Innstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om svalbardbudsjettet 2026

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Innledning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Rune Bakervik, Tonje Brenna, Nils-Ole Foshaug, Monica Nielsen og Trine Lise Sundnes, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati, Morten Kolbjørnsen og Sylvi Listhaug, fra Høyre, Peter Frølich, Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Rødt, Bjørnar Moxnes, fra Miljøpartiet De Grønne, Arild Hermstad, fra Kristelig Folkeparti, Jonas Andersen Sayed, og fra Venstre, Abid Raja, fremmer i denne innstillingen forslag til bevilgninger på svalbardbudsjettet.

Justis- og beredskapsdepartementet fremmer svalbardbudsjettet som en egen budsjettproposisjon samtidig med statsbudsjettet. Et eget svalbardbudsjett synliggjør inntekter og utgifter på øygruppa.

Hvert år blir det gitt et tilskudd fra statsbudsjettet til dekning av underskuddet på svalbardbudsjettet, jf. Prop. 1 S (2025–2026) for Justis- og beredskapsdepartementet, kap. 480 post 50. Tilskuddet er inntektsført på svalbardbudsjettet kap. 3035.

I hovedsak er det den statlige administrasjonen av Svalbard som er finansiert på svalbardbudsjettet. Dette er blant annet virksomhet på Svalbard som er underlagt Justis- og beredskapsdepartementet, og virksomhet som er underlagt andre fagdepartement. Longyearbyen lokalstyre får også bevilgningene sine over svalbardbudsjettet. Prop. 1 S (2025–2026) Svalbardbudsjettet gir videre en samlet oversikt over statlige bevilgninger til svalbardformål. Slike utgifter blir dekket over det ordinære statsbudsjettet på kapitlene til de ulike fagdepartementene.

Regjeringens forslag

Regjeringens forslag til budsjettramme for svalbardbudsjettet for 2026 er på 804 mill. kroner, sammenliknet med 697,3 mill. kroner i det vedtatte budsjettet for 2025.

Underskuddet på svalbardbudsjettet for 2026 er stipulert til 569,6 mill. kroner og blir dekt inn gjennom et tilskudd på Justis- og beredskapsdepartementet sitt budsjett, kap. 480, post 50 Tilskudd. Tilskuddet til svalbardbudsjettet i saldert budsjett for 2025 var 477,1 mill. kroner.

Tabellen under viser regnskap 2024, saldert budsjett for 2025 og regjeringens forslag for 2026.

(i 1 000 kr)

Rekneskap 2024

Saldert budsjett 2025

Forslag 2026

Utgifter

806 070

697 339

804 028

Inntekter

801 866

697 339

804 028

Utgifter på programkategori 06.80 fordelte på kapittel

(i 1 000 kr)

Kap.

Nemning

Rekneskap 2024

Saldert budsjett 2025

Forslag 2026

Pst. endr. 25/26

0001

Tilskot til Svalbard kyrkje

6 000

6 230

6 500

4,3

0003

Tilskot til Longyearbyen lokalstyre

359 400

281 670

240 404

-14,7

0004

Tilskot til Svalbard Museum

14 900

15 470

16 000

3,4

0005

Sysselmeisteren (jf. kap. 3005)

96 782

95 500

106 038

6,0

0006

Sysselmeisterens transportteneste (jf. kap. 3006)

244 623

266 199

282 724

11,0

0007

Tilfeldige utgifter

54 018

0

0

0,0

0008

Tilskot til energistøtte i Longyearbyen

0

0

118 800

0009

Kulturminnetiltak (jf. kap. 3009)

2 479

2 490

2 580

3,6

0011

Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmeisteren for Svalbard

2 476

2 540

2 632

3,6

0017

Norsk Polarinstitutt – refusjon

4 100

4 250

4 403

3,6

0018

Navigasjonsinnretningar

4 255

4 750

5 050

6,3

0019

Meteorologisk institutt – husleige Bjørnøya og Hopen

8 141

8 400

8 702

3,6

0020

Statsbygg, Svalbard

2 373

2 500

2 590

3,6

0022

Skattekontoret, Svalbard (jf. kap. 3022)

6 524

7 340

7 604

3,6

Sum kategori 06.80

806 071

697 339

804 028

15,3

Inntekter på programkategori 06.80 fordelte på kapittel

(i 1 000 kr)

Kap.

Nemning

Rekneskap 2024

Saldert budsjett 2025

Forslag 2026

Pst. endr. 25/26

3005

Sysselmeisteren (jf. kap. 0005)

6 699

3 300

3 300

0

3006

Sysselmeisterens transportteneste (jf. kap. 0006)

237

500

500

0

3009

Kulturminnetiltak (jf. kap. 0009)

0

0

0

0

3022

Skattekontoret, Svalbard (jf. kap. 0022)

270

270

270

0

3030

Skattar og avgifter

239 968

216 219

230 396

6,6

3035

Tilskot frå statsbudsjettet

554 692

477 050

569 562

19,4

Sum kategori 06.80

801 866

697 339

804 028

15,3

Sakens dokumenter er tilgjengelig på sakssiden på stortinget.no.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at Svalbard er et område med stor verdi for Norge, både som plattform for forskning og internasjonalt samarbeid, og som et viktig bidrag til norsk tilstedeværelse og ansvarlig forvaltning i Arktis. Komiteen understreker at de overordnede målene for svalbardpolitikken ligger fast, og at forvaltningen av Svalbard skal være forutsigbar og preget av kontinuitet. Komiteen understreker samtidig betydningen av at regjeringen jobber for å sikre at Longyearbyen forblir et levedyktig norsk lokalsamfunn og administrasjonssenter, i tråd med målsettingen om å holde oppe norske samfunn på øygruppen.

Komiteen merker seg at regjeringen har som mål å følge opp målsettingene vedtatt ved behandlingen av Meld. St. 26 (2023–2024), jf. Innst. 36 S (2024–2025) om sterkere statlig styring og nasjonal kontroll på Svalbard, og styrking av Longyearbyen for å holde oppe det norske familiesamfunnet. Videre merker komiteen seg at regjeringen legger opp til at staten skal ta et større ansvar for energiforsyningen i Longyearbyen, for eksempel gjennom Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS (Store Norske), og at arbeidet med å avklare ansvaret for energiforsyningen er igangsatt.

Komiteenviser til at aktiviteten på Svalbard er økende, og at interessen for forskningsbasert bruk av området fortsetter å stige. Et varmere klima gjør kystområdene mer tilgjengelige for ulike typer fartøy. Komiteen understreker samtidig at den sikkerhetspolitiske situasjonen, både globalt og i Norges nærområder, er i rask endring. Komiteen legger derfor vekt på at beredskap og kontroll med aktivitet på Svalbard er avgjørende for å ivareta norsk suverenitet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket og inngått avtale mellom partene 3. desember 2025. Flertallet er enige om at eventuelle endringer i forliket ikke skal gjennomføres uten full tilslutning fra alle forlikspartnerne og viser til Innst. 2 S (2025–2026). Det er enighet om at forliket binder partene i det videre arbeidet med statsbudsjettet for 2026. Flertallet viser til at forliket medfører endringer under Svalbardbudsjettet sammenlignet med regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026.

Flertallet viser til anmodningsvedtakene omtalt i proposisjonen. Flertallet understreker at det i denne innstillingen ikke tar stilling til regjeringens rapportering på disse dersom det ikke er nevnt i merknader, men vil vise til Stortingets behandling av Meld. St. 4 (2025–2026) om regjeringens oppfølgning av anmodningsvedtak.

Flertallet viser til budsjettforliket og til Innst. 2 S (2025–2026,) der bevilgningen på kap. 480 post 50 foreslås økt med 1,5 mill. kroner for å øke støtten til Den norske kirke på Svalbard. Flertallet viser til at den økte bevilgningen gjenspeiles av en økt inntekt under svalbardbudsjettets kap. 3035 på 1,5 mill. kroner og en økt utgift på 1,5 mill. kroner under (post 1) post 70 Tilskot til Svalbard kyrkje.

Komiteens medlem fra Venstre viser til høringsinnspillet fra Longyearbyen lokalstyre, hvor det heter at:

«Svalbardbudsjettet er et av de viktigste virkemidlene for å realisere målene i norsk svalbardpolitikk. Stortinget har slått fast at politikken skal bygge på nasjonal kontroll, sterk statlig tilstedeværelse, forutsigbar samfunnsutvikling og et robust norsk familiesamfunn i Longyearbyen.

For å lykkes med dette må staten og Longyearbyen lokalstyre (LL) fungere i samspill. LL leverer mange av de samme tjenestene som en kommune på fastlandet – barnehage, skole, tekniske tjenester og planlegging – men har ikke samme tilgang til virkemidler som eksempelvis å skrive ut skatt og avgifter, og mange nøkkelfunksjoner som energi, bolig, beredskap og arealforvaltning ligger helt eller delvis til staten.

Lokalstyret er derfor både et lokalt folkevalgt organ og en del av statens forvaltningssystem på Svalbard. Samfunnet står nå midt i en omstilling: botiden blir kortere, norskandelen synker og barnetallet går ned. Skal utviklingen snus, må staten følge opp Svalbardmeldingens mål om insentiver som gjør det attraktivt for norske familier å bo og bli her.»

Dette medlem understreker viktigheten av tett og konstruktivt samarbeid mellom statlige organ og lokalstyret for Longyearbyen, og er av den oppfatning at lokalstyrets anbefalinger så langt det lar seg gjøre bør tillegges stor vekt i utviklingen av en politikk som sikrer bosetting og bolyst på Svalbard.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

På Svalbardbudsjettet for 2026 bevilges under:

Kap.

Post

Svalbardbudsjettet

Per post

Sum kap.

Utgifter

1

Tilskot til Svalbard kyrkje

70

Tilskot til Svalbard kyrkje

8 000 000

8 000 000

3

Tilskot til Longyearbyen lokalstyre

50

Tilskot til Longyearbyen lokalstyre

240 404 000

240 404 000

4

Tilskot til Svalbard Museum

70

Tilskot til Svalbard Museum

16 000 000

16 000 000

5

Sysselmeisteren (jf. kap. 3005)

1

Driftsutgifter

106 038 000

106 038 000

6

Sysselmeisterens transportteneste (jf. kap. 3006)

1

Driftsutgifter

282 724 360

282 724 360

7

Tilfeldige utgifter

30

Skred- og bustadtiltak, kan overførast

0

70

Diverse tilskot

0

0

8

Tilskot til energistøtte i Longyearbyen

70

Tilskot til Svalbard Energi AS

118 800 000

118 800 000

9

Kulturminnetiltak (jf. kap. 3009)

1

Driftsutgifter

2 580 000

2 580 000

11

Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmeisteren for Svalbard

1

Driftsutgifter

2 632 000

2 632 000

17

Norsk Polarinstitutt – refusjon

50

Refusjon

4 403 000

4 403 000

18

Navigasjonsinnretningar

1

Drift og vedlikehald

4 250 000

30

Nyanlegg og større vedlikehald, aerolykter og maritime fyr

800 000

5 050 000

19

Meteorologisk institutt – husleige Bjørnøya og Hopen

1

Driftsutgifter

8 702 400

8 702 400

20

Statsbygg, Svalbard

1

Driftsutgifter

2 590 000

2 590 000

22

Skattekontoret, Svalbard (jf. kap. 3022)

1

Driftsutgifter

7 604 240

7 604 240

Sum svalbardbudsjettet

Sum departementets utgifter

805 528 000

805 528 000

Inntekter

3005

Sysselmeisteren (jf. kap. 0005)

1

Diverse inntekter

300 000

2

Refusjonar m.m.

3 000 000

3 300 000

3006

Sysselmeisterens transportteneste (jf. kap. 0006)

1

Leigeinntekter frå private

0

2

Refusjonar frå det offentlege

500 000

500 000

3009

Kulturminnetiltak (jf. kap. 0009)

1

Diverse inntekter

0

0

3022

Skattekontoret, Svalbard (jf. kap. 0022)

1

Diverse inntekter

270 000

270 000

3030

Skattar og avgifter

70

Skattar m.m.

230 000 000

71

Utførselsavgift

0

72

Utmålsgebyr, årsavgift

396 000

230 396 000

3035

Tilskot frå statsbudsjettet

50

Tilskot

571 062 000

571 062 000

Sum svalbardbudsjettet

Sum departementets inntekter

805 528 000

805 528 000

Forslag til vedtak om formues- og inntektsskatt til Svalbard for inntektsåret 2026
II

§ 1 Bruksområde for vedtaket

Dette vedtaket gjeld utskriving av skatt på formue og inntekt for inntektsåret 2026 etter føresegnene i lov 29. november 1996 nr. 68 om skatt til Svalbard. Vedtaket gjeld òg som grunnlag for utskriving av forskot på skatt for inntektsåret 2026, jf. svalbardskattelova § 5-1.

§ 2 Skatt på formue

Skatt på formue blir utrekna etter desse satsane:

  • a) Personleg skattepliktig og dødsbu:

    Det blir nytta same satsar og grensebeløp som Stortinget har vedteke skal gjelde på det norske fastlandet for formuesskatt til staten og kommunane (maksimumssats).

  • b) Selskap og samanslutningar som nemnde i skattelova § 2-36 andre ledd, og som ikkje er fritekne etter skattelova kap. 2:

    Det blir nytta same satsar og grensebeløp som Stortinget har vedteke skal gjelde på det norske fastlandet for formuesskatt til staten.

§ 3 Skatt på inntekt

Skatt på inntekt blir utrekna etter desse satsane:

  • a) Inntekt som blir skattlagd ved lønnstrekk etter svalbardskattelova § 3-1:

    • Låg sats: 8 pst.

    • Høg sats: 22 pst.

  • b) 22 pst. av den delen av selskapsoverskot som er høgare enn 15 mill. kroner, og som overstig summen av

    • 10 gonger kostnadene til lønn som blir skattlagd ved lønnstrekk

    • 0,20 gonger skattemessig verdi av anlegg, fast eigedom og annan realkapital som er på Svalbard ved utgangen av inntektsåret

  • c) Anna inntekt: 16 pst.

Personlege skattytarar skal ha eit frådrag i alminneleg inntekt som er omfatta av bokstav c, på 20 000 kroner.

§ 4 Avrundingsreglar

Ved utrekning av skatt skal formue og inntekt rundast nedover til nærmaste heile krone.

§ 5 Normalrentesatsen for rimeleg lån i arbeidsforhold

Normalrentesatsen som nemnd i skattelova § 5-12 fjerde ledd, jf. svalbardskattelova §§ 3-1 og 3-2, skal vere den same som Stortinget har vedteke skal gjelde på det norske fastlandet.

§ 6 Aksjonær i utlandet

Skatt på utbytte m.m. etter skattelova § 10-13, jf. svalbardskattelova § 3-2, er fastsett til 20 pst.

§ 7 Inntekt etter svalbardskattelova § 6-3

For inntekt som blir skattlagd etter svalbardskattelova § 6-3, skal satsen vere 8 pst.

Forslag til vedtak om meirinntektsfullmakt for budsjetterminen 2026
III
Meirinntektsfullmakter

Stortinget samtykkjer i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2026 kan overskride løyvinga på

  1. kap. 5, post 1, tilsvarande inntekter utover vedteke budsjett på kap. 3005, post 2

  2. kap. 6, post 1, tilsvarande inntekter utover vedteke budsjett på kap. 3006, post 2

  3. kap. 9, post 1, tilsvarande inntekter utover vedteke budsjett på kap. 3009, post 1

Forslag til vedtak om meirinntektsfullmakt for budsjetterminen 2026
IV
Meirinntektsfullmakt

Stortinget samtykkjer i at Finansdepartementet i 2026 kan overskride løyvinga på kap. 22, post 1, tilsvarande inntekter på kap. 3022, post 1.

Forslag til vedtak om avgift av kol som blir utført frå Svalbard, for budsjetterminen 2026
V

For budsjetterminen 2026 skal det svarast avgift til statskassa av kol som blir utført frå Svalbard, etter dei følgjande satsane:

1,0 pst. av verdien for dei første 100 000 tonna

0,9 pst. av verdien for dei neste 200 000 tonna

0,8 pst. av verdien for dei neste 300 000 tonna

0,7 pst. av verdien for dei neste 400 000 tonna

0,6 pst. av verdien for dei neste 500 000 tonna

0,5 pst. av verdien for dei neste 600 000 tonna

0,4 pst. av verdien for dei neste 700 000 tonna

0,3 pst. av verdien for dei neste 800 000 tonna

0,2 pst. av verdien for dei neste 900 000 tonna

0,1 pst. av verdien for dei neste 1 000 000 tonna

Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 12. desember 2025

Ine Eriksen Søreide

Trygve Slagsvold Vedum

leder

ordfører