2.1.2.9 Merknader fra Venstre
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Norge går inn i 2026 i en økonomisk situasjon som preges
av usikkerhet, men også av muligheter dersom politikken innrettes
riktig. Internasjonale konflikter, særlig Russlands krig mot Ukraina
og en fortsatt ustabil situasjon i Midtøsten, bidrar fortsatt til
økt geopolitisk risiko og uforutsigbarhet i globale markeder. USAs
tollmur og hyppige endringer av tollsatser mot en rekke land, inkludert
Norge, medfører usikkerhet, og sprer seg også til vårt kontinent,
senest illustrert gjennom EUs siste beskyttelsestiltak som toll
og minstepris på ferrolegeringer, som rammer norske bedrifter og
norsk industri. For en liten og åpen økonomi som den norske, med
stor avhengighet av handel, energi og kapitalbevegelser, skaper
dette vedvarende utfordringer.
Samtidig peker regjeringens egne analyser i
Gul bok (Prop. 1 S (2025–2026)) på at inflasjonen er på vei ned,
at energiprisene har stabilisert seg, og at flere av våre handelspartnere
har redusert styringsrentene. Det gir et noe lysere bakteppe enn
for ett år siden. Likevel står Norge fortsatt i en situasjon med
svak kronekurs, høyere inflasjon enn målet til Norges Bank, og et
særnorsk høyt rentenivå. Dette medlem mener
regjeringen undervurderer betydningen av en svak krone for både
inflasjon, husholdninger og konkurranseutsatt næringsliv og har svært
positive prognoser til bl.a. boligvekst som det er vanskelig å se
logikken i, særlig når regjeringen samtidig foreslår skattegrep
som ifølge boligbransjen selv betyr at det vil bli bygget 3 000
færre boliger neste år.
Dette medlem vil
understreke at en høyere styringsrente over lengre tid rammer norske
husholdninger hardere enn nødvendig. For en familie med et boliglån
på tre mill. kroner betyr renteforskjellen mot Sverige titusenvis
av kroner i året. I sum overstiger dette de endringene i skatt og
ytelser som regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2026. En
stabil og forutsigbar økonomisk politikk som trekker i samme retning
som pengepolitikken, er avgjørende for at norske husholdninger skal
få lavere rente tidligere.
Dette medlem viser
til at Gul bok gjør det tydelig at regjeringens statsbudsjett for
2026 innebærer en ekspansiv budsjettimpuls, og at oljepengebruken
igjen øker. Når økonomien fortsatt går relativt godt, arbeidsledigheten
er lav og presset i arbeidsmarkedet fortsatt er betydelig, er dette
etter dette medlemssyn ikke en ansvarlig
tilnærming, særlig ikke dersom den økte oljepengebruken ikke går
til tiltak som reduserer presset i økonomien, f.eks. målrettede
skattelettelser til husholdninger og bedrifter. Rådgivende utvalg
for finanspolitiske analyser uttrykte i sin uttalelse fra februar
2025 tydelig at finanspolitikken må bidra til langsiktig bærekraft og
moderasjon i oljepengebruken, og at skattesystemet må utformes slik
at det styrker insentivene til arbeid og sparing over tid.
Dette medlem mener
regjeringen i liten grad følger disse anbefalingene. Tvert imot
har regjeringen valgt en økonomisk politikk som både svekker arbeidsinsentivene
og øker risikoen for at rentenedgangen kommer senere enn nødvendig.
Regjeringen legger frem få konkrete strukturelle reformer som kan
dempe presset i økonomien, øke produktiviteten og sikre bedre ressursbruk
i offentlig sektor. I stedet velger regjeringen å lappe på stadig
større utgiftsvekst i folketrygden uten en tydelig plan for å snu
utviklingen i sykefravær, uføretrygd og helserelaterte ytelser,
som allerede binder opp en stadig større del av statsbudsjettet
og spiser handlingsrom for framtidige generasjoner.
Dette medlem er
også bekymret for at investeringer i olje og gass fortsatt vokser
kraftig, på bekostning av investeringer i nye grønne næringer. Regjeringens egen
«Grønn bok» viser at utslippene ikke faller raskt nok, og at mange
næringer mangler rammevilkår som gjør det lønnsomt å velge lavutslippsløsninger.
En grønn og kunnskapsbasert omstilling av norsk økonomi trenger
stabile rammevilkår, forutsigbare skatter og et skattesystem som
belønner investeringer og innovasjon. I stedet preges skattepolitikken
de siste årene av uforutsigbarhet, raske endringer og manglende
forankring i Stortinget. Dette undergraver tilliten i næringslivet
og svekker viljen til å investere i Norge.
Dette medlem viser
til at Finanspolitikkutvalget i sine analyser understreker betydningen
av et skattesystem som stimulerer til arbeid, sparing og langsiktig konkurransekraft.
Venstre deler denne vurderingen. Det er etter dette
medlems syn nødvendig med et bredt politisk forlik om skattesystemet
for å sikre forutsigbarhet, vekst og langsiktig bærekraft i statsfinansene. Samtidig
må et slikt forlik bidra til at den omstillingen Norge skal gjennom
de neste årene, skjer så lite smertefullt som mulig.
Dette medlem mener
også at regjeringen undervurderer behovet for reformer i offentlig
sektor. I en tid der arbeidskraft blir en knapp ressurs, må vi bruke
ressursene smartere, ikke bare mer. Det er nødvendig å prioritere
hardere, gjennomføre strukturelle endringer og fremme innovasjon
og digitalisering — ikke kompensere for svak styring med økt pengebruk.
Etter dette medlems syn
er det et paradoks at regjeringen i Gul bok selv peker på behovet
for langsiktig bærekraft og reformer, samtidig som budsjettforslaget
i begrenset grad følger opp disse analysene med konkrete tiltak.
Dette medlem mener
derfor at finanspolitikken for 2026 må legge større vekt på:
-
en raskere nedgang
i renten gjennom ansvarlig pengebruk
-
å styrke arbeidslinjen gjennom bedre skatteinsentiver
generelt, og målrettet mot unge og eldre spesielt,
-
å redusere veksten i folketrygdutgifter
gjennom reformer
-
å prioritere grønn omstilling og økte investeringer
i fremtidens næringsliv
-
å sikre en stabil og langsiktig skattepolitikk
som gir forutsigbarhet for husholdninger og næringsliv.
Norsk økonomi står sterkt, men grunnlaget
for framtidig velferd og verdiskaping er under press. Dette medlem mener at Norge nå trenger
en økonomisk politikk som er både ansvarlig, framtidsrettet og rettferdig –
der arbeidet kommer først, grønn omstilling prioriteres tydeligere,
og fellesskapets ressurser forvaltes med langsiktig perspektiv.
Dette medlem viser
igjen til at Venstre i langt større grad enn regjeringen følger
anbefalingene og hovedkonklusjonene fra Rådgivende utvalg for finanspolitiske
analyser fra 6. februar i år. I likhet med hovedkonklusjonene i
uttalelsen fra utvalget er Venstres alternative statsbudsjett i
langt større grad enn regjeringens forslag innrettet for å øke sysselsettingsgraden
og få ned sykefraværet. Dette medlem følger
anbefalingene om at det bør gjøres endringer i sykepengeordningen,
både for arbeidsgivere og arbeidstakere, og at skatt på lav arbeidsinntekt
bør reduseres.
Dette medlem er
også enig i prinsippet om at uttak fra SPN og SPU begge bør regnes
som bruk av fondsmidler og følge prinsippene i handlingsregelen,
og at deler av fondsuttaket bør brukes til å holde skatte- og avgiftsnivået
nede.
Dette medlem vil
også peke på at Rådgivende utvalg for finanspolitiske analyser var
svært tydelige på at det finanspolitiske rammeverket ikke er til
hinder for betydelig støtte til Ukraina.
Dette medlem viser
videre til Venstres hovedmerknad til statsbudsjettet under pkt.
3.1.2.9 i denne innstillingen og til innstillingene fra fagkomiteene Venstre
er representert i, for beskrivelse av Venstres samlede politiske
plan for et Norge som kan mer.