Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Anita Patel, Siri Gåsemyr
Staalesen og Terje Sørvik, fra Høyre, Mudassar Kapur og Anne Kristine Linnestad,
fra Senterpartiet, Heidi Greni og Kathrine Kleveland, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og fung. leder Erlend Wiborg, fra Sosialistisk
Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og fra Rødt, Tobias Drevland
Lund, viser til at i denne innstillingen behandles Representantforslag
217 S (2024–2025) fra stortingsrepresentantene Erlend Wiborg, Per-Willy
Amundsen, Himanshu Gulati og Dagfinn Henrik Olsen om en ekstraordinær
gransking av oppholdstillatelsen og asylsøknader til eritreere i
Norge.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne i representantforslaget vil at Stortinget ber
regjeringen igangsette en ekstraordinær gransking av oppholdstillatelsene
og asylsøknadene til alle eritreere i Norge der det foreligger mistanke,
kriminalitetshistorikk eller varsel knyttet til asyljuks, for å
identifisere de som jobber direkte eller indirekte for regimet og
støtter det, slik at man kan begynne prosessen med å frata de som
har fått opphold på feil grunnlag, oppholdstillatelsen og eventuelt
statsborgerskapet.
Komiteen viser til
statsråd Astri Aas-Hansens svarbrev til komiteen datert 5. mai 2025.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, mener
det er viktig at det får konsekvenser dersom en person som søker
om beskyttelse i Norge, oppgir feil opplysninger til utlendingsmyndighetene
for å få opphold. Flertallet påpeker
at utlendingsmyndighetene kan tilbakekalle en oppholdstillatelse
dersom det viser seg i ettertid at denne er gitt på uriktig grunnlag.
Flertallet viser
til at Justis- og beredskapsdepartementet i 2019 instruerte Utlendingsdirektoratet (UDI)
om å gjennomføre stikkprøvekontroller av asylsaker fra Eritrea for
å undersøke om det var grunnlag for tilbakekall av oppholdstillatelse
og asylstatus, jf. departementets instruks GI-04/2019.
Flertallet viser
til at UDI gjennom tildelingsbrevet for 2025 er bedt om særlig å
rette innsatsen mot tilbakekallssaker hvor det er begått alvorlig
kriminalitet eller gitt grovt uriktige opplysninger (f.eks. om nasjonalitet)
eller hvor det er konkrete holdepunkter for aktiv bruk av mer enn
én identitet, saksporteføljer med pågående og systematisk misbruk
samt saker hvor det er oppgitt uriktig asylgrunnlag og det ikke
er grunnlag for ny tillatelse.
Flertallet forventer
at UDI gjør aktive prioriteringer innenfor tilbakekallsporteføljen
for å ha god kontroll og sørge for at ressursene rettes mot saker
hvor det er viktigst å reagere med tilbakekall.
Flertallet mener
derfor det ikke er behov for en særskilt gransking eller gjennomgang
av oppholdstillatelsene eller asylsøknadene til eritreiske borgere
i Norge på nåværende tidspunkt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Stortingets behandling av Representantforslag
169 S (2023–2024), jf. Innst. 24 S (2024–2025) 12. november 2024. Disse medlemmer viser til at det i debatten
i saken ble etterlyst oppfølging av stortingsvedtaket i Innst. 226
S (2023–2024) om tiltak for å forhindre transnasjonal undertrykkelse
av personer i Norge.
Disse medlemmer viser
til at saken om transnasjonal undertrykking har vært på høring mellom
departementene, i PST, Politidirektoratet, UDI – med frist 30. oktober
2024.
Disse medlemmer viser
til at det i høringen fremkom at en rekke tiltak allerede er iverksatt
for å bøte på utfordringen. Departementet vurderer nå om omfanget
av disse tiltakene er tilstrekkelig for å anse anmodningsvedtaket
som oppfylt, og har varslet at det vil komme tilbake til Stortinget
om dette på hensiktsmessig måte. Disse medlemmer viser
til at flere tiltak allerede er identifisert i dette arbeidet, blant
annet:
-
justert begrepsbruk
er tatt i bruk hos relevante aktører for økt klarhet og bedre kommunikasjon om
utfordringsbildet, i tråd med anbefalinger i Probas analyser.
-
regjeringen følger opp statsforvalterne
med hensyn til deres ansvar og muligheter for innskrenkinger ved
brudd på regelverket i forbindelse med tilskudds- og tilsynsmyndighet
etter trossamfunnsloven, jf. § 6 første og/eller tredje ledd.
-
veileder til trossamfunnsloven utarbeides
for å øke kunnskapen om retten til å melde seg ut, og at samfunn
som trenerer eller motsetter seg utmelding av medlemmer, kan bli
fratatt registrering og rett til tilskudd.
-
tiltak etter statsborgerloven er identifisert,
-
det er publisert en veileder for kunnskapssektoren (KD)
for å bidra til økt kunnskap om press, herunder transnasjonal undertrykkelse,
i egen sektor, i tråd med anbefaling i Proba-rapport 2023-10.
Disse medlemmer viser
i tillegg til at politiet fortløpende følger opp arrangementer og
utsatte borgere i hele Norge, herunder arrangementer som omfatter regimekritiske
miljøer. Tiltak omfatter blant annet situasjonsoversikt, dialog,
forebygging, beskyttelse med mer. Politiet bruker betydelige ressurser
for å opprettholde ro og orden og samtidig opprettholde og trygge retten
til å ytre seg.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Rødt viser til at det i 2024 ble behandlet et
representantforslag om transnasjonal undertrykkelse med fokus på
eritreere, jf. Dokument 8:30 S (2023–2024), Innst. 226 S (2023–2024). Disse medlemmer viser til at følgende
vedtak ble fattet i saken:
«Stortinget ber regjeringen følge opp
Proba-rapport 2020-3 Press kontroll og Proba-rapport 2023-10 Transnasjonal
undertrykking – begrepsavklaringer og sektoransvar, og iverksette
tiltak for å forhindre transnasjonal undertrykkelse av personer
i Norge, for eksempel gjennom en handlingsplan mot transnasjonal
undertrykkelse.»
Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen omtalte oppfølgingen av dette vedtaket
i Prop. 1 (2024–2025), og der skriver regjeringen at:
«Vedtaket er følgt opp. Nokre former
for transnasjonal undertrykking er ulovleg. Andre former er uønskte, men
ikkje kriminaliserte. Politiets tryggingsteneste (PST) har ansvar
for å førebyggje og etterforske flyktningspionasje, medan politiet
elles førebyggjer og etterforskar lovbrot som har samanheng med
press og kontroll som enkeltpersonar eller diasporamiljø kan vere utsette
for. Desse sakene er ofte krevjande å førebyggje og etterforske,
då dei som utfører handlingane, som oftast oppheld seg utanfor Noregs
grenser. Det blir derfor jobba breitt for å byggje tillit mellom
norske myndigheiter og diasporamiljø for å unngå, og sikre varsling om,
transnasjonal undertrykking i Noreg. Fleire sektorar har medansvar
knytt til problemstillinga, og det blir stadig vurdert om det er
andre formålstenlege tiltak som kan bidra til å redusere transnasjonal
undertrykking i Noreg. For å følgje opp vedtaket, har Justis- og beredskapsdepartementet
innleia ein ny dialog med relevante departement for å sjå om ytterlegare
tiltak kan identifiserast.»
Disse medlemmer mener
at regjeringen til dels har fulgt opp vedtak nr. 525, men at det
savnes konkrete tiltak som er igangsatt, og forventer at regjeringen
kan redegjøre for hvordan vedtaket skal følges opp i sin helhet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at siden 1991 har Eritrea
vært et militærregime og en ettpartistat, styrt av partiet som i
dag heter People’s Front for Democracy and Justice. Disse medlemmer viser til at tall fra
Statistisk sentralbyrå viser at det er 25 523 eritreiske innvandrere
i Norge, i tillegg er det 9 666 norskfødte med innvandrerforeldre
fra Eritrea. Disse medlemmer viser til
at det autoritære eritreiske regimet utsetter den eritreiske diasporaen
i Norge og i resten av verden for omfattende undertrykkelse og kontroll
– såkalt transnasjonal undertrykkelse. Disse
medlemmer viser til at NRK tidligere har publisert en sak
om en eritreer som har fått bli i Norge, selv om han åpent har støttet
regimet som han sa han flyktet fra. Disse
medlemmer mener det er svært problematisk at mennesker som
utvandrer fra et land med et autoritært regime, fortsetter å være
utsatt for undertrykking også etter at de har emigrert. Disse medlemmer vil påpeke at eritreere
som utsettes for transnasjonal undertrykkelse, blir frarøvet muligheten til
å leve et fritt liv i Norge med fulle politiske og sosiale rettigheter. Disse medlemmer mener at det i Norge er
norske lover og regler som gjelder, og man kan derfor ikke akseptere
at utenlandske regimer utøver kontroll, undertrykking og innkreving
av diasporaskatt. Disse medlemmer mener
det er problematisk at mennesker som åpenbart støtter regimet som
de rømte fra, får opphold i Norge. Disse medlemmer mener
at Norge må sørge for en ekstraordinær gransking av oppholdstillatelsene/asylsøknadene
til alle eritreere i Norge for å identifisere de som jobber direkte
eller indirekte for regimet og støtter det. For de som jobber direkte
eller indirekte for det eritreiske regimet, eller viser støtte til
regimet, må konsekvensene være at man mister oppholdstillatelsen
i Norge, og at statsborgerskap som er gitt, må vurderes trukket
tilbake, all den tid statsborgerskapet ble gitt på bakgrunn av feilaktige
opplysninger om det opprinnelige beskyttelsesbehovet. På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette
en ekstraordinær gransking av oppholdstillatelsene og asylsøknadene til
alle eritreere i Norge der det foreligger mistanke, kriminalitetshistorikk
eller varsel knyttet til asyljuks, for å identifisere de som jobber
direkte eller indirekte for regimet og støtter det, slik at man
kan begynne prosessen med å frata de som har fått opphold på feil
grunnlag, oppholdstillatelsen og eventuelt statsborgerskapet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt deler bekymringene som kommer
frem i forslaget, og er enige med forslagsstillerne i at transnasjonal
undertrykkelse, i dette tilfellet av eritreere i Norge, er et stort
problem. Mennesker som flykter fra brutale diktaturregimer, uavhengig
av hvilket, skal ikke måtte leve sitt liv i Norge med press fra
de samme regimene og fra tilhengere av regimene som de har flyktet
fra. Til tross for dette støtter ikke disse medlemmer forslaget. Disse medlemmer viser til Rødt sine forslag
og merknader i Innst. 226 S (2023–2024), der følgende vedtak ble
fattet av Stortinget:
«Stortinget ber regjeringen følge opp
Proba-rapport-2020-3 Press og kontroll – en studie av økonomisk, ideologisk
eller religiøst press med utspring i opprinnelsesland, rettet mot
personer med innvandrerbakgrunn i Norge og Proba-rapport-2023-10
Transnasjonal undertrykking – begrepsavklaring og sektoransvar og
iverksette tiltak for å forhindre transnasjonal undertrykkelse av
personer i Norge, for eksempel gjennom en handlingsplan mot transnasjonal
undertrykkelse.»
Disse medlemmer forutsetter
at regjeringen følger opp dette vedtaket. Disse
medlemmer viser for øvrig til at Fremskrittspartiet stemte
imot dette vedtaket. Disse medlemmer viser
til at mye av argumentasjonen som kommer frem i Dokument 8:217 S
(2024–2025), er den samme som var bakgrunnen for Dokument 8:30 S (2023–2024)
og Innst. 226 S (2023–2024), og at forslagsstillerne den gang fremmet
liknende forslag som det som er foreslått i dette representantforslaget.
Disse medlemmer mener
fremdeles at forslagsstillernes forslag om å igangsette en ekstraordinær gransking
av oppholdstillatelser og asylsøknadene til eritreere i Norge er
feil vei å gå. Disse medlemmer mener
dette vil skape unødvendig frykt og usikkerhet hos eritreere i Norge
som ikke har bånd til eritreiske myndigheter. Disse
medlemmer påpeker at det fremdeles ikke er gjort en kartlegging
av omfanget av transnasjonal undertrykkelse, og disse
medlemmer merker seg at statsråden heller ikke nevner dette
i sitt svarbrev til komiteen datert 5. mai 2025. Disse medlemmer vil
også minne om at Fremskrittspartiet stemte imot følgende forslag
fra Rødt og Sosialistisk Venstreparti i Innst. 226 S (2023–2024):
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
en handlingsplan mot transnasjonal undertrykkelse av diasporamiljøer
i Norge.»
«Stortinget ber regjeringen kartlegge
omfanget av transnasjonal undertrykkelse av diasporamiljøer i Norge
og iverksette tiltak for bekjempelse av dette på bakgrunn av en
slik kartlegging.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at det å vedta handlingsplaner
ikke bidrar til å løse problemene med transnasjonal undertrykkelse
av det eritreiske samfunnet i Norge. Disse
medlemmer mener det må konkrete tiltak til. Etter disse medlemmers syn er det på høy tid
å handle for å beskytte det eritreiske samfunnet i Norge mot regimets
undertrykkelse og sikre at norsk suverenitet og norske lover respekteres
fullt ut.