Innstilling fra finanskomiteen om Lov om endringer i regnskapsførerloven, hvitvaskingsloven og regnskapsloven (diverse endringer)

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

Finansdepartementet fremmer i proposisjonen forslag til endringer i lov 16. desember 2022 nr. 90 om regnskapsførere (regnskapsførerloven) og i lov 1. juni 2018 nr. 23 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (hvitvaskingsloven).

Forslaget til endringer i regnskapsførerloven er omtalt i proposisjonens kapittel 3. Departementet foreslår å utvide regnskapsførerlovens virkeområde til også å omfatte bekreftelser avgitt av regnskapsforetak eller statsautorisert regnskapsfører. Regnskapsførere kan i dag avgi enkelte typer bekreftelser, og av hensyn til tilliten til regnskapsførerbransjen bør også bekreftelsestjenester omfattes av regnskapsførerlovens krav til forsvarlig oppdragsutførelse og være underlagt Finanstilsynets tilsyn og kontroll.

I proposisjonens kapittel 4 foreslår departementet å presisere at advokatforetak er underlagt hvitvaskingsloven, for på den måten å gi Advokattilsynet (tidligere Tilsynsrådet for advokatvirksomhet) en tydeligere hjemmel for å ilegge overtredelsesgebyr for brudd på hvitvaskingsloven. Forslaget er ment å sikre at Advokattilsynet kan reagere på advokatforetaks brudd på hvitvaskingsloven og derigjennom bidra til å styrke etterlevelsen av regelverket i advokatbransjen. Departementet foreslår også at det skal kreves uaktsomhet for å ilegge foretak overtredelsesgebyr i tråd med dagens praksis.

I tillegg inneholder proposisjonen forslag til rettelse av en inkurie i lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap m.v. (regnskapsloven) § 3-8 første ledd første punktum, samt en endring av språklig karakter i annet punktum.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eigil Knutsen, lederen Tuva Moflag, Ramani Nordli, Bjørnar Skjæran, Maria Aasen-Svensrud og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Helge Orten og Eirik Lae Solberg, fra Senterpartiet, Emilie Mehl, Ole André Myhrvold og Geir Pollestad, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg Unneland, fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra Venstre, Ane Breivik, fra Miljøpartiet De Grønne, Sigrid Zurbuchen Heiberg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til Prop. 120 L (2024–2025) og forslag til endringer i regnskapsførerloven, hvitvaskingsloven og regnskapsloven.

Komiteen merker seg at regjeringen ønsker å utvide regnskapsførerlovens virkeområde til også å omfatte bekreftelser avgitt av regnskapsforetak eller statsautorisert regnskapsfører. Norsk lovgivning har de siste årene åpnet for at enkelte bekreftelsesoppdrag kan utføres av blant annet statsautoriserte regnskapsførere. Ved å utvide regnskapsførerlovens virkeområde vil også bekreftelsestjenester omfattes av regnskapsførerlovens krav til forsvarlig oppdragsutførelse og være underlagt Finanstilsynets tilsyn og kontroll. Komiteen viser til at lovforslaget i seg selv ikke innebærer en utvidelse av hvilke bekreftelser statsautoriserte regnskapsførere kan yte, men vil bidra til at også denne type tjenester blir underlagt regnskapsførerlovens krav til forsvarlig oppdragsutførelse.

Komiteen viser til at regjeringen foreslår å presisere at hvitvaskingsloven også skal gjelde for advokatforetak. Denne endringen ble anbefalt av Tilsynsrådet for advokatvirksomhet i en høring. Komiteen merker seg at denne endringen betyr at Advokattilsynet kan ilegge advokatforetak overtredelsesgebyr ved brudd på hvitvaskingsloven. Det legges til grunn alminnelig uaktsomhet fra den eller de som har opptrådt på vegne av foretaket, for at det skal kunne ilegges overtredelsesgebyr.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til endringer i regnskapsførerloven og hvitvaskingsloven, samt mindre endringer/opprettinger i regnskapsloven.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i regnskapsførerloven, hvitvaskingsloven og regnskapsloven (diverse endringer)

I

I lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap m.v. gjøres følgende endringer:

§ 3-8 første ledd skal lyde:

(1) Et datterselskap skal utelates fra konsolideringen etter § 3-2 annet ledd hvis aksjene eller andelene i datterselskapet er anskaffet med sikte på midlertidig eie og holdes i påvente av salg. Et datterselskap kan utelates fra konsolidering hvis det er særlig vanskelig og uforholdsmessig kostbart å hente inn informasjon om datterselskapet innen en rimelig frist, eller det foreligger alvorlige og langvarige begrensninger som i vesentlig grad er til hinder for morselskapets utøvelse av sine rettigheter.

II

I lov 1. juni 2018 nr. 23 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering gjøres følgende endringer:

§ 4 annet ledd bokstav c skal lyde:
  • c. advokater, advokatforetak og andre som ervervsmessig eller stadig yter selvstendig rettshjelp, når de på klientens vegne utfører finansiell transaksjon eller en transaksjon som gjelder fast eiendom, eller når de bistår ved planlegging eller utføring av transaksjon for klient i forbindelse med

    • 1. kjøp og salg av fast eiendom eller virksomhet

    • 2. forvaltning av en klients penger, verdipapir eller andre aktiva

    • 3. åpning eller forvaltning av bank- eller verdipapirkonto

    • 4. fremskaffelse av nødvendig kapital til opprettelse, drift eller ledelse av selskap

    • 5. opprettelse, drift eller ledelse av selskap, fond eller en lignende juridisk person eller formuesmasse, herunder utenlandsk trust eller tilsvarende juridisk arrangement.

§ 4 fjerde ledd nytt annet punktum skal lyde:

Dette gjelder likevel ikke rapporteringspliktige advokater når de driver eiendomsmegling i medhold av norsk advokatbevilling etter eiendomsmeglingsloven § 2-1 første ledd nr. 2.

§ 21 annet ledd skal lyde:

(2) Første ledd gjelder ikke når rapporteringspliktige som nevnt i § 4 annet ledd bokstav c fastslår en klients rettsstilling eller bistår en klient i forbindelse med rettergang.

§ 22 første ledd bokstav l skal lyde:
  • l. advokat, advokatforetak og annen som ervervsmessig eller stadig yter rettshjelp

§ 24 femte ledd skal lyde:

(5) Fjerde ledd gjelder ikke når rapporteringspliktige som nevnt i § 4 annet ledd bokstav c fastslår en klients rettsstilling eller bistår en klient i forbindelse med rettergang.

§ 26 tredje ledd skal lyde:

(3) Rapporteringspliktige som nevnt i § 4 annet ledd bokstav c skal ikke oversende opplysninger som de mottar fra eller innhenter om klienten når de fastslår en klients rettsstilling eller bistår en klient i forbindelse med rettergang. Tilsvarende gjelder for andre rapporteringspliktige når de bistår rapporteringspliktige som nevnt i § 4 annet ledd bokstav c i arbeid som nevnt i første punktum. Departementet kan i forskrift gi regler om at rapporteringspliktige som nevnt i § 4 annet ledd bokstav c skal oversende opplysninger til Økokrim via et annet organ.

§ 49 første ledd annet punktum skal lyde:

For ileggelse av overtredelsesgebyr til rapporteringspliktige foretak gjelder forvaltningsloven § 46 første ledd første punktum.

III

I lov 16. desember 2022 nr. 90 om regnskapsførere gjøres følgende endringer:

§ 1-1 annet ledd skal lyde:

Loven gjelder også når:

  • a. et regnskapsforetak i tilknytning til et regnskapsoppdrag har adgang til å belaste oppdragsgivers bankkonto med utbetalinger,

  • b. et regnskapsforetak i tilknytning til et regnskapsoppdrag oppbevarer oppdragsgivers midler på regnskapsforetakets konto (klientkonto),

  • c. et regnskapsforetak utfører bokføring eller utarbeider årsregnskap for en oppdragsgiver som ikke har plikter som nevnt i § 1-2 første ledd,

  • d. et regnskapsforetak utarbeider regnskapsrapportering som er unntatt som pliktig regnskapsrapportering i medhold av bokføringsloven § 3, og

  • e. et regnskapsforetak eller en statsautorisert regnskapsfører avgir en bekreftelse i henhold til lov, forskrift eller krav fra offentlig myndighet.

§ 5-2 tredje ledd oppheves.

Ny § 5-6 skal lyde:
§ 5-6 Forskrifter om oppdrag og klientkonto

Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler om utføring av bekreftelsesoppdrag, jf. § 1-1 annet ledd bokstav e, og om utforming og registrering av fullmakter, jf. § 5-2 annet ledd. Finanstilsynet kan i forskrift fastsette nærmere regler om klientkontoer i regnskapsforetak, jf. § 1-1 annet ledd bokstav b.

IV

Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.

Oslo, i finanskomiteen, den 27. mai 2025

Tuva Moflag

Helge Orten

leder

ordfører