Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og fungerende leder Tage
Pettersen, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen og Per Olav Tyldum, fra
Fremskrittspartiet, Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kathy Lie, og fra Venstre, Naomi Ichihara Røkkum, viser til representantforslaget
som gjelder endring av dagens ordning om deling av foreldrepermisjon,
samt evaluering av foreldrepermisjonsordningen som trådte i kraft 1. juli
2018.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne i Dokument 8:161 S (2024–2025) mener at familiene
må få frihet til selv å bestemme hvilken permisjonsordning som passer
best for dem. Forslagsstillerne mener at det derfor ikke bør være
egne kvoter for mor og far/medmor, men én felles kvote. Forslagsstillerne
viser til tall fra Foreldrepengeundersøkelsen 2021, som viste at
48 pst. av mødre tar ut ulønnet permisjon. Forslagsstillerne viser
også til at mye tyder på at fødselstallene er i ferd med å stabilisere
seg på et lavt nivå. Videre vil forslagsstillerne at regjeringen
snarest skal foreta en evaluering av foreldrepermisjonsordningen
som trådte i kraft 1. juli 2018.
Komiteen viser til
at foreldrepermisjonsordningen er endret siden 1. juli 2018, jf.
Prop. 43 L (2023–2024), Innst. 237 L (2023–2024) og lovvedtak 49
(2023–2024). For å øke fleksibiliteten i foreldrepengeordningen
ble foreldrepengeperioden ved 80 pst. dekning forlenget fra 295
til 306 dager med virkning fra 1. juli 2024, slik at foreldrene
får utbetalt tilnærmet like mye ved å velge 80 pst. som ved å velge
100 pst. dekning. Før denne endringen ble gjort, forelå det et økonomisk
insentiv til å velge 100 pst. foreldrepenger, da samlet stønadsutbetaling
var høyere ved 100 pst. dekningsgrad enn ved 80 pst. dekningsgrad. Komiteen viser til at formålet med endringen
blant annet var å legge bedre til rette for amming samt å redusere
uttaket av ulønnet permisjon.
Komiteen viser videre
til at fedre og medmødres selvstendige rettigheter er styrket med
ytterligere to uker fra 2. august 2024, slik at alle fedre og medmødre som
har tjent opp rett til foreldrepenger, nå har mulighet til å ta
ut ti uker (to av ukene kan tast ut i forbindelse med fødselen),
uavhengig av aktiviteten til mor under uttaket, jf. Prop. 85 LS
(2023–2024) og Prop. 15 L (2021–2022). Endringene har særlig betydning
i tilfeller der bare far har opptjent rett til foreldrepenger, og
gir disse fedrene og medmødrene økt mulighet til å ta ut foreldrepenger
uten krav til at mor går ut i arbeid, studier eller lignende. Med
de siste endringene har Norge gjennomført i norsk rett kravene i
EU-direktivet om balanse mellom arbeidsliv og familieliv for foreldre
og omsorgspersoner.
Komiteen noterer
seg at statsråd Vågslid i svarbrevet til komiteen gir uttrykk for
at dagens tredelte ordning, samt de nylige lovendringene, etter
hennes syn ivaretar balansen mellom fleksibilitet for foreldrene
og hensynet til at både mødre og fedre/medmødre skal gis mulighet
til å kombinere omsorg for barnet med yrkesaktivitet.
Hva en evaluering angår, viser statsråden til
at det etter 1. juli 2018 er gjort lovendringer i regelverket som styrker
fleksibiliteten og gjør at foreldrene ikke taper penger på å være
lenger hjemme med barnet med 80 pst. dekningsgrad. Statsråden mener
det er for tidlig å se noen effekter av at stønadsperioden for de
med 80 pst. dekningsgrad ble 11 dager lenger med virkning fra 1. juli 2024,
og at denne endringen mest sannsynlig vil gi utslag når Arbeids-
og velferdsdirektoratet rapporterer for 2027. Statsråden opplyser
om at hun vil be Arbeids- og velferdsdirektoratet om å gjennomføre
en ny foreldrepengeundersøkelse i 2026, der det blant annet vil
være av særlig interesse å belyse brukernes uttak av ulønnet permisjon
etter lovendringen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, vil løfte frem at Norge har en av verdens beste
foreldrepermisjonsordninger. Flertallet mener
at å sikre en kvote for hver av foreldrene har vært viktig for å
gi barnet verdifull tid med begge foreldre i en viktig periode for
tilknytning. Ved å ha gode velferdstilbud som foreldrepermisjonen
sikrer man både familiepolitiske mål og likestilling i familien og
arbeidslivet. Flertallet mener at dagens
tredeling av foreldrepermisjonen ivaretar disse politiske målene best.
Flertallet vil vise
til at det er gjort flere endringer av ordningen med foreldrepermisjon
gjennom årene. De fleste endringene har vært en form for utvidelse.
Allerede med innføringen av en fedrekvote i foreldrepengeordningen
i 1993 med fire uker tok man et første skritt mot å gi fedre en
egen del av foreldrepengeperioden. Far skulle slippe forhandlinger
med mor og arbeidsgiver for å få verdifull tid med sitt eget barn
og knytte viktige bånd den første tiden etter fødsel. Siden det
har fedrekvoten blitt ytterligere utvidet, frem til første reduksjon
kom under Høyre og Fremskrittspartiet i 2014, som foreslo å redusere
fars andel fra 14 til 10 uker. Erfaringene fra SSB og Nav viste
at da fedrekvoten ble redusert, tok far ut kortere permisjon.
Flertallet vil trekke
frem at Stortinget i 2018 vedtok en tredeling av foreldrepermisjonen,
mot kun Kristelig Folkeparti sine stemmer. Samtidig utvidet man
fars kvote til 15 uker ved 100 pst. uttak. Flertallet mener det
er riktig å videreføre modellen med en tredelt foreldrepermisjon,
og at det er behov for å ha fastsatte kvoter for begge foreldre.
Det har vært et viktig likestillingsgrep og en viktig seier for
barnets behov for å få god tilknytning til både mor og far. Flertallet vil understreke viktigheten
av å beholde dagens fedrekvote og at reduksjon eller fjerning av
denne vil være omvendt likestillingspolitikk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til svarbrevet fra statsråden som
oppsummerer Arbeiderpartiets syn i saken på en god måte:
«De økonomiske rammene rundt det å få
barn i Norge er gode. Dagens foreldrepengeordning er raus, den skal
bidra til at foreldrene ikke mister sin inntekt mens de er hjemme
med helt små barn og at begge foreldre skal kunne kombinere arbeid
og familieliv. Det er et viktig hensyn bak dagens ordning at den
skal opprettholde og styrke tilknytningen til arbeidslivet, samtidig som
den skal fremme likestilling mellom kjønnene i omsorgen for de minste
barna. Det følger av Hurdalsplattformen at den tredelte foreldrepermisjonen
og dagens fedrekvote skal beholdes.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Venstre viser til at komiteen tidligere
i stortingsperioden har behandlet flere likelydende forslag fra
Fremskrittspartiet, som ikke har fått flertall.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
familie- og kulturkomiteen i inneværende stortingsperiode allerede
har behandlet to representantforslag om endringer i reglene for
fordeling av foreldrepermisjon mellom foreldrene. Forslagene, som
kom fra henholdsvis Fremskrittspartiet (om større valgfrihet for
familiene) og Kristelig Folkeparti (om å fjerne tredelingen av permisjonen),
ble ikke vedtatt. Disse medlemmer stiller
seg derfor undrende til at saken igjen fremmes for komiteen, til
tross for tidligere manglende flertall. Disse
medlemmer støtter heller ikke dette forslaget om endring i
foreldrepermisjonsreglene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener at familiepolitikken skal støtte opp om familielivet.
Familiepolitikken skal være et verktøy for å legge til rette for
trygge familier og gi rom for å ta gode valg for seg og sin familie.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre vil vise til at regjeringen Solberg gjennomførte
en rekke tiltak som har kommet familiene til gode, blant annet økt
barnetrygd og engangsstønad til barnefamilier og også utvidet permisjon
for de som føder mer enn ett barn.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Høyre har fortsatt å prioritere støtte
og tiltak til barnefamiliene også i inneværende periode. Disse medlemmer vil også vise til at
Stortinget gjennom endringer i folketrygdloven som vil tre i kraft
2. august, har styrket fedres rett til foreldrepenger og har også endret
bortfallsregelen som gjør at foreldre ikke mister foreldrepengerettigheter
ved tette barnefødsler.
Disse medlemmer vil
peke på at den norske foreldrepermisjonsordningen er raus, og den
er viktig for å sikre barn en god og trygg start i livet og sørge
for at foreldre kan kombinere omsorg for barnet med yrkesaktivitet.
I utformingen av foreldrepermisjon må ulike hensyn veies opp mot
hverandre. Det er også et familiepolitisk mål at fedre skal ta ut
mer permisjon, og disse medlemmer har
merket seg at det er en økning i andelen fedre som tar ut mer enn
fedrekvoten, enn det er fedre som tar ut mindre. Dagens ordning
gir familiene fleksibilitet i uttaket av foreldrepermisjon, men disse medlemmer mener at det kan være
rom for å gi familiene noe mer fleksibilitet slik at det tas godt
nok høyde for mangfoldet i familielivet og den ulike livssituasjonen familiene
befinner seg i. Høyre har derfor i sitt program for kommende stortingsperiode
programfestet at partiet vil øke familienes mulighet til selv å
disponere foreldrepermisjonen, ved at fedre- og mødrekvoten settes
til ti uker ved fullt uttak og tilsvarende for lavere uttak. Høyre vil
åpne for å bedre fleksibiliteten i uttaket av permisjon og åpne
for å endre uttaket underveis, uten at det totale beløpet utbetalte
foreldrepenger skal bli mindre. Høyre vil også sikre at foreldre
får like lang permisjonstid med barnet etter fødsel, ved at permisjonstiden
utvides hvis barnet fødes etter termin, og vil også gi fedre og
med-mødre selvstendig uttaksrett for foreldrepenger. Disse medlemmer er imidlertid ikke enige
i at ikke er behov for reguleringer som bidrar til å balansere de
ulike hensynene som er nevnt ovenfor, og vil ikke kunne støtte forslagene
som er fremmet i dette representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre vil peke på at forslagsstillerne viser
til undersøkelsen som ble gjennomført av Nav i 2021, som viser at
det hadde vært en kraftig vekst i andelen småbarnsforeldre som tar
ulønnet permisjon. Det var økonomisk ulønnsomt å velge 80 pst. dekningsgrad,
noe som ble oppgitt som den største årsaken til at småbarnsforeldre i
stedet valgte 100 pst. dekningsgrad og kompenserte for den kortere
permisjonstiden med ulønnet permisjon. Disse
medlemmer har merket seg at statsråden i sitt svarbrev til
komiteen peker på at det er gjennomført endringer som medfører at
utbetalingen nå er omtrent den samme uavhengig av om foreldrene velger
80 pst. eller 100 pst. lønnsdekning. Disse
medlemmer har også merket seg at statsråden uttaler at det
er for tidlig å se noen effekter av den gjennomførte endringen,
men at hun vil be Arbeids- og velferdsdirektoratet om å gjennomføre
en ny foreldrepengeundersøkelse, der det vil være av særlig interesse
å belyse brukernes uttak av ulønnet permisjon etter lovendringen. Disse medlemmer imøteser resultatene
av denne undersøkelsen.
Disse medlemmer vil
videre vise til at det har blitt satt søkelys på at det bør sees
på hvordan man i større grad kan bidra til at flere arbeidsgivere
legger bedre til rette for at mødre kan fortsette å amme etter at
de har gått tilbake til jobb. Det er bestemmelser om dette i dagens
lovverk, men det er en oppfatning at dette ikke etterleves i stor
nok grad. Det bør derfor vurderes om det er tiltak som kan gjennomføres
som vil medføre at mødres rett til amming i arbeidstiden i større
grad blir en reell rettighet.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet meiner ei tredeling av foreldrepermisjonen
er viktig for å sikre at både mor og far får eit reelt og likestilt
ansvar for barnet si første tid. Tredelinga gir båe foreldra rett
til å ta del i permisjonen og bidrar til betre likestilling i heimen
og på arbeidsplassen.
Desse medlemene peiker
på at fri fordeling av permisjonen kan føre til at far i mindre
grad vil ta ut permisjon. Om permisjonen blir delt fritt, vil det
vere ein større tendens til at mor tar meir av permisjonen ettersom
ho tradisjonelt har hatt det største ansvaret for omsorg. Dette
kan bidra til å sementere tradisjonelle kjønnsrollemønster der kvinner
tar den største byrda for omsorga, og menn blir mindre involverte
i tidleg foreldreskap. Ved å tredele permisjonen legg me til rette for
at båe foreldra tar eit aktivt val om omsorga for barnet, noko som
kan bidra til å endre desse mønstra.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet mener ordningen med foreldrepermisjon
har gitt de fleste barn gode muligheter til å bli godt kjent med sine
foreldre og motta god og riktig omsorg i sine første leveår, men
likevel er det slik at dagens ordning ikke fungerer like godt for
alle familier, og den utgjør en stor innblanding i familiens valgfrihet.
Det er ikke staten som føder barn, men kvinner. Derfor er det også
foreldrenes oppgave å finne ut av hvordan de ønsker å fordele permisjonen
seg imellom. For Fremskrittspartiet er det viktig å gi foreldrene
valgfrihet, og det burde være en selvfølge at det enkelte foreldrepar
selv bestemmer hvordan de vil fordele foreldrepermisjonen mellom seg.
Familiene er best egnet til å styre egen hverdag, ikke politikere.
Dette medlem er
bekymret for utviklingen der man ser at mange kvinner tar ut ulønnet
permisjon for å være lenger hjemme med barnet.
Dette medlem mener
valgfrihet for familiene er en likestillingssak. Mange familier
ønsker at mor er hjemme lenger med barnet, men det forsøker staten
å nekte foreldrene gjennom å lage en firkantet lov som gjør at foreldrepermisjonen
skal tredeles. Hele foreldrepermisjonen burde være valgfri, det
er familiene selv som vet best hvilken ordning som passer inn i
deres hverdag.
Dette medlem viser
til at dagens tredeling av permisjonen gjør at mange mødre må tilbake
på jobb når barna er veldig små. For noen går dette helt fint, mens
andre vil være hjemme lenger. Noen trenger mer tid til å komme seg
etter fødsel, andre har ikke en arbeidssituasjon som gjør at de
kan fortsette å amme etter at de er tilbake i jobb. Fremskrittspartiet
mener det er svært uheldig at dagens lovverk ikke tar hensyn til
dette. Dette medlem har mottatt en rekke
henvendelser om dette fra familier og ulike organisasjoner i hele
landet.
Dette medlem viser
til at mange mødre trenger lang tid før kroppen tilpasser seg etter
svangerskap og fødsel. Ifølge forskning (som rapportert i Forskning.no 28. april
2025) kan det ta så lang tid som 80 uker, altså mer enn ett år,
før flere av de medisinske målene kommer tilbake til der de var
før graviditeten. Det gjelder blant annet mål for betennelse og
mål på nivåer av jern i blodet. Det sier seg selv at for de familier
som opplever slik lang tid for kroppslig restituering for den som
har født, kan det være nødvendig å avvike fra tredelingen av permisjonen.
Dette medlem viser
til at komiteen har fått høringsinnspill hvor det blant annet pekes
på at en fri fordeling av foreldrepermisjonen kan føre til at noen
får flere barn. Høringsinnspill støtter også fri fordeling ut fra
at familiene er best egnet til å vurdere hva som passer deres situasjon.
Det fremheves også at fri fordeling vil være til barnets beste.
For en rekke familier er det vanskelig å ta
ut en tredjedel til hver av foreldrene. Det kan for eksempel skyldes turnusarbeid,
at de er selvstendig næringsdrivende, eller andre faktorer. For
noen familier kan det også være et verdivalg hvem som skal være
hjemme med barnet, og når de skal være hjemme. Slike hensyn blir
ikke ivaretatt med den rigide tredelingen.
En naturlig konsekvens av nevnte undersøkelse rapportert
i Forskning.no er at det er behov for å se nærmere på hvordan den
nye og lite fleksible tredelingen påvirker familiene. Hensikten
var å tvinge flere familier til å dele tiden mer likt mellom seg,
men effekten kan nå se ut til å være at en stor andel familier,
og ikke minst barna, taper på ordningen.
På bakgrunn av dette og ønsket om å gi familier
mer valgfrihet fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om endring av lover og regelverk slik at det blir opp til
det enkelte foreldrepar hvordan de vil fordele foreldrepermisjonen
mellom seg.»
«Stortinget ber regjeringen snarest
foreta en evaluering av foreldrepermisjonsordningen som trådte i
kraft 1. juli 2018. Evalueringen skal primært ta for seg foreldrenes
erfaringer, barneperspektivet, pensjonskon-sekvenser av at mange
mødre tar ut ulønnet permisjon, helsemessige konsekvenser for mor
samt erfaringer med amming som følge av endringen i fedre- og mødrekvoten.»