Forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen og Øyvind Korsberg om å frita kjøreskoler fra merverdiavgift
Innhold
Ved behandling av Ot.prp. nr. 21 (2000-2001) om endringer i lov av 19. juni 1969 om merverdiavgift (momsreduksjon) vedtok stortingsflertallet bestående av Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre endringer i merverdiavgiftsloven som bl.a. innebar at kjøreskoler skal innlemmes i merverdiavgiftsområdet fra 1. juli 2001.
Endringen ble gjennomført selv om det kom flere innspill fra kjøreskoler om at dette ville føre til store kostnader for kundene, samt at det ville føre til konkurransevridning mellom private aktører og den videregående skole.
De aller fleste som bruker kjøreskolene i forbindelse med oppkjøring til klasse B er unge mennesker i skolealder, og følgelig uten fast inntekt. Disse må i stor utstrekning bruke stipender og studielån til å finansiere kjøretimer. Prisen for å ta førerkort klasse B ligger gjennomsnittlig på ca. 10 000 kroner. Når merverdiavgift blir innført vil prisen kunne stige med opptil 2 400 kroner. Dette vil ifølge flere kjøreskoler føre til at kjøreskoleelevene tar færre kjøretimer, noe som vil kunne gi dårligere trafikanter.
For kjøreskoler som driver med tungtransport er gjennomsnittlig pris for å kjøre opp til sertifikat klasse C, CE, D og DE i dag på ca. 25 000 kroner. Når merverdiavgiften blir innført vil prisen for denne tjenesten kunne stige med opp til 6 000 kroner.
I tillegg til økningen for den enkelte elev vil innføringen av merverdiavgift for denne type tjeneste føre til en betydelig konkurransevridning. Kjøreskolene konkurrerer i stor utstrekning med skoleverket. I dag er det mulig for en elev å ta teorien for oppkjøring til sertifikat klasse B som valgfag ved videregående skole. Innføring av merverdiavgift vil kunne føre til en ytterligere konkurransevridning.
Kjøreskolene som har elever som skal ta sertifikat klasse C, CE, D og DE konkurrerer med den videregående skole. Det er bare et begrenset antall elever som kommer inn på kursene ved den videregående skole. Innføring av merverdiavgift vil føre til kostnadsøkning for elevene som tar kjøreskoletimer ved privat institusjon, noe som vil føre til en ytterligere forverring av konkurranseforholdene.
En økning i timeprisen på opp til 24 pst. vil kunne føre til at elever som trenger kjøretimer, både for å ta sertifikat for personbil og tyngre kjøretøy tar færre timer i kjøreskole. Dette kan føre til at det utdannes dårligere sjåfører, som igjen kan føre til flere ulykker i trafikken.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen snarest mulig fremme forslag til endringer i merverdiavgiftsloven slik at kjøreskoler ikke blir pålagt merverdiavgift.