Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Historikk

Det regionale forvaltningsnivået har lang tradisjon i Norge gjennom sysselmennene i mellomalderstaten og amtmennene i eneveldestaten (Harald Baldersheim, red.: Kan fylkeskommunen fornyast?, 1998). Amtsformannskapet ble innført som et resultat av formannskapslovene av 1837. Dette var starten på en gradvis demokratisering av fylkesnivået. Men det fylkeskommunale demokratiet forble indirekte i en lang periode. Frem til 1964 var det ordførerne i landkommunene som utgjorde fylkestinget. Fra 1964 bestod fylkestinget av opptil flere representanter fra hver primærkommune, valgt av kommunestyrene. Bykommunene kom dermed med i fylkeskommunen. Fra dette tidspunkt overtok fylkeskommunene gradvis alt ansvar for videregående utdanning og sykehusdrift i fylkene. Tidligere hadde dette blitt lagt til primærkommunene, og forskjellene i tilbud mellom bykommunene og landkommunene var til dels store.

I 1976 gjennomgikk fylkeskommunen en omfattende reform med det resultat vi ser i dag. Det ble etablert direktevalg til fylkestinget, og fylkeskommunen fikk egen beskatningsrett. Egne fylkesrådmenn overtok det administrative ansvaret i fylkeskommunene. Tidligere hadde fylkesmennene lagt frem sakene for fylkestinget, etter utredning i fagetatene. Reformen i 1976 kan i grove trekk karakteriseres som en selvstendiggjøring av det regionalpolitiske nivået i forvaltningen.