Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Forslag fra mindretall

Forslag fra Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen igangsette en utrednings- og beslutningsprosess for fremtidig bruk av Nasjonalgalleriet, der etablering av et glyptotek (skulpturmuseum) inngår som et alternativ.

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen pålegge Statsbygg, i samarbeid med Kultur- og likestillingsdepartementet og Nasjonalmuseet, å utarbeide et konseptvalgnotat (KVN) med behovsanalyse og samfunnsøkonomisk analyse for fremtidig bruk av Nasjonalgalleriet, inkludert ulike modeller for organisering og drift.

Forslag 3

Stortinget ber regjeringen sikre at tidligere mulighetsstudier (2020 og 2022) inngår i grunnlaget for utredningen om fremtidig bruk av Nasjonalgalleriet, og at relevante fagmiljøer og berørte aktører involveres i arbeidet, herunder Riksantikvaren, Oslo kommune, Nasjonalmuseet og relevante kunst- og forskningsmiljøer.

Forslag 4

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en tidfestet fremdriftsplan og anbefalt løsning for fremtidig bruk av Nasjonalgalleriet, innen utgangen av 2026.