2.4 Generelle merknader fra Høyre
Komiteens medlemmer fra
Høyre viser til at norsk arbeidsliv i all hovedsak er godt,
og at de aller fleste trives på jobb. De største sosiale forskjellene
mellom mennesker i Norge handler om hvorvidt man har en jobb å gå
til eller ikke. At flest mulig er i jobb, er avgjørende for et produktivt
og verdiskapende samfunn og for en bærekraftig velferdsstat over
tid. Det er også svært viktig for enkeltmennesker å ha et sted å
høre til, være til nytte og utvikle seg.
Disse medlemmer mener
det er mye god helse i å jobbe, og at en av de viktigste oppgavene
fremover er å sørge for at flere som står utenfor arbeid eller utdanning,
får muligheten til å delta – helt eller delvis. Disse medlemmer understreker
at arbeidsdeltakelse er nøkkelen til økonomisk trygghet og fellesskap,
samtidig som velferdsstaten alltid skal være der som en sikkerhet for
de som trenger det mest.
Disse medlemmer viser
til at Finansdepartementet har varslet at utgiftsveksten innen kort
tid vil overstige inntektsveksten i Norge, og folketrygden er den
klart største utgiftsposten som står for nesten en tredjedel av
statsbudsjettet.
Samtidig ser disse medlemmer med
bekymring på økningen i andelen og antallet mennesker som mottar
helserelaterte ytelser. Det er rundt 680 000 personer som mottar
en helserelatert ytelse. Disse medlemmer ser
også med stor bekymring på at rundt 700 000 personer mellom 20 og
66 år står utenfor arbeid eller utdanning. I denne gruppen mottar
67 pst. (466 000 personer) en ytelse fra Nav. Det er i stor grad uføretrygd,
men også arbeidsavklaringspenger, dagpenger og økonomisk sosialhjelp.
Disse medlemmer mener
at arbeid og helse må ses i sammenheng. Norge opplever nå en økning
i antall mennesker på helserelaterte ytelser, samtidig som svært mange
står i helsekø og venter på behandling. Unødig ventetid på helsehjelp
forlenger tiden utenfor arbeidslivet og øker risikoen for varig
utenforskap. Disse medlemmer mener derfor
det er nødvendig å styrke sykehusøkonomien og å kjøpe mer ledig
kapasitet hos private helsetilbydere, slik at flere får behandling
raskere og kan komme tilbake i jobb.
Disse medlemmer understreker
at det må bli enklere for uføre å prøve seg i arbeid, og at det
skal lønne seg mer å jobbe. Høyre foreslår derfor et forsøk med
en mer arbeidsorientert uføretrygd og å redusere dagens avkortning
for uføre som kombinerer arbeid og trygd. Videre mener Høyre at
flere unge må hindres fra å falle permanent utenfor arbeidslivet.
Høyre foreslår derfor en nasjonal, arbeidsrettet ytelse for unge,
som kan bidra til at færre ender på varig uføretrygd og i stedet
får målrettet hjelp til å komme i jobb.
Flere i jobb
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Støre har stanset forsøket med arbeidsorientert
uføretrygd og 5 pst.-kravet om å ansette flere folk med funksjonsnedsettelser
og hull i CV-en i staten. Regjeringen Støre har underfinansiert
varig tilrettelagte arbeidsplasser (VTA) og strammet inn på innleieregelverket
og adgangen til midlertidige ansettelser, som alle kan fungere som
inngangsporter til arbeidsmarkedet for dem som står langt unna det
å ha en jobb. Disse medlemmer merker seg
også at regjeringen Støre har gjort det mer komplisert å ansette
folk på deltid, noe som særlig rammer de som ikke har helse til
å jobbe heltid.
Disse medlemmer mener
faste og hele ansettelser skal være den absolutte hovedregel i Norge.
Samtidig må det være en enklere adgang til å benytte andre tilknytningsformer
i arbeidslivet, slik at flere dører kan åpnes for arbeidstakere
som ikke kan jobbe fullt, enten av helsemessige grunner eller på
grunn av studier. Disse medlemmer mener
regjeringen Støre har gått for langt med å stramme inn på regler
om ulike tilknytningsformer i arbeidsmiljøloven.
Flere unge i jobb
Disse medlemmer viser
til at Arbeidskraftundersøkelsen (AKU) viste en arbeidsledighet
i Norge på 4,7 pst. i tredje kvartal 2025. Det er opp fra 4 pst.
i første kvartal i år og innebærer at det er rundt 142 000 arbeidsledige
i Norge. Arbeidsledigheten øker mest blant unge mellom 15 og 25
år.
Disse medlemmer registrerer
at mange unge opplever det som vanskelig å komme inn i arbeidslivet som
nyutdannede på grunn av manglende erfaring. Samtidig har regjeringen
Støre gjort det vanskeligere å komme inn i arbeidsmarkedet ved å
stramme inn på adgangen til innleie av arbeidskraft gjennom bemanningsbyråer,
ved å gjøre det mer komplisert å ansette noen på deltid og ved å
fjerne den generelle adgangen til midlertidig ansettelse.
Disse medlemmer mener
det må bli enklere for unge å komme inn på arbeidsmarkedet. En fast
jobb gjennom et bemanningsbyrå som kan bistå med relevant arbeidserfaring
vil senke terskelen for nyutdannede å komme ut i jobb etter avsluttet
utdanning. Tilbudet av sommerjobber for unge må også øke, og kravene
til kompetanse bør lempes på der det er mulig for å senke terskelen
for å komme inn i arbeidslivet. Disse medlemmer er
kjent med prosjekter i næringslivet som inkluderer og rekrutterer
ungdommer som sliter med skolevegring, og som får opplæring og arbeid
i bedrift. Disse medlemmer mener denne
typen prosjekter må falle inn under ordninger i Nav, slik at denne
typen tiltak kan kvalifisere til finansiering over tiltaksbudsjettet.
Disse medlemmer mener
man som hovedregel ikke bør uføretrygde mennesker under 30 år. Å
bli uføretrygdet så tidlig i livet kan føre til at man mister troen på
egne ressurser. Høyre ønsker derfor løsninger som gir unge bedre
hjelp, oppfølging og muligheter til å delta i arbeids- og samfunnsliv,
slik at ingen skal føle seg parkert før livet egentlig har begynt.
Disse medlemmer vil
at Nav skal bli mer arbeidsorientert fremfor diagnoseorientert.
Det skal handle om hva mennesker kan bidra med, fremfor å fokusere
på diagnosen alene. Disse medlemmer ønsker
å etablere en egen fullverdig arbeidsorientert ytelse for unge mennesker
som er i ferd med å falle utenfor. Denne skal fungere som en nødvendig
inntektssikring samtidig som den enkelte skal få riktig og god oppfølging
for å komme tilbake til arbeid. Disse medlemmer ønsker
også at Nav skal følge opp flere som har fått vedtak om uføretrygd
for å se om det er rom for å komme tilbake til arbeidslivet etter
en tid.
Varig tilrettelagt arbeid
(VTA)
Disse
medlemmer viser videre til at Stortinget har vedtatt å trappe
opp antallet nye VTA-plasser med 1 000 i året. Denne opptrappingen
skulle begynne fra og med statsbudsjettet for 2026. Disse medlemmer registrerer at regjeringen
Støre kun foreslo en opptrapping på 500 VTA-plasser i statsbudsjettet
for 2026. I budsjettenigheten mellom Arbeiderpartiet, Rødt og Senterpartiet
kom det 200 plasser i tillegg. Dette er uansett ikke i tråd med
Stortingets flertallsvedtak. Disse medlemmer viser
også til at når mennesker på VTA-tiltak blir 67 år, så mister de
automatisk retten til tiltaket og må over i en passiv pensjonstilværelse.
På samme måte som det er bred politisk enighet om at pensjonsalder
må øke i takt med forventet levealder, bør det også gjøres endringer
for at flere seniorer på VTA-tiltak kan beholde plassen sin dersom
de ønsker det etter oppnådd pensjonsalder. Disse
medlemmer viser for øvrig til Høyres Representantforslag 17
S (2025–2026) om å la ansatte med VTA-plass jobbe ut over pensjonsalder,
jf. Innst. 48 S (2025–2026).
Behov for en tryggere
styring av Nav
Disse medlemmer vil
videre vise til situasjonen i Nav. Sommeren 2025 ble hundrevis av
tiltak i landet stanset eller satt på pause som følge av dårlig
økonomisk styring av tiltaksbudsjettet. Dette førte også til permitteringer,
oppsigelser av lokaler og kontrakter. Mange mennesker som hadde
en klar forventning om deltakelse på tiltak fikk beskjed om at dette
var i spill.
Disse medlemmer viser
videre til at det høsten 2025 ble avdekket i flere mediesaker at
store økonomiske overføringer blir gjort via Nav til kriminell virksomhet.
I tillegg pekte Riksrevisjonen på alvorlig svikt i Navs kontroll
av fakturaer for ortopedisk støtte og manglende kontroll av ytelsesutbetalinger
i størrelsesorden 475 mrd. kroner. Dette førte til at politisk ledelse
avskjediget Nav-direktøren.
Disse medlemmer mener
dette vitner om dårlig kontroll fra politisk hold og at en avskjedigelse
av Nav-direktøren på ingen måte setter noe punktum for situasjonen
i Nav. Det er grunn til å stille spørsmål ved om det trengs systemiske
endringer i landets største etat for å bedre forvaltningen av nordmenns
skattepenger og oljepenger som vi har investert i vår felles velferdsstat. Disse medlemmer mener det trengs en bredere
analyse av etaten 20 år etter Nav-reformen og politisk vilje til
å gjøre endringer til det beste for titusenvis av ansatte i Nav
og alle brukere av Navs tjenester.
Sikre en bærekraftig
og god pensjon
Disse medlemmer viser
til at Høyre vil jobbe for en pensjon som sikrer gode vilkår for
pensjonistene, både for dagens pensjonister og de som kommer etterpå. Disse medlemmer viser videre til at Høyre
vil videreutvikle et bærekraftig og forutsigbart pensjonssystem
som stimulerer til å stå lenger i arbeid, samtidig som det skal
finnes ordninger for dem som er utslitte etter et langt arbeidsliv.
Disse medlemmer peker
på at det fra 2006 ble lovfestet obligatorisk tjenestepensjon til
alle arbeidstakere som tillegg til alderspensjon fra folketrygden.
Det er viktig at også tjenestepensjonene er utformet slik at de
støtter opp under målene med pensjonsreformen, samt legger til rette
for mobilitet mellom privat og offentlig sektor. Disse
medlemmer mener at for å sikre økonomisk bærekraft i velferdssamfunnet
og et robust og forutsigbart pensjonssystem må hovedprinsippene
i pensjonsreformen ligge fast over tid.
Disse medlemmer viser
til at Høyre i 2024 ble enig med Arbeiderpartiet, Senterpartiet,
Venstre, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne om et nytt pensjonsforlik i Stortinget. Disse
medlemmer viser videre til at Høyre fikk gjennomslag for å
heve aldersgrensen fra 70 år til 72 år i staten, og at det ikke
skal være en plikt til å fratre når du når særaldersgrensen. Dette
er et viktig bidrag for å bekjempe aldersdiskriminering i arbeidslivet.
Videre peker disse medlemmer også på
at sparegrensen for individuell pensjonssparing (IPS) fra og med
statsbudsjettet 2026 heves fra 15 000 kroner til minst 25 000 kroner
i året. Det er en stor fordel for alle som vil sette av litt penger
til sin fremtidige pensjon.
Et sikkert og seriøst
arbeidsliv
Disse medlemmer mener
at et seriøst arbeidsliv er en forutsetning for lønnsomme bedrifter,
trygge jobber og finansieringen av vår felles velferd. Arbeidslivskriminalitet
undergraver arbeidstakeres rettigheter, svekker seriøse virksomheters
konkurransekraft og påfører fellesskapet store tap. Den enkelte
risikerer uverdige arbeidsforhold, mens useriøse aktører får urettmessige
fordeler. Arbeidslivskriminalitet er tyveri fra fellesskapet og
må bekjempes gjennom et tett samarbeid mellom myndighetene og partene
i arbeidslivet.
Disse medlemmer peker
på at Norge har og skal ha en høy standard på arbeidsmiljøet. Et
arbeidsliv som ivaretar helse, miljø og sikkerhet, ryddige arbeidsforhold
og et kunnskapsbasert forebyggende arbeidsmiljøarbeid i virksomhetene,
vil bidra til et helsefremmende arbeidsliv. Disse
medlemmer vil fremheve at dette samtidig vil ivareta et viktig
konkurransefortrinn for norske virksomheter.
For å opprettholde tilliten i arbeidslivet er
det avgjørende at lover og regler følges, og at kriminelle aktører
får mindre handlingsrom. Disse medlemmer fremhever
samtidig at regelverket ikke må påføre unødige byrder på det store
flertallet som opptrer seriøst. Den overordnede retningen må derfor
være forenkling og målrettede tiltak som gjør det lettere å gjøre
rett og vanskeligere å gjøre galt.
Disse medlemmer viser
videre til Høyres plan for å forebygge og bekjempe arbeidslivskriminalitet, som
ble lansert våren 2024. Da la Høyre frem en rekke virkemidler og
sanksjoner for å bekjempe kriminelle aktører i arbeidslivet. Den
følger opp mange av satsingene regjeringen Solberg startet, men
innebærer også en betydelig forsterking av innsatsen. Tiltakspakken
setter en tydelig retning for Høyres politikk på arbeidslivsfeltet.