Et energisystem i sammenheng
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til at potensialet
for fjernvarme i storbyene er stort, og at økt satsing på fjernvarme
vil redusere det fremtidige kraftbehovet, samt kapasitetsbehovet
i nettet. Disse medlemmer viser til
at nettselskapene har leveringsplikt, noe som betyr at man kan velge
bort fjernvarme om man selv ønsker det. I dagens situasjon med et
økende kraftbehov, og for lite nettkapasitet, mener disse medlemmer at det vil være hensiktsmessig
å pålegge nettselskapene å vurdere tilgangen og tilgjengeligheten
på fjernvarme, før man gir tilknytning. Disse
medlemmer fremhever at dette vil redusere både kraft- og kapasitetsbehovet,
og bidra til et mer sammenhengende energisystem, samt lavere nettleie.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen pålegge
nettselskapene å undersøke fjernvarmekapasiteten i de områdene hvor man
vet at det er fjernvarmeinfrastruktur, før man eventuelt gir kunden
tilknytning til strømnettet, for å sikre at man utnytter energiressursene
best mulig, forhindre bygging av dobbel infrastruktur og for å sikre nettkapasitet
til dem som trenger det.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti anerkjenner
at arbeidet med en reform av nettreguleringen vil være omfattende
og tidkrevende. Disse medlemmer mener
derfor at det må konkrete endringer til nå, for å sikre bedre utnyttelse
av eksisterende nett.
Disse medlemmer viser
til Riksrevisjonen som peker på at det flere steder i landet ikke
foreligger nettkapasitet i det hele tatt. Disse
medlemmer vil fremheve at dette er en sannhet med modifikasjoner.
Det er et enormt potensial til å utnytte nettet enda bedre, og dermed
få tilgang på mer nettkapasitet. Disse medlemmer mener
at eksisterende nett kan utnyttes bedre. Økt bruk av avansert teknologi
for drift og overvåkning av nettet kan bidra til at nettselskapene
kan drifte nettet med mer kapasitet, samtidig som man kan motvirke
varmgang og feil. Disse medlemmer viser
til at dagens reguleringsmodell har lite insentiver for økt bruk
av denne type teknologi. Disse medlemmer ønsker
derfor endringer i dagens reguleringsmodell, slik at nettselskapene
har insentiver til å ta i bruk ny teknologi.
Disse medlemmer viser
til at økt bruk av avtaler med vilkår om utkobling vil kunne medføre
økt fleksibilitet i driften av nettet. Om en del av kundeporteføljen
til et nettselskap består av slike avtaler, vil nettselskapet kunne
koble fra forbrukere på vilkår i de kaldeste vinterdagene. Slike
avtaler vil også medføre at nettselskapet kan koble flere brukere
på nettet, og dermed redusere investeringsbehovet i nytt nett, samt
redusere den forventede økningen i nettleie. Disse
medlemmer mener at regelverket rundt disse avtalene må gjøres
attraktivt og lett tilgjengelig for nettselskapene og kundene. Disse medlemmer understreker at økt bruk
av avtaler med vilkår om utkobling og økt bruk av ny teknologi vil
medføre et mer fleksibelt strømnett og en bedre utnyttelse.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre
de nødvendige endringene i inntektsrammen, slik at nettselskapene
får dekning for investering og drift av ny teknologi som kan bidra
til å utnytte nettet bedre.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det i dag er
rundt 80 ulike nettselskaper, noe som er en betydelig reduksjon sammenlignet
med for ti år siden. Disse medlemmer mener
derimot at det fremdeles er for mange nettselskap. Disse
medlemmer viser til at størrelsen på nettselskapene varierer,
og de mindre selskapene kan ha vanskeligere tilgang til kapital,
kunnskap og kompetanse i samme grad som de større nettselskapene.
Disse medlemmer mener
det kan være hensiktsmessig med en kraftig reduksjon i antall nettselskap. Disse medlemmer mener dette i mange tilfeller
vil kunne medføre kostnadsgevinster, som følge av synergier og stordriftsfordeler.
Fusjoner av nettselskap vil kunne være samfunnsmessig rasjonelt,
men også bedriftsøkonomisk rasjonelt. Disse
medlemmer viser til at fusjoner av nettselskap vil kunne føre
til lavere kostnader for nettselskapene, som igjen vil føre til
lavere nettleie.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til tiltak for å redusere antall
nettselskaper.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremhever
viktigheten av en effektiv behandling av konsesjonssøknader. Disse medlemmer viser til at en effektiv
og rask saksbehandling er fundamentalt for å få ned ledetiden på
nettutbygging og for å sikre tilstrekkelig med nettkapasitet.
Disse medlemmer viser
til at det er saksbehandlingen som medfører lange ledetider, og
at selve utbyggingen av nett går relativt raskt. Disse
medlemmer mener saksbehandlingsprosessen må forenkles og at
nettselskapene bør få flere fullmakter til å gjøre endringer på
stasjoner og kabler innenfor det inngjerdede området stasjonen befinner
seg. Disse medlemmer mener videre at
enkle linjesaker i tilnærmet samme trasé ikke bør være søknadspliktig.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at saksbehandlingstidene
er lange, og at dette bidrar til at det ikke er tilstrekkelig med
nettkapasitet. NVE bruker mye tid på blant annet vilkårsrevisjoner,
noe som opptar mye kompetanse og kapasitet i NVE. Disse
medlemmer viser til at Sverige i 2022 besluttet å pause miljøstandsrevisjoner,
og at dette har blitt forlenget flere ganger. Disse
medlemmer mener Norge bør gjøre det samme, og heller prioritere
behandlingen av søknader om ny produksjon og nytt nett.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette
behandlingen av vilkårsrevisjoner på pause i tre år.»
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre
de nødvendige endringene i energiloven og tilhørende forskrifter
som kreves slik at enkle linjesaker i samme trasé og arbeid innenfor
samme inngjerdede områder ikke skal være søknadspliktig.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til at Norge er delt
inn i fem prisområder, med ulike strømpriser. Disse
medlemmer viser videre til at store prisforskjeller i prisområdene
skaper uheldige konsekvenser for næringslivet. Dette gjelder særlig
i prisområde NO1, NO2, NO3 og NO5, hvor det er mye konkurrerende
næringsliv.
Disse medlemmer viser
til at forskjeller i strømpris medfører at en bedrift i et prisområde
kan produsere en vare billigere enn en bedrift i et annet prisområdet. Disse medlemmer mener at nettutbygging
i flaskehalsene må prioriteres, for å utjevne prisene. Disse medlemmer viser til at NO2 er et
prisområde med et betydelig kraftoverskudd, samtidig som det er
et av prisområdene med høyest strømpris. Denne urimeligheten mener disse medlemmer kan forbedres ved mer
nettutbygging i flaskehalsene.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at nettutbygging i flaskehalsene mellom strømprisområdene NO1, NO2,
NO3 og NO5 prioriteres.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, viser
til at virksomheter som har nasjonale forsvars- og sikkerhets-politiske
oppgaver, skal prioriteres ved tildeling av nettkapasitet. Første
mann til mølla-prinsippet skal ikke påvirke hvorvidt slike virksomheter
skal få nettilknytning og tilgang på kraft.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Representantforslag 106 S
(2024–2025) fra Fremskrittspartiet, som foreslår å «regulere tilgjengeligheten
på strøm slik at virksomheter som har nasjonale forsvars- og sikkerhetspolitiske
oppgaver, prioriteres ved tildeling av kapasitet».