Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland og
Marte Eide Klovning, fra Høyre, Ingunn Foss og Guro Angell Gimse,
fra Senterpartiet, Toralf Heimdal og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen og lederen Helge André Njåstad, fra Sosialistisk
Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus
Thorsvik, viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene
Helge André Njåstad, Erlend Wiborg og Johan Aas om styrking av vekternes
vern, og til departementets vurdering i brev av 29. april 2025.
Komiteen er
enig med forslagsstillerne i at vekterne har en viktig rolle i opprettholdelsen
av flere viktige samfunnsfunksjoner i Norge. De har blant annet
en funksjon hvor de ivaretar sikkerheten til eiendom og mennesker. Komiteen er også enig med forslagsstillerne
i at vekterne i mange tilfeller representerer førstelinjen av beskyttelse,
og som en konsekvens av det vil vekterne utsettes for risikofylte
og farlige situasjoner gjennom sitt arbeid. Det vil særlig være
trusler og voldslovbrudd som vekterne vil oppleve i sin arbeidshverdag.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne på denne bakgrunn tar til orde for at det er
nødvendig å styrke vekternes strafferettslige vern gjennom en særlig
beskyttelse i form av et sterkere strafferettslig vern mot vold
og trusler.
Komiteen viser til
at straffeloven har bestemmelser som gir enkelte yrkesgrupper et
særskilt strafferettslig vern. Dette er straffeloven § 265 (vern
mot trusler) og straffeloven § 286 (vern mot vold). Bestemmelsene
verner helse- og redningspersonell, de som arbeider med offentlig
transport, og personer med ansvar for opplæring i grunnskolen og
videregående skole.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne mener at vekterne også bør inkluderes blant
de yrkesgruppene som har et særskilt strafferettslig vern etter
de nevnte bestemmelsene.
Komiteen peker også
på departementets vurdering av forslaget og fremhever at statsråden
ikke avviser at det kan være grunn til å se nærmere på bestemmelsene
på nytt, og at det kan vurderes særlig om vektere bør være omfattet. Komiteen viser videre til statsrådens syn
om at det kan være vanskelig å trekke en hensiktsmessig grense for
hvilke konkrete yrkesgrupper som bør omfattes av et slikt særskilt
strafferettslig vern, og viser til statsrådens vurdering om at det
kan være mer hensiktsmessig å utforme bestemmelsene slik at de mer
generelt verner yrkesutøvelse som er særlig utsatt for vold og trusler
på jobb, heller enn en avgrenset oppregning av nærmere bestemte
yrkesgrupper.
Videre merker komiteen seg
at statsråden er av den oppfatning at Stortinget ikke bør konkludere
med at straffeloven §§ 265 og 286 bør endres før slike spørsmål
er blitt nærmere utredet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, vil påpeke at det å utsettes for vold på arbeidsplassen
ikke bare representerer et problem for den enkelte arbeidstaker,
men det er også et arbeidsmiljøproblem som angår hele virksomheten og
samfunnet for øvrig. Flertallet deler
forslagsstillernes bekymring for at vekterne er en utsatt yrkesgruppe
med risiko for å oppleve truende situasjoner og vold i utøvelsen
av yrket. Selv om straffelovens alminnelige bestemmelser om kroppskrenkelser,
kroppsskader og trusler gjør slike forhold straffbare i dag, jf.
§§ 271, 273 og 263, er det grunn til å vurdere om også vekterne
har behov for et sterkere vern enn etter gjeldende rett og at det
kan virke forebyggende. Hvorvidt dette bør sikres gjennom å inkludere
vekterne og eventuelt flere yrkesgrupper i straffeloven §§ 265 og
286, er et spørsmål som bør utredes nærmere.
Flertallet fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
vurdere helhetlig hvorvidt vektere og andre yrkesgrupper bør omfattes
av det særlige strafferettslige vernet i straffeloven §§ 265 og 286
eller om det bør innføres et generelt sterkere vern av yrkesutøvere
med særlig risiko for å utsettes for trusler, vold og kroppskrenkelser
i forbindelse med utøvelse av yrket.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at det er mange yrkesgrupper
som ikke er omfattet av straffeloven §§ 265 og 286, selv om arbeidsoppgavene
de utfører kan innebære utstrakt personkontakt og kan utsette yrkesutøveren
for mulige krenkelser. Disse medlemmer viser
til at det foruten vektere kan gjelde for eksempel ansatte i skolen
som ikke har ansvar for opplæring, butikkansatte, dørvakter og trafikkbetjenter.
Disse medlemmer viser
til statsrådens svarbrev hvor det ikke avvises at det kan være grunn
til å se nærmere på bestemmelsene på nytt, og at det kan vurderes særlig
om vektere bør være omfattet. Disse medlemmer viser
videre til statsrådens svarbrev og er enige i at det kan være vanskelig
å trekke en hensiktsmessig grense for hvilke konkrete yrkesgrupper
som bør omfattes av et slikt særskilt strafferettslig vern. Disse medlemmer er enige i at det i lys
av dette, for eksempel kan vurderes som mer hensiktsmessig å utforme
bestemmelsene slik at de mer generelt verner yrkesutøvelse som er
særlig utsatt for vold og trusler på jobb, heller enn en avgrenset
oppregning av nærmere bestemte yrkesgrupper. Disse
medlemmer mener at slike spørsmål bør utredes før man konkluderer
med at straffeloven §§ 265 og 286 bør endres.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at vektere har en
viktig rolle i opprettholdelsen av flere viktige samfunnsfunksjoner
i Norge. De fyller ofte en rolle der de ivaretar sikkerheten til
mennesker og eiendom. Disse medlemmer peker
på at vekterne derfor i mange tilfeller representerer førstelinjen
av beskyttelse, og som en konsekvens av det vil vekterne utsettes
for risikofylte og farlige situasjoner gjennom sitt arbeid. Det
vil særlig være trusler og voldslovbrudd som vekterne vil oppleve i
sin arbeidshverdag.
Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at det er nødvendig å styrke vekternes strafferettslige vern.
Det er, slik disse medlemmer ser det,
naturlig at en yrkesgruppe som utfører de oppgavene som vekterne
gjør i dag, gis en særlig beskyttelse av samfunnet i form av et
sterkt strafferettslig vern mot vold og trusler.
Disse medlemmer viser
til at straffeloven har bestemmelser som gir enkelte yrkesgrupper
et særskilt strafferettslig vern. Disse medlemmer viser
herunder til at straffeloven § 265 (vern mot trusler) og straffeloven
§ 286 (vern mot vold) gir et særlig strafferettslig vern for helse-
og redningspersonell, de som arbeider med offentlig transport, og
personer med ansvar for opplæring i grunnskolen og videregående
skole.
Disse medlemmer mener
det er naturlig at vekterne også inkluderes blant de yrkesgruppene
som har et særskilt strafferettslig vern etter de nevnte bestemmelsene.
Dette da disse medlemmer mener det vil reflektere
den utsatte posisjonen vekterne ofte vil ha som en følge av de samfunnsnyttige
oppgavene de utfører.
Disse medlemmer merker
seg statsrådens argumentasjon mot vedtakelse av representantforslaget, jf.
svarbrevet av 29. april 2025. Det fremholdes her at andre yrkesgrupper
enn vektere muligens også bør gis et særskilt strafferettslig vern,
at det kan være vanskelig å trekke en hensiktsmessig grense for
hvilke konkrete yrkesgrupper som bør omfattes av et slikt særskilt
strafferettslig vern, og at det dermed kan være grunn til å vurdere
hele utformingen av bestemmelsene for det særskilte strafferettslige
vernet. Disse medlemmer kan ikke se
at dette er et vektig argument mot å vedta det foreliggende representantforslaget.
Slik disse medlemmer ser det, kan disse
innvendingene følges opp ved en senere lovrevisjon som eventuelt
endrer utformingen av det særskilte strafferettslige vernet for
enkelte yrkesgrupper, uten at det er ensbetydende med at vekterne
i tidsperioden frem til et slikt lovforslag foreligger, ikke skal
vernes etter bestemmelsene i straffeloven §§ 265 og 286.
Disse medlemmer fremmer
på bakgrunn av ovennevnte, følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
nødvendige lovendringsforslag for å sikre at vektere som yrkesgruppe
er strafferettslig vernet etter straffeloven §§ 265 og 286.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet er helt tydelige på at arbeidsfolk skal
være trygge på jobb og viser til at partiets landsmøte i april 2025
programfestet å innføre regler som sikrer at yrkesgrupper som er
særlig utsatt for vold og trusler på jobb, gis et bedre vern.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre er opptatt av at alle som har en jobb
som er særlig utsatt for vold og trusler må få et styrket strafferettslig
vern. Disse medlemmer viser til at justisministeren
ikke avviser at det kan være grunn til å se nærmere på bestemmelsene
i straffeloven §§ 265 og 286 på nytt, og at det kan vurderes særlig
om vektere bør være omfattet.
Disse medlemmer viser
også til at justisministeren samtidig peker på at det kan være vanskelig
å trekke en hensiktsmessig grense for hvilke konkrete yrkesgrupper
som bør omfattes av et slikt særskilt strafferettslig vern. I lys
av dette foreslås det at det kan vurderes som mer hensiktsmessig
å utforme bestemmelsene slik at de mer generelt verner yrkesutøvelse
som er særlig utsatt for vold og trusler på jobb, heller enn en
avgrenset oppregning av nærmere bestemte yrkesgrupper.
På bakgrunn av dette vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
et særskilt strafferettslig vern for yrkesutøvelse som er særlig
utsatt for vold og trusler på jobb, og foreslå endringer av straffeloven
§§ 265 og 286.»