet helt vil fjerne de mulighetene Teletopia ellers ville hatt til å foreta investeringer i tjenester og nødvendig utstyr for andre deler av telesektoren.
b) Brev 10. februar
I det første brevet fra Teletopia datert 10. februar suppleres noen av anførslene i ovennevnte brev av 7. februar. For det første gjøres det gjeldende at departementet ikke har hjemmel i forvaltningsloven § 42 til å gi utsatt iverksettelse. Det vises i denne sammenheng til at lovens klare utgangspunkt er at virkningene av et forvaltningsvedtak inntrer fra det tidspunkt vedtaket er truffet og meddelt vedkommende part og at vedtaket da straks vil kunne gjennomføres.
Etter Teletopias vurdering gjelder adgang til utsatt iverksettelse bare hvor tiltak ennå ikke er igangsatt iht. vedtaket. Det vises i denne sammenheng til at lovens ordlyd er klar, at det ikke foreligger rettspraksis som viser at det er adgang til å anvende forvaltningsloven § 42 på allerede igangsatte tiltak og til at det heller ikke i juridisk teori er argumentert for en slik utvidet adgang til utsettelse. At Teletopia allerede er i gang med sin virksomhet må anses som en igangsettelse iht. tilsynets vedtak.
Det anføres videre at dersom Telenor Mobil selv anså det som vesentlig at en slik igangsetting skulle avverges innen en klage var fremmet og avgjort, burde Telenor Mobil ha reagert med en anmodning om utsatt iverksettelse meget raskt etter at vedtaket ble fattet 8. januar d.å. Siden Teletopia har nedlagt betydelige ressurser for å være i drift fra 7. februar, vil en eventuell utsettelse påføre Teletopia et meget stort tap.
Vedlagt det andre brevet fra Teletopia datert 10. februar, fulgte kopi av signert avtale mellom Telenor Mobil og Teletopia om tilgang for Teletopia til Telenor Mobils nett for tilknytning av SMS-C på de prisvilkår som fremgår av Post- og teletilsynets vedtak 8. januar. Under henvisning til avtalen anfører Teletopia i oversendelsesbrevet at det etter dette må fremstå som uomtvistelig at departementet ikke kan tilsidesette prisvilkår som Post- og teletilsynet har vedtatt.
Telenor Mobil ble gitt anledning til å kommentere det siste brevet fra Teletopia og benyttet seg av denne muligheten, jf. brev datert 10. februar. Av kommentarene fremgår det at undertegnelsen av avtalen med Teletopia var en direkte oppfølgning av Post- og teletilsynets pålegg som Telenor Mobil på forvaltningsrettslig grunnlag var forpliktet til å etterleve med mindre annet var vedtatt av departementet som klageinstans i saken. Det forhold at Telenor Mobil etterfulgte vedtaket kan ikke avskjære Telenor Mobil fra å pålage vedtaket eller at vedtaket gis utsatt iverksettelse. Slik Telenor Mobil ser det, vil virkningene av en utsatt iverksettelse være at avtalevilkårene som følger av vedtaket, utsettes. Når det gjelder Teletopias anførsel om at Telenor Mobil må anses bundet på privatrettslig grunnlag som følge av at selskapet lojalt har etterlevd tilsynets pålegg, heter det i brevet fra Telenor Mobil at en slik etterlevelse naturlig nok ikke kan avskjære Telenor Mobil fra å benytte den lovbestemte klageadgangen og adgangen til å anmode om utsatt iverksettelse av vedtaket.
II. DEPARTEMENTETS VURDERING
Hjemmelsgrunnlag
Forvaltningens vedtak skal som utgangspunkt og hovedregel iverksettes straks de er truffet. Dette følger forutsetningsvis av forvaltningsloven § 42 som bestemmer at det likevel kan besluttes "at vedtak ikke skal iverksettes før klagefristen er ute eller klagen er avgjort." Lovgrunnen for bestemmelsen om utsatt iverksettelse er rettssikkerhetshensyn: Undertiden vil det kunne være av avgjørende betydning for klageren at vedtaket ikke iverksettes før det er avgjort om klagen fører frem, i motsatt fall kan klageren risikere at vedtaket blir umulig, vanskelig eller kostbart å gjenopprette.
Det er overlatt til forvaltningens frie skjønn å beslutte om iverksettelsen av et vedtak skal utsettes. Ved vurderingen av spørsmålet om utsatt iverksettelse må det foretas en vurdering der det tas hensyn til betydningen av at vedtaket iverksettes straks. Spørsmålet om utsatt iverksettelse skal avgjøres etter en konkret helhetsvurdering der det bl.a. vil være relevant å legge vekt på de fordeler og ulemper en utsettelse eller gjennomføring av vedtaket vil innebære for partene og berørte offentlige interesser for øvrig, m.v.
Beslutning om utsatt iverksettelse etter forvaltningsloven § 42 kan ikke regnes som enkeltvedtak, jf. forvaltningslovens § 2 første ledd. Dette innebærer at saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven kapittel IV-VI ikke direkte kommer til anvendelse på avgjørelsen, jf. forvaltningsloven § 3 første ledd. Det må likevel legges til grunn at en beslutning om utsatt iverksettelse må utredes forsvarlig, jf. kravet i forvaltningsloven § 17 første ledd, som ikke gjelder direkte. I motsetning til hva Teletopia gjør gjeldende i brev 10. februar, legger juridisk teori til grunn at det neppe kan innfortolkes en plikt til å varsle eventuelle motparter før iverksettelsen besluttes utsatt, jf. Woxholth "Forvaltningsloven" side 518 og Frihagen "Forvaltningsloven" side 928.
Vurdering
Det første spørsmålet departementet må ta stilling til er hvorvidt forvaltningsloven § 42 gir hjemmel til å beslutte utsatt iverksettelse i det foreliggende tilfellet. Bakgrunnen for spørsmålet er anførselen fra Teletopia om at bestemmelsen om utsatt iverksetting bare gjelder hvor virksomhet ennå ikke er igangsatt iht. vedtaket. Det vises i denne sammenheng til at Teletopia med grunnlag i avtale 7. februar mellom Telenor Mobil og Teletopia om tilgang på de vilkår som fremgår av pålegget fra Post og teletilsynet, lanserte tilbud om kortmeldinger (SMS) allerede fredag 7. februar.
Departementet viser til forvaltningsloven § 42 første ledd, første punktum, der det heter: "Underinstansen, klageinstans eller annet overordnet organ kan beslutte at vedtak ikke skal iverksettes før klagefristen er ute eller klagen er avgjort." Med grunnlag i at Post- og teletilsynet i brev 10. januar forlenget klagefristen med to uker (dvs. til 12. februar) uten at de øvrige fristene i vedtaket ble forlenget samtidig, har det i det foreliggende tilfellet oppstått en situasjon der pålegget har kunnet iverksettes, og faktisk er blitt iverksatt av partene, uten påvente av klagefristens utløp. Selv om det er tvilsomt om en slik situasjon dekkes direkte av forvaltningsloven § 42 første ledd, første punktum, er det imidlertid antatt at forvaltningsloven § 42 som utgangspunkt må kunne anvendes analogisk slik at departementet kan bestemme at iverksettelsen skal oppheves og den tidligere tilstand gjenetableres, jf. Frihagen "Forvaltningsloven" (2. utgave) side 970-971.
Om bestemmelsen kan anvendes analogisk vil likevel avhenge noe av forholdene. Departementet mener at det i det foreliggende tilfellet er forhold som tilsier at departementet må ha anledning til å vurdere om iverksettelsen av pålegget skal utsettes selv om vedtaket allerede er iverksatt. Det vises i denne sammenheng til brev 7. februar fra Teletopia og til forespørsel samme dag om møte i sakens anledning, noe som medførte at departementet ikke kunne sluttbehandle anmodningen om utsatt iverksettelse på en forsvarlig måte før vedtaket ble iverksatt. Videre vises det til at Teletopia bare i begrenset omfang har kunnet innrette seg etter vedtaket, tatt i betraktning den korte tiden dette har virket og at iverksettelsen har skjedd med viten om at departementet hadde utsatt behandlingen av spørsmålet om utsatt iverksettelse av pålegget. I tillegg mener departementet iverksettelsen ikke har ekskludert at spørsmålet om utsatt iverksettelse fortsatt kan vurderes.
Departementet er således enig med Telenor Mobil i at det forhold at det er inngått en avtale om tilgang iht. Post- og teletilsynets vedtak og at Teletopia faktisk har lansert tilbud om kortmeldinger, ikke på rettslig grunnlag kan avskjære at spørsmålet om utsatt iverksettelse blir vurdert. Nevnte forhold vil imidlertid inngå som moment i den skjønnsmessige vurderingen av om iverksettelsen av vedtaket skal utsettes.
Uten å ta stilling til de privatrettslige følgene av at det er inngått en avtale om tilgangsvilkår mellom partene, finner departementet at avtaleinngåelsen er et moment som taler mot å utsette iverksettelsen av pålegget. Selv om Telenor Mobil opplyser å ha gjort dette av hensyn til lojalt å etterleve fristene i pålegget fra Post- og teletilsynet, mener departementet at det taler mot å gi utsatt iverksettelse at Telenor Mobil har inngått avtalen før departementet har ferdigbehandlet anmodningen og uten at det ved avtaleinngåelsen ble tatt forbehold om dette fra Telenor Mobils side.
Det er også et motargument i forhold til å etterkomme anmodningen at Teletopia allerede har lansert tilbud om kortmeldinger med grunnlag i avtalen med Telenor Mobil og på den måten innrettet seg etter pålegget. Beslutning om utsatt iverksettelse vil innebære skadevirkninger for Teletopia og brukerne av tjenesten i form av et økonomisk tap og høyere pris på kortmeldinger. Allerede inngåtte avtaler om bruk av Teletopias kortmeldingstjenester vil som følge av en utsatt iverksettelse, måtte reforhandles inntil klage fra Telenor Mobil er ferdigbehandlet. På den annen side må det i denne sammenheng tas i betraktning at Teletopias virksomhet foreløpig er relativt begrenset som følge av den korte tiden tilbudet om kortmeldinger har virket og at Teletopia hele tiden har hatt kunnskap om at spørsmålet om utsatt iverksettelse ennå ikke er sluttbehandlet.
Det er et overordnet telepolitisk mål å legge til rette for effektiv bruk av ressursene på teleområdet gjennom virksom konkurranse, jf. formålsbestemmelsen i teleloven i § 1-3, bokstav a). Av hensyn til å nå dette målet, har departementet i tidligere saker om utsatt iverksettelse gitt uttrykk for at det skal sterke grunner til for å etterkomme en anmodning om dette i forhold til vedtak av Post- og teletilsynet. En motsatt holdning vil lett føre til trenering av telemyndighetens arbeid med å føre tilsyn med at kravene fastsatt i eller i medhold av teleloven respekteres av markedsaktørene. På generelt grunnlag er dette et argument mot å etterkomme en anmodning om utsatt iverksettelse fra Telenor Mobil.
Etter departementets vurdering tilsier heller ikke sakens art at iverksettelsen av Post- og teletilsynets pålegg må utsettes for at klageretten til Telenor Mobil skal ha noen hensikt. Under forutsetning av at departementet i klageomgangen skulle komme til et annet resultat enn Post- og teletilsynet, ser imidlertid departementet at det kan bli vanskelig for Telenor Mobil å gjenopprette virkningene som en umiddelbar iverksettelse vil innebære. Uansett vil skadevirkningene i det vesentligste være av økonomisk karakter, hvilket etter departementets mening er et moment som taler mot å etterkomme anmodningen. For det tilfellet at departementet i klageomgangen skulle fastsette andre prisvilkår for tilgangen enn Post- og teletilsynet, vil økonomiske skadevirkninger som påpekt av Teletopia, kunne gjenopprettes ved en etterfølgende avregning mellom partene. At de økonomiske skadevirkningene kan gjenopprettes ved en etterfølgende avregning mellom partene, forutsetter imidlertid at Teletopia er i stand til å gjennomføre et slikt oppgjør. Det vises i denne sammenheng til brev 7. februar, der det heter at de prisvilkår som ble fremsatt i forbindelse med meglingen vil innebære det samme som en etableringshindring for Teletopia.
Departementet vil i klageomgangen måtte ta stilling til prisvilkårene i pålegget, og det kan ikke utelukkes at en klage fra Telenor Mobil når det gjelder tilsynets prisfastsettelse vil kunne føre frem. Post- og teletilsynets vedtak reiser prinsipielle og hittil uavklarte spørsmål som er av stor betydning for utviklingen av konkurranse i det norske mobilmarkedet. Det er ikke en entydig oppfatning at streng prisregulering fra telemyndighetens side vil legge til rette for utvikling av konkurranse på mobilmarkedet på lang sikt. Det at vedtaket vil kunne bli endret ved klagebehandlingen er etter departementets vurdering et moment som taler til fordel for å etterkomme anmodningen om utsatt iverksettelse.
Teletopia viser til at videreselgeren Chess Communications AS belastes med kun 28,8 øre per ferdigprodusert tekstmelding, og til at nevnte videreselger etter at Teletopia lanserte sitt tilbud om kortmeldinger til 49 øre, har redusert prisen på kortmeldinger til sluttbruker til 48 øre. Prisen overfor videreselger taler etter Teletopias vurdering klart imot at Telenor Mobil får medhold i anmodningen om utsatt iverksettelse, og det fremheves i denne sammenheng at Post- og teletilsynets hovedbegrunnelse for ikke å gi Telenor Mobil medhold i de priskrav selskapet fremmet under meglingen, var at sluttbrukerprisen på kortmeldinger er vesentlig høyere i Norge enn i andre sammenlignbare land og at prisen i Norge fremstår som sterkt overpriset. Departementet viser til at det er et telepolitisk mål å sikre brukerne billige teletjenester ved å legge forholdene til rette for utvikling av konkurranse på mobilområdet, men kan ikke utelukke at vedtaket fra Post- og teletilsynet vil bli omgjort i klageomgangen idet departementet tidligere har signalisert at det må utvises forsiktighet mht. å gripe inn med prisregulering for ikke å skape konkurranse på feilaktige premisser. Dessuten er ikke sammenligningen etter departementets vurdering direkte relevant ved vurderingen av spørsmålet om utsatt iverksettelse idet Teletopia også har anledning til å inngå videresalgsavtale på samme måte som Chess Communications AS. Post- og teletilsynet har anført som en begrunnelse at prisene for kortmeldinger er for høye. Departementet er kjent med at prisene i Danmark er lavere enn i Norge, men har ikke data som underbygger at dette generelt sett er riktig. Telenor Mobil har for øvrig presentert en oversikt som viser at prisene i Norge er blant de laveste i EU.
Pålegget vil trolig ikke bare føre til at prisene for kortmeldinger reduseres, men også ha innvirkning på den mer generelle prisstrukturen i mobilmarkedet. Dersom pålegget skulle bli opphevet i klageomgangen, vil det etter departementets vurdering ikke bare bli vanskelig for Telenor Mobil å gjenopprette virkningene som en iverksettelse før klagesaken er ferdigbehandlet vil medføre, men også for andre tilbydere av mobiltelefoni. Dette er etter departementets vurdering også et moment som taler til fordel for å beslutte utsatt iverksettelse av pålegget.
Teletopia ble ved departementets vedtak 18. januar 2002 sikret tilgang til Telenor Mobils nett for tilknytning av SMS-C. Utsatt iverksettelse av Post- og teletilsynets pålegg datert 8. januar 2003 behøver således ikke føre til ytterligere forsinkelse i forhold til oppstart av Teletopias planlagte virksomhet. Som det fremgår av anmodningen er Telenor Mobil villige til å gi Teletopia tilgang fra 7. februar 2003 iht. vedtaket, men da på de vilkår som ble tilbudt under meglingen. Det som gjenstår er spørsmålet om vilkårene som skal gjelde for Teletopias tilgang til Telenor Mobils nett for tilknytning av SMS-C.
I tillegg til at iverksettelse vil kunne føre til virkninger for Telenor Mobil som både vil kunne være vanskelige og kostbare å gjenopprette dersom vedtaket skulle bli omgjort ved klagebehandlingen, ønsker departementet å ta stilling til de prinsipielle spørsmålene vedrørende prisvilkår som denne tilgangen reiser før slik tilgang blir gitt. Departementet finner etter en helhetsvurdering at iverksettelsen av pålegget derfor bør utsettes til en klage er avgjort.
Med grunnlag i Post- og teletilsynets omfattende og grundige saksbehandling i denne saken, forventer departementet at en klage relativt raskt kan sendes til Statens teleforvaltningsråd for uttalelse og videre ekspedisjon til departementet.
II. KONKLUSJON
Med grunnlag i vurderingene over beslutter departementet at iverksettelsen av Post- og teletilsynets vedtak av 8. januar d.å. oppheves og at vedtaket ikke skal tre i kraft før klage over vedtaket er avgjort, jf. forvaltningsloven § 42.