Forslag fra stortingsrepresentantene Morten Lund, Odd Roger Enoksen, Synnøve Konglevoll, Torny Pedersen, Hallgeir H. Langeland, Olav Gunnar Ballo, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen om at energi levert fra alternative energikilder som fjernvarme, biobrensel og varmepumper i merverdiavgiftsloven likebehandles med elektrisk kraft for å unngå konkurransevridning i Finnmark, Troms og Nordland
Innhold
Det er gitt fritak for merverdiavgift ved omsetning av elektrisk kraft til husholdningsbruk i fylkene Finnmark, Nordland og Troms. Fritaket i merverdiavgiftsloven er hjemlet i § 16 første ledd nr. 9, og ble vedtatt samtidig med innkrevingen av merverdiavgiften i 1970. Fritaket ble først og fremst begrunnet i de klimatiske forholdene i Nord-Norge.
Alternative energiformer som for eksempel fjernvarme er ikke innrømmet tilsvarende fritak ved omsetning i de tre nordligste fylkene. Konsekvensen av dette er en konkurransevridning til fordel for elektrisk kraft som energikilde. Forslagsstillerne vil peke på behovet for likebehandling både ut fra prinsipielle betraktninger så vel som ut fra det faktum at konkurransevridningen gjør at fjernvarmeutbygginger som ville ha vært lønnsomme ved avgiftsmessig likebehandling, fortrenges til fordel for elektrisk kraft - på tross av klare miljømålsettinger om økt bruk av fjernvarme. For å nå målsetningen om 4 TWh vannbåren varme må vi ha med Nord-Norge.
Konsekvensen av manglende likebehandling er i verste fall at verdifull fjernvarme vil ligge ubenyttet rett under boligområder, fordi nye boligområder bygges ut med elektrisk oppvarming. Det er under planlegging over 5 000 nye boliger i disse fylkene, blant annet i Alta, Karasjok, Lakselv, Hammerfest, Tromsø, Mosjøen, Brønnøysund, Sandnessjøen, Bodø og Svolvær. I svar til stortingsrepresentant Morten Lund på spørsmålet om momsfritak for fjernvarme svarer finansministeren at det er mer hensiktsmessig å stimulere fjernvarme gjennom tilskudd fremfor å komplisere virkemiddelbruken ved å innføre subsidier gjennom merverdiavgiftssystemet. Finansministeren vil derfor ikke ta initiativ til å foreslå merverdiavgiftsfritak for energi som leveres til husholdningsbruk fra fjernvarmeanlegg.
Forslagsstillerne stiller seg uforstående til at finansministeren avviser likebehandling. Bevilgningene til energifondet er viktige, men vil etter det forslagsstillerne er kjent med ikke kunne fungere like målrettet overfor de enkelte prosjekt. Enova kompenserer ikke mangel på momsfritak. Støtten bevilges blant annet på grunnlag av hvor mange MWh man får ut av hver støttekrone. Løsningen med tilskuddsordning som finansministeren peker på vil trolig være mer byråkratisk enn avgiftsmessig likebehandling av miljømessig gunstige energiformer, fordi det i en utbyggingsfase vil være byråkratisk og tidkrevende for entreprenører å forholde seg til en tilskuddsordning som ikke gir uttelling.
På denne bakgrunn fremmes følgene
forslag:
Stortinget ber Regjeringen snarest legge fram for Stortinget de nødvendige lovendringsforslag for å sikre at energi levert fra alternative energikilder som fjernvarme, biobrensel og varmepumper i merverdiavgiftsloven blir likebehandlet med elektrisk kraft i Finnmark, Troms og Nordland.