1.2.1.2 Utvalgte funn
Omfattende innlåsing og
faktisk isolasjon
Besøkene har avdekket at en betydelig andel
innsatte i norske fengsler låses inn alene på egen celle i store deler
av døgnet. For de fleste skjer innlåsingen som del av den ordinære
timeplanen i fengselet og uten at det skyldes den innsattes egen
atferd. Utviklingen er svært urovekkende og har vært tydelig i alle
fengslene Sivilombudets forebyggingsenhet har besøkt. Det er for mange
innsatte som har en hverdag med innlåsing i 18–22 timer i døgnet
og høy risiko for isolasjonsskader.
En hovedårsak til den omfattende innlåsingen
ser ut til å være at bemanningen i de fleste fengslene har blitt
redusert de siste årene. Sikkerhetsmessige vurderinger i fengslene
tilsier at det må være fengselsbetjenter til stede når innsatte
tilbringer tid sammen i et fellesskap. Noen ganger ser Sivilombudet
at aktivitetsrom og treningsfasiliteter ikke kan benyttes fordi
det mangler betjenter som kan følge innsatte til disse delene av fengslene.
Sivilombudet har også sett at flere fengsler
mangler tilstrekkelig skole- og arbeidsplasser til å kunne gi et dagtilbud
til alle. Årsakene til dette er både at det er for få ansatte og
at det mangler arealer til tilstrekkelig arbeidsdrift. Dette temaet
er blitt løftet i en egen særskilt melding til Stortinget i 2025.
Økt utrygghet og selvisolasjon
Manglende bemanning går også utover innsattes trygghetsfølelse.
Ved flere fengsler har ombudet snakket med innsatte som opplevde
at de ikke var trygge i fellesskapet med andre innsatte, ofte på
grunn av mangel på tilstedeværende betjenter. Flere ansatte har
også fortalt om en økning i trusler og vold mellom innsatte og mot ansatte.
Økt utrygghet fører også til at mange velger
å trekke seg unna sosiale aktiviteter og fellesskapstid utenfor egen
celle. Mange av disse sakene gjaldt innsatte som isolerte seg selv
på grunn av utrygghet. I flere fengsler har ombudet møtt innsatte
som foretrekker å være isolert på en restriktiv avdeling, fordi
de føler seg utrygge i ordinære fellesskapsavdelinger.
Svakheter i arbeidet
med å forebygge selvmord
Det er godt dokumentert at innsatte er en gruppe som
er mer utsatt for dårlig psykisk helse og har høyere risiko for
selvmord enn den øvrige befolkningen. Sivilombudets besøk til fengsler
har dessverre avdekket vedvarende svakheter med fengslenes selvmordsforebyggende
arbeid. Mange av utfordringene som ble løftet i temarapporten om
selvmord og selvmordsforsøk i fengsel (2023) er fortsatt gjeldende.
I flere fengsler har ombudet sett at forebyggingstiltak
er begrenset til hyppigere tilsyn, kontroll og avverging av akutt
fare. Langsiktige beskyttelsestiltak som redusert innlåsing, økt
kontakt med familie eller økt fysisk aktivitet blir i for liten
grad brukt. Også her har den krevende bemanningssituasjonen negative
ringvirkninger. Ved flere fengsler fortalte ansatte at de ikke har
kapasitet til å følge opp innsatte med psykiske helseutfordringer
og tunge tanker.
Ombudet har også funnet flere eksempler på at selvmordsnære
innsatte plasseres på sikkerhetscelle, som et akutt forebyggingstiltak.
Selv om den akutte faren for selvmord kan begrenses når en innsatt
plasseres på en naken celle, kan slik isolasjon også øke risiko
for selvmord, selvskading og utvikling av alvorlige psykiske lidelser.
Å bruke sikkerhetscelle som tiltak ved selvmordsfare er derfor svært
problematisk.
Fengslene har fortsatt for lav bevissthet om
risikoen ved å isolere selvmordsnære innsatte.
Mangler i oppfølgingen
av isolerte innsatte
Fengslene skal jobbe for å redusere skadevirkningene
av både domstolbesluttet isolasjon og deres egne vedtak om utelukkelse
fra fellesskapet. Alle innsatte som holdes atskilt fra andre innsatte
skal ha tilbud om minst to timer meningsfull menneskelig kontakt
hver dag.
En utfordring Sivilombudet har avdekket er at
aktivitetsteamene, som blant annet skal tilby aktivitet og fellesskap
til isolerte innsatte, ikke alltid har tilstrekkelig kapasitet til
å ivareta innsatte med behov for oppfølging. Flere aktivitetsteam
hadde redusert kapasitet som følge av rekrutteringsutfordringer
eller sykdom.
Også de kommunale helsetjenestene spiller en
viktig rolle i ivaretagelsen av isolerte innsatte. Menneskerettslige
standarder stadfester at innsatte skal følges opp av helsepersonell
allerede ved plassering i isolasjon og deretter daglig. Dette er
ikke en realitet i norske fengsler. Besøkene har avdekket gjennomgående
svakheter i helseavdelingenes oppfølging av isolerte innsatte.
Helsepersonell skal ha en fri og uavhengig rolle
i fengsel og de har et særlig ansvar for å ivareta pasienter i situasjoner
som kan påføre dem helseskade. Det er alvorlig at de kommunale helsetjenestene
ikke følger opp isolerte innsatte på en mer systematisk måte, i
tråd med menneskerettslige standarder.
De fleste kommunale helsetjenester tilbød kun
tjenester i ordinær arbeidstid fra mandag til fredag med legevaktsordning
for helsebehov utover dette. Oppfølgingen av innsatte i helgene
og på kveldstid var, som følge av dette, variabel. Den begrensede
åpningstiden bidro flere steder til mangelfull helseoppfølging av
isolerte og nyinnsatte.
Behov for å styrke samarbeidet
mellom fengslene og helsetjenestene
Ombudet har avdekket betydelige svakheter i
organiseringen av helsetjenestene til de innsatte. Overordnet samhandling
mellom fengslene og helsetjenestene (både kommunale tjenester og
spesialisthelsetjenestene) er ofte svak, spesielt på mellomledernivå.
En følge av dette er at helsepersonell kan mangle vesentlig informasjon
om faktiske forhold i fengselet som påvirker de innsattes helse.
Et sterkere samarbeid mellom de tre partene vil kunne bidra til
en økt satsning på helsefremmende og forebyggende tiltak rettet
mot innsatte og helsefaglig veiledning av fengselsbetjenter. Her
ser ombudet et handlingsrom som i større grad bør benyttes.
Mangler i vedtak om
isolasjon
Isolasjon i fengsel skal kun benyttes i ekstraordinære
tilfeller, som en siste utvei og for så kort tid som mulig. Kriminalomsorgen
skal etter straffegjennomføringsloven «fortløpende vurdere om det
fortsatt er grunnlag for utelukkelsen».
Besøkene har avdekket svakheter i fengslenes
vedtak om utelukkelse. Vedtakene ombudet gikk gjennom i flere fengsler
manglet dessuten informasjon om hvilke mindre inngripende tiltak
som var vurdert og hvorfor disse ikke strakk til. Det var heller
ikke dokumentert noen vurdering av om utelukkelsen av den innsatte
var forholdsmessig.
Ved flere fengsler fant ombudet at det ikke
var dokumentert løpende vurderinger av om det fortsatt var grunnlag
for utelukkelsen. Det er alvorlig at det mangler dokumentasjon på
at fengselet har gjort jevnlige vurderinger av om vilkårene for
utelukkelse er oppfylt.
Lite bruk av tolk
Besøkene har avdekket at fengslene i liten eller svært
liten grad bruker tolk for å kommunisere med innsatte som ikke snakker
norsk eller engelsk. Dette kan ha store negative konsekvenser for
den enkelte. En innsatt hadde ikke hatt en ordentlig samtale med
noen i fengselet på mange måneder på grunn av språkutfordringer.
Sivilombudet er bekymret for den manglende bruken av tolk i fengsler
generelt, og de store konsekvenser dette kan ha for de innsatte.
Begrenset mulighet til
å opprettholde kontakt med familie og venner
Innsattes mulighet til å opprettholde kontakt
med familie og venner er i realiteten svært begrenset. De fleste
høysikkerhetsfengsler tillater kun 30 minutter ukentlige telefonsamtaler
og én times ukentlig besøk. Det finnes også andre barrierer som
reduserer muligheten til å opprettholde kontakten med de nærmeste.
Dette kan for eksempel være lange avstander mellom hjemsted og fengsel,
tidspunktet på døgnet der telefonen kan brukes, eller ringekostnader.
Mange innsatte og deres familier opplever mangelen på kontakt som
en stor merbelastning, som også kan bidra til en forverring av den
enkeltes psykiske helse.