Forslag til ny bestemmelse i § 291 første ledd
Komiteen viser til
at departementet i proposisjonen foreslår at en ny bestemmelse om
seksuell omgang uten samtykke inntas som første ledd i straffeloven § 291
om voldtekt.
Komiteen forstår
dette slik at den foreslåtte bestemmelsen bygger på den såkalte
«bare ja betyr ja»-modellen, og retter seg mot den som har seksuell
omgang med noen som verken i ord eller handling har samtykket til
det.
Komiteen viser til
at forslaget vil ramme den som med forsett har seksuell omgang med
en person som forholder seg passivt, med mindre det foreligger konkrete
holdepunkter for at passiviteten må tolkes som samtykke.
Komiteen merker
seg at strafferammen settes til fengsel inntil 6 år, mot strafferammen
for dagens straffealternativer, som er på inntil 10 år.
Komiteen mener at
frivillighet skal ligge til grunn ved all seksuell omgang. Rett
til integritet og seksuell selvbestemmelse er sentralt.
Komiteen viser til
at bevissituasjonen i saker som handler om seksuallovbrudd, ofte
er vanskelig og preget av ord mot ord. Komiteen mener
det er viktig å satse mer på å øke kompetansen til politi og påtalemyndigheter
og at det også må jobbes systematisk med kultur og holdninger i
politiet slik at utsatte for seksuallovbrudd blir møtt på en god
måte.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, understreker at bestemmelsens
formål er å styrke det strafferettslige vernet mot ufrivillig seksuell
omgang og at det overordnede målet er å bidra til en tydelig samfunnsnorm
som gjør at færre blir utsatt for slike overgrep. Flertallet fremhever
at forslaget bygger på grunntanken om at en person ikke er tilgjengelig
for seksuell omgang før vedkommende i ord eller handling har samtykket
til det, og at bestemmelsen synliggjør at det er den initiativtakende
parten som skal avklare om den andre parten ønsker å være med på
den seksuelle omgangen.
Flertallet forstår
det som at det kun er når konkrete holdepunkter gjør passiviteten
egnet til å gi den initiativtagende part en berettiget forventning
om at det foreligger et samtykke, at en som er passiv, kan ansees
for å ha samtykket. Flertallet forstår
forslaget som at årsaken til at noen forholder seg passiv, ikke
er av betydning, og at selv om man skulle mene at vedkommende burde
ha sagt nei eller motsatt seg handling, så er det fortsatt straffbart
å ta seg til rette seksuelt.
Flertallet forstår
forslaget som at bestemmelsen også kan komme til anvendelse på den
som tar seg til rette med seksuell omgang i en situasjon der tiltalte
forstår at et samtykke ikke var reelt.
Flertallet vil også
understreke at seksuell omgang ofte skjer i situasjoner preget av
usikkerhet og ulik erfaring, særlig blant unge, og at dette må hensyntas
i bevisvurderingen.Flertallet er oppmerksomme
på at det i forsettsvurderingen skal sees bort fra uvitenhet som
følge av selvforskyldt rus, jf. straffeloven § 25. Flertallet vil
fremheve at det er vært viktig at domstolene er bevisste på at forsett
ikke skal fingeres dersom det er rimelig tvil om hvorvidt gjerningspersonen
ville ha oppfattet fornærmedes handlinger og fravær av dem i edru
tilstand.
Flertallet vil også
fremheve at nesten samtlige høringsinstanser i forbindelse med muntlig
høring av lovforslaget for justiskomiteen har fremhevet viktigheten
av at særlig unge får god opplæring i seksuelle relasjoner og at
all seksuell omgang skal skje etter samtykke, og at dette blant
annet bør skje gjennom en styrking av seksualundervisningen.
Flertallet legger
til grunn at bestemmelsen vil omfatte et bredt spekter av handlinger
med ulik alvorlighetsgrad, og at hele strafferammen benyttes.
Flertallet påpeker
at beviskravet fortsatt vil være like høyt med en slik lov, og at
det påligger rettssystemet og især domstolene et særskilt ansvar
for å sørge for at rettssikkerheten ivaretas for alle parter.
Flertallet mener
det er viktig at straffeloven ivaretar alle tilfeller der den fornærmede
ikke er i stand til å uttrykke motstand − verken verbalt eller fysisk
handling − på grunn av ikke-viljestyrte traume- og neurologiske
stressresponser. Flertallet er derfor
enig i behovet for å utvide § 291 med en «ja-er-ja»-bestemmelse
i første ledd, og mener dette vil bringe bestemmelsen mer i overensstemmelse
med folks rettsoppfatning. Flertallet viser
her spesielt til forskning om tonisk imobilitet ved Karolinska Institutet,
der det kommer frem at 70 pst. opplever signifikant tonisk immobilitet.
Et
annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, viser til uttalelsen i proposisjonen på side 87 om
at «[s]amtykket må foreligge hele tiden mens den seksuelle omgangen
pågår, og kan når som helst trekkes tilbake». Dette
flertallet påpeker at tilfeller der en person forsetter seksuell
omgang etter at samtykket er trukket tilbake, som utgangspunkt må
vurderes etter § 291 andre ledd bokstav b i lovforslaget. Dersom
partene har påbegynt frivillig seksuell omgang, er det rimelig å
anta at det i praksis ofte må et eksplisitt viljesuttrykk til for
at det objektivt sett skal være mulig å forstå at samtykket tilbakekalles.
Personen må også ha fått rimelig tid til å områ seg.
Dette flertallet vil
særlig adressere at tilfeller som gjelder unge personer og som er
preget av utprøving, usikkerhet og kanskje gjensidig beruselse,
skal straffes mildt, særlig når det gjelder handlinger som ligger
i nedre sjikt av det som regnes som seksuell omgang.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet,mener at dersom den ene parten først
har gitt et samtykke og deretter falt i søvn, utgjør det ikke en
krenkelse av § 291 første ledd om den andre parten fortsetter den seksuelle
omgangen, med mindre det også foreligger andre omstendigheter, for
eksempel at den ene parten går over til mer inngripende handlinger
etter at partneren har sovnet. Det vises til Rt. 2003 s. 687.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Senterpartiet merker seg at lovforslaget har
bred støtte både i sentrale juridiske fagmiljøer, et stort antall interesseorganisasjoner,
frivillige rettshjelpsorganisasjoner og andre instanser som blant
annet Likestillings- og diskrimineringsombudet.
Disse medlemmer mener
det er viktig å få på plass en klar og tydelig lovtekst som på en
pedagogisk måte rammer inn at seksuell omgang uten et fritt gitt samtykke
skal defineres som voldtekt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til Prop. 132 L (2024–2025), som inneholder
endringer som har til hensikt å styrke det strafferettslige vernet mot
ufrivillig seksuell omgang og tydeliggjøre prinsippet om frivillighet. Disse medlemmer viser til at Straffelovrådet
konkluderte med at det var huller i loven som burde tettes.
Disse medlemmer viser
til at Straffelovrådet mener at straffeloven § 291 allerede dekker
flesteparten av de handlingene som bør omfattes av voldtektsbestemmelsen,
jf. utredning punkt 27.5.9 s. 185. Disse medlemmer peker
også på følgende uttalelse fra Straffelovrådet:
«Slik rådet ser det, er det imidlertid
en klar mangel ved bestemmelsen at den ikke omfatter alle tilfeller hvor
den som utsettes for seksuell omgang verbalt eller på annen måte
gir uttrykk for at vedkommende ikke ønsker å delta.»
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet viser til at formålet med straffelovens
bestemmelser om seksuallovbrudd er å verne den seksuelle selvbestemmelsesretten. Disse medlemmer mener at det er en svakhet
at mangel på samtykke faller utenfor ordlyden i straffeloven. Det
er derfor behov for å innføre en samtykkebestemmelse som klargjør
straffebestemmelsen om voldtekt, slik at rettssikkerheten styrkes
for alle – både for de som utsettes og for de som anklages. Disse medlemmer viser til proposisjonen
og mener forslaget til en ny bestemmelse i § 291 første ledd vil
styrke den seksuelle selvråderetten ved å tette det som av flere er
påpekt å være et «juridisk hull» i dagens lovgivning.
Det tredje
flertallet, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet,
viser til proposisjonen og er videre enige i at skyldkravet ved
overtredelse av straffebudet skal være forsett, jf. straffeloven
§ 22, slik at rekkevidden av straffansvaret ikke skal bli uklart.
For å tydeliggjøre dette ytterligere
i lovteksten foreslår komiteens medlemmer
fra Senterpartiet en justering av forslaget til § 291 første
ledd ved å legge inn «klart» som et kvalifiserende element. Disse medlemmer vil understreke at formålet
med å endre ordlyden ikke er å pålegge fornærmede noen nærmere aktivitetsplikt
for at det strafferettslige vernet skal inntre, men at endringen
kun er ment til å tydeliggjøre kravet til forsett. Dette vil ivareta
både den rettspolitiske ambisjonen om styrket vern mot seksuelle
overgrep og de straffeprosessuelle kravene til rettssikkerhet. § 291 første
ledd vil med dette lovfeste at seksuell omgang uten et aktivt samtykke
vil være straffbart – samtidig som det rettslige utgangspunktet
fortsatt bygger på legalitetsprinsippet, uskyldspresumsjonen og
beviskravets stilling i strafferetten.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Straffeloven § 291 første ledd skal lyde:
Med fengsel inntil 6 år straffes den som har
seksuell omgang med noen som verken i ord eller handling klart har samtykket til det.»
Et
fjerde flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk
Venstreparti, mener det sender feil signal at det ikke er straffbart
som voldtekt å ha seksuell omgang med noen man forstår ikke har
samtykket, så lenge samtykket ikke er «klart». Dette
flertallet vurderer det slik at Senterpartiets foreslåtte
endring av ordlyden vil innebære at terskelen for å dømme noen for
voldtekt vil heves sammenlignet med forslaget i proposisjonen.Dette flertallet peker på at den skisserte
ordlyden vil innebære at en gjerningsperson som positivt forstod
at fornærmede mest sannsynlig ikke samtykket til seksuell omgang,
men som ikke oppfattet dette som «klart», antagelig ikke kan anses
for å ha utvist tilstrekkelig skyld til å dømmes for voldtekt. Dette flertallet viser til at den skisserte
ordlyden tilsier at fravær av et objektivt samtykke ikke vil være
nok for at vilkåret i første ledd skal være oppfylt. Dette flertallet viser til at all straffelovgivning
i alminnelighet bare rammer forsettlige lovbrudd med mindre annet
er bestemt, jf. straffeloven § 21. Dette flertallet mener
at den foreslåtte endringen av ordlyden ikke er egnet til å markere
kravet til forsett, og snarere vil skape uklarhet og få utilsiktede konsekvenser. Dette flertallet peker på at uavhengig
av intensjonen vil et normativt og kvalifiserende vurderingstema,
slik som «klart» i den objektive gjerningsbeskrivelsen, skape en
uklar og lite praktikabel rettstilstand, særlig når det gjelder
skyldkravet og det strafferettslige beviskravet.Dette
flertallet påpeker at det kan stilles spørsmål ved om den
foreslåtte ordlyden gjør at Norge oppfyller våre folkerettslige
forpliktelser etter EMK og Europarådets konvensjon om forebygging
og bekjempelse av vold mot kvinner og vold i nære relasjoner (Istanbul-konvensjonen)
og at forslaget vil innebære at Norge får et svakere vern mot ufrivillig
seksuell omgang enn det de andre nordiske landene har.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet avviser påstandene om at en tilføyelse av
begrepet «klart» i § 291 første ledd vil innebære en forhøyet terskel
for samtykke. Disse medlemmer viser
til foregående merknad, der det fra disse
medlemmers side nettopp er understreket at forslaget ikke
innebærer en forhøyet aktivitetsplikt. Forslaget innebærer således ikke
en heving av terskelen for å dømme voldtektssaker. Kravet er fortsatt
at den seksuelle omgangen skal bygge på en aktiv, uttrykt vilje.
Disse medlemmer gjentar
at intensjonen med forslaget er å tydeliggjøre beviskravet og bevisbyrden. Disse medlemmer mener at det å innta
et kvalifiserende element i lovteksten bedre ivaretar rettssikkerhetsprinsippene
enn lovforslaget i proposisjonen. Disse medlemmer gjentar
at Senterpartiet er enig med flertallet i behovet for en reell samtykkebestemmelse
i tråd med prinsippet om at «bare ja er ja», og understreker at disse medlemmers forslag er i tråd med
dette.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet støtter ikke endringsforslaget som
ligger i forslaget til ny bestemmelse i første ledd i straffeloven § 291. Disse medlemmer viser til at den foreslåtte endringen
representerer en helt ny rettslig innfallsvinkel til bestemmelsen
om voldtekt, hvor straffbarhetsvilkåret knyttes til seksuell omgang
med noen som ikke positivt har samtykket til seksuell omgang, i
motsetning til gjeldende bestemmelse, hvor straffbarhetsvilkåret
er knyttet til seksuell omgang med noen som er ute av stand til
å ta stilling til om omgangen er ønskelig, eller hvor omgangen oppnås
ved vold eller trusler og – med de endringer ny bokstav b i annet
ledd som disse medlemmer støtter, jf.
egen merknad om dette – omgangen skjer med noen som i ord eller
handling har uttrykt å ikke ville ha seksuell omgang.
Disse
medlemmer har merket seg, og vil understreke at forslaget
til ny bestemmelse i § 291 første ledd i straffeloven, er en utvidelse
av voldtektsbestemmelsen som går lenger enn anbefalingen i utredningen
som ligger til grunn for lovendringsforslagene, jf. NOU 2022: 21 Strafferettslig
vern av den seksuelle selvbestemmelsesretten. Disse
medlemmer mener at denne delen av lovforslaget har et så uklart
innhold at det av hensyn til rettssikkerheten ikke er forsvarlig
å vedta forslaget slik det er utformet. Disse
medlemmer viser i forlengelsen av dette til Straffelovrådets
uttalelser, som er gjengitt i proposisjonen på s. 32–33:
«Rådet mener at en bestemmelse som har
manglende samtykke som eneste vilkår, vil være uklar fordi ordlyden
ikke gir noe veiledning om hva som skal til for at det foreligger
et virksomt samtykke. Det er også en fare for at noen vil misforstå,
og tro at straffebudet rammer enhver som har seksuell omgang med
noen som ikke har gitt et verbalt samtykke eller gjennom handlinger
helt tydelig vist at vedkommende aksepterer den seksuelle omgangen.»
Disse medlemmer mener
denne delen av lovforslaget vil være krevende å anvende i praksis,
som en konsekvens av det svake presisjonsnivået på straffbarhetsvilkåret
som den foreslåtte ordlyden legger opp til. Disse
medlemmer mener videre at disse utfordringene med å anvende
den foreslåtte bestemmelsen i praksis, gir grunn til å frykte at
prinsippet om at like tilfeller skal behandles likt, vil bli vanskelig
å opprettholde ved rettsanvendelsen.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Straffeloven § 291 første
ledd skal lyde:
Med fengsel inntil 10 år straffes den som
-
a. skaffer seg seksuell
omgang ved vold eller truende atferd,
-
b. har seksuell omgang med noen som i
ord eller handling gir uttrykk for ikke å ville det,
-
c. har seksuell omgang med noen som er
ute av stand til å motsette seg handlingen, eller
-
d. ved vold eller truende atferd får noen
til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger
som svarer til seksuell omgang med seg selv.»
Det andre flertallet,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til at Straffelovrådet i NOU 2022:21 i punkt
23.3.1 gir uttrykk for at en utvidet definisjon av begrepet voldtekt
fordrer at bestemmelsene bør «danne en stige – fra bestemmelsen
som rammer de minst alvorlige krenkelsene til bestemmelsene som rammer
de alvorligste krenkelsene».
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre mener at regjeringens
forslag har truffet en god balanse i § 291, ved å innføre en «ja-er-ja»-modell
i paragrafens første ledd og en «nei-er-nei»-modell sammen med nåværende voldtektsdefinisjon
i bestemmelsens andre ledd, med differensierte strafferammer.