Komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, frå Høgre, Turid Kristensen og fung. leiar Tage Pettersen, frå
Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen og Per Olav Tyldum, frå Framstegspartiet, Silje
Hjemdal, frå Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og frå Venstre,
Naomi Ichihara Røkkum, viser til representforslaget om betre
regulering av sosiale medium og større ansvarleggjering av SoMe-gigantane.
Forslagsstillarane skildrar korleis sosiale medium har utvikla seg
frå digitale møteplassar til samfunnsaktørar med stor innverknad
i folk sine liv, kor mykje tid folk bruker på sosiale medium og den
teknologiske utviklinga som har skjedd. Vidare argumenterer forslagsstillarane
for at det trengst sterkare regulering av sosiale medium, ikkje
for å sensurere eller bremse teknologisk utvikling, men for å sikre
at dei kjem både folket og samfunnet til gode.
Komiteen viser til
at det har kome inn fem skriftlege høyringsinnspel i saka.
Komiteen viser vidare
til statsråd Karianne Oldernes Tung si vurdering av forslaga i brev
datert 9. mai 2025. Brevet ligg ved innstillinga. Kultur- og likestillingsdepartementet
og Barne- og familiedepartementet har òg bidratt med vurderingar
til einskilde forslag.
Komiteen merkar
seg at statsråden jobbar med å innføre forordninga om digitale tenester
(DSA) for å sikre eit tryggare internett, og for å trygge grunnleggande rettar
med vekt på forbrukarvern, personvern og ytringsfridom.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, mener at barn og unge
har rett på en trygg digital oppvekst, og at vi må sørge for at
barn og unge beskyttes mot skadelig innhold på nett og i sosiale medier.
Det er også behov for å vurdere et forbud mot overvåkingsbasert
reklame generelt. Flertallet deler forslagsstillernes
ønsker om en bedre regulering av sosiale medier og større ansvarliggjøring
av sosiale medie-plattformene. Flertallet viser
til at statsråden i sitt svarbrev til komiteen peker på at det aller
meste som foreslås i dette representantforslaget allerede er regulert
i eksisterende lovverk, vil omfattes av flere av EUs forordninger
på området som det jobbes med å gjennomføre i norsk lov, eller omfattes
av lovproposisjoner som er til behandling i Stortinget. Flertallet støtter derfor at det vil
være hensiktsmessig å først få gjennomført det arbeidet som er påbegynt
og se effektene av dette, før det vurderes om det er behov for ytterligere
reguleringer på feltet.
Flertallet vil også
vise til at EUs forordning om digitale tjenester (DSA) inneholder
et forbud mot adferdsbasert markedsføring mot barn, i tillegg til
et forbud mot adferdsbasert markedsføring basert på noens sensitive
personopplysninger. Når det gjelder et generelt forbud mot overvåkingsbasert
markedsføring mot voksne, er det langt på vei sammenfallende med
et forslag som ble enstemmig vedtatt i vedtak nr. 196 (2022–2023).
Dette forslaget ble fremmet i forbindelse med behandlingen av Dokument
8:167 S (2021–2022) jf. Innst. 100 S (2022–2023). Forslaget ble
fremmet av Høyre sammen med Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre og lyder som følger:
«Stortinget ber regjeringen vurdere hvilket
handlingsrom Norge har til å regulere digitale tjenester ut over
reguleringen i Digital Services Act og Digital Markets Act, med
tanke på å vurdere konsekvenser ved et norsk forbud mot reklame
som er basert på masseinnsamling av personopplysninger, sporing
og profilering av enkeltpersoner på digitale plattformer. Vurderingen
skal omfatte både innhentingen, bruken og eventuelt salg/utlevering
av personopplysningene.»
Flertallet mener
det er naturlig å se dette anmodningsvedtaket i sammenheng med gjennomføringen
av DSA, og ser derfor ikke at det er behov for at Stortinget fatter
ytterligere vedtak om dette temaet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre vil peke på at Høyre i sitt program for stortingsperioden
2025–2029 har vedtatt at det er behov for en sterkere regulering
av sosiale medier og at Norge bør gå foran der vi kan, og arbeide
for internasjonale regler der vi må. Som nevnt mener disse medlemmer at Stortinget bør avvente
resultatet av pågående prosesser før det tas stilling til hva Norge
bør vurdere av egne og strengere reguleringer på dette området. Disse medlemmer støtter derfor ikke forslagene
som er fremsatt i dette representantforslaget.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet og Venstre deler forslagsstillarane
sitt ønske om ei betre og sterkare regulering av sosiale medium,
og dei bekymringane som det blir gitt uttrykk for i forslaget. Desse medlemene viser vidare til at forordninga om
digitale tenester (DSA) no ligg hos Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
som jobbar for å få den inkorporert i norsk lov.
Desse medlemene meiner
det er på høg tid at det kjem ei sterkare regulering, ikkje berre
av sosiale medium spesielt, men av digitale tenesteytarar generelt. Som
fleire av høyringsinstansane peiker på, finst det inga felles semje
om ein definisjon av sosiale medium i dag, og at mange av dei utfordringane
som er knytte til sosiale medium i like stor grad finst på ei rekke
andre digitale tenester.
Desse medlemene meiner
DSA er eit godt utgangspunkt for ny lovgiving, men at det ikkje
kan avgrense Noreg frå å innføre sterkare regulering enn den linja
EU har lagt seg på. Mellom anna bør forbodet mot overvakingsbasert
marknadsføring mot barn vere eit generelt forbod. Alle har rett
på eit privatliv, rett til å ikkje bli diskriminert og rett til
å ytre seg fritt. Det vil òg vere vanskeleg å skilje mellom barn
og vaksne på ein effektiv og ikkje-inngripande måte.
Desse medlemene fremjar
difor følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa, i arbeidet
med innføringa av DSA, syte for eit generelt forbod mot overvakingsbasert
marknadsføring.»
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet meiner at det òg må bli lovfesta
krav om at sosiale medium skal ha ein ansvarleg redaktør i Noreg
som er juridisk ansvarleg for redaksjonelle avgjerder gjort ved utforming
av algoritmar, visning av innhald og marknadsføring.
Desse medlemene fremjer
difor følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa utarbeide
forslag til lovendringar slik at digitale tenesteytarar blir omfatta
av dei same krava til redaksjonelt og juridisk ansvar som tradisjonelle
medium.»