2.2.5 Merknader fra Venstre
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at regjeringens forslag til nysalderingen av statsbudsjettet for
2025 i det alt vesentlige var en teknisk saldering, slik meningen
bak ordningen med nysaldering er. I tillegg er nysalderingen etter dette medlems syn en mulighet for Stortinget
til å gjøre justeringer i årets budsjett dersom det har oppstått
uforutsette situasjoner, enten i Norge eller internasjonalt. Et
slikt unntak fra hovedregelen er f.eks. økt støtte til Ukraina.
Stortingets endringer i støtten til Ukraina har i det alt vesentlige
skjedd utenom den ordinære statsbudsjettbehandlingen i desember.
Dette medlem viser
videre til den lite bærekraftige praksis regjeringen og samarbeidspartiene
har lagt seg på, når det gjelder å bruke nysalderingen som en tilleggsfinansiering
av statsbudsjettavtalene for det påfølgende året. Budsjettavtalen
for 2026 er f.eks. gjort opp med 2,5 mrd. kroner i ekstra oljepengebruk
i nysalderingen for 2025. Det er prioriteringer som burde og kunne
vært gjort i statsbudsjettet for 2026, selv om det kan argumenteres
for at økt bistand til Gaza faller inn under samme kategori som
støtte til Ukraina.
Dette medlem vil
videre vise til at det heller ikke er riktig slik statsministeren
påstod i Stortingets muntlige spørretime 3. desember 2025, der statsministeren
sa at:
«Vi har brukt mindre penger i 2025 enn
forutsatt. Vi kommer i nysalderingen til å bruke noen penger som kan
brukes i 2025, som er helt i tråd med det som er vanlig prosedyre.»
Dette medlem vil
påpeke at det ikke er vanlig prosedyre at det kan brukes mer penger
i nysalderingen dersom det viser seg at oljepengebruken er mindre
enn forutsatt i nysalderingen. Dette medlem vil
også påpeke at det vil være svært krevende å bruke 1 mrd. kroner
mer til skogvern, eller 100 mill. kroner mer til deltakelse i idrettslag
i 2025, i de 9 dagene som er mellom Stortingets vedtak 22. desember
og årets slutt.
Dette medlem viser
til at Venstre i sak støtter de aller fleste påplussinger som flertallet
foreslår i forbindelse med nysalderingen. I Venstres alternative
statsbudsjett for 2026 prioriterer dette medlem mer
bistand til Gaza, økte bevilgninger til skogvern, mer penger til
klimainvesteringsfondet, mer til frivillighet og betydelig mer til
tiltak som hindrer at økonomi er barriere for deltakelse i idretts-
og fritidsaktiviteter for barn og unge. Alt dette prioriteres innenfor
samme oljepengebruk som i regjeringens opprinnelige forslag. Resultatet av
flertallets budsjettavtale og Stortingets vedtak i forbindelse med
finansinnstillingen (Innst. 2 S (2025–2026)) 5. desember 2025 betyr
at det på alle disse postene blir mindre bevilgninger i 2026, på
tross av en økt oljepengebruk med 4,6 mrd. kroner. Det er svært
lite imponerende.
Fordi Stortinget stemte ned Venstres alternative statsbudsjett,
som bl.a. innebar økte bevilgninger til nevnte tiltak i forbindelse
med behandlingen av finansinnstillingen (Innst. 2 S (2025–2026)),
vil dette medlem støtte forslagene som
fremmes i denne innstillingen om økte bevilgninger til hhv. bistand
til Gaza, skogvern, ekstrainnsats til idretten, klimainvesteringsfondet og
frivillighet, med totalt 2,4 mrd. kroner.
Dette medlem viser
videre til at regjeringen 21. november 2025 kunngjorde en forsering
på 10,9 mrd. kroner fra neste års Ukraina-budsjett til anskaffelser
av artilleri og luftvern før jul. Det innebærer at Nansen-programmet
for inneværende år vil bli på 95,9 mrd. kroner, og at neste års
Nansen-program reduseres til 74,1 mrd. kroner. Dette
medlem mener det er foruroligende at regjeringen legger opp
til et betydelig lavere støttenivå – 21 mrd. kroner mindre – i 2026
enn i 2025. Dette medlem mener at forseringen
burde vært en naturlig del av behandlingen av nysalderingen av statsbudsjettet
for 2025. Dette medlem vil derfor foreslå
økte bevilgninger til militær støtte til Ukraina tilsvarende beløpet
som regjeringen har valgt å forsere, slik at støtten i 2026 minst
blir 85 mrd. kroner.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2025 gjøres
følgende endringer:
|
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
|
1700
|
|
Forsvarsdepartementet
|
|
|
|
79
|
Militær
støtte til Ukraina, kan overføres, kan nyttes
under kap. 1710, post 1 og 47, kap. 1720, post 1 og kap. 1760, post
1 og 45, økes med
|
10 900 000 000
|
|
|
|
fra
kr 41 233 377 000 til kr 52 133 377 000»
|
|
Dette medlem viser
videre til at budsjettavtalen for 2026 mellom Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne betyr
at flere eksisterende ordninger og tilskudd avvikles over natten,
med til dels store konsekvenser for de impliserte. F.eks. har flertallet
vedtatt å avvikle tilskuddet til svømmeopplæring i barnehagene på
77,5 mill. kroner. Det betyr at 40 000 barn neste år ikke får svømmeopplæring,
og at flere svømmeklubber må si opp ansatte som bidrar i dette viktige
tiltaket. Ekstra spesielt er det at tilskuddet til svømmeopplæring
i barnehager inngår som et viktig tiltak i regjeringens egen handlingsplan for
forebygging av drukningsulykker, og at regjeringen i den samme handlingsplanen
framholder at frivillige organisasjoner som arbeider med drukningsforebygging, skal
fortsette å være en del av grunnberedskapen i Norge.
Det medfører heller ikke riktighet, slik finansminister
Jens Stoltenberg hevdet i replikkordskiftet med dette
medlem i finansdebatten 5. desember 2025, at tilskuddet til
svømming i barnehage nå var innlemmet som frie inntekter til kommunesektoren.
Tilskuddet er avviklet i sin helhet.
Dette medlem foreslår
derfor at det bevilges midler tilsvarende kuttene for 2026 i nysalderingen,
slik at aktiviteten i disse tiltakene kan videreføres i 2026. Dette
er helt i tråd med hvordan flertallet ellers har valgt å løse utfordringer
knyttet til skogvern, Gaza og økonomi som barriere i idretten.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2025 gjøres
følgende endringer:
|
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
|
231
|
|
Barnehager
|
|
|
|
70
|
Tilskudd
til svømming i barnehagene, økes med
|
77 471 000
|
|
|
|
fra
kr 77 735 000 til kr 155 206 000»
|
|
Dette medlem viser
videre til at flertallet avvikler den statlige støtten til NORWEP,
hvilket betyr at stiftelsen høyst sannsynlig må avvikles og at en
rekke viktige bedrifter innenfor fornybar energi mister en viktig støttespiller. Dette medlem viser til at bare i 2025 har
NORWEP-støttede bedrifter eksportert for 200 mrd. kroner. En stor
andel av dette er bl.a. knyttet til havvindprosjekter. Etter dette medlems syn står dette i en voldsom
kontrast til regjeringens – på papiret – storstilte satsing på grønn
industri i Norge gjennom det såkalte veikartet for grønt industriløft,
hvor det bl.a. hevdes at:
«Velfungerende virkemidler for samhandling
og samarbeid bidrar til å forsterke industriens muligheter for å
ta i bruk ny teknologi, innovasjon og omstilling fremover» og videre
at «regjeringen vil sørge for at arbeidet med strategiske eksportsatsinger
kobles tettere opp til regjeringens øvrige arbeid, som bl.a. grønt
industriløft og arbeidet med å forenkle virkemiddelapparatet.»
Det er mulig at regjeringen selv mener at avvikling av
NORWEP er å forenkle virkemiddelapparatet.
Det er også spesielt at de samme partiene som
er enige om å sette ned en omstillingskommisjon, ikke ser sammenhengen
med at når aktiviteten på sokkelen etter hvert avtar, så vil tilgangen
til eksportmarkedene være helt nødvendig for norske arbeidsplasser
og økonomi.
Dette medlem er
også for å kutte i NORWEPs portefølje når det gjelder petroleumsrelatert
eksport, men mener stiftelsen spiller en svært viktig rolle når
det gjelder fornybar energi. Dette medlem foreslår
derfor en ekstrabevilgning i nysalderingen i 2025 på 20 mill. kroner,
slik at aktiviteten kan videreføres i 2026.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2025 gjøres
følgende endringer:
|
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
|
1850
|
|
Klima,
industri og teknologi
|
|
|
|
75
|
Norwegian
Energy Partners, økes med
|
20 000 000
|
|
|
|
fra
kr 28 500 000 til kr 48 500 000»
|
|
Dette medlem vil
i tillegg peke på at flertallet av lett uforståelige grunner har
avviklet fondet for etter- og videreutdanning for kiropraktorer. Dette medlem mener at det er viktig at
det tilrettelegges for etter- og videreutdanning for kiropraktorer,
og at det forskes mer på muskel- og skjelettlidelser. Dette medlem foreslår derfor en ekstrabevilgning
til fondet på 10 mill. kroner i nysalderingen i 2025 og at regjeringen
og flertallet retter opp dette utilsiktede kuttet i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett 2026.
«I statsbudsjettet for 2025 gjøres
følgende endringer:
|
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
|
760
|
|
Kommunale
helse- og omsorgstjenester
|
|
|
|
71
|
Kompetanse-,
forsknings- og rekrutteringstiltak, kan nyttes
under post 21,
økes med
|
10 000 000
|
|
|
|
fra
kr 234 368 000 til kr 244 368 000»
|
|
Dette medlem viser
til forslagene over. I sum medfører de økte overføringer fra Statens
pensjonsfond utland.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2025 gjøres
følgende endringer:
|
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet, økes med
|
13 409 471 000
|
|
|
|
fra
kr 477 634 520 000 til kr 491 043 991 000»
|
|
I tillegg vil dette medlem peke
på at Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne støtter regjeringens forslag om at støtten fra NFD til
Leverenadørutviklingsprogrammet (LUP) reduseres fra 10,3 mill. kroner
i 2025 til 5,4 mill. kroner i 2026. Dette til tross for at Nasjonalbudsjettets
analyser og NHOs «Veien til vekst» tydelig viser at vi må bruke ressursene
smartere, øke innovasjonsevnen og gjennomføre et teknologiløft i
både offentlig og privat sektor. Det er et paradoks at det da kuttes
i programmer som nettopp handler om å få mer innovasjonskraft ut av
eksisterende offentlig pengebruk.
I forbindelse med nysalderingen (Prop. 26 S
(2025–2026)) varsles det at hele bevilgningen skal stilles i bero i
påvente av hvorvidt en statlig støtte til programmet er forenlig
med statsstøtteregelverket. Dette medlem stiller
seg undrende til en slik framgangsmåte, all den tid LUP ikke er
en ny ordning i 2025.
Dette medlem viser
videre til at regjeringen i Prop. 26 S (2025–2026) omtaler LUP som
et privat program underlagt NHO. Det er riktig at LUP er administrativt
tilordnet NHO, men LUP er et offentlig-privat samarbeid som er eid
av NHO, KS, Innovasjon Norge og Forskningsrådet.
Dette medlem viser
videre til at problemstillingen også er vagt omtalt av budsjettavtalepartnerne
som «imøteser regjeringens videre vurderinger av ordningen i revidert
nasjonalbudsjett 2026». Dette medlem mener
at «imøteseing» ikke er tilstrekkelig.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen raskest
mulig gjennomføre nødvendige tiltak som sikrer at tilskuddene til
LUP kan bevilges i tråd med statsstøtteregelverket.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
fortsatt finansiering av LUP i påvente av videre håndtering i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2026.»