Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland,
Even A. Røed og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend
Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Kjersti Toppe, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar,
fra Kristelig Folkeparti, Hadle Rasmus Bjuland, og fra Pasientfokus,
Irene Ojala, viser til at Gatehospitalet i Oslo feiret 20
år som sykehus for folk på gata i 2024. Gatehospitalet i Bergen
hadde oppstart i 2019 og har i likhet med Gatehospitalet i Oslo blitt
en viktig institusjon for rusavhengige i byen og har reddet mange
liv.
Komiteen merker
seg at Gatehospitalet i Bergen de siste to årene har fått bevilget
om lag 6 mill. kroner mindre enn de har søkt om, og at Frelsesarmeen
selv har måttet dekke inn dette eller skalere ned driften. Frelsesarmeen
har inntil videre valgt å ikke nedskalere driften.
Komiteen viser ellers
til Stortingets behandling av Meld. St. 5 (2024–2025) Forebyggings-
og behandlingsreformen for rusfeltet Del I – en ny politikk for
forebygging, skadereduksjon og behandling og Riksrevisjonens rapport
Dokument 3:5 (2024–2025) Helse- og velferdstjenester til personer
med samtidige rusmiddellidelser og psykiske lidelser.
Komiteen viser til
at mennesker med rusavhengighet ofte faller mellom stoler i systemet
som har som hensikt å hjelpe folk. De har ofte utfordringer med
å følge opp egne helseavtaler og mangler i mange tilfeller tillit
til det offentlige systemet. Tilbud som Gatehospitalet er viktige
– i noen tilfeller helt avgjørende – for å hjelpe, følge til timer
og være et sted som møter sine brukere uten fordommer. Faktoren
med at det ikke forventes at en skal være rusfri, for å oppholde
seg på Gatehospitalet, er med på at brukerne kan oppleve en større
grad av trygghet og ivaretakelse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, vil understreke viktigheten
av Gatehospitalet, som bidrar til å fylle et hull i velferdsstaten. Mennesker
med erfaring fra Gatehospitalet har fortalt historier om hvordan
de har opplevd å bli oversett og skjøvet ut fra ordinært helsevesen
av ulike grunner, men på Gatehospitalet fikk de ordentlig hjelp.
Flertallet er bekymret
for at et viktig fagmiljø nå står i fare for å forsvinne. Ansatte
risikerer å miste jobbene sine, noe som igjen bidrar til at tilbudet
til mennesker som sliter med rus og annen sykdom, vil svekkes. Dette
gjelder ikke bare i Bergen, men i hele regionen. Flertallet viser
til høringsinnspillet fra Norsk Sykepleierforbund, der de blant
annet skriver:
«Gatehospitalet i Bergen har, i likhet
med i Oslo, opparbeidet høy klinisk kompetanse innen behandling,
lindring og omsorg i møte med mennesker som har sammensatt og alvorlig
helsesvikt/-utfordringer. Det har en uvurderlig kompetanse på mennesker
med rusavhengighet og bidrar til forsknings- og utviklingsarbeid,
som styrker hvordan tjenester for denne pasientgruppen bør utformes.»
og høringsinnspillet fra Foreningen for human
ruspolitikk, hvor det står:
«Frelsesarmeen og deres Gatehospitalet
har i mange år ytt en varm og omsorgsfull helsehjelp til personer
med langvarige og omfattende rusutfordringer. Det handler om samfunnets
aller vanskeligst stilte, som ikke har vært ansett som spiselige
nok for det ordinære helsevesenet og derfor ikke hatt noen andre
til å hjelpe dem.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener at ideelle tilbydere er et viktig
bidrag til det offentlige helsevesenet. Herunder vil disse medlemmer understreke at Frelsesarmeen
gjennom Gatehospitalet har gitt viktig helsehjelp til brukerne av tilbudet.
Disse medlemmer vil
likevel understreke at Frelsesarmeen og Gatehospitalet må kvalifisere
seg til finansiering på lik linje med andre ideelle organisasjoner
gjennom de eksisterende tilskuddsordningene som Stortinget har opprettet.
Disse medlemmer viser
til at hele intensjonen bak Stortingets omlegging av tilskuddsordningene
i 2023 var å sikre likeverdig saksbehandling mellom organisasjoner
og prosjekter og at nye, gode tiltak skal få mulighet til finansiering. Disse medlemmer vil understreke at det
samtidig i denne ordningen ble åpnet for å søke om tilskudd til
inntil fire år for å sikre forutsigbar finansiering. Videre mener disse medlemmer at det ikke vil være
rettferdig eller hensiktsmessig om Stortinget legger opp til en
praksis hvor organisasjoner som skalerer tilbudet ut over rammene
i mottatt tilskudd, eller som forskuttert benytter tilskuddsmidler, skal
gis ekstra bevilgninger. Det vil gjøre at tiltak som ikke er prioritert
gjennom saksbehandlingen av innkommende søknader på den enkelte
tilskuddsordningen, vil få forrang. Det vil skape uheldig presedens
og vil undergrave hele systemet med tilskuddsordninger.
Disse medlemmer viser
til at Frelsesarmeen og Gatehospitalet uansett kan søke om ordinært
tilskudd på lik linje med alle andre ideelle organisasjoner.
Disse medlemmer viser
for øvrig til statsrådens svarbrev, hvor det fremgår at tilskuddsordninger
som sådan blir vurdert av regjeringen, og støtter statsrådens vurdering
av saken.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet vil understreke at forutsigbarhet
og langsiktighet er avgjørende for at ideelle aktører skal kunne
levere gode tjenester innenfor helse- og omsorgstjenesten og for
mennesker med rusmiddelavhengighet. Disse
medlemmer mener dette hensynet må veie tungt når det vurderes
hvordan tilskudd skal innrettes, og viser til at Gatehospitalene
hadde egen post og finansiering over statsbudsjettet under regjeringen
Solberg.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at det er vanskelig å planlegge og tilrettelegge
for gode tilbud når finansieringen er uforutsigbar grunnet sent utbetalte
midler, og når det er usikkerhet rundt hvor mye som kan forventes
i støtte.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Støre i Meld. St. 5 (2024–2025) Trygghet, felleskap
og verdighet har sagt at tilskuddsordningene innen psykisk helse-
og rusområdet skal gjennomgås med tanke på å vurdere om formål og
innretning svarer til behovene og utfordringene feltet står overfor. Disse medlemmer forventer at regjeringen
prioriterer dette arbeidet, slik at aktører på rusfeltet kan få
en mer forutsigbar og langsiktig finansiering enn i dag.
Disse medlemmer viser
videre til at finansiering og tilskudd er et budsjettspørsmål som disse medlemmer vil komme tilbake til
i behandlingen av statsbudsjett og revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Pasientfokus viser til Dokument 8:263
S (2024–2025) om ideell vekst i helse- og omsorgssektoren, fra stortingsrepresentantene
Kjersti Toppe og Siv Mossleth, der det fremmes flere forslag på
vegne av Senterpartiet for å sikre forutsigbarheten for ideelle
organisasjoner og politiske føringer som kan sikre ideell vekst på
helse- og omsorgsfeltet i årene fremover.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Pasientfokus viser
til at ideelle organisasjoner i dag opplever at finansieringsordningene
er kortsiktige, og at ideelle aktørers egenart og merverdi ikke
vektlegges nok i anbudskontrakter og avtaler. Dersom ideelle aktører
skal drive tjenester på vegne av det offentlige, må rammebetingelsene
være forutsigbare. Disse medlemmer mener
det er mulig og nødvendig å føre en mer aktiv politikk i Norge for
å øke ideell sektors andel. Disse medlemmer ser
den vanskelige situasjonen som Gatehospitalet er i, og at konsekvensene
kan være at tilbudet for en sårbar gruppe må reduseres. Disse medlemmer mener det trengs en gjennomgang
av hvordan man sikrer forutsigbarheten for ideelle organisasjoner
som driver helsetilbud på vegne av det offentlige.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti og
Pasientfokus understreker at til tross for institusjonens betydelige
bidrag mangler Gatehospitalet 6,1 mill. kroner for å opprettholde
dagens drift. Uten tilstrekkelig finansiering vil det være nødvendig
å redusere antall sengeplasser og bemanning, noe som vil ramme en
særlig sårbar pasientgruppe som allerede møter store barrierer i
møte med offentlige helsetjenester. Disse medlemmer understreker
at spørsmålet må stilles: Hvor skal disse menneskene gjøre av seg,
og hva vil konsekvensene være?
Disse medlemmer viser
til at Frelsesarmeen har måttet dekke store underskudd på driften,
og at dagens finansieringsordning, basert på konkurransebaserte
søknader og sent utbetalte midler, skaper en uholdbar og uforutsigbar
situasjon.
Disse medlemmer påpeker
at Frelsesarmeen tok en betydelig økonomisk risiko da de etablerte
Gatehospitalet i tillit til politisk ryggdekning og forventning om
forutsigbar finansiering. Disse medlemmer mener
overgangen fra fast støtte over statsbudsjettet til en konkurransebasert
tilskuddsordning har skapt en uholdbar situasjon med konstant økonomisk
usikkerhet.
Disse medlemmer mener
derfor det er behov for at det gås inn med en redningspakke som
sikrer fullfinansiering av Gatehospitalet i Bergen for inneværende år.
Dette er avgjørende for å ivareta pasientgruppen og sikre at tilbudet
kan videreføres uten reduksjon i kapasitet eller kvalitet.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag om å bevilge en øremerket
redningspakke til Frelsesarmeens gatehospital i Bergen i revidert nasjonalbudsjett
for 2025, for å dekke det nåværende finansieringsgapet og sikre
forutsigbar drift videre.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at forslag 1 om en redningspakke
er en budsjettsak som må vurderes ved behandling av budsjett.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus mener
man bør etablere en mer bærekraftig og forutsigbar finansieringsmodell
for Gatehospitalet i Bergen. Disse medlemmer viser
til at samfunnet i en tid hvor velferdsstaten er under press, må
bruke alle gode krefter for å sikre et helsetilbud som når ut til
dem som trenger det mest. Disse medlemmer mener
at ideelle aktører som Frelsesarmeen representerer en uvurderlig
ressurs i norsk helse- og omsorgssektor, og at det er avgjørende
at disse aktørene gis forutsigbare rammevilkår.
Disse medlemmer viser
til at Frelsesarmeens gatehospital i Bergen siden oppstarten i 2019
har hatt en avgjørende rolle i byens helse- og omsorgstjenester ved
å tilby spesialiserte helsetjenester til mennesker med alvorlige
rusmiddelproblemer og komplekse helseutfordringer.
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig
Folkeparti og Pasientfokus fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen etablere
en langsiktig og forutsigbar finansieringsmodell for ideelle helse-
og omsorgsinstitusjoner som Frelsesarmeens gatehospital, slik at
de kan planlegge og opprettholde sine tjenester uten stadige økonomiske
usikkerheter.»
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til statsbudsjettet for 2016,
hvor Fremskrittspartiet, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti
sikret opprettelsen av Gatehospitalet i Bergen. I 2019 startet driften
opp, og Gatehospitalet har siden vært et godt tilbud til rusavhengige
i Bergen.
Dette medlem viser
til Dokument nr. 15:1327 (2024–2025), hvor Fremskrittspartiet tok
opp problemstillingen med statsråden. I statsrådens svar vises det blant
annet til at rammen for tilskuddet ble økt med 3 pst. siden 2024. Dette medlem mener det ikke hjelper å
prisjustere et tilskudd når det er så langt under det som kreves
for å drifte tilbudet. Med dette utviser statsråden og Arbeiderpartiet
en manglende vilje til å prioritere rusavhengige og sikre gode behandlingstilbud.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti har ved flere anledninger bidratt
til redningsaksjoner som en konsekvens av regjeringens uforutsigbare
styring av rusfeltet.
Dette medlem viser
til at ved revidert nasjonalbudsjett 2024 initierte Sosialistisk
Venstreparti en økning ut over regjeringens forslag med 50 mill.
kroner for å styrke døgntilbudet til ruspasienter. Dette for å sikre oppfølging
av rusavhengige etter døgnbehandling, såkalt integrert ettervern.
Dette ble foranlediget av at flere gatenære rustiltak i Oslo sentrum
var truet av nedleggelse.
Dette medlem viser
til at ved behandling av statsbudsjettet for 2025 sikret Sosialistisk
Venstreparti en økning på 200 mill. kroner ut over regjeringens
forslag til langtids døgnbehandling på rusfeltet. Dette var foranlediget
av en varslet nedbygging av behandlingsplasser innen rusfeltet som
en konsekvens av anbudsutsetting, særlig i Helse Sør-Øst.
Dette medlem understreker
at gode helse- og omsorgstjenester, også på rusfeltet, først og
fremst sikres ved forutsigbarhet og langsiktighet. Anbud og konkurranseutsetting,
herunder konkurransebaserte søknadsordninger, bidrar til det motsatte.
Rusfeltet skal ikke være avhengig av regelmessige redningsaksjoner fra
Stortingets side. Sosialistisk Venstreparti ser på økonomiske driftsrammer
og bevilgninger ved behandling av statsbudsjett og revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt understreker at behovet
for forutsigbarhet og langsiktighet gjelder hele helse- og omsorgssektoren,
også det som drives i offentlig regi. Ikke-lovpålagte tiltak som
seniorsentre og fritidsklubber opplever ved å inngå i kommunale
budsjettrunder ofte å være truet av nedleggelser.
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt ser
behovet for å styrke ideell sektors driftsvilkår og fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede,
og fremme for Stortinget, en langsiktig og forutsigbar finansieringsmodell
for ideelle helse- og omsorgsinstitusjoner.»