Søk

Innhold

3. Anmodnings- og utredningsvedtak

Under rammeområde 7, jf. Prop. 1 S (2025–2026), fra henholdsvis Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Kultur- og likestillingsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og Energidepartementet, er det redegjort for oppfølgingen av Stortingets anmodnings- og utredningsvedtak som er initiert av arbeids- og sosialkomiteen.

Når det gjelder de anmodnings- og utredningsvedtak som er initiert av arbeids- og sosialkomiteen, men som er fulgt opp av et annet departement enn Arbeids- og inkluderingsdepartement, fremkommer dette også av oversikten.

Meld. St. 4 (2025–2026) Anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2024–2025 er lagt frem samtidig med Prop. 1 S (2025–2026) og behandles i kontroll- og konstitusjonskomiteen. I den forbindelse ba kontroll- og konstitusjonskomiteen i brev 12. november 2025 om en uttalelse om de anmodnings- og utredningsvedtakene som ligger under arbeids- og sosialkomiteens ansvarsområde. Dette skal igjen danne grunnlaget for kontroll- og konstitusjonskomiteens innstilling, jf. Stortingets forretningsorden § 15 femte ledd tredje punktum. Det vises til meldingen, der det er gitt en oversikt over oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak under de respektive departementene som hører inn under rammeområde 7. Der angis det også hvorvidt vedkommende departement planlegger å avslutte rapporteringen knyttet til vedtaket, eller om departementet vil rapportere konkret på vedtaket også i neste års budsjettproposisjon. Oversikten inkluderer alle vedtak fra stortingssesjonen 2024–2025 samt de vedtakene fra tidligere stortingssesjoner som kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. 239 S (2024–2025) mente ikke var kvittert ut.

Oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak, ordnet etter sesjon og nummer – Arbeids- og inkluderingsdepartementet

Sesjon

Vedtak nr.

Stikkord

Rapportering avslutta (Ja/Nei)

2024-2025

59

Representantforslag om tiltak som kan auke organisasjonsgraden blant unge

Ja

2024-2025

220

Særskild kompensasjonsordning for oljepionerane

Ja

2024-2025

495

Frivillig medlemskap i folketrygda for norske arbeidstakarar i hotell- og restaurantverksemd på NIS-registrerte skip

Ja

2024-2025

539

Initiativ til fleire bilaterale samarbeidsavtalar mot arbeidslivskriminalitet med aktuelle tredjeland

Nei

2024-2025

609

Tydeleggjere at også menneske med utviklingshemming har krav på ei individuell arbeidsevnevurdering og bistand til å delta i arbeidslivet

Ja

2024-2025

610

Endringar i tiltaksforskrifta for utsette unge i alderen 16 til 19 år

Ja

2024-2025

611

Fremme forslag om å heve fribeløpet for uføre

Nei

2024-2025

612

Arbeide for at gradert sjukmelding blir brukt i større grad, og for at Nav-kontoret startar oppfølginga av sjukmelde tidleg

Ja

2024-2025

613

Skilje ut «Varig lønnstilskot» som ein eigen budsjettpost i statsbudsjettet

Ja

2024-2025

614

Legge til rette for ein saumlaus overgang frå vidaregåande skole til varig tilrettelagt arbeid (VTA)

Nei

2024-2025

616

Gjere nødvendige regelendringar for å sikre at deltakarar i arbeidsførebuande trening (AFT)òg kan følgast opp på hensiktsmessig måte etter tilsetting, og opne for at deltakarar kan ta del i fag- og yrkesopplæring som fører fram mot fagbrev

Ja

2024-2025

617

Trappe opp VTA med 1 000 plassar i året

Nei

2024-2025

618

Gå gjennom korleis ytingar og lovreglar for arbeidstid og ferie kan innrettast slik at dei fremmar moglegheitene til å stå lenger i arbeid

Ja

2024-2025

619

Komme med forslag som styrker opptrappingsplanen for VTA ytterlegare

Ja

2024-2025

620

Sørge for at varig tilrettelagt arbeid (VTA) og arbeidsførebuande trening (AFT) ikkje kan settast ut på anbod

Ja

2024-2025

621

Prioritere ideelle og offentlege aktørar i arbeidsmarknadstiltak for å sikre best mogleg kvalitet i tiltaka for brukarane

Nei

2024-2025

790

Sikre Arbeidstilsynet lovheimlar for å kunne offentleggjere grove og gjentatte brot

Ja

2024-2025

791

Greie ut eit prikksystem hos Arbeidstilsynet, der sanksjonane blir hardare etter gjentatte brot

Nei

2024-2025

792

Betre kunnskapsgrunnlaget og auke forskinga om sosial dumping og arbeidslivskriminalitet

Ja

2024-2025

793

Styrke samarbeidet med sjølvstendige organisasjonar, som for eksempel Fair Play Bygg Norge

Ja

2024-2025

795

Greie ut krav om skriftleg arbeidskontrakt frå første arbeidsdag

Nei

2024-2025

796

Greie ut ei digital løysing for arbeidskontraktar for å sikre enklare kontroll av rettane til arbeidstakarane og at lønnskrav blir ivaretatt

Nei

2024-2025

797

Gi Arbeidstilsynet moglegheit til å vise bort arbeidstakarar som ikkje har HMS-kort, frå byggeplass

Ja

2024-2025

798

Greie ut eit prikksystem hos Arbeidstilsynet, der sanksjonane blir hardare etter gjentatte brot, slik at gjengangarane blir sanksjonerte strengare

Nei

2024-2025

799

Sikre Arbeidstilsynet lovheimlar for å kunne offentleggjere grove og gjentatte brot

Ja

2024-2025

801

Gå gjennom og forbetre informasjonen som blir gitt til utanlandske arbeidstakarar i forbindelse med registrering for arbeid i Noreg

Ja

2024-2025

802

Innføre eit prikksystem, eit rullebladregister eller ei tilsvarande ordning for juridiske og fysiske personar som er dømde for arbeidslivskriminalitet

Nei

2024-2025

803

Etablere ein innsynsportal for seriøsitet som samlar informasjon frå etablerte register

Nei

2024-2025

804

Utvide ordninga med HMS-kort til fleire utsette bransjar og forsterke korta

Nei

2024-2025

805

Inkludere fleire sanntidsopplysningar i HMS-kortet og sørge for at sannsynlege brot på reglane automatisk blir rapporterte til den aktuelle tilsynsmyndigheita

Nei

2024-2025

806

Krav om fysisk ID-sjekk eller bruk av BankID ved utferding av HMS-kort

Nei

2024-2025

807

Heimel for Arbeidstilsynet til å handheve lønnstjuveri

Ja

2024-2025

808

Auka løyving til Fair Play Bygg Norge

Ja

2024-2025

809

Forslag til målretta tiltak for arbeidstakarar som blir grovt utnytta i arbeidslivet

Ja

2024-2025

811

Fjerne unntaket for psykiske og fysiske belastningslidingar i folketrygdlova § 13-3 tredje leddet

Nei

2024-2025

812

Endre det avdempa ulykkesomgrepet i folketrygdlova § 13-3 andre leddet

Nei

2024-2025

813

Oppdatere yrkessjukdomslista, slik at kreftformene som rammar kvinnelege brannkonstablar (brystkreft, livmorhalskreft, kreft i eggstokkane), blir godkjende som yrkessjukdom

Nei

2024-2025

814

Oppdatere yrkessjukdomslista, slik at brystkreft som rammar arbeidstakarar i turnus/nattarbeid, blir godkjende som yrkessjukdom

Nei

2024-2025

815

Tydeleggjere presumsjonsregelen, slik at bevisbyrda blir snudd i favør av den sjuke

Nei

2024-2025

816

Endre arbeidsulykkeomgrepet for å forhindre at tilsette i risikofylte yrke har dårlegare yrkesskadedekning

Nei

2024-2025

817

Endre yrkesskaderegelverket slik at yrkesskadedeknking skal gjelde under øvingar og trening pålagt av arbeidsgivaren har pålagt

Nei

2024-2025

818

Endre arbeidsulykkeomgrepet slik at tilsette i risikable yrke ikkje står utan dekning under øving

Nei

2024-2025

819

Oppdatere yrkessjukdomslista slik at krefttypane der IARC har funne ein samanheng mellom brannyrket og kreft (sju diagnosar), blir godkjende for brannfolk og feiarar

Nei

2024-2025

820

Etablere eit hurtigspor for å sikre at dei sju kreftformene der IARC har funne ein samanheng med brann- og feiaryrket, blir godkjende som yrkessjukdom i tråd med klassifiseringa til IARC

Nei

2024-2025

923

Vurdere behovet for å gjere endringar i arbeidsmiljølova for å sikre at styrkeforholdet og interessene til arbeidstakarane i forbindelse med avtale om gjennomsnittsberekning av arbeidstid blir ivaretatt på ein god måte

Nei

2023–2024

16

Greie ut medlemskap i pensjonsordning for sjukepleiarar for offentleg godkjende sjukepleiarar tilsett i bemanningsføretak

Nei

2023–2024

52

Strategi for å styrke rolla og tilbodet til ideell sektor på arbeids- og velferdsfeltet

Nei

2023–2024

56

Representantforslag om betre ordningar for sjølvstendige og frilansarar ved svangerskap og sjukdom

Ja

2023–2024

69

Oppdatering av rettleiaren om økonomisk sosialhjelp i lys av SIFO-rapport om grunnlaget for dei statlege rettleiande satsane for økonomisk sosialhjelp

Ja

2023–2024

147

Regelverket for pårørande sine permisjonsmoglegheiter i arbeidslivet

Ja

2023–2024

643

Utgreiing om å fjerne unntaket for helsesektoren i regelverket for innleige

Ja

2023–2024

728

Representantforslag om å greie ut korleis staten kan overta inndrivinga ved dei meir openberre tilfella av lønnstjuveri

Ja

2023–2024

801

Greie ut forenklingar i regelverket for norske bedrifter som vil rekruttere høgkvalifiserte arbeidstakarar frå tredjeland

Nei

2023–2024

842

Vurdering av eit avgrensa unntak frå arbeidsmiljølova for sjølvstendige konsulentar med spesialkompetanse

Nei

2023–2024

843

Oppfølging av arbeidet med oljepionerane i lys av kunnskapen frå NOU 2022:19 Oljepionerene – en kompensasjonsordning

Ja

2022–2023

37

Endringar i folketrygdlova m.m. (synleggjering av folkerettslege forpliktingar til trygdekoordinering)

Nei

2022–2023

491

Utviklingstrekk og tiltak for heimekontor og staduavhengige arbeidsplassar

Nei

2022–2023

493

Endringar i arbeidsmiljølova m.m. (arbeidstakaromgrepet og arbeidsgivaransvar i konsern)

Ja

2022–2023

530

Utgreiing av heimel for Arbeidstilsynet til å ta beslag i dokument under tilsyn

Ja

2022–2023

531

Greie ut heimel for Arbeidstilsynet til å hente inn informasjon frå «tredjepartar»

Ja

2022–2023

532

Representantforslag om å gå gjennom og vurdere Arbeidstilsynet sine heimlar for tilsyn, informasjonstilgang og sanksjonsmoglegheiter etter arbeidsmiljølova

Ja

2022–2023

604

Menneskerettar for personar med utviklingshemming – regelendringar for å gi personar med utviklingshemming i VTA-O varig oppfølging

Nei

2022–2023

727

Prioritering av operative kontrollar, sanksjonering og etterforsking frå a-krimsentera

Ja

2022–2023

728

Vurdere bruk av arrest og utlegg frå kriminelle aktørar i a-krimsamarbeidet

Ja

2022–2023

730

Plan for samarbeidet mellom a-krimsentera og ikkje-statlege aktørar

Ja

2022–2023

937

Vurdere omlegging av fribeløpet i uføretrygda og andre endringar

Ja

2021–2022

456

Greie ut om sjølvstendige næringsdrivande og frilansarar skal opparbeide seg sterkare rettar til inntektssikring

Ja

2021–2022

813

Berekning av uføretrygd når inntektsevna tidlegare har vore nedsett pga. delvis uførleik utan at inngangsvilkåret for uføreytingar i folketrygda har vore oppfylt

Nei

2020–2021

911

Forenkling av yrkesskadereglane

Ja

2020–2021

1200

Avkorting i uføretrygd for fosterforeldre

Ja

2019–2020

626

Juridisk og økonomisk medansvar for transportkjøparar/transporttingarar

Ja

2019–2020

627

Rettshevdinga til å stanse køyretøy

Nei

2017–2018

42

Særaldergrenser for tilsette i staten

Nei

2017–2018

321

Overgangsordning for fosterforeldre

Ja

Oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak, ordnet etter sesjon og nummer – Energidepartementet

Sesjon

Vedtak nr.

Stikkord

Rapportering avslutta (Ja/Nei)

2024–2025

917

Alexander L. Kielland-ulykka – etablere ei kompensasjonsordning

Nei

Oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak, ordnet etter sesjon og nummer – Kultur- og likestillingsdepartementet.

Sesjon

Vedtak nr.

Stikkord

Rapportering avslutta (Ja/Nei)

2023–2024

440

Lovgjennomgang med formål om å avskaffe utdaterte, diskriminerende og stigmatiserende begreper om personer med funksjonsnedsettelser

Nei

2022–2023

607

Vurdering av økonomiske levekår for personer med nedsatt funksjonsevne

Nei

3.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til oversikten i Meld. St. 4 (2025–2026), som viser anmodnings- og utredningsvedtak som er initiert av arbeids- og sosialkomiteen fra henholdsvis Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Kultur- og likestillingsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og Energidepartementet. Det vises videre til omtale av de ulike anmodningsvedtakene i de respektive departements budsjettproposisjoner, jf. Prop. 1 S (2025–2026). Komiteen registrerer at det fremgår av Prop. 1 S (2025–2026) for de nevnte departementene at regjeringen anså at oppfølgingen av i alt 83 anmodnings- og utredningsvedtak under rammeområde 7 ikke er avsluttet. Komiteen legger til grunn at arbeidet med oppfølging av disse vedtakene videreføres.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt, ønsker ikke at regjeringen opphever vedtak nr. 807 fra 27. mai 2025, vedtak nr. 147 fra 12. desember 2023, vedtak nr. 619 fra 6. mai 2025 og vedtak nr. 1200 fra 10. juni 2021 på nåværende tidspunkt.

Sesjon 2023–2024

Vedtak nr. 147, 12. desember 2023 Regelverk for pårørande sine permisjonsmoglegheiter i arbeidslivet

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til vedtak nr. 147 fra 12. desember 2023, om en helhetlig gjennomgang av permisjons- og velferdsordninger for pårørende, som foreslås opphevet av regjeringen. Disse medlemmer merker seg at regjeringen har greid ut gjeldende ordninger og behovet for endringer, men etter å ha sett på foreliggende forskning konkluderer med at det ikke er behov for endringer i regelverket. Disse medlemmer registrerer at statsråd Stenseng i et svar på skriftlig spørsmål (besvart 4. november 2025) fra representanten Aydar opplyser om at regjeringen kun har benyttet seg av to kilder i sitt arbeid. Den første er rapporten «Caring for older parents in Norway – How does it affect labor market participation and absence from work» (Gautun og Bratt, 2024), der en konklusjon er at:

«forskningen så langt ikke finner tegn til at omsorg for foreldre er forbundet med redusert deltakelse i arbeidsstyrken i Norge.»

Den andre er de nasjonale pårørendeundersøkelsene (Opinion), der det fremkommer at:

«13 pst. har benyttet velferdspermisjon for å yte pårørende-omsorg, 10 pst. sier at de har benyttet egenmelding og 4 pst. at de har benyttet sykmelding over 16 dager.»

Disse medlemmer påpeker at tilgjengelig data som regjeringen har benyttet til å konkludere i saken, ikke er entydige, og finner det underlig at noen funn vektlegges fremfor andre. Disse medlemmer legger merke til at forskningsrapporten som regjeringen særlig støtter seg til, gjelder pårørende til eldre, mens det er pårørendegrupper som ikke dekkes av denne forskningen. Dette gjelder blant annet foreldre til alvorlig syke barn og pårørende til personer med demens og nevrologiske sykdommer. Dette er gjerne grupper der belastningen er betydelig.

Disse medlemmer mener at funnene som fremkommer i pårørendeundersøkelsene, viser at mange pårørende har utfordringer i arbeidslivet. Disse medlemmer er også kjent med data fra Pårørendealliansen, der 16 pst. oppgir at de har benyttet sykemelding mer enn 16 dager for å ta hånd om pårørende, og 28 pst. oppgir at de har benyttet egenmelding. Dette synes å indikere at det ikke er gode alternativer for pårørende med omsorgsansvar, ettersom egenmeldinger og sykelønnsordningen skal forbeholdes egen sykdom.

Disse medlemmer mener at dette er opplysninger som antyder at det er faglig grunnlag for å forbedre regelverket for pårørendes permisjonsmuligheter, slik vedtak nr. 147 etterspør. Disse medlemmer mener derfor at regjeringen bør fremlegge for Stortinget en gjennomgang av eksisterende permisjons- og velferdsordninger som er relevante for pårørende. På dette grunnlaget kan Stortinget vurdere ordningene nærmere. Disse medlemmer er opptatt av at mennesker som ønsker og kan arbeide, skal ha reelle muligheter til å stå i jobb. Dersom pårørenderollen gjør dette vanskelig eller umulig, får dette konsekvenser både for den enkelte og for samfunnsøkonomien. Disse medlemmer peker også på at pensjonsalderen heves fra 1. januar 2026, noe som innebærer at flere skal stå lenger i arbeid samtidig som stadig flere har omsorgsansvar for foreldre, ektefeller eller barn. Dette gjør det enda viktigere at ordningene som skal støtte pårørende i arbeidslivet, faktisk fungerer.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen om å på egnet måte legge frem for Stortinget en gjennomgang av eksisterende permisjons- og velferdsordninger med forslag om forbedringer, med mål om at flere pårørende kan kombinere arbeid og omsorg.»

Sesjon 2024–2025

Vedtak nr. 801, 17. juni 2024 Gå gjennom og forbetre informasjonen som blir gitt til utanlandske arbeidstakarar i forbindelse med registrering for arbeid i Noreg

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til vedtak nr. 801, 17. juni 2024, der Stortinget ber regjeringen utrede forenklinger i regelverket for norske bedrifter som vil rekruttere høykvalifiserte arbeidstakere fra tredjeland, utrede om regelverket for selvstendig næringsdrivende bør justeres, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte. Disse medlemmer mener at regjeringen ikke har fulgt opp vedtaket ved å utrede forenklinger i regelverket. Disse medlemmer viser til at det i dag er et stort behov for kompetent arbeidskraft i Norge. Navs bedriftsundersøkelse 2025 viser at arbeidslivet har behov for 39 000 personer. Disse medlemmer ber derfor om at arbeidet med utredningen trappes opp, slik at norske bedrifter kan få rekruttert høykvalifiserte arbeidstakere fra tredjeland.