Komiteen, medlemmene fra
Fremskrittspartiet, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, lederen
Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen og Frank Edvard Sve, fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kamzy Gunaratnam, Tom Einar Karlsen og Anniken Refseth,
fra Høyre, Sandra Bruflot og Anne Kristine Linnestad, fra Senterpartiet,
Geir Inge Lien, fra Rødt, Remi Sølvberg, og fra Miljøpartiet De
Grønne, Oda Indgaard, viser til Prop. 153 S (2024–2025) Utbygging og
finansiering av Bypakke Grenland fase 2 i Telemark.
Komiteen registrerer
at tiltakene i prosjektporteføljen er rettet mot sentrums- og knutepunktutvikling, trafikksikkerhet,
gode gang- og sykkelforbindelser og tiltak for et mer effektivt
overordnet veinett.
Komiteen viser til
at bypakken i tillegg skal bygge opp under mål i bystrategisamarbeidet
for Grenland, et regionalt samarbeid om areal, transport og klima
mellom kommunene, fylkeskommunen og staten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
er lokalpolitisk enighet om Bypakke Grenland fase 2 i kommunene
Skien, Porsgrunn og Siljan, og i Telemark fylkeskommune.
Flertallet registrerer
at det er Samferdselsdepartementets vurdering at opplegget for styring
av bypakken er i samsvar med gjeldene føringer og retningslinjer for
porteføljestyrte bypakker.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at Bypakke Grenland fase 2 bygger på lokalpolitisk enighet og
er en naturlig oppfølging og videreutvikling av fase 1.
Disse medlemmer viser
til at målet for Bypakke Grenland er å redusere klimagassutslipp,
kø, luftforurensning og støy i byområdene gjennom effektiv arealbruk
og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport,
sykling og gange (nullvekstmålet). Videre skal bypakken bidra til
at Grenland blir et attraktivt sted å bo med levende bysentra og
gode transportløsninger, samt bidra til å gjøre regionen attraktiv
for et mangfoldig næringsliv og høykompetent arbeidskraft.
Disse medlemmer registrerer
at finansieringen av bypakken er basert på bompenger samt fylkeskommunale
og kommunale midler. Det er ikke lagt til grunn statlige midler
i bypakken, men merverdiavgift som staten refunderer for prosjekter
skal tilbakeføres bypakken.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen i Meld. St. 14 (2023–2024) Nasjonal transportplan
2025–2036 varsler at den vil styrke arbeidet med, og fortsette satsingen
på, byvekstsavtaler.
Disse medlemmer registrerer
at Grenland i dag har en belønningsavtale gjeldende til 2028, og
at det i statsbudsjettet for 2026 er satt av midler til å følge
opp denne. Regjeringen har også varslet at det utover i planperioden
for Nasjonal transportplan 2025–2036 er aktuelt å forhandle om byvekstavtale
for Grenland. Ved inngåelse av en eventuell byvekstavtale blir belønningsmidlene
innlemmet i avtalen og Bypakke Grenland fase 2 vil kunne bli en
del av en slik avtale.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at bilen er vårt mest brukte
og fleksible transportmiddel og at det er befolkningen selv som
må få velge transportmiddel, ikke politikere og byråkrater. Valgfriheten
må gjelde for alle både i bygd og by. Disse medlemmer vil
avvikle nullvekstmålet for biltrafikk og mener det er det offentlige
som har det finansielle ansvaret for infrastrukturutbygging, vedlikehold
samt drift av kollektivtrafikk. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet vil avvikle bompengeordningen og redusere bilavgiftene.
Regjeringen har over tid økt de samlede bilavgiftene kraftig og
med dette rammet bilistene, og også bidratt til økt inflasjon som
rammer hele økonomien. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative transportplan, jf. Innst. 439
S (2023–2024) om Meld. St. 14 (2023–2024), hvor det foreslås å erstatte
avtaler om byvekst og bypakker med et eget programområde for bytransport
som skal inkludere alle transportformer og er uten bompenger. Disse medlemmer mener at dette skal være
en søkbar tilskuddsordning som likestiller alle former for bytransport,
med formål å gjøre reisehverdagen enklere og mer effektiv for befolkningen. Disse medlemmer vil fremheve det store
behovet for å investere i bedre framkommelighet og trafikksikkerhet
i Grenlandsområdet, men kan ikke støtte en finansieringsmodell som
baserer seg på bompenger der bilistene skal ta størstedelen av regningen
mens investeringene i Bypakken i særlig grad kommer andre trafikanter
til gode.
Disse medlemmer viser
til at innkrevingen i Bypakke Grenland fase 1 har pågått i ni år
og at de økonomiske rammene som lå til grunn for Stortingets vedtak
i 2015 for lengst er oppfylt. Etter disse
medlemmers syn var det derfor urimelig at innkrevingen likevel
fortsatte – uten et nytt stortingsvedtak.
Disse medlemmer mener
at det er et brudd på tilliten mellom innbyggerne og myndighetene
når bompengeinnkrevingen fortsetter etter at perioden over og når
store merinntekter brukes til prosjekter som ikke var omfattet av
forutsetningene som lå til grunn for den opprinnelige bypakken.
Disse medlemmer merker
seg at den opprinnelige bypakken heller ikke når sine målsettinger:
trafikken øker, kollektivandelen faller og nullvekstmålet er ikke
nådd. Likevel fortsetter innkrevingen som om forutsetningene står
fast. Disse medlemmer mener dette viser
at bompenger i praksis har blitt en permanent inntektskilde, noe
som svekker legitimiteten til hele ordningen.
Disse medlemmer mener
at forslaget om enda en bypakke for Grenlandsregionen må avvises,
og at veiprosjektene skal realiseres med offentlig finansiering.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Prop. 153 S (2024–2025) Utbygging
og finansiering av Bypakke Grenland fase 2 i Telemark sendes tilbake
til regjeringen.»
«Stortinget ber regjeringen snarlig
komme tilbake til Stortinget med forslag om offentlig finansiert
utbygging av veiprosjekt som er omfattet av Bypakke Grenland fase
2 og som gir bedre fremkommelighet.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Miljøpartiet De Grønne mener Bypakke Grenland
fase 2 inneholder en rekke gode tiltak for gående, syklende og kollektivtransport
som også vil bidra til økt trafikksikkerhet og oppgradering av sentrale
gater og byrom i Grenland. Videre mener disse
medlemmer det er viktig å starte prosessen som kan lede til
forhandlinger om byvekstavtale med Grenland når et stortingsvedtak
om Bypakke Grenland fase 2 foreligger.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen så snart
som mulig starte en prosess som grunnlag for forhandlinger om byvekstavtale
for Grenland.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre er positive til formålet med Bypakke Grenland fase
2, at veksten i persontransport med bil tas med kollektivtransport, sykling
og gange.
Disse medlemmer registrerer
at det er lokalpolitisk tilslutning til prosjektet.
Disse medlemmer mener
det likevel er viktig at kostnadene holdes nede for bilistene, og
viser til grep Solberg-regjeringen gjorde for å redusere kostnadene for
bilistene.
Disse medlemmer er
positive til porteføljestyring og registrerer at innkrevingsperioden
er satt til 10 år. Disse medlemmer mener
det er viktig med kostnadskontroll i prosjektene slik at de kan
gjennomføres i løpet av denne perioden.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener Bypakke Grenlands fase 2 er et viktig
prosjekt for å sikre god fremkommelighet og en helhetlig utvikling av
regionen som legger til rette for bedre framkommelighet for alle
typer trafikanter.
Dette medlem viser
til at Senterpartiet prinsipielt ikke er imot bompengefinansiering,
men at det forutsetter lokalpolitisk tilslutning og at bompengebelastningen
står i forhold til hva bilistene får igjen for det som betales.
Dette medlem viser
til at det er lokalpolitisk tilslutning til prosjektet. Telemark
fylkeskommune er lånegarantist, og de berørte kommunene har lokalpolitiske
vedtak som støtter videreføring av innkreving og innføring av bypakkens
fase 2.
Dette medlem mener
også at det er en grunnleggende forutsetning for bypakker og byvekstavtaler
at det gjøres aktive grep for å holde kostnadene nede for bilistene. Dette medlem viser til at porteføljestyringen
medfører at det ikke igangsettes flere prosjekter enn det finnes
midler til, og at dette skaper bedre kostnadskontroll. Dette medlem mener at det også er rett
og rimelig at momsrefusjonen tilbakeføres prosjektet.
Dette medlem viser
til forslag fra Høyre og Miljøpartiet De Grønne om å innlede forhandlinger
om en byvekstavtale for Grenland. Dette medlem er
positiv til byvekstavtaler, men mener samferdselsmidlene i Norge
må sikres best mulig geografisk fordeling. Samferdselspolitikken
må sees på i et samlet, helhetlig og langsiktig perspektiv, og oppstart
av forhandlinger for en eventuell byvekstavtale for Grenland må
følge vanlige prioriteringer og prosesser. Dette
medlem kan derfor ikke støtte et slikt forslag i behandlingen
av en proposisjon.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at bypakken inneholder
flere tiltak som skal bidra til bedre framkommelighet for næringstransporten. Dette medlem viser til at tiltak for
næringstransport i de fleste tilfeller også vil komme bilistene
til gode, noe som kan bidra til å svekke muligheten for å nå nullvekstmålet. Dette medlem viser til at næringstransporten
i dag ikke omfattes av nullvekstmålet, samtidig som regjeringen
i forbindelse med Nasjonal transportplan 2025–2026 har fjernet målet om
30 pst. overføring av gods fra vei til sjø og bane. Dette medlem mener det er svært uheldig
at næringstransport på vei tillates nærmest ubegrenset vekst, og
mener det er behov for å sette et nullvekstmål som også inkluderer
næringstransport på vei. Et slikt mål må ses i sammenheng med mål
og tiltak for godsoverføring fra vei til sjø og bane, samt muligheten
for omlasting til mindre, utslippsfrie mobilitetsløsninger for bylogistikk.
Dette medlem merker
seg at bompenger er en avgjørende forutsetning for å nå nullvekstmålet
i Grenlandsregionen, og påpeker at man må erkjenne at det på tross
av mange viktige og gode tiltak for gående, syklende og kollektivtrafikk,
ikke er mulig å nå nullvekstmålet med disse tiltakene alene. Dette medlem viser til de regionale transportmodellberegningene
(RTM) som viser en beregnet nedgang i trafikken på 6,5 pst. (regnet
fra 2023) som følge av Bypakken fase 2, mens den eksterne kvalitetssikreren
regner med en årlig trafikkvekst på 0,5 pst. i perioden 2026–2035,
altså en motsatt effekt. Dette medlem mener
dette understreker viktigheten av å følge trafikkutviklingen nøye
i tiden framover, og styre prioriteringene i porteføljen mest mulig
målrettet inn mot de prosjektene som i størst mulig grad bidrar
til å nå nullvekstmålet. Dette medlem registrerer
at bedre kollektivtilbud eller lavere kollektivpriser ikke omfattes
av bypakken. Dermed blir det mye pisk i form av bompenger, og lite
gulrøtter. Dette medlem mener at et
styrket kollektivtilbud er en viktig forutsetning for å nå nullvekstmålet
og at dette bør inngå i videre forhandlinger om byvekstavtale.
Dette medlem merker
seg at nullutslippskjøretøy fortsatt skal ha en rabatt i bomringen,
noe som er positivt for fortsatt insentiver til omlegging fra fossile
til elektriske kjøretøy. Dette medlem merker
seg at nullutslippskjøretøy klasse 2 er helt unntatt bompenger og
at dette også inkluderer gassdrevne kjøretøy. For å nå omstillingsmålene
for 2030 for nyttekjøretøy er dette viktige verktøy som også burde
gjelde nasjonalt.