3.6 Overgang til nytt reguleringssystem
Komiteen viser til
at et av hovedgrepene som foreslås i meldingen, er en innføring
av et kvotesystem for utslipp av lakseluslarver, som foreslås fastsatt
per produksjonsområde, basert på miljømessig bæreevne. Kvoteordningen
er foreslått å erstatte dagens trafikklyssystem, og ved overgang
til kvote i røde områder må man legge til rette for en planlagt
nedtrapping av hensyn til forutsigbarhet for aktørene, slik at de
kan gjøre kostnadseffektive tilpasninger. Det foreslås videre at
mengdebegrensningen på selskapsnivå oppheves som følge av dette. Komiteen viser til at det legges opp
til at lusekvoteordningen utredes videre, parallelt med en utslippsavgift,
for å sikre at ikke den nye ordningen blir konkurransevridende.
Komiteen viser også
til at meldingen foreslår at nye tillatelser til akvakultur tildeles
gjennom auksjon, og at eksisterende tillatelser konverteres til
én tillatelse per lokalitet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, mener at overgangen
til et nytt system må være forutsigbar og forankret i bred politisk
enighet. Flertallet legger til grunn
at dagens system med maksimalt tillatt biomasse (MTB) og trafikklyssystem
videreføres inntil nytt regelverk er utviklet, har vært på offentlig
høring og er vedtatt.
Flertallet understreker
at det er viktig å utrede en fordelingsnøkkel for eventuell tildeling
av lusekvoter basert på dagens selskaps-MTB, og at konsekvenser
for selskapsverdi, eierskap og finansiering ved eventuell oppheving
av MTB må vurderes grundig. Det nye systemet må legge til rette
for rammevilkår som ivaretar også de små og mellomstore aktørene,
og det må være strukturnøytral.
Flertallet mener
videre at et nytt regelverk må sendes på offentlig høring i tråd
med utredningsinstruksen og legges frem for ny behandling i Stortinget før
det eventuelt innføres. Det nye systemet skal tre i kraft i løpet
av 2 til 4 år.
Flertallet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
en fordelingsnøkkel for eventuell tildeling av lusekvoter basert på
selskaps-MTB (maksimalt tillatt biomasse), og vurdere konsekvensene
av eventuell oppheving av MTB, herunder selskapsverdier og eierskap.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at et nytt reguleringssystem for akvakulturnæringen legger til rette
for rammevilkår som også ivaretar små og mellomstore aktører, og
at det er strukturnøytralt.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre,
understreker at et nytt reguleringssystem for havbruksnæringen vil
kunne gi så store samfunnsøkonomiske konsekvenser, konsekvenser
for sysselsetting og verdiskaping langs kysten og konsekvenser for produksjonsvolumet,
havbruksselskapene, selskapskonsolideringer og andre forhold at
det må utredes nærmere før endelig valg av modell.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Senterpartiet viser i denne sammenheng også til
de svært mange innspillene som er kommet, fra både selskap, organisasjoner
og andre både innenfor og utenfor næringen, som anfører at slike
utredninger må skje før valg av modell.
Disse medlemmer understreker
at Stortinget bør ha ambisiøse mål og treffsikre virkemidler for
utviklingen av havbruksnæringen, som sikrer matproduksjon, sysselsetting,
bosetting og verdiskaping langs hele kysten og i hele landet.
Disse medlemmer vil
understreke at havbruksnæringen har vært gjennom flere store endringer det
siste tiåret, og at det er viktig at næringen blir gitt langsiktige,
forutsigbare rammevilkår.
Disse medlemmer viser
til at et flertall på Stortinget sluttet seg til følgende formulering
under behandlingen av Dyrevelferdsmeldingen (Meld. St. 8 (2024–2025)
Dyrevelferd jf. Innst. 200 S (2024–2025)):
«det er viktig at eventuelle nye krav
til dyrehold vurderes nøye opp mot næringenes økonomiske bærekraft, og
at det sikres en god balanse mellom strenge velferdskrav og muligheten
for fortsatt utvikling og lønnsom drift. Når det gjelder havbruk,
vil dette flertallet særlig understreke at denne næringen spiller
en viktig rolle for verdiskaping og sysselsetting langs kysten.»
Disse medlemmer mener
slik balanse må gjøres i vurderingene av ny forvaltning og nytt
regelverk.
Disse medlemmer legger
til grunn at det før endelig vedtak blir gjort, også blir gjort
vurderinger av dagens regime og hvilke forbedringer som kan blir
gjort i dette.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet har merket seg at meldingen har
skapt stor uro og usikkerhet blant næringsaktørene. Det er mange
ubesvarte spørsmål og mange områder som må utredes videre. Dette
vil skape ytterligere usikkerhet i mange år fremover, og derfor
er det viktig for disse medlemmer å
avklare viktige spørsmål. Etter disse medlemmers syn
har imidlertid regjeringen begynt i feil ende, ved først å ta prinsippbeslutninger
for så å utrede disse. Det hadde vært en mye mer fornuftig tilnærming
å utrede konsekvensene ved ulike tiltak først, for deretter å ta
en prinsippbeslutning når fakta ligger på bordet.
Disse medlemmer viser
til at det også i dag finnes en unntaksbestemmelse i trafikklyssystemet
som tillater vekst på lokalitetsnivå, gjennom § 12 i produksjonsområdeforskriften. Disse medlemmer mener regjeringen burde
gjøre mer allerede i dag for å sikre at slike lokaliteter kan få
vokse mer, der det er miljømessig rom for det. Disse
medlemmer viser videre til at denne unntaksbestemmelsen kan
brukes mer aktivt i en mellomfase, mellom dagens reguleringsregime
og før fremtidens reguleringsregime er ferdig utredet.
Disse medlemmer viser
til at dagens regelverk tillater at produksjonskapasiteten i selskapstillatelsen kan
benyttes på tvers av tilknyttede lokaliteter, på tvers av produksjonsområder
gjennom felles biomassetak og gjennom samlokalisering og samdrift. Disse medlemmer viser til at regjeringens
forslag vanskeliggjør denne fleksibiliteten. Disse
medlemmer viser videre til høringsinnspill som peker på at
dette kan ha negativ effekt på videreforedling og helårlige arbeidsplasser innen
bearbeiding.
Disse medlemmer peker
på at det også vil være naturlig å utrede forbedringer og videreutvikling
av dagens trafikklysmodell når nytt reguleringsregime skal utredes
de kommende årene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet støtter regjeringens forslag om å utvikle
statlige planretningslinjer for kystnære sjøareal og peker videre
på at disse retningslinjene må sørge for raskere behandling av lokalitetssøknader.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at det allerede ligger
til grunn mye informasjon om næringen, jf. Havbruksutvalgets utredning
i NOU 2023:23, som slo fast at trafikklyssystemet ikke i tilstrekkelig
grad bidrar til å løse de miljømessige konsekvensene næringen har
i dag, og at det må sterkere individuelle insentiver på plass. Disse medlemmer vil igjen påpeke at dagens system
ikke klarer å løse problemer knyttet til miljøsituasjon, lakselus
og fiskehelse, og at det ligger an til nullvekst i mange av de største
produksjonsområdene. Disse medlemmer mener
derfor at det må på plass et bedre og mer helhetlig system for forvaltning
av havbruksnæringen, og at Stortinget må peke ut en retning for
dette.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne støtter
regjeringen i at forvaltningen av havbruksnæringen må legges om,
og mener regjeringens forslag kan føre til økt bærekraft og bedre
fiskevelferd. Disse medlemmer vil imidlertid
understreke at det kommer an på hvilke miljømål en ønsker å nå.
Disse medlemmer viser
til at både innretningen og styringsmålet i regjeringens forslag
vil kunne gi sterkere insentiver for en overgang til nullutslippsløsninger
enn dagens forvaltningsregime. Samtidig vil det være ambisjonsnivået
for virkemiddelbruken som avgjør om det nye systemet faktisk vil
løse de utfordringene det er tenkt at sustemet skal løse. Det er
avgjørende å sikre at det nye systemet får miljøproblemene raskt
under kontroll.
Disse medlemmer støtter
oppropet fra 19 norske organisasjoner som sier at nullutslipp i
norsk oppdrett er det eneste bærekraftige på sikt. Det er kun lukkede
anlegg som vil hindre spredning av lakselus og forurensning, redusere
rømming av oppdrettsfisk og begrense næringens negative miljøpåvirkning. Disse medlemmer vil foreslå at målet
med et nytt system for regulering av akvakultur er at all virksomhet
på sikt skal gå over til utslippsfrie anlegg i sjø.
Disse medlemmer vil
påpeke at en tallfesting av regjeringens foreslåtte miljømål er
nødvendig for å få fortgang i arbeidet, sikre en retning for utredningsarbeidet
og skape mer forutsigbarhet for næringen. Disse medlemmer viser
til at fram til et nytt reguleringssystem er på plass, må en utvidet
miljøteknologiordning gjelde. Disse medlemmer mener
en slik ordning må sikre raskest mulig overgang til utslippsfrie
anlegg i sjø.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fastsette
at miljømålet om å redusere påvirkningen fra lakselus til en dødelighet
på mindre enn 10 pst. på populasjoner av ville laksefisk skal nås
innen 2030.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
et mål om raskest mulig overgang fra åpne anlegg over til utslippsfrie
anlegg i sjø til grunn for ny regulering for havbruket og ny miljøteknologiordning.»
Disse medlemmer vil
understreke at selv om lakselus utgjør det mest prekære problemet
for livet i fjordene våre, er det flere miljøproblemer som næringen
skaper, som det haster å få under kontroll. Fôret til oppdrettslaksen
er i hovedsak importert og soyabasert, og det brukes store mengder
medisiner mot lakselus og annen sykdom. Miljøgifter brukes for å
hindre begroing av anleggene. I åpne anlegg har vi ikke metoder
i dag for å forhindre at dette lekker ut i fjorden.
Disse medlemmer viser
til at det er en rekke miljøhensyn som i liten grad belyses i regjeringens
havbruksmelding. For eksempel er utfordringene med torskeoppdrett
i stor grad knyttet til rømming og genetiske effekter på ville torskebestander.
Havforskningsinstituttet har dokumentert både at oppdrettstorsk
kan gyte i merd, og at eggene kan bli befruktet, klekke og utvikle seg
til larver som kan overleve i det fri. Torskeoppdrett utgjør på
den måten en sterk trussel mot de svært sårbare bestandene av arktisk
kysttorsk. På tross av at et nytt system vil gi sterkere insentiver
for å redusere påvirkningen fra lakselus, bør regjeringen fremme
forslag til reguleringer som supplerer de foreslåtte virkemidlene
på en måte som forhindrer andre former for miljøpåvirkning.
Komiteens medlem
fra Venstre mener at miljøbelastningen fra havbruksnæringen
må reduseres kraftig, og det må være en langsiktig målsetting at
framtidens havbruk blir utslippsfritt og at lukkede anlegg er hovedregelen.
Samtidig må omstilling skje med rammevilkår som er teknologinøytrale,
ordninger som er grundig utredet, og spilleregler og økonomiske
rammevilkår som er avklarte og gjør overgangen enklest mulig.
Dette medlem mener
at regjeringens forslag til lusekvotesystem og avvikling av selskaps-MTB
må konsekvensutredes grundigere enn tilfellet er i havbruksmeldingen
før det er grunnlag for å ta endelig stilling til forslagene.
Dette medlem vil
ha en bredere, mer mangfoldig og mer framtidsrettet havbrukspolitikk.
Det betyr blant annet en målrettet politikk for oppdrett av nye, lavtrofiske
arter som tare, blåskjell og ulike marine planter – med klare vekstmål
og arealtilgang, nye eller forsterkede krav og støtte til gjenbruk
av slam, utslippsreduksjon og fôr med lav miljøbelastning og en
helhetlig politikk for marin sirkulærøkonomi, inkludert dokumentasjon
og oppfølging av klimagassutslipp, utslipp til sjø og gjenbrukspotensial.
Dette medlem vil
understreke at det er behov for å få på plass en ny og kraftfull
miljøteknologiordning raskt – med insentiv til investering i og
omlegging til nullutslippsanlegg og å innføre en form for lokalitetsbonus
for dokumentert lav påvirkning. Dette medlem er
åpen for at en slik ordning kan rulles ut i to trinn, fordi en avgrenset
miljøfleksordning i såkalte røde soner allerede har vært på høring
og kan iverksettes umiddelbart.