Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Innledning

Med tradisjoner tilbake til åpningen av den første jernbanen i Norge i 1854, er NSB fortsatt en av landets mest toneangivende transportbedrifter. Fortsatt er toget en svært viktig del av NSBs virksomhet, men transport av personer og gods med bil og buss utgjør også en stor del av omsetningen.

Konsernet NSB består av morselskapet NSB BA med dets syv enheter og fire heleide datterselskaper. Etter et stortingsvedtak 14. november 1996, ble NSBs tidligere trafikkdel omgjort til særlovsselskapet NSB BA fra 1. desember 1996. Samtidig ble forvaltningsorganget Jernbaneverket opprettet, og har ansvaret for bl.a. å bygge ut og vedlikeholde jernbanenettet.

Endringen i desember 1996 innebærer at NSB ikke lenger er en del av statsforvaltningen, med de til dels tidkrevende beslutningsprosesser dette medførte. NSB bærer nå selv det forretningsmessige ansvar for driften, og finansierer investeringer gjennom egen inntjening eller ved låneopptak. Eier av NSB BA er staten ved Samferdselsdepartementet, og samferdselsstatsråden er NSBs generalforsamling. Staten hefter imidlertid kun for innskutt kapital, og har derved begrenset ansvar (BA). Den nye styringsformen har mange likheter med et statsaksjeselskap.

NSB-konsernet hadde ved utgangen av 1999 i alt 9 267 ansatte. Konsernets driftsinntekter var i 1999 på 6 912 mill. kroner. Driftsresultatet var 20 mill. kroner.

NSBs persontrafikk er i dag NSB Langdistanse, NSB Mellomdistanse og NSB Kortdistanse.

NSB har satt seg som hovedmålsetning å innfri følgende løfte til sine kunder:

«Vi bringer deg raskt og pålitelig dit du skal, på en vennlig, trygg og komfortabel måte. Når du reiser med oss, får du mest igjen for tiden din. NSB knytter Norge sammen på en miljøvennlig måte.»

Enheten opererer på kommersiell basis merkevaren Signatur på hovedstrekningene Dovre-, Bergens- og Sørlandsbanen. Foruten de moderne, krengende ekspresstogene utvikler enheten merkevaren til også å gjelde nattogene på de tre strekningene samt dagtog.

Enheten har ansvaret for mellomdistansestrekningene Skien-Oslo-Lillehammer og Oslo-Halden samt for merkevarekonseptet Agenda. Agenda er spesialtilpasset reiser som tar fra 45 minutter til 3 timer. Agenda skal gjøre hverdagen enklere for den faste kunden.

Enheten er ansvarlig for all persontogtrafikk i Oslo, Bergen og Stavanger med en gjennomsnittlig reisetid på 45 minutter. NSB Kortdistanse frakter daglig ca.100 000 passasjerer. NSB Kortdistanse har bestilt 36 nye togsett hos italienske Ansaldo som skal lanseres under merkenavnet Puls i 2002.

Enheten er ansvarlig for all NSBs persontrafikk på strekningene som har dieseldrevet drift. NSB Persontrafikk Nord vil ha ansvaret for alle tre produktmerkene med dieseldrift.

Enheten har ansvaret for det rullende materiells tekniske standard og vedlikeholdsprogram samt for fremføring av tog og ivaretar NSB BAs operatørrolle. NSB Drift og teknikk er også ansvarlig for å fremskaffe reservedeler og komponenter og vedlikehold av disse samt revisjoner av vogner.

Enheten har ansvaret for godstrafikk i NSB BA. Målbevisst satsing på hurtig og fleksibel frakt av containere, vekselflak og semitrailere på tog i kombinasjon med bil og båt har skaffet NSB Gods gode økonomiske resultater i 1999. Muligheten for fortsatt vekst nasjonalt og internasjonalt er stor.

By- og eiendomsutvikling med utgangspunkt i kollektivknutepunkt er sentrale satsningsområder for NSB Eiendom. Enheten konsentrerer sin virksomhet på det sentrale Østlandsområdet og i de største byene i Norge.

Selskapets visjon er å være Norges ledende servicebedrift innenfor transportnæringen. Flytoget skal være et pålitelig, effektivt og konkurransedyktig transporttilbud integrert i Oslo Lufthavn. Flytoget hadde sitt første fulle driftsår i 1999, og blir fra år 2000 et rendyrket trafikkselskap.

Selskapets oppgave er å produsere konkurransedyktige reise- og transporttjenester på vei, bestående av rute- og turkjøring med buss, og godstransport med vogntog. NSB Biltrafikk AS er et av landets største bilselskap med 13 datterselskap innenfor konsernet.

Selskapet utvikler kommersielle eiendommer i NSBs portefølje som ikke har direkte tilknytning til jernbanedrift. NSB Eiendomsutvikling AS hadde sitt første hele driftsår i 1999.

MiTrans AS ble etablert som aksjeselskap 1. juli 1999 med hovedkontor i Drammen. Mens hovedområdene i Drammen er togombygging og skadereparasjoner, ble et mekanisk NSB-verksted på Hamar utskilt og innlemmet i MiTrans AS 1. januar 2000. Enhetene på Hamar leverer i hovedsak vedlikehold av Jernvaneverksteds materiell.