Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Bakgrunn for forslaget

Forslag om ny bidragsordning fremsettes fordi dagens bidragsordning har vist seg å ha svært mange uheldige sider for mange av de barna som opplever samlivsbrudd. Dagens ordning har dessuten satt hovedparagrafen om innkreving av bidrag (begge foreldre skal yte etter evne) ut av spill, fordi faktiske utgifter til barn og den bidragsberettigedes økonomi er elementer som ikke er med i dagens ordning.

Forslaget er tidligere fremmet i 1996, men ble da ikke vedtatt. Det kom også uttalelser fra tidligere barne- og familieminister Grethe Berget da hun var statsråd om at dette var en ønsket endring. Dessverre ble det den gang regjeringsskifte og arbeidet med denne reformen ble stanset.

Forslagsstillerne er klar over at Barne- og familiedepartementet arbeider med forslag til ny bidragslov, som skal legges ut på høring 1999, men forslagsstillerne mener problematikken er rimelig godt belyst gjennom tidligere høringer, og det at dagens lovverk forårsaker at mennesker (bidragsytere) blir ruinert og ender i mennesketragedier som psykiske problemer og i noen tilfeller selvmord bør være argumenter sterke nok til at Regjeringen og Stortinget må prioritere dette arbeidet slik at dette blir satt på dagsordenen umiddelbart, slik at endringene kan skje senest fra 1. januar 2000.

I tillegg ble Regjeringen i 1989 pålagt av en enstemmig justiskomité å revurdere prosentsatsene ved en eventuell skatteomlegging. Skatteomleggingen har funnet sted, men det har ikke vært noen endring av de gjeldende prosentsatser for å rette opp for utilsiktede virkninger etter endringer i skattereglene.

Ca. 5 000 barn (1/3) mister hvert år helt kontakten med en av sine foreldre i forbindelse med samlivsbrudd/skilsmisser. Dette er i strid med FNs Konvensjon For Barns Rettigheter og barneloven. En av hovedårsakene til dette høye tallet er dagens bidragsordning, som har ført til en økonomisk kamp om barna, samt at økonomien til samværsforeldrene i mange tilfeller blir alt for svak til at samværet kan gjennomføres.

I tillegg har omsorgsforelderens økonomi nå blitt enda mer bedret i og med innføringen av kontantstøtten. Dette må derfor tas med i beregningen. Mottatt kontantstøtte må komme i fradrag før bidrag beregnes.