Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Eigil Knutsen, lederen Tuva Moflag, Tellef Inge
Mørland, Bjørnar Skjæran, Maria Aasen-Svensrud og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten,
fra Senterpartiet, Emilie Mehl, Ole André Myhrvold og Geir Pollestad,
fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg Unneland, fra Rødt, Marie
Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet
De Grønne, Sigrid Zurbuchen Heiberg, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til forslagene fra representantene
Roy Steffensen og Morten Stordalen og at behandlingen av disse sammenfaller
med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett. Komiteen viser
til at de ulike partiene legger frem sine samlede forslag til budsjettprioriteringer
i Innst. 540 S (2024–2025).
Komiteen viser til
at finansministeren i svarbrevet til komiteen skriver:
«Jeg deler representantenes vurdering
av at det etter 20 år kan være grunnlag for en gjennomgang av firmabilbeskatningen
og tilhørende sjablonger for bruk av bil helt eller delvis i arbeidsforhold,
for å trygge at modellen for verdsetting gir resultater som i tilstrekkelig
grad samsvarer med verdien av fordelen.»
Komiteen ser behov
for en full gjennomgang av firmabilbeskatningen. Siden dagens modell
ble innført, har det skjedd en betydelig teknologisk utvikling,
og sammensetningen av bilparken har endret seg vesentlig. Flere
organisasjoner påpeker at dagens regler fører til en overbeskatning
av firmabilbrukere. Komiteen merker
seg at finansministeren i sitt svar til komiteen erkjenner at det
er behov for en gjennomgang av regelverket.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta
en full gjennomgang av firmabilbeskatningen for å sørge for at regelverket
gir riktig fordelsbeskatning i tråd med skattelovens prinsipper.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre støtter behovet for
en full gjennomgang av firmabilbeskatningen slik representantforslaget
tar til orde for. Disse medlemmer vil
vise til at nær 30 pst. av personbilene på veien nå er helelektriske,
at elbiler dominerer nybilsalget fullstendig, og at mange arbeidstakere
har elbil som en del av en firmabilordning. Norsk elbilforening
har gjennom en rekke konkrete regneeksempler vist at dagens standardregel
har ført til en betydelig overbeskatning, særlig for arbeidstakerne
som har elbil som firmabil.
Disse medlemmer viser
også til Finansdepartementets svarbrev 8. mai 2025, der finansministeren
peker på at den teknologiske utviklingen og sammensetningen av bilparken
har endret seg betydelig siden dagens modell for beskatning ble
innført i 2005. Disse medlemmer er enig
med finansministeren i at det etter 20 år er behov for å gjennomgå
ordningen for «å trygge at modellen for verdsetting gir resultater
som i tilstrekkelig grad samsvarer med verdien av fordelen».
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at dagens modell for å verdsette
verdien av fri bil i arbeidsforhold er ment å forene hensynet til
enkel administrasjon og korrekt skattlegging, og at sist gang modellen
ble gjennomgått og endret, var i 2005.
Disse medlemmer viser
videre til beregninger og uttalelser fra blant andre Norges Bilbransjeforbund, Elbilforeningen
og fagforeningen Negotia, der de sannsynliggjør at dagens sjablongregler
fører til en systematisk overbeskatning av kostnader ved bilholdet.
Disse beregningene, som blant annet har fremkommet i media, viser
at dette gjelder både for biler med fossile drivlinjer og elbiler,
men at det særlig gjelder elbiler, siden disse har lavere driftskostnader.
Disse medlemmer viser
videre til finansministerens svarbrev av 8. mai 2025, der han sier
seg enig i at det kan være grunnlag for en gjennomgang av reglene og
tilhørende sjablonger, blant annet på grunn av teknologisk utvikling
og sammensetningen av bilparken siden sist reglene ble gjennomgått.
Disse medlemmer støtter
på denne bakgrunn forslaget om en gjennomgang av reglene for firmabilbeskatningen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at det nå er behov for en
full gjennomgang av firmabilbeskatningen. Det vises til at dagens praksis
har ført til omfattende overbeskatning av firmabilbrukere, uavhengig
av om bilen benyttes med bensin, diesel eller elektrisitet. Ifølge
beregninger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), Norges
Bilbransjeforbund og Norsk elbilforening er den gjennomsnittlige
overbeskatningen så høy som 70 pst.
Disse medlemmer understreker
at skatteloven § 5-3 slår fast at naturalytelser i arbeidsforhold,
slik som firmabil, skal verdsettes til omsetningsverdi. Det innebærer
at beskatningen skal baseres på hva det faktisk ville koste arbeidstakeren
å eie bilen selv.
Disse medlemmer viser
til at firmabilbeskatningen i dag følger en standardisert modell
med fastsatte satser som av hensyn til forenkling ikke gir rom for skjønn.
Disse medlemmer viser
til et konkret eksempel omtalt av VG i november 2024, hvor firmabilbruker Emil
Lysø ble beskattet for nesten 134 000 kroner for under 15 000 privatkjørte
kilometer med en Škoda Enyaq. Klagen hans, basert på faktiske kostnader,
ble først tatt til følge av Skatteetaten, men senere omgjort under
henvisning til at standardregelen skulle anvendes. Dette illustrerer
behovet for klarere og mer rettferdige regler.
Disse medlemmer viser
videre til at Norsk elbilforening etter medieomtalen mottok over
200 henvendelser fra medlemmer med tilsvarende utfordringer. I en
beregning basert på 93 elbilbrukere med firmabil fant elbilforeningen
en gjennomsnittlig firmabilbeskatning på 147 736 kroner i 2023,
mens faktisk bilholdskostnad ifølge OFV var 86 700 kroner. Dette
gir en gjennomsnittlig overbeskatning på 70 pst. Også for diesel-
og bensinfirmabilene er overbeskatningen betydelig. Beregninger
fra Norges Bilbransjeforbund viser overbeskatning på 69 pst. for
en dieselbil til 850 000 kroner.
Disse medlemmer viser
til at den tidligere verdsettelsesrabatten på 20 pst. for elektriske
firmabiler ble fjernet fra 1. januar 2023. Dette har bidratt til
ytterligere overbeskatning, ettersom elektriske biler har lavere driftskostnader
enn diesel- og bensinbiler.
Disse medlemmer peker
på at det i 2023 var 98 704 personer som hadde innberettet fordel
av fri bil i arbeidsforhold.
Disse medlemmer viser
til at firmabilbeskatningen ikke har vært gjenstand for en realitetsvurdering siden
regelendringene i perioden 2003–2005, hvor Sivilombudet fastslo
at skatteloven § 5-3 skal ligge til grunn, og at satsene må baseres
på faktiske kostnader. Disse medlemmer mener
det er nødvendig med en ny vurdering av grunnlaget for beskatningen.
Disse medlemmer fremmet
i representantforslaget følgende tre forslag:
-
«1. Stortinget
ber regjeringen foreta en full gjennomgang av firmabilbeskatningen
for å sikre at prinsippet i skatteloven § 5-3 blir fulgt.
-
2. Stortinget ber regjeringen utarbeide
rutiner for å sikre at satser og skattegrunnlag i standardregelen for
firmabilbeskatning samsvarer med faktiske kostnader for bilhold.
-
3. Stortinget ber regjeringen definere
hva som er akseptabelt kostnadsavvik ved bruk av firmabil til private
formål for enkeltskatteyter, som allikevel fanges opp av standardregelen
for firmabilbeskatningen. Videre bes regjeringen om å åpne for å
fravike standardregelen ved større avvik.»