Barne- og familiedepartementet legger i proposisjonen
frem forslag til endringer i markedsføringsloven for å styrke Forbrukertilsynets
muligheter for å slå ned på lovstridig markedsføring overfor barn.
Departementet foreslår at brudd på god markedsføringsskikk overfor
barn inkluderes i listen over bestemmelser i markedsføringsloven
som kan sanksjoneres med overtredelsesgebyr. Lovforslaget følger
opp deler av et forslag til endringer i markedsføringsloven for
å styrke barns forbrukervern i digitale medier som var på høring fra
november 2024 til januar 2025. Departementet vil jobbe videre med
et forslag om en ny bestemmelse i markedsføringsloven for å særlig
verne barn mot markedsføring i sosiale medier og spill, som var
en del av den samme høringen.
I proposisjonens punkt 4 foreslås det endringer
i markedsføringsloven § 10 a og godkjenningsloven § 26 som følge
av at EU har vedtatt å avvikle den nettbaserte portalen for klagebehandling
over landegrensene (ODR-portalen).