Kunnskapsdepartementet legger i proposisjonen frem
forslag til en ny folkehøgskolelov. Den nye loven vil erstatte gjeldende
folkehøyskolelov.
Lovforslaget bygger på folkehøgskoleutvalgets
utredning i NOU 2022:16 En folkehøgskole for alle – Vilkår for økt
kvalitet og mangfold i folkehøgskolene.
Formålet med den nye loven er å få en oppdatert folkehøgskolelov
som er bedre tilpasset samfunnet i dag, og som kan ruste folkehøgskolene
for fremtiden, gjennom rammebetingelser som legger til rette for
økt kvalitet og mangfold.
Departementet foreslår i proposisjonen å stille
tydeligere kriterier for godkjenning av nye folkehøgskoler. Kriteriene
det skal legges vekt på ved godkjenning av nye skoler, skal særlig
gi bedre forutsigbarhet for søkerne, sørge for lokal forankring,
tilknytning til lokalt nærings-, arbeids- og kulturliv, og bidra
til økt kvalitet og mangfold i sektoren.
Departementet skriver at det er et mål å sikre
god kvalitet på folkehøgskolenes virksomhet, og at folkehøgskolene
driver profesjonelt innenfor forutsigbare rammer. Folkehøgskolene
mottar et betydelig offentlig tilskudd som skal komme elevene til
gode. Det er derfor sentralt at folkehøgskolene driver godt med
klare ansvarsforhold og åpenhet om driften. Departementet foreslår
derfor nye krav til skolenes virksomhet, blant annet krav om at
folkehøgskoler skal være registrert i Enhetsregisteret med eget
organisasjonsnummer, utvidede krav til styret ved skolene og at
nye skoler som godkjennes etter loven, skal være organisert som aksjeselskap
eller stiftelse.
For å legge til rette for en folkehøgskolesektor
som er åpen for alle, uavhengig av funksjonsnedsettelser, familieøkonomi
og skolebakgrunn, foreslår departementet at en del av formålet med
folkehøgskolen skal være å bidra til mangfold og at folkehøgskolen
skal være åpen for alle. Departementet foreslår også nye regler
som skal sikre at studiereiser som gjennomføres, har et pedagogisk
formål.
Departementet foreslår å presisere i loven at
kravet til eksamensfrihet ikke er til hinder for at skoler som ønsker
det, kan legge til rette for at folkehøgskoleelever tar videregående
opplæring i fag som en del av kursopplegget.
Departementet mener det er behov for tydeligere krav
til folkehøgskolene om å utarbeide opptaksregler med kriterier for
opptak ved prioritering av søkere i situasjoner hvor det er flere
søkere enn det skolen har kapasitet til, samt krav om at skolene
har skoleregler som inneholder elevenes rettigheter og plikter.
Departementet foreslår også tydeligere regler om i hvilke tilfeller
skolene kan benytte reaksjoner som bortvisning og utvisning.