Barne- og familiedepartementet legger i proposisjonen
frem forslag til ny barnelov som erstatter lov 8. april 1981 nr.
7 om barn og foreldre (barnelova). Lovforslaget har bakgrunn i NOU
2020:14 Ny barnelov – Til barnets beste og departementets høringsnotat
av 18. juni 2024 om likestilt foreldreskap og felles omsorg for
barn etter samlivsbrudd. Stortinget har ved behandlingen av flere
saker fattet en rekke anmodningsvedtak i forbindelse med ny barnelov.
Forslag til en ny barnelov er oppdatert i tråd
med samfunnsutviklingen. Departementet foreslår endringer som vil
støtte opp under likestilt foreldreskap i tråd med Hurdalsplattformen.
Forslaget legger opp til at barneloven forblir en lov som gir foreldrene
mulighet til og ansvar for å finne løsninger som er godt egnet for
sitt barn og sin familie. Lovforslaget understreker tydelig de forventninger
som stilles til at foreldrene sikrer barns grunnleggende rettigheter.
Lovforslaget inneholder også flere endringer som skal bidra til
å forebygge eller dempe konflikter mellom foreldre. Håndtering av
konflikter må løses gjennom mekling eller domstolsbehandling, som
etter gjeldende lov. Det gjøres endringer i meklingsordningen og
domstolsbehandlingen av foreldretvister, som for det første skal
bidra til å dempe og løse konflikter, og for det andre fange opp
barn som er i risiko og håndtere slike saker på en bedre måte enn
i dag. Departementet vil også se på innretningen av meklingsordningen
i arbeidet med meklingsforskriften og ny lov om familieverntjenesten.
I saker der det er risiko for barnets helse eller utvikling, har
offentlige myndigheter plikt til å gi barn og foreldre nødvendig
hjelp og beskyttelse. Ny lov ivaretar og balanserer menneskerettslige
forpliktelser, og det er særlig lagt vekt på hensynet til barnets
beste, barnets rett til beskyttelse og barnets og forelders rett
til å bevare familielivet ved samlivsbrudd. Departementet utdyper
disse og andre formål og overordnede hensyn i proposisjonens kapittel
3.
Departementet foreslår et eget innledende kapittel i
ny barnelov, kapittel 1, om barns grunnleggende rettigheter, se
lovforslaget §§ 1-1 til 1-5. Kapittel 4 i proposisjonen begrunner
forslaget. Med kapittelet fremheves at visse rettigheter på feltet
er gjennomgripende for svært mange bestemmelser, og vil ha innvirkning
for hvordan lovens øvrige bestemmelser skal tolkes. Alle barn har
like og uavhendelige rettigheter, som både foreldre og myndigheter
skal respektere. I lovkapittelet inntas plikten til å hensynta barnets
beste, barnets rett til medvirkning, barnets rett til omsorg, utvikling
og vern mot vold, barnets rett til ikke å bli diskriminert og barnets
rett til familieliv.
Kapittel 2, 3, 4 og 5 omhandler regler for etablering av
foreldreskap, det vil si morskap, farskap og medmorskap. Se lovforslaget
§§ 2-1 til 5-5. Forslaget begrunnes i proposisjonens kapittel 5.
Gjeldende rett videreføres på de fleste punkter. Loven benytter
nøytrale begreper, som forelder og foreldreskap, der det passer.
Ordningen med etablering av medmorskap på bakgrunn av samtykke til
assistert befruktning følges opp med forslag om noen forenklinger.
Tidsfrister for far til å reise sak om endring av farskap foreslås
gjeninnført, men ikke for barnet. Domstolen får etter forslaget
hjemmel til å gjøre unntak fra fristene dersom særlige grunner taler
for det. Barns mulighet til å få kunnskap om hvem som er deres biologiske
far, uten at dette endrer det juridiske farskapet, videreføres i
lovforslaget.
Kapittel 6 samler reglene om hvem som har foreldreansvar,
omsorgsplikt og beslutningsmyndighet under foreldreansvaret, barns
selvbestemmelse og medvirkning, medlemskap i foreninger og foreldres
ansvar for barns personvern. Se lovforslaget §§ 6-1 til 6-12, som begrunnes
i proposisjonens kapittel 6. Departementet foreslår å videreføre
gjeldende rett om hvem som har foreldreansvaret og beslutningsmyndigheten
under foreldreansvaret, med enkelte språklige endringer. Under omsorgsplikten
tilføyes det en samarbeidsbestemmelse som tydeliggjør at foreldre
så langt mulig skal samarbeide om å ivareta barnets helse, livskvalitet
og utvikling, og en presisering av at foreldre må ta hensyn til
at det som er best for barnet, kan endre seg gjennom barnets oppvekst,
blant annet ut fra alder og modenhet. Forslaget om en egen bestemmelse
om barns rett til personvern er en ny bestemmelse i loven. Departementet foreslår
videre å senke aldersgrensen for inn- og utmelding av foreninger
fra 15 år til 12 år.
Kapittel 7 omhandler nye regler om hvor barnet
skal bo, og om fordeling av beslutningsmyndighet mellom foreldre
etter et samlivsbrudd, se lovforslaget §§ 7-1 til 7-3. Forslaget
begrunnes i proposisjonens kapittel 7. Se også omtale av formål
og hensyn, herunder et likestilt utgangspunkt for foreldre etter
samlivsbrudd i punkt 3.2. Det samlede forslaget som legges frem,
vektlegger tungt hensynet til forebygging av konflikt. Se nærmere
i punkt 3.4 og 7.7.1. i proposisjonen. Departementet viderefører
gjeldende rett om at foreldre som ikke bor sammen, kan avtale om
barnet skal bo hos begge eller hos én av dem. Innholdet i myndigheten,
som i dag ligger til den eller de barnet bor hos, videreføres. Dette
inkluderer, som i dag, beslutning om flytting innenlands. Departementet
foreslår å gi denne beslutningsmyndigheten et eget navn (daglig
myndighet), og å innføre en hovedregel om at begge foreldre etter
samlivsbrudd har daglig myndighet, slik at foreldrene får et likestilt
utgangspunkt når de skal gjøre avtaler om hvor barnet skal bo og
om begge skal ha daglig myndighet, eller bare en av dem. Når begge
foreldre har daglig myndighet, kan begge fortsatt ta de viktigste
beslutningene om barnets dagligliv. Slike beslutninger kan i stor
grad tas av foreldrene hver for seg. Beslutningen om hvor i landet
barnet skal bo, forutsetter etter forslaget enighet, men også her
har foreldre avtalefrihet. Det vil normalt være til barnets beste
at begge foreldre i større grad kan ta beslutninger som er viktige
for barnets dagligliv. At barnet har to foreldre som kan ta initiativ
og følge opp barnet i barnehage, skole og på fritiden, vil ofte
være et gode for barnet. Departementet foreslår også å ta ut vilkåret
om at retten kun kan fastsette delt bosted dersom det foreligger
«særlige grunner». Retten skal etter dette vurdere spørsmål om bosted
konkret på grunnlag av hva som er til barnets beste i den enkelte
sak. Departementets forslag om endring i reglene om bosted og daglig
myndighet forutsetter god implementering, blant annet gjennom forskrift
om mekling og god veiledning til foreldre. Forslaget innebærer politikk-
og rettsutvikling på familierettsområdet, og departementet vil derfor
følge med på og evaluere at forslaget virker etter sin hensikt,
og om det eventuelt er behov for justeringer.
Kapittel 8 omhandler regler for samvær når barnet har
foreldre som ikke bor sammen, se lovforslaget §§ 8-1 til 8-9. Forslaget
begrunnes i proposisjonens kapittel 8. Departementet foreslår å
videreføre og tydeliggjøre bestemmelsene om barn og foreldres gjensidige
rett til samvær og samværets omfang. Retten til samvær er ikke ubetinget.
Barn har også rett til beskyttelse mot vold og overgrep. Dette betyr
at det ikke alltid skal være samvær. Dette omtales særskilt i punkt
3.3 og 8.5 i proposisjonen. Balanseringen av barn og foreldres rett
til familieliv og barns rett til beskyttelse er også omtalt i punkt
3.2. Departementet foreslår å videreføre bestemmelsene om rettigheter
og plikter ved gjennomføring av samvær. Samværshindring omtales
særskilt i punkt 8.7. Det foreslås også å utvide personkretsen for
hvem som kan reise sak for retten om å få samvær med barnet.
Kapittel 9 om forsørgelsesplikt omhandler hvem som
har plikt til å forsørge barn, og hvordan plikten til å forsørge
barn ivaretas ved å betale barnebidrag, se lovforslaget §§ 9-1 til
9-15. Forslaget begrunnes i proposisjonens kapittel 9. Departementet
foreslår å videreføre gjeldende rett om innholdet i plikten til
å forsørge barnet, med enkelte språklige endringer.
Kapittel 10 omhandler regler om mekling, se
lovforslaget §§ 10-1 til 10-6. Forslaget begrunnes i proposisjonens
kapittel 10. Departementet viderefører lovbestemt mekling, men presiserer
i loven at det er tre underkategorier av mekling, kalt familiesamtale,
foreldretvistmekling og flyttemekling. Dette er henholdsvis for
tilfeller der foreldre går fra hverandre, tilfeller der foreldre
vil gå til domstolen med en foreldretvistsak og tilfeller der foreldre
ikke blir enige om flytting innenlands eller utenlands. Formålet
med meklingen er å gi foreldre informasjon og et grunnlag for videre
samarbeid, og sette dem i stand til å lage avtaler som ivaretar
helsen, livskvaliteten og utviklingen til barnet. Skillet mellom
de tre meklingskategoriene er primært ment som et pedagogisk grep,
men vil også tydeliggjøre at innholdet i meklingstilbudene må tilpasses
behovene til foreldre som møter til mekling. Departementet foreslår
at mekleren skal tilby barnet en egen samtale i forbindelse med mekling,
og at det presiseres at barn har rett til en egen samtale med mekleren
uten samtykke fra foreldre med foreldreansvar. Departementet foreslår
videre at mekleren skal skrive referat fra foreldretvistmekling,
og referat fra samtalen med barnet når samtalen skjer i forbindelse
med foreldretvistmekling.
Kapittel 11 gjelder generelle bestemmelser om
behandling av foreldretvistsaker i domstolen, se lovforslaget §§ 11-1
til 11-4. Forslaget begrunnes i proposisjonens kapittel 11.
Kapittel 12 gjelder saksbehandling av foreldretvistsaker
i domstolen, se lovforslaget §§ 12-1 til 12-15. Forslaget begrunnes
i proposisjonens kapittel 11. Gjeldende rett videreføres i hovedsak.
Det foreslås også flere endringer. Dette gjelder en ny bestemmelse
om hvilken anledning retten har til å innhente informasjon, der
det er nytt at retten kan innhente notat fra mekleren og referat
fra barnesamtalen i foreldretvistsaker. Rettens adgang til å innhente
politidokumenter foreslås tilføyd i loven. Rettens plikt til å gi
barnet informasjon og anledning til å uttale seg er etter forslaget
presisert i en egen bestemmelse. I bestemmelsen om midlertidig avgjørelse
er det nytt at retten også får plikt til å treffe midlertidig avgjørelse
etter krav fra en part i tilfeller der det er påstand om samværshindring.
For de tilfellene der retten har plikt til å treffe midlertidig
avgjørelse, er det også nytt at det er en frist på seks uker, så
vidt mulig, for å treffe slik avgjørelse. Videre er det en ny bestemmelse
om saksstyring og plan for saksbehandlingen, og at retten får en
plikt til å vurdere om det vil være tjenlig å sende saken tilbake
til mekling i familievernet. Det er også tatt inn en ny bestemmelse
om oversikt over sakkyndige.
Kapittel 13 om saksbehandling i domstolen i
saker om foreldreansvar m.m. etter dødsfall viderefører gjeldende
rett, se lovforslaget §§ 13-1 til 13-5. Forslaget begrunnes i proposisjonens
kapittel 12.
Kapittel 14 om tvangskraft og tvangsfullbyrdelse
viderefører gjeldende rett med noen presiseringer av i hvilke saker
barn kan hentes med tvang, se lovforslaget §§ 14-1 til 14-5. Forslaget
begrunnes i proposisjonens kapittel 13.
Kapittel 15 gjelder regler om internasjonal
privatrett, se lovforslaget §§ 15-1 til 15-10. Forslaget begrunnes
i proposisjonens kapittel 14. Det foreslås i hovedsak å videreføre
dagens regler med enkelte språklige endringer. Det foreslås å lovfeste
den ulovfestede bestemmelsen om ordre public, som innebærer at en
rettsregel i utenlandsk rett ikke kan anvendes og en utenlandsk avgjørelse
ikke anerkjennes eller fullbyrdes, dersom det fører til et resultat
som klart strider mot grunnleggende rettsprinsipper i norsk rett.
Kapittel 16 gjelder andre bestemmelser, se lovforslaget
§§ 16-1 og 16-2. Kapittel 17 gjelder regler om ikraftsetting, overgangsregler
og endringer i andre lover, se lovforslaget §§ 17-1 til 17-3.