Bosted og beslutningsmyndighet
Komiteen merker
seg at departementet har foreslått flere endringer i bestemmelsene
om hvor barnet skal bo, og fordeling av beslutningsmyndighet mellom foreldre
som ikke har bodd sammen eller som går fra hverandre. Regelen om
at foreldre står fritt til å avtale hvor barnet skal bo etter et
samlivsbrudd, står fast, men det er foreslått å gi reglene om foreldrenes
beslutningsmyndighet et eget navn – navnet «daglig myndighet». Komiteen vil løfte frem at forslaget
i lovproposisjonen dreier seg om å gjøre delt daglig myndighet til
hovedregelen ved samlivsbrudd. Departementet foreslår videre en
ny bestemmelse om flytting innenlands, og at den eller de som har
daglig myndighet for barnet, har rett til å avgjøre hvor i landet
barnet skal bo. Det presiseres i lovforslaget at der begge foreldre
har daglig myndighet, må de bli enige om slik flytting. Komiteen støtter dette.
Komiteen vil peke
på at et viktig utgangspunkt i spørsmålet om hvor barnet skal bo,
og hvem som skal ha beslutningsmyndighet, er at avgjørelsene skal
være til barnets beste. Den europeiske menneskerettsdomstol har
gjort det klart at begrepet «barnets beste» i utgangspunktet innebærer
at barnet skal opprettholde bånd til sin familie, samtidig som det
er i barnets interesse at dets helse og utvikling blir ivaretatt. Komiteen vil vise til at det i både den
skriftlige og muntlige høringen er knyttet mange kommentarer og
mye bekymring til lovforslaget § 7-2 som omhandler daglig myndighet. Mye
av engasjementet dreier seg om hvordan vi best kan beskytte sårbare
barn og unge fra vold og overgrep, og hvordan vi kan sikre barnets
rett til familieliv og muligheten til å fortsette å ha kontakt og
samvær med begge foreldrene etter et samlivsbrudd. Komiteen oppfatter
at for noen så handler bekymringene om at man opplever at lovforslaget
slik det står, vektlegger likestilt foreldreskap tyngre enn hensynet
til barnets beste. Komiteen vil vise
til at det ikke er intensjonen i lovforslaget. Hensikten er nettopp
å sikre barnets beste ved å gi foreldre et mer likestilt utgangspunkt
ved samlivsbrudd, slik at det faktisk gjøres reelle vurderinger
av barnets beste og barnets behov ved avtaler etter et samlivsbrudd.
De fleste foreldre klarer å finne gode løsninger på egen hånd, men
det er nødvendig med et bedre utgangspunkt for begge foreldre i
de tilfellene hvor man ikke blir enige. I dag ser vi klare kjønnsforskjeller
etter samlivsbrudd når det gjelder hvor barnet bor. I 86 pst. av
tilfellene hvor foreldrene ikke avtaler delt bosted, blir barnet
boende hos mor. Det er uheldig at sentrale aktører på feltet har
tolket lovendringen slik at man setter likestilt foreldreskap fremfor
barnets beste.
Komiteen har registrert
den bekymring som er reist fra en rekke instanser om at innføringen
av delt daglig myndighet kan virke konfliktdrivende, og at det kan
ha negative konsekvenser for barn som opplever høy konflikt mellom
foreldrene eller vold og annen risiko. Komiteen vil
vise til departementet i lovproposisjonen skriver at barneloven
og regelverket skal ivareta særlig sårbare og risikoutsatte barn,
og at i slike saker bør det offentlige inn i saken for å vurdere
barnets og familiens situasjon – som familievern, helsestasjon,
barnevern eller politi. Departementet vil, ifølge proposisjonen,
se på dette også i arbeidet med meklingsforskrift og ny lov om familieverntjenesten. Komiteen vil også vise til den bekymringen
som er reist fra andre instanser om at det fremlagte lovforslaget
ikke i tilstrekkelig grad sikrer barnet rett til samvær med begge
foreldre og ikke i stor nok grad innfører bestemmelser som kan forhindre
samværssabotasje. Flere høringsinnspill peker likevel på at det
fremlagte lovforslaget innebærer et steg i riktig retning, men at
det på et senere tidspunkt bør jobbes videre med tiltak som i større
grad følger opp tidligere anmodningsvedtak fattet i Stortinget og
med endringer i andre lover som kan bidra til at økonomiske insentiver og
andre insentiver til samværshindring kan adresseres.
Komiteen viser ellers
til svar fra departementet på hva som skjer dersom foreldrene med
delt daglig myndighet ikke blir enige, hvor departementet skriver at
bortsett fra flytting innenlands så er det ikke et krav om enighet
mellom foreldrene om de beslutningene som ligger til daglig myndighet.
Departementet presiserer at dette innebærer at hver av foreldrene
i stor grad kan følge opp barnet i dagliglivet hver for seg, men
at foreldre bør informere og involvere hverandre der det er behov
for det slik at barnets beste blir ivaretatt.
Komiteen vil peke
på at det er også er bestemmelser under andre kapitler i barnelova,
samt også andre lover, som vil ha betydning for hvordan vi som samfunn kan
klare å lykkes med å balansere disse hensynene, ikke minst barnevernsloven
og straffeloven.
Komiteen registrerer
at det i enkelte bestemmelser i loven gis en presisering av at barns
beste skal legges til grunn ved vurderinger, f.eks. i § 8-1 i bestemmelsen om
samvær. Komiteen mener som tidligere
nevnt at selv om lovens innledende kapittel legger en klar føring for
at barnets beste skal ligge til grunn for alle avgjørelser og handlinger
etter loven, så bør det presiseres i § 7-2 at dette skal være et
grunnleggende hensyn.
På bakgrunn av dette fremmer komiteen følgende
forslag:
«§ 7-2 andre ledd skal lyde:
Foreldre som budde saman da barnet vart født,
og som seinare flyttar frå kvarandre, har dagleg myndigheit. Der
foreldra ikkje budde saman da barnet vart født, har mor myndigheita
aleine. Første og andre punktum gjeld ikkje dersom anna følgjer
av avtale eller avgjerd. Det beste for barnet skal vere eit grunnleggjande
omsyn i ei avtale eller avgjerd om dagleg myndigheit. Berre dei som
har foreldreansvar, kan ha dagleg myndigheit.»
Komiteen viser
videre til at det i flere høringsinnspill og henvendelser til komiteen
trekkes frem at det er uklart hvilken myndighet som skal ligge hos
den eller de som har daglig myndighet. Komiteen vil
peke på at departementet i proposisjonen viser til at innholdet
i denne myndigheten er den samme som i gjeldende lov ligger til
den eller de barnet bor hos. Det vises til at de sentrale beslutningene
som ligger til myndigheten, dreier seg om hvor i landet barnet skal
bo, samt beslutninger knyttet til skole, barnehage og fritidsaktiviteter. Komiteen viser til proposisjonen for
eksempler på hvilke beslutninger dette kan gjelde. Innholdet i denne myndigheten
bekreftes også i skriftlig svar til komiteen på spørsmål om hvilke
konkrete avgjørelser som vil ligge under «delt daglig myndighet».
Departementet skriver at de beslutningene som vil ligge under daglig myndighet,
er de samme som i dag ligger til den forelderen som barnet bor fast
hos. Departementet presiserer at det innføres således ikke noen
ny myndighet for foreldre, men myndigheten (som i dag følger av
bosted) vil etter forslaget gjelde alle foreldre som går fra hverandre, uavhengig
av om de velger bosted hos begge eller bosted hos en og samvær med
den andre. Komiteen viser til at flere
høringsinstanser likevel har etterlyst en tydeliggjøring av hva
som ligger i begrepet daglig myndighet, og mener at dette bør presiseres
i lovverket. Det synes å være en forutsetning i den foreslåtte lovendringen
at det fins en felles forståelse av hva som ligger i begrepet, men
høringsinnspillene viser at dette ikke nødvendigvis stemmer. Komiteen mener at forslaget om delt daglig
myndighet etter samlivsbrudd kan bidra til et mer likestilt rettslig
utgangspunkt for foreldrene i omsorgen for barnet, noe som igjen
kan føre til færre konflikter og mer fleksible løsninger knyttet
til bosted og samvær, gitt at det fins en felles forståelse om hva daglig
myndighet betyr. Komiteen mener derfor
at regjeringen tydeligere må presisere hva som ligger i begrepet
daglig myndighet, og understreker i den forbindelse at daglig myndighet
ikke innebærer adgang til å påføre den andre forelderen økonomiske
forpliktelser.
Komiteen vil også
peke på at departementet skriver i sitt svarbrev til komiteen at
det kan være behov for særreguleringer også for daglig myndighet,
på lik linje med nærmere regler om foreldreansvar i særlover som navnelov,
passlov, statsborgerlov mv.
På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen tydeliggjøre
gjennom veiledning hva som er innholdet i begrepet ’daglig myndighet’
som utøves overfor barn etter samlivsbrudd, og vurdere om det er
behov for særreguleringer.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre er enige med departementet
i at hvor barnet fysisk skal bo, bør baseres på en konkret vurdering
av hva som er til det beste for det enkelte barnet, og at det skal
legges stor vekt på at barnet må ha reell rett til medvirkning.
Samtidig vil disse medlemmer peke på
at et hovedprinsipp om delt bosted ikke handler om foreldenes «rett»
til barnet, men om barnets rett til muligheten til å fortsette å
ha kontakt og samvær med begge foreldrene etter et samlivsbrudd,
og at delt bosted vil bidra til å realisere barnets rett til familieliv
med begge foreldrene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener at delt bosted som et
utgangspunkt ved samlivsbrudd best sikrer barnet denne retten. Dersom
det foreligger saklige og vektige grunner for at det ikke er til
barnets beste med delt bosted, som for eksempel av hensyn til barnets
velferd og sårbare barns rett til beskyttelse mot vold og overgrep,
så kan retten ved uenighet mellom foreldrene fastsette at barnet
skal ha bosted hos en av foreldrene.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Høyre følgende
forslag:
«§ 7-1 skal lyde:
Barnet skal ha bustad hos begge foreldra etter
eit samlivsbrot, med mindre foreldra blir einige om noko anna.
Er foreldra ueinige, avgjer retten om barnet
skal bu hos begge eller hos ein av dei. Retten kan fastsette bustad
hos ein dersom det ligg føre vektige grunnar. Det beste for barnet
skal vere eit grunnleggjande omsyn i ei avgjerd om bustad. Retten
kan setje vilkår for bustad.»
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet mener at det er viktig at barneloven
bidrar til at barns og foreldres rettigheter ivaretas på en best
mulig måte, og at alle parters rettssikkerhet ivaretas. Et bærende
prinsipp er at barns rettigheter har forrang, og at alle barn har
rett til begge sine foreldre. Dette ivaretas best ved at foreldre
likestilles i loven, og i praktiseringen av loven. En likestilling
vil etter dette medlem sin mening bidra
til å redusere konfliktnivået i de fleste saker, samtidig som det
vil ivareta alle parters rettigheter.
Dette medlem viser
til at delt bosted som utgangspunkt vil styrke barnets relasjon
til begge foreldre. Barn som har jevn og regelmessig kontakt med
begge foreldre får mulighet til å utvikle et nært forhold til dem begge.
Dette gir trygghet og tilhørighet. Delt bosted fremmer samtidig
følelsesmessig stabilitet og reduserer lojalitetskonflikter. For
barn signaliserer delt bosted at begge foreldre er like viktige.
Dette medlem fremmer
derfor følgende forslag:
«§ 7-1 skal lyde:
Barnet skal ha bustad hos begge foreldra etter
eit samlivsbrot, med mindre foreldra blir einige om noko anna.
Er foreldra ueinige, avgjer retten om barnet
skal bu hos begge eller hos ein av dei. Retten kan berre fastsette bustad
hos ein dersom det ligg føre vektige grunnar. Det beste for barnet
skal vere eit grunnleggjande omsyn i ei avgjerd om bustad. Retten
kan setje vilkår for bustad.»
Komiteens medlem
fra Venstre er enig med regjeringen i endringen som er gjort
i forslag til ny barnelov § 7-1 andre ledd, da dette innebærer at
retten i høykonfliktsaker står fritt til å vurdere hva som er til barnets
beste i den enkelte saken, uten politiske føringer. Dette medlem mener imidlertid at det
bør komme tydeligere frem i § 7-1 første ledd at delt bosted bør være
utgangspunktet etter et samlivsbrudd, men at foreldrene kan bli
enige om noe annet dersom det er til det beste for barnet. Dette
vil kunne ha en normgivende effekt, som kan bidra til at flere barn
får opprettholdt en solid relasjon med begge sine foreldre etter
et samlivsbrudd, dersom barnet selv ønsker dette. Dette
medlem mener at en så sentral lovendring bør utredes nærmere
før den eventuelt innføres.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
et lovforslag hvor delt bosted for barna skal være utgangspunktet ved
samlivsbrudd, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at delt bosted som hovedregel er vurdert i punkt 7.7.2
i proposisjonen:
«Departementet har vurdert om delt bosted,
i betydningen av hvor barnet fysisk skal bo, skal være lovens hovedregel.
Departementet viser til at et slikt forslag tidligere har blitt
hørt. Høringen ga sterk motstand mot forslaget om en slik hovedregel.
En rekke høringsinstanser mente at delt bosted krever et godt foreldresamarbeid
for å fungere godt for barnet, og vil være en belastende ordning
for familien dersom samarbeidet er dårlig. Det ble pekt på at det
derfor ikke er en ordning som uten videre egner seg for foreldre
som ikke selv kommer til enighet. Noen høringsinstanser anså også
forslaget som preget av foreldrenes ‘rett’ til barnet, fremfor hensynet
til barnets beste. Som følge av høringen var det den gang ikke grunnlag
for å følge opp alternativet om delt bosted som hovedregel. Se nærmere omtale
i Prop. 161 L (2015–2016) kapittel 7. Barnelovutvalget foreslo heller
ikke delt bosted som ny hovedregel, og høringen ga ikke departementet
grunn til å gå videre med et slikt forslag. Departementet mener
at hvor barnet fysisk skal bo, bør basere seg på en konkret vurdering
av hva som er til det enkelte barnets beste, der departementet legger
stor vekt på at barnet må ha reell rett til medvirkning, og ikke
bør følge av en hovedregel. Departementet viser til at en avgjørelse
om hvor barnet skal bo vil ha stor betydning for barnets livskvalitet
og utvikling, og at det derfor er viktig at barnet lyttes til og at
barnets mening vektlegges etter alder og modenhet, jf. lovforslaget
§ 1-2.»
Flertallet deler
synspunktet om at det er positivt og hensiktsmessig for barn å ha
jevn og regelmessig kontakt med begge foreldre, der det er til barnets
beste. Flertallet deler også synspunktet
om at det kan bidra til å dempe konfliktnivået ved samlivsbrudd
dersom foreldre stiller likere som utgangspunkt, og at det også er
bra for barnet. Flertallet viser derfor
til forslaget om å innføre delt daglig myndighet som hovedregel dersom
det er til barnets beste, i ny § 7-2.