Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland, Even A. Røed og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Siv Mossleth og Kjersti Toppe, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig Folkeparti, Hadle Rasmus Bjuland, og fra Pasientfokus, Irene Ojala, viser til at Gatehospitalet i Oslo feiret 20 år som sykehus for folk på gata i 2024. Gatehospitalet i Bergen hadde oppstart i 2019 og har i likhet med Gatehospitalet i Oslo blitt en viktig institusjon for rusavhengige i byen og har reddet mange liv.

Komiteen merker seg at Gatehospitalet i Bergen de siste to årene har fått bevilget om lag 6 mill. kroner mindre enn de har søkt om, og at Frelsesarmeen selv har måttet dekke inn dette eller skalere ned driften. Frelsesarmeen har inntil videre valgt å ikke nedskalere driften.

Komiteen viser ellers til Stortingets behandling av Meld. St. 5 (2024–2025) Forebyggings- og behandlingsreformen for rusfeltet Del I – en ny politikk for forebygging, skadereduksjon og behandling og Riksrevisjonens rapport Dokument 3:5 (2024–2025) Helse- og velferdstjenester til personer med samtidige rusmiddellidelser og psykiske lidelser.

Komiteen viser til at mennesker med rusavhengighet ofte faller mellom stoler i systemet som har som hensikt å hjelpe folk. De har ofte utfordringer med å følge opp egne helseavtaler og mangler i mange tilfeller tillit til det offentlige systemet. Tilbud som Gatehospitalet er viktige – i noen tilfeller helt avgjørende – for å hjelpe, følge til timer og være et sted som møter sine brukere uten fordommer. Faktoren med at det ikke forventes at en skal være rusfri, for å oppholde seg på Gatehospitalet, er med på at brukerne kan oppleve en større grad av trygghet og ivaretakelse.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, vil understreke viktigheten av Gatehospitalet, som bidrar til å fylle et hull i velferdsstaten. Mennesker med erfaring fra Gatehospitalet har fortalt historier om hvordan de har opplevd å bli oversett og skjøvet ut fra ordinært helsevesen av ulike grunner, men på Gatehospitalet fikk de ordentlig hjelp.

Flertallet er bekymret for at et viktig fagmiljø nå står i fare for å forsvinne. Ansatte risikerer å miste jobbene sine, noe som igjen bidrar til at tilbudet til mennesker som sliter med rus og annen sykdom, vil svekkes. Dette gjelder ikke bare i Bergen, men i hele regionen. Flertallet viser til høringsinnspillet fra Norsk Sykepleierforbund, der de blant annet skriver:

«Gatehospitalet i Bergen har, i likhet med i Oslo, opparbeidet høy klinisk kompetanse innen behandling, lindring og omsorg i møte med mennesker som har sammensatt og alvorlig helsesvikt/-utfordringer. Det har en uvurderlig kompetanse på mennesker med rusavhengighet og bidrar til forsknings- og utviklingsarbeid, som styrker hvordan tjenester for denne pasientgruppen bør utformes.»

og høringsinnspillet fra Foreningen for human ruspolitikk, hvor det står:

«Frelsesarmeen og deres Gatehospitalet har i mange år ytt en varm og omsorgsfull helsehjelp til personer med langvarige og omfattende rusutfordringer. Det handler om samfunnets aller vanskeligst stilte, som ikke har vært ansett som spiselige nok for det ordinære helsevesenet og derfor ikke hatt noen andre til å hjelpe dem.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener at ideelle tilbydere er et viktig bidrag til det offentlige helsevesenet. Herunder vil disse medlemmer understreke at Frelsesarmeen gjennom Gatehospitalet har gitt viktig helsehjelp til brukerne av tilbudet.

Disse medlemmer vil likevel understreke at Frelsesarmeen og Gatehospitalet må kvalifisere seg til finansiering på lik linje med andre ideelle organisasjoner gjennom de eksisterende tilskuddsordningene som Stortinget har opprettet.

Disse medlemmer viser til at hele intensjonen bak Stortingets omlegging av tilskuddsordningene i 2023 var å sikre likeverdig saksbehandling mellom organisasjoner og prosjekter og at nye, gode tiltak skal få mulighet til finansiering. Disse medlemmer vil understreke at det samtidig i denne ordningen ble åpnet for å søke om tilskudd til inntil fire år for å sikre forutsigbar finansiering. Videre mener disse medlemmer at det ikke vil være rettferdig eller hensiktsmessig om Stortinget legger opp til en praksis hvor organisasjoner som skalerer tilbudet ut over rammene i mottatt tilskudd, eller som forskuttert benytter tilskuddsmidler, skal gis ekstra bevilgninger. Det vil gjøre at tiltak som ikke er prioritert gjennom saksbehandlingen av innkommende søknader på den enkelte tilskuddsordningen, vil få forrang. Det vil skape uheldig presedens og vil undergrave hele systemet med tilskuddsordninger.

Disse medlemmer viser til at Frelsesarmeen og Gatehospitalet uansett kan søke om ordinært tilskudd på lik linje med alle andre ideelle organisasjoner.

Disse medlemmer viser for øvrig til statsrådens svarbrev, hvor det fremgår at tilskuddsordninger som sådan blir vurdert av regjeringen, og støtter statsrådens vurdering av saken.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet vil understreke at forutsigbarhet og langsiktighet er avgjørende for at ideelle aktører skal kunne levere gode tjenester innenfor helse- og omsorgstjenesten og for mennesker med rusmiddelavhengighet. Disse medlemmer mener dette hensynet må veie tungt når det vurderes hvordan tilskudd skal innrettes, og viser til at Gatehospitalene hadde egen post og finansiering over statsbudsjettet under regjeringen Solberg.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at det er vanskelig å planlegge og tilrettelegge for gode tilbud når finansieringen er uforutsigbar grunnet sent utbetalte midler, og når det er usikkerhet rundt hvor mye som kan forventes i støtte.

Disse medlemmer viser til at regjeringen Støre i Meld. St. 5 (2024–2025) Trygghet, felleskap og verdighet har sagt at tilskuddsordningene innen psykisk helse- og rusområdet skal gjennomgås med tanke på å vurdere om formål og innretning svarer til behovene og utfordringene feltet står overfor. Disse medlemmer forventer at regjeringen prioriterer dette arbeidet, slik at aktører på rusfeltet kan få en mer forutsigbar og langsiktig finansiering enn i dag.

Disse medlemmer viser videre til at finansiering og tilskudd er et budsjettspørsmål som disse medlemmer vil komme tilbake til i behandlingen av statsbudsjett og revidert nasjonalbudsjett.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Pasientfokus viser til Dokument 8:263 S (2024–2025) om ideell vekst i helse- og omsorgssektoren, fra stortingsrepresentantene Kjersti Toppe og Siv Mossleth, der det fremmes flere forslag på vegne av Senterpartiet for å sikre forutsigbarheten for ideelle organisasjoner og politiske føringer som kan sikre ideell vekst på helse- og omsorgsfeltet i årene fremover.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Pasientfokus viser til at ideelle organisasjoner i dag opplever at finansieringsordningene er kortsiktige, og at ideelle aktørers egenart og merverdi ikke vektlegges nok i anbudskontrakter og avtaler. Dersom ideelle aktører skal drive tjenester på vegne av det offentlige, må rammebetingelsene være forutsigbare. Disse medlemmer mener det er mulig og nødvendig å føre en mer aktiv politikk i Norge for å øke ideell sektors andel. Disse medlemmer ser den vanskelige situasjonen som Gatehospitalet er i, og at konsekvensene kan være at tilbudet for en sårbar gruppe må reduseres. Disse medlemmer mener det trengs en gjennomgang av hvordan man sikrer forutsigbarheten for ideelle organisasjoner som driver helsetilbud på vegne av det offentlige.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus understreker at til tross for institusjonens betydelige bidrag mangler Gatehospitalet 6,1 mill. kroner for å opprettholde dagens drift. Uten tilstrekkelig finansiering vil det være nødvendig å redusere antall sengeplasser og bemanning, noe som vil ramme en særlig sårbar pasientgruppe som allerede møter store barrierer i møte med offentlige helsetjenester. Disse medlemmer understreker at spørsmålet må stilles: Hvor skal disse menneskene gjøre av seg, og hva vil konsekvensene være?

Disse medlemmer viser til at Frelsesarmeen har måttet dekke store underskudd på driften, og at dagens finansieringsordning, basert på konkurransebaserte søknader og sent utbetalte midler, skaper en uholdbar og uforutsigbar situasjon.

Disse medlemmer påpeker at Frelsesarmeen tok en betydelig økonomisk risiko da de etablerte Gatehospitalet i tillit til politisk ryggdekning og forventning om forutsigbar finansiering. Disse medlemmer mener overgangen fra fast støtte over statsbudsjettet til en konkurransebasert tilskuddsordning har skapt en uholdbar situasjon med konstant økonomisk usikkerhet.

Disse medlemmer mener derfor det er behov for at det gås inn med en redningspakke som sikrer fullfinansiering av Gatehospitalet i Bergen for inneværende år. Dette er avgjørende for å ivareta pasientgruppen og sikre at tilbudet kan videreføres uten reduksjon i kapasitet eller kvalitet.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å bevilge en øremerket redningspakke til Frelsesarmeens gatehospital i Bergen i revidert nasjonalbudsjett for 2025, for å dekke det nåværende finansieringsgapet og sikre forutsigbar drift videre.»

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til at forslag 1 om en redningspakke er en budsjettsak som må vurderes ved behandling av budsjett.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus mener man bør etablere en mer bærekraftig og forutsigbar finansieringsmodell for Gatehospitalet i Bergen. Disse medlemmer viser til at samfunnet i en tid hvor velferdsstaten er under press, må bruke alle gode krefter for å sikre et helsetilbud som når ut til dem som trenger det mest. Disse medlemmer mener at ideelle aktører som Frelsesarmeen representerer en uvurderlig ressurs i norsk helse- og omsorgssektor, og at det er avgjørende at disse aktørene gis forutsigbare rammevilkår.

Disse medlemmer viser til at Frelsesarmeens gatehospital i Bergen siden oppstarten i 2019 har hatt en avgjørende rolle i byens helse- og omsorgstjenester ved å tilby spesialiserte helsetjenester til mennesker med alvorlige rusmiddelproblemer og komplekse helseutfordringer.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen etablere en langsiktig og forutsigbar finansieringsmodell for ideelle helse- og omsorgsinstitusjoner som Frelsesarmeens gatehospital, slik at de kan planlegge og opprettholde sine tjenester uten stadige økonomiske usikkerheter.»

Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet viser til statsbudsjettet for 2016, hvor Fremskrittspartiet, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti sikret opprettelsen av Gatehospitalet i Bergen. I 2019 startet driften opp, og Gatehospitalet har siden vært et godt tilbud til rusavhengige i Bergen.

Dette medlem viser til Dokument nr. 15:1327 (2024–2025), hvor Fremskrittspartiet tok opp problemstillingen med statsråden. I statsrådens svar vises det blant annet til at rammen for tilskuddet ble økt med 3 pst. siden 2024. Dette medlem mener det ikke hjelper å prisjustere et tilskudd når det er så langt under det som kreves for å drifte tilbudet. Med dette utviser statsråden og Arbeiderpartiet en manglende vilje til å prioritere rusavhengige og sikre gode behandlingstilbud.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har ved flere anledninger bidratt til redningsaksjoner som en konsekvens av regjeringens uforutsigbare styring av rusfeltet.

Dette medlem viser til at ved revidert nasjonalbudsjett 2024 initierte Sosialistisk Venstreparti en økning ut over regjeringens forslag med 50 mill. kroner for å styrke døgntilbudet til ruspasienter. Dette for å sikre oppfølging av rusavhengige etter døgnbehandling, såkalt integrert ettervern. Dette ble foranlediget av at flere gatenære rustiltak i Oslo sentrum var truet av nedleggelse.

Dette medlem viser til at ved behandling av statsbudsjettet for 2025 sikret Sosialistisk Venstreparti en økning på 200 mill. kroner ut over regjeringens forslag til langtids døgnbehandling på rusfeltet. Dette var foranlediget av en varslet nedbygging av behandlingsplasser innen rusfeltet som en konsekvens av anbudsutsetting, særlig i Helse Sør-Øst.

Dette medlem understreker at gode helse- og omsorgstjenester, også på rusfeltet, først og fremst sikres ved forutsigbarhet og langsiktighet. Anbud og konkurranseutsetting, herunder konkurransebaserte søknadsordninger, bidrar til det motsatte. Rusfeltet skal ikke være avhengig av regelmessige redningsaksjoner fra Stortingets side. Sosialistisk Venstreparti ser på økonomiske driftsrammer og bevilgninger ved behandling av statsbudsjett og revidert nasjonalbudsjett.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt understreker at behovet for forutsigbarhet og langsiktighet gjelder hele helse- og omsorgssektoren, også det som drives i offentlig regi. Ikke-lovpålagte tiltak som seniorsentre og fritidsklubber opplever ved å inngå i kommunale budsjettrunder ofte å være truet av nedleggelser.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt ser behovet for å styrke ideell sektors driftsvilkår og fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede, og fremme for Stortinget, en langsiktig og forutsigbar finansieringsmodell for ideelle helse- og omsorgsinstitusjoner.»