Om lavere avgifter og enklere regelverk for campingbiler
Komiteen viser til
at statsråden i sitt svarbrev påpeker at det er nødvendig med regler
som skiller campingbiler fra andre kjøretøy når det gjelder avgifter.
Avgiften på campingbiler utgjør i overkant av 20 pst. av avgiften
som ville ha påløpt om kjøretøyet hadde blitt registrert som personbil. Komiteen registrerer at det i 2022 ble
foretatt en endring i bestemmelsene angående typegodkjenning av
campingbil, som innebar visse forenklinger og lempninger.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen redusere
størrelsen på forhåndsinnbetalingen for alle forhåndsinnbetalingsklasser
for AutoPASS for ferje.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
endringer i bilforskriften slik at tillatt totalvekt for campingbiler
kan økes ved ettermontering av deler utført av andre enn sluttprodusent.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at ferjeprisene i Norge var blitt
så høye under Solbergregjeringen at det oppstod et ferjeopprør langs kysten.
Etter valget i 2021 prioriterte Senterpartiet i regjering å lette
på kostnadene for folket langs kysten ved å gjøre alle ferjesamband
til øyer og samfunn uten annen fastlandsforbindelse, samt alle ferjesamband
med under 100 000 passasjerer, gratis. Dette gjør at det i dag er
77 ferjesamband langs hele kysten der folk slipper en unødvendig
ekstraregning. Regjeringen halverte også takstene på de øvrige ferjesambandene,
inkludert riksveiferjene, slik at pendlere, næringstransport og
feriereisende reiser billigere. Disse medlemmer merker seg
at dette har vært en stor suksess: Avstandsulempene har blitt mindre
for folk og næringsliv, og aktiviteten langs kysten har økt. Ferjekostnadene
har blitt redusert for alle. Disse medlemmer mener
at for de ferjene som fortsatt har betaling, bør prinsippet om å
betale for den plassen man tar på ferjedekket, bestå. Det er riktig at
alle betaler for den plassen de tar, uavhengig av hvilket formål
overfarten har. Disse medlemmer viser til
at forslaget om annen takstgruppe for fritidskjøretøy vil medføre
at en næringsdrivende med samme lengde på kjøretøyet sitt må betale
mer for overfarten enn en fritidsreisende. Disse
medlemmer mener man ikke skal forskjellsbehandle folk på en
slik måte.
Disse medlemmer viser
til forslag om endringer i forhåndsinnbetalingsklasser for AutoPASS-ferjekonto
og til statsrådens svarbrev. Disse medlemmer mener
en slik endring vil medføre mer og unødvendig byråkrati, og er overasket
over at Fremskrittspartiet foreslår å øke størrelsen på byråkratiet
i Norge. Disse medlemmer anerkjenner
at kravene til forhåndsinnbetaling er for høye for mange reisende. Høy
forhåndsinnbetaling kan utgjøre en vesentlig kostnad for dem med
lave og vanlige inntekter, men disse medlemmer mener
satsene for forhåndsinnbetaling bør senkes, fremfor å øke byråkratiet.
Disse medlemmer mener
det kan være hensiktsmessig med en regelendring som tillater økt
totalvekt for campingbiler ved ettermontering av deler utført av
andre enn sluttprodusent, men mener samtidig at statsrådens tilbakemelding
til forslaget er godt begrunnet. Disse medlemmer mener
derfor at en slik endring må utredes nærmere før Senterpartiet kan
støtte forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at avgiftsnivået for campingbiler
må reduseres. Dette gjelder både engangsavgift og ferjetakster. Disse medlemmer mener at campingbiler
er fritidskjøretøy som benyttes privat og ikke skal ha ferjetakster
som er like høye som kommersielle lastebiler. Disse
medlemmer mener videre at alle kjøretøy som leveres som campingbil
fra fabrikk og har slik typegodkjenning skal omfattes av avgiftsberegningen for
campingbil i engangsavgiften og ikke som i dag som personbil.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre
forskrift om engangsavgift på motorvogner § 2-5. Hovedregel for
definisjon av campingbil for beregning av engangsavgift skal være
at alle kjøretøy som leveres som campingbil fra fabrikk og har EU-typegodkjenning
som campingbil, omfattes.»
«Stortinget ber regjeringen endre
AutoPass-regulativet for ferjetakster slik at alle fritidskjøretøy,
som campingbiler, betaler takstgruppe AP1.»
«Stortinget ber regjeringen gjøre
nødvendige endringer slik at kjøretøygruppe M1 inkluderes i forhånds-innbetalingsklasse
1 for AutoPASS-ferjekonto.»
«Stortinget ber regjeringen gjennom
nødvendige endringer i bilforskriften sørge for at tillatt totalvekt
for campingbiler kan økes ved ettermontering av deler utført av
andre enn sluttprodusent. Dokumentasjon fra utstyrsprodusent og
uavhengig instans skal være tilstrekkelig for å godkjenne økt tillatt
totalvekt. Alle deler som må til ved vektoppgradering av kjøretøy,
og dokumentasjon fra uavhengig instans forutsettes å oppfylle gjeldende
bestemmelser.»
«Stortinget ber regjeringen som et
nasjonalt unntak fra det europeiske førerkortdirektivet tillate
å kjøre bil på opptil 4,25 tonn med førerkort klasse B.»