Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Konstanse Marie Alvær, Isak Veierud Busch, Sigurd
Kvammen Rafaelsen og Solveig Vestenfor, fra Fremskrittspartiet,
Bjørn Larsen, Rune Midtun, Helge André Njåstad og Erlend Wiborg,
fra Høyre, Mudassar Kapur og Tage Pettersen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Anne Lise Gjerstad Fredlund, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune,
fra Rødt, lederen Hanne Beate Stenvaag, og fra Miljøpartiet De Grønne,
Marius Langballe Dalin, viser til representantforslaget i
Dokument 8:47 L (2025–2026), der det foreslås endringer i ekomloven
§ 18-3 første ledd.
Komiteen viser til
at lov 13. desember 2024 nr. 76 om elektronisk kommunikasjon (ekomloven)
trådte i kraft 1. januar 2025. Loven inneholder blant annet bestemmelser
om opprettelsen av en klagenemnd for elektronisk kommunikasjon,
jf. § 16-6. Av representantforslaget fremgår det at det i forbindelse
med ikraftsettelsen av loven er skjedd en feil, slik at ekomloven
§ 16-6 om klagenemnda for elektronisk kommunikasjon ble satt i kraft
samtidig med resten av loven, selv om klagenemnda foreløpig ikke
er operativ. Komiteen viser til at Digitaliserings-
og forvaltningsdepartementet arbeider med å etablere en slik klagenemnd,
men at det fortsatt vil gå noe tid før denne er etablert og operativ.
Komiteen viser videre
til at feilen har ført til at departementet i en overgangsperiode
ikke har rettslig kompetanse til å fatte klageavgjørelser i den
typen klagesaker nemnda skal avgjøre, og at departementet har fått
inn flere slike klagesaker til behandling som det haster med å få
avgjort.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til uttalelse
fra statsråd Karianne O. Tung om at det har skjedd en feil ved ikraftsettelse
av ekomloven slik at § 16-6 om klagenemnd for elektronisk kommunikasjon
ble satt i kraft samtidig med resten av loven. Ikrafttredelsen av
§ 16-6 har medført at Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
ikke har klagekompetanse. Dette har ikke vært tilsiktet, jf. Prop.
93 LS (2023–2024) s. 223 første spalte, hvor følgende fremgår:
«Som omtalt i høringsnotatet fortsetter
departementet å behandle klager inntil den nye klagenemnda er vedtatt
og virksom.»
I merknaden til overgangsbestemmelsen er det
uttalt at:
«Bestemmelsen viderefører gjeldende klageordning
i gjeldende ekomlov § 11-6 inntil ny klageordning er operativ.»
Flertallet mener
det er behov for en lovendring i ekomloven § 18-3 som innebærer
at departementet avgjør klager på enkeltvedtak som nevnt i § 16-6
inntil klagenemnda er etablert.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Senterpartiet støtter lovendringen
som foreslås i representantforslaget. Disse medlemmer mener
dette er viktig for å bidra til å rette opp i feilen som har ført
til at departementet i en overgangsperiode ikke har myndighet (rettslig
kompetanse) til å fatte klageavgjørelser i den typen klagesaker nemnda
skal avgjøre.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at da Stortinget behandlet
Innst. 28 L (2024–2025), jf. Prop. 93 LS (2023–2024), stemte Fremskrittspartiet
imot lovproposisjonen og fremmet følgende forslag:
«Prop. 93 LS (2023–2024) sendes tilbake
til regjeringen.»
Disse medlemmer viser
til at begrunnelsen for dette standpunktet var at innføringen av
ekomdirektivets konsultasjonsprosedyre ville innebære flere former
for myndighetsavståelse på et område som er av sentral betydning
for nasjonal beredskap. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet ikke kunne akseptere at slik myndighet
overføres til organer utenfor nasjonal kontroll. Videre viser disse medlemmer til at Fremskrittspartiet
den gang mente at lovforslaget samlet sett ville føre til økte kostnader
for markedsaktørene samt mer saksbehandling og større kontrolloppgaver
for forvaltningen, særlig for Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
De økte kostnadene kan etter disse medlemmers syn
i siste instans belaste husholdningene gjennom høyere priser og økte
offentlige utgifter. Disse medlemmer viser
videre til Fremskrittspartiets merknader i Innst. 28 L (2024–2025),
jf. Prop. 93 LS (2023–2024).