Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Trond Giske, Ruth Mariann Hop, Tobias Hangaard
Linge, lederen Rune Støstad og Solveig Vitanza, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen, Stig Even Lillestøl, Marius Arion Nilsen og Bengt
Rune Strifeldt, fra Høyre, Erlend Larsen og Bård Ludvig Thorheim,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Senterpartiet,
Geir Pollestad, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Miljøpartiet De Grønne,
Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Harry Valderhaug,
viser til Prop. 4 L (2025–2026) Endringer i lov om god handelsskikk
i dagligvarekjeden (tilsynsmyndighet).
Komiteen er innforstått
med at lovproposisjonen har sammenheng med at regjeringen i Prop.
1 S (2025–2026) Nærings- og fiskeridepartementet foreslår å legge
ned Dagligvaretilsynet.
Komiteen viser til
at opprettelsen av Dagligvaretilsynet skjedde i forbindelse med
opprettelsen av lov om god handelsskikk, og at tilsynet fører tilsyn
med at bestemmelsene i loven overholdes. Dagligvaretilsynet er samlokalisert
med Forbrukertilsynet i Porsgrunn, men har de siste årene hatt få
saker til behandling. Komiteen viser
videre til departementets redegjørelse for nedleggelse i proposisjonen.
Komiteen viser til
at det i tildelingsbrevet for 2025 framgår at tilsynets hovedprioritering
er å videreutvikle sin operative innsats overfor dagligvarebransjen,
på bakgrunn av de erfaringer og vurderinger som tilsynet har gjort
seg.
Komiteen noterer
seg at Nærings- og fiskeridepartementet mottok innspill fra 25 høringsinstanser
i sin behandling av lovproposisjonen.
Komiteen viser videre
til at Dagligvaretilsynet også har vært tema i høringsinnspillene
til komiteen i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet,
som også har vært til behandling i næringskomiteen.
Komiteen viser til
at Dagligvaretilsynet i statsbudsjettet legges ned, og at oppgavene
i 2026 legges til Konkurransetilsynet.
Komiteen forventer
at den dialogbaserte tilnærmingen videreføres og at det tilstrebes
å ha tett og god kontakt med aktørene i dagligvaremarkedet.
Den nærmere innretningen av tilsynsmyndigheten vil
komiteen komme tilbake til under behandling av endringer i lov om
god handelsskikk, som regjeringen planlegger å legge frem våren
2026.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til
at lovens intensjon er å sikre effektive og rettferdige forhandlinger
i dagligvaremarkedet, til det beste for forbruker. Disse
medlemmer viser til at en viktig grunn til flyttingen av ansvaret
for håndhevingen av lov om god handelsskikk i dagligvarekjeden,
er at Konkurransetilsynet bedre skal kunne sikre håndhevingen av loven.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at regjeringen har satt i
gang en revidering av lov om god handelsskikk. Disse medlemmer merker
seg at flere høringsinstanser etterlyser bestemmelser for like konkurransevilkår
mellom kjedekontrollerte varer (EMV) og varer fra andre leverandører,
og som sikrer at rabattene i større grad skal videreføres ut til
forbrukerne.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til de gjentatte rapportene og gjennomgangene av dagligvaremarkedet
som over mange år har avdekket betydelige og vedvarende konkurranseutfordringer.
Til tross for at både skiftende regjeringer, Stortinget og Konkurransetilsynet
gjentatte ganger har påpekt problemene, består situasjonen: For
mye makt er samlet på for få hender. De tre dominerende dagligvarekjedene utøver
en kommersiell makt overfor leverandørene som i praksis svekker
konkurransen og hemmer innovasjon, mangfold og rimelige rammevilkår
i markedet.
Sett i lys av den prekære situasjonen i det
norske dagligvaremarkedet viser disse medlemmer til
at det er nødvendig å styrke lov om god handelsskikk i dagligvarekjeden,
og ser fram til å behandle revidering av lov om god handelsskikk
i Stortinget. Disse medlemmer vil påpeke
at det hadde vært hensiktsmessig å behandle revidering av loven
før Stortinget tok stilling til hvordan loven skulle håndheves,
fordi håndhevingsmodellen bør tilpasses lovens endelige innhold.
En slik rekkefølge ville sikret en mer helhetlig og kunnskapsbasert
vurdering av hvilke håndhevingsmekanismer som faktisk trengs for
å oppnå lovens formål.
Uavhengig av hvem som forvalter håndhevelsen
av loven, vil disse medlemmer understreke
at det er avgjørende at håndhevelsen følges opp med tydelig praksis
og tilstrekkelige virkemidler. Regelverket må sikre at forhandlinger
mellom sterke kjeder og mindre leverandører skjer på en rettferdig
og forutsigbar måte og forhindre uheldig handelspraksis som i dag
bidrar til å opprettholde skjeve maktstrukturer.