Situasjonen i dag
Vi må dessverre slå fast at Norge nå har Vesteuropas dårligste veinett. Også sammenlignet med flere østeuropeiske land kommer Norge dårlig ut.
E6 fra svenskegrensen ved Svinesund til Oslo, og fra Oslo til Kristiansand, er landets viktigste transportårer. Jernbanestrekningene parallelt med veiene transporterer bare bagatellmessige mengder med passasjerer og gods i forhold til det transportarbeidet som utføres på veien. Slik vil det være i all overskuelig fremtid. Jernbaneutbyggingen konsentreres om nærtrafikken i byene, mens veien benyttes for det aller meste av transport utover det helt lokale. Selv en formidabel vekst i jernbanetrafikken vil knapt merkes på veitrafikken.
E6 gjennom Østfold er i dag av svært varierende kvalitet. Fra Svinesund til Sarpsborg er det delvis «motorvei klasse B» og norsk riksveistandard. Fra Sarpsborg til Moss er det B-motorvei, og fra Moss til Akershus grense er firefelts motorvei under bygging. E18 gjennom Østfold har riksveistandard.
Gjennom Akershus mellom Østfold og Oslo har E6 en fullgod standard med unntak av strekningen Vinterbro-Oslo grense. Her er det igjen «B-motorvei», til dels med kryssing i plan. Det foreligger planer for utbygging av denne strekningen, samt videre inn i Oslo, til Klemetsrud, og det er forutsatt at utbyggingen her skal igangsettes i 2002.
Fra Klemetsrud til Ryen er E6 regulert i 6 felt, men kun 4 er opparbeidet. Veien har god kapasitet, men er ikke motorvei.
Fra Ryen til Akershus grense (ved Lysaker) følger E6 Ring 3s trasé til Ulven, og forbindes med E18 via riksvei 150 (Ring 3) til Lysaker. Denne strekningen er nylig ferdigstilt med fire gjennomgående felter uten kryssing i plan, og med sammenhengende gang- og sykkelvei parallelt.
Parallelt med E6/Ring 3 fra Vinterbro til Lysaker går E18 fra Vinterbro gjennom Oslo sentrum. Det er store feil og mangler på hele strekningen fra Vinterbro til Loenga i Oslo. Det er til dels «B-motorvei», dels en særdeles miljøuriktig og trafikkfarlig trasé som er bygget ut her og der med varierende bredde og flere kryss i plan. Fra Loenga til Lysaker er E18 av god standard, deler av strekningen er motorvei klasse A.
Fra Lysaker til Sandvika er E18 seksfelts hovedvei uten motorveistandard, men med planskilte kryss. Dette er en helt spesielt tungt belastet veistrekning. I praksis er dette eneste hovedvei som knytter sammen Oslo Vest, Bærum og Asker med til sammen over 200 000 innbyggere.
Fra Sandvika til Kopstad (ved Horten) er E18 firefelts motorvei klasse A med god standard, med unntak av mangelen på en Drammensbro nr. 2. Det er satt av midler til planlegging av denne broen i 2002, bygging bør kunne påbegynnes i 2003.
Fra Kopstad til Gulli (Horten-Tønsberg) foreligger reguleringsplan og bygging av firefelts motorvei kan påbegynnes umiddelbart.
Fra Tønsberg til Kristiansand er E18 nesten sammenhengende «B-motorvei», med ett felt i hver retning. Spesielt i nærheten av større befolkningskonsentrasjoner (Larvik, Porsgrunn/Skien, Arendal-Grimstad-Kristiansand) er veien klart overbelastet med store avviklingsproblemer.