Søk

Innhold

9. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene i komiteen fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonene og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
A.
Rammeområde 19
(Tilfeldige utgifter og inntekter)
I

På statsbudsjettet for 2026 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter

6 300 000 000

Totale utgifter

6 300 000 000

Inntekter

5309

Tilfeldige inntekter

29

Ymse

400 000 000

Totale inntekter

400 000 000

II
Inntekter ved tildeling av tillatelser for 2026

§ 1 Fra 1. januar 2026 kan det med hjemmel i ekomloven kreves vederlag til statskassen ved tildeling av tillatelser.

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet kan gi forskrift om beregning og betaling av beløpet.

§ 2 Fra 1 januar 2026 kan det med hjemmel i lov 17. juni 2005 nr. 79 om akvakultur § 7 kreves vederlag til statskassen ved tildeling av tillatelser.

Nærings- og fiskeridepartementet kan gi forskrift om beregning og betaling av beløpet.

B.
Rammeområde 20
(Stortinget, finansadministrasjon mv.)
I

På statsbudsjettet for 2026 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

41

Stortinget

1

Driftsutgifter

1 287 041 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

694 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

280 381 000

70

Tilskudd til partigruppene

268 347 000

73

Kontingenter, internasjonale delegasjoner

24 253 000

74

Reisetilskudd til skoler

11 728 000

1600

Finansdepartementet

1

Driftsutgifter

484 134 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

59 666 000

71

Forskning og allmennopplysning – Norges forskningsråd

46 800 000

72

Norsk Regnskapsstiftelse – utvikling av standarder

4 000 000

1602

Finanstilsynet

1

Driftsutgifter

626 094 000

23

Spesielle driftsutgifter – Klagenemnd

12 120 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

30 765 000

1605

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring

1

Driftsutgifter

1 180 937 000

22

OK Stat

13 775 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

20 945 000

1610

Tolletaten

1

Driftsutgifter

2 148 233 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

383 176 000

1618

Skatteetaten

1

Driftsutgifter

8 429 302 000

21

Spesielle driftsutgifter

112 924 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

733 945 000

23

Spesielle driftsutgifter, a-ordningen

114 097 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

115 950 000

50

Skatte- og avgiftsforskning

6 363 000

1619

Skatteklagenemnda

1

Driftsutgifter

88 790 000

1620

Statistisk sentralbyrå

1

Driftsutgifter

799 383 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

251 233 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

4 329 000

1632

Kompensasjon for merverdiavgift

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning

33 600 000 000

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning

2 850 000 000

1633

Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

11 500 000 000

1635

Forskuttering av erstatningskrav

70

Utbetaling av erstatning, kan overføres

1 000 000

1650

Statsgjeld, renter mv.

89

Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

20 081 400 000

Totale utgifter

85 571 805 000

Inntekter

3041

Stortinget

1

Salgsinntekter

9 990 000

3

Leieinntekter

3 474 000

4600

Finansdepartementet

2

Diverse refusjoner

50 000

4602

Finanstilsynet

3

Saksbehandlingsgebyr

22 500 000

86

Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv.

500 000

4605

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring

1

Økonomitjenester og andre driftsinntekter

289 729 000

2

OK Stat

20 803 000

4610

Tolletaten

1

Særskilt vederlag for tolltjenester

7 200 000

2

Andre inntekter

3 500 000

4

Diverse refusjoner

750 000

5

Refusjon fra Avinor AS

32 279 000

85

Tvangsmulkt og overtredelsesgebyr

13 000 000

4618

Skatteetaten

1

Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr

23 500 000

3

Andre inntekter

7 298 000

5

Gebyr for utleggsforretninger

55 000 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

5 000 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

2 072 000

85

Inngått på tapsførte lån mv.

250 000 000

86

Bøter, inndragninger mv.

2 038 000 000

87

Trafikantsanksjoner

70 000 000

88

Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret

300 000 000

89

Overtredelsesgebyr og tvangsmulkt

15 000 000

4620

Statistisk sentralbyrå

2

Oppdragsinntekter

255 833 000

85

Tvangsmulkt

10 000 000

5351

Overføring fra Norges Bank

85

Overføring

20 100 000 000

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forvaltningsbedrifter

30

Avskrivninger

2 396 000 000

5603

Renter av statens kapital i statens forvaltningsbedrifter

80

Renter av statens faste kapital

2 745 000 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

80

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

7 810 000 000

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

200 000

82

Av innenlandske verdipapirer

1 849 900 000

83

Av alminnelige fordringer

150 000 000

84

Av driftskreditt til statsbedrifter

1 861 800 000

Totale inntekter

40 348 378 000

II
Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2026 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 41 post 1

kap. 3041 post 1

kap. 1600 postene 1 og 21

kap. 4600 post 2

kap. 1605 post 1

kap. 4605 post 1

kap. 1605 postene 1 og 22

kap. 4605 post 2

kap. 1610 post 1

kap. 4610 postene 1, 4 og 5

kap. 1618 post 1

kap. 4618 post 3

kap. 1620 post 21

kap. 4620 post 2

Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

III
Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2026 kan foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1610

Tolletaten

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

175,0 mill. kroner

1618

Skatteetaten

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

35,0 mill. kroner

IV
Tilsagnsfullmakt

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2026 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1600

Finansdepartementet

71

Forskning og allmennopplysning – Norges forskningsråd

128,8 mill. kroner

V
Fullmakt til å pådra staten forpliktelser i investeringsprosjekter

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2026 kan gjennomføre investeringsprosjekter, herunder gjøre bestillinger, innenfor kostnadsrammer som vist nedenfor:

Betegnelse

Etat

Samlet ramme

Modernisering av innkreving – steg 1

Skatteetaten m.fl.

2 201,6 mill. kroner

Modernisering av innkreving – steg 2

Skatteetaten m.fl.

1 870,0 mill. kroner

Treff-prosjektet

Tolletaten

898,8 mill. kroner

Fremtidens tollbehandling

Tolletaten

1 073,0 mill. kroner

Fullmaktene gjelder også forpliktelser som pådras for senere budsjettår og innenfor kostnadsrammene for prosjektene. Finansdepartementet gis fullmakt til å prisjustere kostnadsrammene i senere år.

VI
Garantifullmakt

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2026 kan gi garanti for grunnkapitalen til Den nordiske investeringsbank innenfor en samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 1 617 872 455 euro.

VII
Fullmakt til å dekke utgifter til videre bobehandling

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2026 kan bestemme at det under ordningen med oppfølging av statens krav i konkursbo pådras forpliktelser ut over gitte bevilgninger, men slik at totalrammen for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger 69,4 mill. kroner. Utbetalinger dekkes av bevilgningen under kap. 1618 Skatteetaten, post 21 Spesielle driftsutgifter.

VIII
Fullmakt til å yte likviditetslån til Bankenes sikringsfond

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2026 kan yte likviditetslån til Bankenes sikringsfond med en løpetid på inntil 5 år, dersom Bankenes sikringsfond ber om slikt lån for å ivareta innskuddsgarantiordningens formål. Samlet utestående sum for slikt lån, enten de er tatt opp i 2026 eller tidligere, kan ikke overstige 1 pst. av de til enhver tid samlede garanterte innskudd, avgrenset oppad til 20 mrd. kroner.

IX
Fullmakt til å igangsette oppdrag før finansiering er innbetalt

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2026 kan gi Statistisk sentralbyrå fullmakt til å sette i gang oppdrag før finansieringen i sin helhet er innbetalt til Statistisk sentralbyrå, såfremt det er inngått en bindende avtale mellom partene med forsvarlig sikkerhet om innbetaling. Fullmakten er avgrenset opp til 30 mill. kroner og gjelder utgifter til byråets oppdragsvirksomhet ført på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post 21 Spesielle driftsutgifter mot inntekter ført på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå, post 2 Oppdragsinntekter.

X
Fullmakt til å rette opp uoppklarte differanser og feilposteringer i tidligere års statsregnskap

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2026 i enkeltsaker kan korrigere uoppklarte differanser i regnskapene og feilposteringer i statsregnskapet som gjelder tidligere års regnskaper, ved postering over konto for forskyvninger i balansen i statsregnskapet i det inneværende års regnskap. Fullmakten gjelder inntil 1 mill. kroner.

XI
Nettoposteringsfullmakt

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2026 kan gi Tolletaten fullmakt til å trekke direkte utgifter i forbindelse med auksjonssalg fra salgsinntektene før det overskytende inntektsføres under kap. 4610 Tolletaten, post 2 Andre inntekter.

XII
Fullmakt til postering mot mellomværendet med statskassen

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2026 kan gi Skatteetaten fullmakt til å:

  1. inntektsføre statens andel av skatteinngangen i statsregnskapet i samme periode som dette blir rapportert fra skatteregnskapet, og mot skatteregnskapets mellomværende med statskassen. Mellomværendet utlignes i påfølgende periode når oppgjøret blir overført fra skatteregnskapet.

  2. føre uplasserte innbetalinger mot mellomværendet med statskassen. Etter at kravene er fastsatt og registrert i regnskapssystemet, blir innbetalingene resultatført i statsregnskapet og mellomværendet utlignet.

  3. føre midler Skatteetaten har krevet inn på vegne av andre aktører, mot mellomværendet med statskassen i de tilfeller Skatteetaten sender midlene videre. Mellomværendet utlignes i perioden Skatteetaten sender midlene videre til aktuell aktør.

C.
Rammeområde 22
(Utbytte mv.)
I

På statsbudsjettet for 2026 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Inntekter

5600

Overføring fra Statens pensjonsfond Norge

85

Overføring fra Statens pensjonsfond Norge

12 300 000 000

5616

Kommunalbanken AS

85

Aksjeutbytte

700 000 000

5625

Renter og utbytte fra Innovasjon Norge

80

Renter på lån fra statskassen

720 000 000

81

Rentemargin, innovasjonslåneordningen

26 000 000

82

Låneordning for pakkereisearrangører - renter

400 000

85

Utbytte, lavrisikolåneordningen

75 000 000

5631

Aksjer i AS Vinmonopolet

86

Utbytte

2 000

5635

Electronic Chart Centre AS

85

Utbytte

3 000 000

5645

Rygge 1 AS

85

Utbytte

15 000 000

5652

Statskog SF – renter og utbytte

80

Renter

14 000 000

85

Utbytte

10 000 000

5656

Aksjer under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning

85

Utbytte

27 304 600 000

5685

Aksjer i Equinor ASA

85

Utbytte

25 804 600 000

5692

Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank

85

Utbytte

190 000 000

5693

Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv.

85

Utbytte fra Folketrygdfondet

1 652 000

Totale inntekter

67 164 254 000

D.
Øvrige vedtak
a.
I

På statsbudsjettet for 2026 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

100

Utenriksdepartementet

90

Lån til norske borgere i utlandet

450 000

165

Norfund

90

Grunnfondskapital utviklingsmandatet

1 239 864 000

91

Kapitalpåfylling Klimainvesteringsfondet

750 000 000

92

Kapitalpåfylling Ukraina-fondet

250 000 000

951

Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS

90

Lån

316 000 000

96

Aksjekapital

47 800 000

1358

Norske tog AS

90

Lån, kan overføres

2 425 300 000

92

Refinansiering av eksisterende lån

1 250 000 000

96

Aksjer

340 900 000

1565

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Utlån, overslagsbevilgning

7 200 000 000

1651

Statsgjeld, avdrag og innløsning

98

Avdrag på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

61 143 000 000

1700

Forsvarsdepartementet

90

Kapitalinnskudd, NATO innovasjonsfond

27 119 000

2410

Statens lånekasse for utdanning

90

Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning

46 041 030 000

2412

Husbanken

90

Nye lån, overslagsbevilgning

31 458 000 000

2421

Innovasjon Norge

90

Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning

65 850 000 000

2426

Siva SF

90

Lån, overslagsbevilgning

265 000 000

2429

Eksportkredittordningen

90

Utlån

14 900 000 000

Totale utgifter

233 504 463 000

Inntekter

3100

Utenriksdepartementet

90

Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet

450 000

3732

Regionale helseforetak

90

Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007

426 600 000

3950

Forvaltning av statlig eierskap

90

Avdrag på lån

1 214 000 000

96

Salg av aksjer

25 000 000

3951

Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS

90

Avdrag

23 500 000

4162

Statskog SF – forvaltning av statlig eierskap

90

Avdrag på lån

10 000 000

4565

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Tilbakebetaling av lån

17 200 000 000

5310

Statens lånekasse for utdanning

90

Redusert lån og rentegjeld

16 649 252 000

93

Omgjøring av utdanningslån til stipend

8 499 755 000

5312

Husbanken

90

Avdrag

14 153 000 000

5325

Innovasjon Norge

90

Avdrag på utestående fordringer

64 500 000 000

92

Låneordning for pakkereisearrangører – avdrag

22 400 000

5326

Siva SF

90

Avdrag på utestående fordringer

265 000 000

5329

Eksportkredittordningen

90

Avdrag på utestående fordringer

8 800 000 000

5341

Avdrag på utestående fordringer

98

Avdrag på egenbeholdning statsobligasjoner

6 000 000 000

5999

Statslånemidler

90

Lån

95 715 506 000

Totale inntekter

233 504 463 000

II
Fullmakt til overskridelse

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2026 kan overskride bevilgningen under kap. 100 Utenriksdepartementet, post 90 Lån til norske borgere i utlandet, ved behov for bistand fra aktuelle transportselskaper ved evakuering av norske borgere i kriserammede land. Fullmakten gjelder i de tilfeller og på de betingelser som gjelder for denne typen bistand.

III
Forskudd på rammetilskudd

Stortinget samtykker i at Kommunal- og distriktsdepartementet i 2026 kan utgiftsføre uten bevilgning:

  1. inntil 500 mill. kroner på kap. 571 Rammetilskudd til kommuner, post 90 Forskudd på rammetilskudd som forskudd på rammetilskudd for 2027 til kommuner.

  2. inntil 200 mill. kroner på kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner, post 90 Forskudd på rammetilskudd som forskudd på rammetilskudd for 2027 til fylkeskommuner.

IV
Husbankens låneramme

Stortinget samtykker i at Husbanken i 2026 kan gi tilsagn om lån for 34 mrd. kroner. Lånene vil bli utbetalt i 2026 og senere år.

V
Utbetalinger under garantiordninger (trekkfullmakter)

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan:

  1. foreta utbetalinger til Eksportfinansiering Norge uten bevilgning i den utstrekning behovet for utbetalinger under Alminnelig garantiordning overstiger innestående likvide midler tilknyttet ordningen, men slik at saldoen for nytt og gammelt trekk på trekkfullmaktskontoen ikke overstiger 8 000 mill. kroner. Utbetalinger på trekkfullmakten posteres under kap. 2460 Eksportfinansiering Norge, post 90 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – Alminnelig garantiordning.

  2. foreta utbetalinger til Eksportfinansiering Norge uten bevilgning i den utstrekning behovet for utbetalinger under Byggelånsgarantiordningen overstiger innestående likvide midler tilknyttet ordningen, men slik at saldoen for nytt og gammelt trekk på trekkfullmaktskontoen ikke overstiger 600 mill. kroner. Utbetalinger på trekkfullmakten posteres under kap. 2460 Eksportfinansiering Norge, post 91 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – Byggelånsgarantiordning.

  3. foreta utbetalinger til Eksportfinansiering Norge uten bevilgning i den utstrekning behovet for utbetalinger under Garantiordning for kjøp av skip fra verft i Norge til bruk i Norge (Skipsgarantiordningen) overstiger innestående likvide midler tilknyttet ordningen, men slik at saldoen for nytt og gammelt trekk på trekkfullmaktskontoen ikke overstiger 150 mill. kroner. Utbetalinger på trekkfullmakten posteres under kap. 2460 Eksportfinansiering Norge, post 92 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – Skipsgarantiordning.

VI
Fullmakt til å overskride

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan overskride bevilgningen under kap. 2429 Eksportkredittordningen, post 90 Utlån, men slik at utlån i 2026 ikke overstiger 26 mrd. kroner.

VII
Fullmakt til å utgiftsføre uten bevilgning

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan utgiftsføre uten bevilgning under kap. 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, post 90 Lån til Norpipe Oil AS, inntil 25 mill. kroner til utlån til Norpipe Oil AS.

VIII
Endringer i statlige eier- og låneposter

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan:

  1. delta i en eventuell egenkapitalemisjon i Akastor ASA og utgiftsføre uten bevilgning under kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap, post 96 Aksjer for å opprettholde eierandelen på 12,08 pst. dersom det vurderes verdiskapende.

  2. utøve forkjøpsrett og utgiftsføre uten bevilgning under kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap, post 96 Aksjer, og dermed erverve 30 pst. av aksjene i Telenor Fiber AS dersom Telenor ASA ikke ønsker å benytte denne retten og retten overføres til Nærings- og fiskeridepartementet, ved et eventuelt fremtidig salg av minoritetsandelen i Telenor Fiber AS.

b.

På statsbudsjettet for 2026 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

2800

Statens pensjonsfond utland

50

Overføring til fondet

521 505 600 000

Totale utgifter

521 505 600 000

Inntekter

5800

Statens pensjonsfond utland

50

Overføring fra fondet

456 823 934 000

Totale inntekter

456 823 934 000