Til forslag 4 om styrking av nasjonal KI-infrastruktur
for forsvar og samfunnssikkerhet
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet viser til statsrådens svarbrev, der det framgår at
det allerede er gjennomført en konseptvalgutredning for en nasjonal
skytjeneste med krav til nasjonal kontroll basert på en sikkerhetsgradert
anskaffelse, samtidig som det skal etableres et kravsett for ugradert
skjermingsverdig informasjon. Disse medlemmer viser til
at utviklingen av en nasjonal sky skal samkjøres med felles IKT-løsning
for departementene, og at dette arbeidet allerede er igangsatt,
herunder samordning av FOU-systemene i sivil og militær sektor,
jf. Prop. 87 S (2023–2024) Forsvarsløftet – For Norges trygghet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at kunstig intelligens har
vært et begrep i datateknikken siden 1950-tallet. Kunstig intelligens
ble i starten brukt til automatisering av repetitive oppgaver, men
de senere årene har kunstig intelligens utviklet seg til å bistå
med mer komplekse og kreative oppgaver. Disse
medlemmer viser til at høsten 2022 ble kunstig intelligens
for alvor synliggjort for allmennheten gjennom den store språkmodellen ChatGPT,
som gjorde det enkelt å interagere med et KI-system. Gjennombruddet
skjedde innenfor generativ kunstig intelligens, som er maskinlæringssystemer
som trenes til å generere innhold som tekst, bilder, video og lyd. Disse medlemmer viser til at regjeringen
Solberg la fram Norges første strategi for kunstig intelligens i
2020. Utviklingen innenfor kunstig intelligens har vært stor siden
den gang, spesielt det siste året, og det er behov for at politikkutviklingen
følger samme tempo.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Høyre på den bakgrunn fremmet en egen
plan for kunstig intelligens høsten 2023, og i etterkant av dette et
representantforslag på Stortinget om temaet som ble behandlet våren
2024, jf. Dokument 8:46 S (2023–2024), Innst. 228 S (2023–2024).
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener at kunstig intelligens
gir samfunnet muligheter som man tidligere ikke har hatt, og samtidig
utfordringer som det må utvikles fremtidsrettet og teknologioptimistisk
politikk for å møte. Disse medlemmer mener
at kunstig intelligens kan gi offentlig sektor og privat næringsliv
handlingsrom til å utvikle bedre og mer effektive tjenester.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at regulatorisk sandkasse er et kontrollert
testmiljø for virksomheter som vil eksperimentere med nye produkter,
teknologier og tjenester under oppfølging av myndighetene, og at
slike sandkasser fungerer bra for å teste ut nye teknologiske løsninger
i trygge og kontrollerte omgivelser. Dette benyttes blant annet
innenfor finanstjenester og personvern og for å utvikle nye digitale verktøy
for automatisert arkivering. Disse medlemmer mener
at det må tilrettelegges for regulatoriske sandkasser innenfor digitale
teknologier som KI, og er enige med forslagsstilleren i at bruken
av disse må øke. Disse medlemmer er
derimot ikke enige med forslagsstilleren i at det er regelverket
som må endres for å få flere regulatoriske sandkasser. Disse medlemmer mener at regjeringen
har mulighet til å etablere flere regulatoriske sandkasser innenfor
dagens regelverk, men at denne regjeringen ikke har vist vilje til
å etablere flere slike.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
etablere flere regulatoriske sandkasser for uttesting av ny teknologi
i offentlig sektor.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringen nå styrker den
nasjonale innsatsen for kunstig intelligens ved å opprette KI Norge, en
nasjonal arena for innovativ og ansvarlig KI, som et nytt og utvidet
spissmiljø i Digitaliseringsdirektoratet. KI Norge vil ha en pådriver-
og veilederrolle samt fungere som et bindeledd og samarbeidspartner
mellom sentrale KI-aktører i offentlig sektor, næringslivet, forskningssektoren
og akademia.
Disse medlemmer vil
framheve at etableringen av KI Norge representerer et taktskifte
i bruken og utviklingen av KI, der et viktig verktøy i dette arbeidet
vil være KI-sandkassen, hvor norske virksomheter kan eksperimentere,
utvikle og trene KI-systemer innenfor trygge rammer. Disse medlemmer viser i den forbindelse
til regjeringens mål om økt konkurransekraft og større muligheter
for norske KI-systemer, som særlig vil være til nytte for oppstartsselskaper
og små og mellomstore bedrifter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at samfunnsøkonomisk
analyse i 2021 konkluderte med at det er behov for 40 000 flere
sysselsatte med IKT-utdanning i 2030. Disse
medlemmer mener at hvis Norge skal lykkes med kunstig intelligens,
er man avhengig av at utviklere og forskere innenfor kunstig intelligens
utdannes i Norge, samtidig som det er behov for at flere ikke-tekniske
studier som juridiske fag og helsefag gir studentene anledning til
å ta tekniske emner gjennom studieløpet. Disse
medlemmer mener videre at det vil være viktig at personer
som allerede er i arbeidslivet, får muligheten til å oppdatere sin
kunnskap eller få mulighet for kompetanseheving innenfor kunstig
intelligens som er relevant for deres arbeidshverdag. Disse medlemmer mener at en mulig måte
å gjøre dette på er å videreutvikle eksisterende verktøy brukt av
arbeidsgivere for kompetanseverifisering, for eksempel ved å innarbeide
støtte for mikrosertifisering i Vitnemålsportalen. Disse
medlemmer mener det bør sikres spiss- og breddekompetanse
på kunstig intelligens for å møte fremtidens kompetansebehov.
Disse medlemmer påpeker
at det er et stort potensial for å utnytte ny og digital teknologi
for å tilby innbyggerne enda bedre og mer brukervennlige tjenester
og samtidig legge til rette for at nye bedrifter kan starte opp
basert på nye forretningsmodeller.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at regjeringen Støre ved flere anledninger
har kuttet i satsingen på innovasjon i sine statsbudsjett. Disse medlemmer viser videre til Høyres
alternative statsbudsjett, der man gjennom flere år har styrket
satsingen på innovasjon gjennom å for eksempel foreslå å gjeninnføre
StartOff, som var en ordning hvor offentlige virksomheter formulerte
utfordringer og behov som oppstartmiljøer og andre innovative aktører
utarbeidet løsninger på, og å satse videre på Stimulab, som er en
stimuleringsordning for innovasjon og tjenestedesign i offentlig
sektor.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til regjeringens mål om at innbyggere
og næringsliv i Norge skal få rask og enkel hjelp i møte med offentlig
sektor, og til at Stimulab bidrar til dette ved å legge til rette
for trygg utprøving av ny teknologi og nye måter å jobbe på, slik
at tjenestene kan fornyes og forbedres. Disse
medlemmer viser i den forbindelse til Stimulab 2025, som inneholder
tre nye spydspisser for brukersentrert innovasjon, likeverdige tjenester
for skeive, mer bærekraftige helsetjenester gjennom kommunesamarbeid
og enklere regelverk for alkoholbevilling, alle tjenesteområder
med et tydelig behov for nytenkning og tverrsektorielt samarbeid.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener det er viktig
både å bygge og kontrollere nasjonal infrastruktur for KI og å investere
i store norske og samiske språkmodeller. Disse
medlemmer mener regjeringen gjør for lite for å styre utviklingen
av datasentre og hvordan disse brukes og viser til representantforslaget
Dokument 8:112 S (2024–2025) fra Rødt, Innst. 280 S (2024–2025), og
partienes felles merknader og forslag om å ta kontroll over datasenterteknologien
og prioritere bruken av elektrisitet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser dessuten til Sosialistisk
Venstrepartis forslag og merknader i Innst. 371 S (2024–2025) jf.
Dokument 8:102 S (2024–2025) om å tøyle tek-oligarkene.