-
Stortinget ber regjeringen
legge myndigheten til å opprette og bestemme størrelsen på nullutslippssoner
til kommunene, uavhengig av om veiene er kommunale, fylkeskommunale
eller statlige. Sonene skal opprettes i tett dialog med næringsliv
og innbyggere samt Statens vegvesen og fylkeskommuner i de tilfeller
hvor statlig og fylkeskommunalt veinett blir berørt.
-
Stortinget ber regjeringen innføre et mål
om å redusere biltrafikken med 30 pst. i og rundt de store byene
innen 2030 og legge dette til grunn for byvekstavtaler som erstatning
for nullvekstmålet.
-
Stortinget ber regjeringen styrke arbeidet
med bytransport og lage en plan for å omforme statlige motorveier
og fylkeskommunale hovedveier i byene til bulevarder og avenyer
med redusert hastighet, krysninger i plan og omdisponering av veiareal til
sykkelveier, fortau, kollektiv- eller samkjøringsfelt og beplantning.
-
Stortinget ber regjeringen gi kommuner
med byvekstavtaler hjemmel til å kreve inn dobbel takst i bomringene
for bensin- og dieselbiler kjøpt etter 2026.
-
Stortinget ber regjeringen, i lys av de
gode erfaringene med trafikkavviklingen i Oslo, sørge for å permanent
stenge Hammersborgtunnelen på Ring 1 for privatbiler.
-
Stortinget ber regjeringen, i lys av motorveienes trussel
mot nullvekstmålet, sørge for å innføre kollektiv- eller tungbilfelt
på innfartsårene til byene, for eksempel på det nye Sotrasambandet
i Bergen vest.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for at
det statlige bidraget i store kollektivprosjekter omfattet av byvekstavtaler
økes til 80 pst.
-
Stortinget ber regjeringen gi kommuner
med byvekstavtaler hjemmel til å prøve ut dynamisk veiprising som
alternativ til bompenger.
-
Stortinget ber regjeringen fastslå at alle
statlige byggeprosjekter i områder med byvekstavtaler skal være
utslippsfrie.
-
Stortinget ber regjeringen gi kommunene
anledning til å senke fartsgrensene, også på statlige og fylkeskommunale
veier.
-
Stortinget ber regjeringen gå i dialog
med kommunene og etter lokalt ønske åpne for at riksveier nedgraderes
til kommunal vei eller fylkesvei.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for at
kommunene gis adgang til å innføre stigende gebyrsatser for ulovlig
parkering, slik at gjentatte overtredelser medfører høyere bøter,
med formål om å styrke den preventive effekten og sikre at gjengangere
i større grad blir tatt og sanksjonert.
-
Stortinget ber regjeringen åpne for at
mindre trafikkforseelser i byene kan håndheves og bøtelegges av
bybetjenter.
-
Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å senke den generelle fartsgrensen i byer fra 50 km/t til 30
km/t, jf. vegtrafikkloven § 6.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for at
det åpnes for fartsgrense på 20 km/t.
-
Stortinget ber regjeringen sikre at ATK
(automatisk trafikkontroll) også kan tas i bruk på strekninger med
fartsgrenser under 50 km/t, samt åpne for at ATK kan benyttes til
å håndheve andre trafikale forseelser, som for eksempel kjøring
på rødt lys og innkjøring ved forbudt-skilt.
-
Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å erstatte nullvekstmålet i samferdselspolitikken med et mål
om fem prosent årlig nedgang i biltrafikken i storbyområdene fra
dagens nivå.
-
Stortinget ber regjeringen innføre tilbud
om rimelig leasing av elsykler for ansatte i statlige virksomheter.
-
Stortinget ber regjeringen innføre fordelsbeskatning
ved gratis parkering for arbeidstakere på arbeidsplasser og avvikle
fordelsbeskatning for arbeidsgivere som tilbyr støtteordninger for
grønne jobbreiser.
-
Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å opprette en belønningsordning for storbykommuner som reduserer
biltrafikken.
-
Stortinget ber regjeringen evaluere Kommunal-
og distriktsdepartementets arbeid med områdesatsinger og gjøre midler
disponible til oppstart og planlegging av nye områdesatsinger i
2025.
-
Stortinget ber regjeringen gjennomgå plansystemet
for å sikre koordinering av regional arealplanlegging gjennom overordnede
planer for storbyregionene som sikrer naturbeskyttende tiltak, at
det bygges der det er egnet teknisk, og sosial infrastruktur.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for at
ombruk og transformasjon av bygg blir det lønnsomme førstevalget
ved å innføre momsfritak, dokumentavgiftsfritak, hurtigløp i byggesaksbehandlingen
og ulike økonomiske støtteordninger, og komme tilbake til Stortinget
med nødvendige forslag som sørger for dette.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for å
styrke natur-, klima- og miljøhensyn i innsigelsessaker fra Statsforvalteren.
-
Stortinget ber regjeringen styrke den plan-
og arkitekturfaglige kompetansen i kommunene og i den lokale involveringen
i stedsutviklingen gjennom opprettelse av Riksarkitekten som en
nasjonal myndighet med ansvar for å støtte opp om kvalitet og bærekraft
i by- og stedsutvikling.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for å
frata Riksantikvaren anledning til å fremme innsigelse til høyder ved
knutepunkt med begrunnelse i fjernvirkning.
-
Stortinget ber regjeringen få på plass
juridiske virkemidler som definerer ikke-kommersiell boligbygging
og legger til rette for at en betydelig andel av bebyggelsen i byer
forbeholdes utvikling av ikke-kommersielle allmennboliger. Regjeringen
bes komme tilbake til Stortinget med eventuelle nødvendige forslag
som sikrer dette.
-
Stortinget ber regjeringen etablere en
ordning for risikoavlastning for utbyggere under Husbanken med en
innretning som forutsetter samarbeid med kommunene om ivaretakelse
av sosiale boligbehov.»
Det vises til dokumentet for nærmere
redegjørelse for forslagene.