Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Kristin Ørmen Johnsen og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, Nancy P. Anti, lederen Sigbjørn Gjelsvik og Geir Inge
Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve,
fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André
N. Skjelstad, viser til Representantforslag 8:215 S (2024–2025)
fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve, Morten Stordalen,
Himanshu Gulati og Sylvi Listhaug om bedre togkapasitet og videreføring
av tilbringertjenesten til hovedflyplassen.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne peker på at tilbringertjenesten til hovedflyplassen
på Gardermoen som Flytoget opererer, er en suksess og Norges mest
populære togtilbud. Forslagsstillerne mener det vil være uholdbart
å avvikle flytogtilbudet, særlig i en situasjon der toget som transportmiddel
har svekket troverdighet grunnet store driftsproblemer.
Komiteen viser videre
til statsrådens svarbrev. Brevet vedlegges denne innstillingen.
Statsråden peker på at det vil være uheldig om det nå kommer føringer
på valg av togmateriell som begrenser handlingsrommet for å finne
de beste løsningene, og som øker den operative, økonomiske og tekniske
risikoen. Statsråden peker også på at Jernbanedirektoratet i samarbeid
med Bane NOR og Vy-gruppen har etablert et prosjekt der hensikten
er å utrede ulike tilbudskonsepter som samlet sett gir det beste
togtilbudet på Østlandet for arbeidsreisende, reisende til/fra Oslo
lufthavn og øvrige reisende. Statsråden mener også sektoren gjennomfører
mange og gode tiltak for å få ned vedlikeholdsetterslepet på eksisterende
togsett frem til nye tog settes i trafikk.
Komiteen merker
seg at statsråden i spørsmålet om takstreduksjon for flytogtilbudet
mener dette kan ansees som en vesentlig endring i kontrakten som
trolig kommer i konflikt med anskaffelsesregelverket.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
er opptatt av at anskaffelser av tog må ha som utgangspunkt at anskaffelsene
gir et bedre togtilbud. Det må sikres at valg av togmateriell møter
de spesifikke utfordringene og kravene på de enkelte toglinjene. Flertallet viser til statsrådens svarbrev, der
det opplyses at departementet er i gang med å vurdere hvilke tog
som vil gi et bedre togtilbud, og at det er uheldig om det vedtas
føringer på valg av togmateriell som begrenser handlingsrommet for
å finne de beste løsningene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener det må sørges
for å øke passasjerkapasiteten på jernbanen på Østlandet samtidig
som Norges mest populære togtilbud, tilbringertjenesten til Gardermoen,
opprettholdes.
Disse medlemmer mener
at å avvikle flytogtilbudet til hovedflyplassen vil gi et dårligere
reisetilbud og svekket kvalitet. Kollektivandelen er i dag høy,
men mange vil nok benytte andre reisealternativer når denne togtjenesten
opphører og erstattes av regiontog fra Vy. Disse
medlemmer mener at beslutningen om å avvikle tilbringertjenesten
bygger på bristende forutsetninger om kapasitet.
Disse medlemmer legger
til grunn at toetasjes tog gir betydelig økt passasjerkapasitet
enn dagens situasjon. Dersom det legges et kundeperspektiv til grunn for
vurdering av togmateriell, er det toetasjes tog som best vil ivareta
ønsker om sitteplass og god reisekomfort. Disse
medlemmer registrerer imidlertid at det fortsatt er skepsis
mot dette effektive materiellalternativet først og fremst grunnet
tidsbruk ved av- og påstigning. Det er imidlertid god erfaring fra
land som i dag bruker toetasjes tog.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at vedlikeholdsetterslepet på eksisterende togmateriell hentes inn.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre er enig i at tilbringertjenesten til
Oslo lufthavn må beholdes som et eget tilbud. Disse
medlemmer viser til at det etter jernbanereformen har vært
et premiss at tilbringertjenesten skal konkurranseutsettes når Flytogets
kontrakt går ut i 2027. Dette kan gjøres på flere måter, enten som
forslagsstillerne foreslår, ved å ha en egen kontrakt for tilbringertjenesten,
ved å integrere tilbringertjenesten i det som før var Trafikkpakke
5, eller ved å slå Trafikkpakke 5 og tilbringertjenesten sammen
i én trafikkpakke. Disse medlemmer mener
dette må vurderes av Jernbanedirektoratet. Disse
medlemmer vil imidlertid understreke at direktetildeling av
all togtrafikk på Østlandet i én kontrakt til Vy og sammenslåing
av Flytoget og Vy, slik regjeringen har gjort, er en svært dårlig
løsning. Den faglige anbefalingen fra Jernbanedirektoratet i forkant
av direktetildelingen var også klar på at det var hensiktsmessig
å opprettholde to trafikkavtaler fremfor å samle hele trafikken
på Østlandet i én trafikkavtale. Disse medlemmer mener
at togkundefavoritten Flytoget skal bestå som eget selskap, og at
selskapet skal ha et grunnlag for å fortsette som en selvstendig
leverandør av togtjenester også i fremtiden.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen videreføre
tilbringertjenesten til hovedflyplassen også etter 2028.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet registrerer at høy alder og tekniske problemer har
ført til at tilgangen på togmateriell er for lav, noe som har ført
til trengsel og utfordringer med punktligheten. Disse
medlemmer viser til at det er kjøpt inn nye lokal- og regiontog,
men at disse er forsinket fra produsenten. Disse
medlemmer registrerer også at det er iverksatt flere kortsiktige
tiltak i påvente av nye tog, også innenfor vedlikehold på dagens
togmateriell.
Disse medlemmer understreker
at det er nødvendig av hensyn til kundene å utnytte kapasiteten
i jernbanenettet bedre. Det er derfor helt nødvendig å integrere
tilbringertjenesten til hovedflyplassen i den ordinære trafikken
for å kunne gi et best mulig tilbud til de reisende.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener at de pågående problemene med manglende materiell
i betydelig grad kan tilskrives ansvarspulveriseringen i jernbanesektoren
som fulgte med regjeringen Solbergs jernbanereform. Disse medlemmer mener det er svært uheldig
at det er passasjerene som blir skadelidende under et system som
mangler klare styringslinjer. Disse medlemmer mener
det er svært viktig at regjeringen sørger for at vedlikeholdsetterslepet
på eksisterende togmateriell hentes inn.
Disse medlemmer viser
til at Flytoget har vært en suksess og har gitt en tjeneste og forutsigbarhet
for de reisende som har gjort kollektiv til et svært attraktivt
alternativ for reisende. Disse medlemmer viser
samtidig til at kapasiteten gjennom Oslotunnelen har vært sprengt
siden 2007, og at dette gjør at man må finne løsninger som utnytter
kapasiteten bedre, slik at man kan sikre et godt tilbud for alle
togreisende, ikke minst pendlere.
Disse medlemmer viser
til at det finnes mange ulike tiltak som kan avhjelpe situasjonen
gjennom Oslo S, men at mange av disse ikke vil løse noen av utfordringene
pendlere og andre reisende møter i dag. Disse
medlemmer merker seg i likhet med forslagsstillerne at Jernbanedirektoratets
konseptvalgutredning (KSU) Økt kapasitet i regiontog foreslår toetasjes tog
som den foretrukne løsningen på problemstillingen, men viser til
at kvalitetssikringen av konseptvalget (KS1) konkluderer at konseptet
med toetasjes tog vil være det dyreste alternativet, og at det er
høy gjennomføringsrisiko og høy usikkerhet knyttet til kostnader
og utvikling. Disse medlemmer viser
videre til at det i KS1-rapporten fremkommer at:
«Alternativene med toetasjes tog har
høye investeringskostnader og er samfunnsøkonomisk de mest ulønnsomme.
Selv om toetasjes tog er i drift i alle andre nordiske land, vil
toetasjes vil være nytt i Norge og togene må tilpasses norske spesifikasjoner
og krav. Toetasjes tog vil kreve en lang separat anskaffelsesprosess, og
det er uttrykt bekymringer knyttet til attraktivitet i leverandørmarkedet
fordi det i europeisk sammenheng er snakk om et relativt lite volum.
For toetasjes tog er det er i tillegg uttrykt bekymringer rundt
passasjerutveksling og oppholdstider på stasjoner med mange reisende. Dette
kan påvirke punktligheten på en negativ måte. Toetasjes tog krever
også investeringer i profilutvidelser, uavhengig av antall tog.
Løsninger med toetasjes tog har dermed stor gjennomføringsrisiko.
Toetasjes tog scorer også dårlig med hensyn til realopsjoner og beslutningsfleksibilitet.
Samlet sett bør det dermed ikke satses på innføring av toetasjes
tog nå.»
Disse medlemmer mener
det må satses på andre og langt billigere alternativer for økt togkapasitet,
i tråd med de klare anbefalingene i KS1-rapporten.
Disse medlemmer viser
til høringssvar fra Vy-gruppen, der det kommer frem at integrering
av tilbringertjenesten vil gi 60 pst. flere avganger til Oslo. Antall avganger
fra Drammen til Oslo øker fra fem til åtte per time, mens det blir
seks ekstra avganger fra Lillestrøm til Oslo. Disse
medlemmer merker seg at det fra 2028 vil bli inntil ti avganger
per time fra Oslo S til Oslo lufthavn, noe som vil medføre høy kapasitet
for alle reisende, til en lavere pris enn i dag. Disse
medlemmer viser videre til at Vy-gruppen legger opp til at
de reisende til og fra Oslo lufthavn vil oppleve den samme beredskap
ved avvik, og at det fortsatt vil være lett å finne riktig plattform
for de som ikke er kjent. Disse medlemmer mener
derfor at å integrere tilbringertjenesten i det ordinære togtilbudet
fra 2028 var en riktig avgjørelse, og merker seg at Vy-gruppen og
Jernbanedirektoratet er i gang med oppfølgingen av Stortingets vedtak
om snarlige tiltak for økt togkapasitet i rush, jf. Dokument 8:160
S (2023–2024), Innst. 34 S (2024–2025).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Venstre mener at innkjøp av toetasjes tog
er det som best vil dekke behovene med mindre investeringsbehov
i infrastruktur.
Disse medlemmer viser
til statsrådens svarbrev og mener det er bra at det er igangsatt
forsterket vedlikehold av togsett med ekstra skift på verkstedene
samt ekstra utskifting av komponenter som har medført mange feil. Disse medlemmer mener imidlertid at det
er nødvendig med enda mer kapasitetsøkning på vedlikeholdsarbeidet
for å hente inn etterslepet.
Disse medlemmer viser
til at bruk av toetasjes tog vil øke setekapasiteten med 40 pst.,
noe som vil bety at man kan frakte langt flere passasjerer på regiontogene
og fortsatt ha nok infrastrukturkapasitet til å beholde tilbringertjenesten
til hovedflyplassen. Disse medlemmer mener
også at lavere billettpriser på Flytoget vil bidra til å frigjøre
kapasitet på regiontogene når langt flere av dem som skal til lufthavnen,
benytter tilbringertjenesten. Disse medlemmer legger
til grunn at en løsning med lavere billettpris på Flytoget er mulig
selv om det forutsetter at dagens avtale må endres.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen straks
starte en prosess for anskaffelse av toetasjes tog til regiontogstrekningene.»
«Stortinget ber regjeringen videreføre
tilbringertjenesten til hovedflyplassen også etter 2028 og ber om
at denne tas ut av trafikkavtalen for Østlandet.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
takstreduksjon for flytogtilbudet som bringer prisen ned mot nivået
for regiontog.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er enig med forslagsstillerne
i at Flytoget over tid har utviklet et svært godt togtilbud til
Oslo lufthavn. Dette medlem har imidlertid
lenge ment at Flytogets avganger burde erstattes av regiontogavganger
som er åpne for alle passasjerer, fordi kapasiteten er sprengt på
regiontogene mens Flytoget har hatt ledig kapasitet. Når dette nå
ser ut til å komme på plass, er det bra først og fremst fordi kapasiteten
i jernbanetunnelen gjennom Oslo er sprengt, slik at det ikke er
plass til flere togavganger. Den begrensede kapasiteten må utnyttes bedre
for å kunne forbedre togtilbudet til hverdagsreisende og pendlere.
Flytogets produkt har hatt et svært godt omdømme hos
kundene. Det er enkelt å finne ut når toget går, det er enkelt å
kjøpe billett, og det er enkelt å finne riktig plattform. Reisen
er komfortabel, og det er god plass til bagasje. Dette
medlem forutsetter at disse kvalitetene vil videreføres.