Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Frode Jacobsen, lederen Tuva Moflag, Tellef Inge
Mørland, Even A. Røed og Maria Aasen-Svensrud, fra Fremskrittspartiet,
Hilde Grande, Martin Virkesdal Jonsterhaug, Hans Andreas Limi og
Tom Staahle, fra Høyre, Henrik Asheim og Nikolai Astrup, fra Sosialistisk
Venstreparti, Marthe Hammer, fra Senterpartiet, Bjørn Arild Gram,
fra Rødt, Mímir Kristjánsson, fra Miljøpartiet De Grønne, Ingrid
Liland, fra Kristelig Folkeparti, Jørgen H. Kristiansen, og fra
Venstre, Abid Raja, støtter at vernet for forsikringstakere
og forsikrede med skadeforsikringer i foretak som driver grensekryssende
virksomhet i Norge, styrkes.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, mener
lovforslaget, der dekningsområdet for garantiordningen utvides,
bidrar til å sikre en viktig likebehandling av skadelidte i Norge
når forsikringsforetak går konkurs, uavhengig av om forsikringen
er kjøpt hos et norsk forsikringsforetak, gjennom en filial av et
forsikringsforetak innenfor EØS eller direkte fra et forsikringsforetak
i et annet EØS-land. Denne problemstillingen ble aktualisert da
det danske forsikringsselskapet Alpha Insurance i 2018 ble tatt
under konkursbehandling, noe som medførte en krevende situasjon
for norske kunder med yrkesskadeforsikring direkte i det danske
morselskapet.
Flertallet mener
den saken viste behovet for å styrke vernet for skadelidte ved konkurs
i forsikringsforetak som driver grensekryssende virksomhet i Norge, og
stiller seg derfor bak den utvidelsen av dekningsområdet for garantiordningen
som nå foreslås.
Flertallet viser
til at høringsnotat-alternativ b) en utvidelse av Garantiordningen
for skadeforsikring i proposisjonen vurderes å være en bedre løsning
enn høringsnotat-alternativ a) å utvide ansvarsområdet til Yrkesskadeforsikringsforeningen.
Det vises til omtalen i proposisjonen kapittel 6. En fordel med
å benytte garantiordningen er at det da vil være flere forsikringsforetak
å fordele ansvaret på ved en konkurs, slik at det enkelte foretak
blir mindre sårbart. Dette har sammenheng med at alle forsikringsforetak
som har tillatelse til å drive skadeforsikring i Norge, er medlem
i garantiordningen, mens Yrkesskadeforsikringsforeningen bare omfatter
foretakene som tilbyr yrkesskadeforsikring. Videre begrunnes valget
av garantiordningen med at garantiordningen allerede er etablert
og innrettet for å dekke krav ved konkurs. Yrkesskadeforsikringsforeningen
vil dessuten bare kunne dekke krav på yrkesskadeforsikring, mens
forslaget i proposisjonen er at alle typer av skadeforsikring som
dekkes av garantiordningen i dag, også skal dekkes når forsikringen
er solgt gjennom grensekryssende virksomhet i Norge.
Flertallet viser
videre til at Finansdepartementet har gitt Finanstilsynet i oppdrag
å utrede spørsmålene om søksmålsadgang med sikte på å foreslå endringer
i finansforetaksforskriften om dette, jf. omtale i proposisjonen
kapittel 6.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at Alpha Insurance-konkursen
avdekket et alvorlig hull i dagens regelverk, hvor skadelidte ikke
har reell adgang til norske domstoler og i praksis må forfølge krav
i et utenlandsk konkursbo. Disse medlemmer mener
dette svekker rettssikkerheten, og at risikoen bæres av arbeidstakere som
allerede står i en sårbar situasjon.
Disse medlemmer viser
til at Yrkesskadeforsikringsforeningen (YFF) er et etablert og spesialisert organ
med kompetanse til å behandle komplekse og langvarige yrkesskadesaker.
Ordningen har rutiner for løpende tap, medisinske vurderinger og
tvisteløsning som er vesentlig bedre tilpasset saksområdet enn Garantiordningen
for skadeforsikring. En utvidelse av YFFs mandat vil sikre at skadelidte
møter et norsk system, kan reise søksmål i Norge og får et mer effektivt
og forutsigbart saksforløp.
Disse medlemmer mener
derfor at utvidelse av yrkesskadeforsikringslovens dekningsområde
etter alternativ a) er den løsningen som best ivaretar skadelidtes
rettigheter, og sikrer reell tilgang til erstatning ved konkurs
i EØS-baserte forsikringsforetak uten norsk filial. Dette er alternativet
som fremheves sterkt av blant andre LO og Norsk Sykepleierforbund. Disse medlemmer merker seg at regjeringen
likevel velger å fremme lovforslag på bakgrunn av alternativ b)
fra høringsnotatet.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med et lovforslag om å utvide yrkesskadeforsikringslovens
dekningsområde slik at Yrkesskadeforsikringsforeningen behandler
og dekker krav ved konkurs i forsikringsforetak som tilbyr yrkesskadeforsikring
på grensekryssende basis innenfor EØS-området.»