Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og fungerende leder Tage
Pettersen, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen og Per Olav Tyldum, fra
Fremskrittspartiet, Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kathy Lie, og fra Venstre, Naomi Ichihara Røkkum, viser til representantforslaget
om en 16-årsgrense for sosiale medier, med krav om innlogging med
BankID eller tilsvarende løsninger.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne peker på at det har vært en kraftig økning
i psykiske lidelser blant unge, og også stiller spørsmål om dette
kan ha en sammenheng med at unge begynte å bruke mye tid på sosiale
medier. Forslagsstillerne viser til at i dag er ni av ti 9–18-åringer
samt halvparten av alle 9–10-åringer i Norge på sosiale medier.
Det vises til undersøkelser og studier som kan peke mot at det er
en sammenheng mellom bruk av sosiale medier og psykiske lidelser,
og også til at selv om noen forskere mener at det er for tidlig
å konkludere med dette, så vil selv de mest skeptiske forskerne
ikke utelukke at sosiale medier kan være en årsak til psykiske lidelser.
Forslagsstillerne mener at barn og unge må beskyttes bedre på nett,
og at det er på tide å gi foreldrene verktøyene de trenger for å
slå tilbake.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne peker på at andre land har vedtatt forbud og
nå utreder den praktiske gjennomføringen. I representantforslaget
foreslås det at man her i Norge stiller krav om aldersverifisering av
brukerne på sosiale medier gjennom registrering og innlogging med
BankID eller tilsvarende løsning, og at aldersgrensen settes til
16 år.
Komiteen deler forslagsstillernes
bekymring for at man i dag ikke godt nok klarer å beskytte barn
og unge fra skadelig innhold på sosiale medier og digitale plattformer,
og at det er grunn til å se på hvordan man bedre kan sørge for at
barn og unge har en trygg digital hverdag. Det er imidlertid flere
ulike forhold som må veies opp mot hverandre for å komme frem til
hvordan dette best kan løses.
De fleste høringsinnspillene er imot eller skeptiske til
aldersverifisering, spesielt bruk av BankID som teknologisk løsning.
De som er imot en aldersverifisering, mener at dette medfører en
rekke risikoer for barn og voksnes rettigheter, kan øke det digitale
utenforskapet og kan føre unge ut på mer risikable plattformer,
og også at det er lett å kunne omgå systemer for aldersverifisering.
De som er skeptiske til aldersverifisering, peker blant annet på
at valg av teknologisk løsning må ivareta personvernet, ikke må
føre til økt digitalt utenforskap og ikke må være avhengig av foreldrenes
godkjenning.
Høringsinnspillene er noe mer positive til innføring av
en myndighetsbestemt aldersgrense, men flere mener at en 15- eller
16-årsgrense er for høy. Det vises til at fastsetting av en aldersgrense
må basere seg på konkrete, kunnskapsbaserte og faglige vurderinger,
og at det er avgjørende at det finnes en riktig balanse mellom barn og
unges rett til samfunnsdeltakelse og informasjons- og ytringsfrihet
og deres rett til beskyttelse og personvern. Flere av høringsinnspillene
peker også på viktigheten av at Norge implementerer EUs Digital
Services Act og AI Act som et ledd i beskyttelsen av barn og unge på
nett.
Komiteen viser til
at også statsråden i sitt svarbrev deler forslagsstillernes bekymring
og ønske om å beskytte barn og unge på nett. Statsråden beskriver
at både det å innføre en aldersgrense i seg selv og aldersverifisering
for å sikre at den er effektiv, er komplisert. Statsråden viser
også til de avveininger som gjøres. Regjeringen utreder for tiden
mulighetene for å innføre en aldersgrense for sosiale medier og
aldersverifisering og arbeider også med å heve aldersgrensen i personopplysningsloven
for når man kan samtykke til at informasjonssamfunnstjenester behandler
personopplysninger. Statsråden er uenig i å sette grensen til 16
år og mener at vi må se hen til og harmonere aldersgrensen for sosiale
medier med andre aldergrenser i lovverket. Statsråden viser til
en rekke rettigheter en 15-årig har, og mener at det vil være urimelig
for en 15-åring å kunne straffes og ta arbeid, men ikke kunne bruke
sosiale medier. Statsråden peker også på det arbeidet som gjøres
i EU på dette området.
Komiteen viser for
øvrig til representantforslaget og statsrådens redegjørelse for
regjeringens vurderinger i statsrådens svarbrev.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet deler forslagsstillers
intensjon om å beskytte barn og unge på nett og sette en høyere
aldersgrense for sosiale medier. Disse medlemmer deler
bekymringen om at barn og unge blir utsatt for mye skadelig innhold
på ulike plattformer, og mener det må tas grep for å beskytte barn
og unge i en veldig sårbar fase av livet. Alle barn skal ha rett
på en trygg oppvekst og skal vernes mot skadelig innhold på nett.
Disse medlemmer viser
til at mye av forslagsstillers begrunnelse for representantforslaget
samsvarer med grunnlaget for at regjeringen er i en prosess med
å innføre høyere aldersgrense for sosiale medier. Statsrådens svarbrev
til representantforslaget viser til at det jobbes med å heve aldersgrensen
i personopplysningsloven for når man kan samtykke til at informasjonssamfunnstjenester
behandler personopplysninger, fra 13 til 15 år.
Disse medlemmer vil
trekke frem at det i bakgrunnen for forslaget argumenteres med at
fremveksten av sosiale medier med funksjoner og algoritmer som oppfordrer
oss til å sammenligne oss selv med andre mennesker, henger tett
sammen med veksten i psykiske lidelser blant unge. Disse
medlemmer deler forslagsstillers oppfatning av at det er en
sammenheng mellom unges bruk av sosiale medier og psykisk uhelse.
Når det gjelder fastsetting av en myndighetsbestemt
aldersgrense, viser disse medlemmer til
at regjeringen har foreslått at den bør ligge på 15 år. Disse medlemmervil påpeke at å alene
innføre en aldersgrense vil ikke løse alle utfordringer, men det
er ett av flere tiltak for at barn og unge skal bruke mindre skjerm, være
tryggere på nett og oppleve mindre innhold som er skadelig for utviklingen
deres. Disse medlemmer mener at aldersgrensen
for sosiale medier bør henge sammen med andre relevante aldersgrenser
og relevante lovverk. Regjeringens forslag om å sette aldersgrensen
til 15 år begrunnes med at det samsvarer med aldersgrenser som strafferettslig
lavalder, religiøs myndighetsalder og retten til å velge utdanning,
inngå arbeidsavtaler og bestemme over egne penger.
Disse medlemmer peker
på at aldersverifisering er en komplisert oppgave å realisere, og
at den derfor må jobbes godt med før man lander på en løsning. Regjeringen
Støre har vært opptatt av å ta politiske grep for at barn skal begrense
skjermbruken, og for å beskytte barn og unge mot skadelig innhold
på sosiale medier og digitale plattformer. Grepene som har vært
varslet, har vært mye omdiskutert, blant annet det som omhandler
aldersverifisering og hva slags løsning man skal innføre. Disse medlemmer viser til diverse høringsinnspill
og svarbrevet fra statsråden som er skeptiske eller negative til
bruk av BankID som verifiseringsløsning. Det pekes på at det ikke
er alle som har tilgang til BankID, noe som kan gjøre at det oppstår
et skille eller digitalt utenforskap ved å benytte dette som løsning
for aldersverifisering. Svarbrevet fra statsråden peker på prosesser
i EU som har betydning for våre ambisjoner om en løsning for digital
aldersverifisering. Det vises til at det jobbes med å utvikle en
app som skal gi mulighet for aldersverifisering. Det pekes også
på at det jobbes med å implementere Digital Services Act (DSA) i
norsk lov. DSA skal beskytte barn og unge på nett blant annet ved
å forby markedsføring spesifikt rettet mot barn og unge basert på
personopplysninger.
Komiteen mener
at barn og unge har rett på en trygg digital oppvekst, og at man
må sørge for at barn og unge beskyttes mot skadelig innhold på nett
og i sosiale medier. Komiteen deler
derfor forslagsstillernes bekymring for at man i dag ikke godt nok
klarer å beskytte barn og unge fra skadelig innhold på sosiale medier
og digitale plattformer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Høyre i stortingsvalgsprogrammet for
kommende stortingsperiode har vedtatt at Høyre vil innføre en myndighetsbestemt
aldersgrense på 15 år for sosiale medier og kreve at norske brukere
verifiserer sin alder, for eksempel med elektronisk ID. Det er imidlertid
flere ulike forhold som må veies opp mot hverandre for å komme frem
til hvordan dette best kan løses.
Disse medlemmer har
merket seg at de fleste høringsinnspillene i denne saken er imot
eller skeptiske til aldersverifisering, spesielt bruk av BankID
som teknologisk løsning. Disse medlemmer er
enige i at bruk av feil teknologi kan medføre en rekke risikoer
for barn og voksnes rettigheter, kan øke det digitale utenforskapet
og kan føre unge ut på mer risikable plattformer, og også at det
er lett å kunne omgå en del systemer for aldersverifisering. Det
er viktig at valg av teknologisk løsning ivaretar både barn, unge
og voksnes person- og forbrukervern og retten til ytringsfrihet,
kommunikasjon og informasjonsinnhenting og ikke medfører at de unge
må være avhengig av foreldrenes godkjenning. Det er videre et behov
for å gjøre en vurdering av hvordan man skal definere hva som er
et sosialt medium, ikke minst med tanke på den stadige utviklingen
av nye plattformer og de utfordringer dette medfører.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre vil også peke på viktigheten av at Norge
implementerer EUs Digital Services Act (DSA) og AI Act, som et ledd
i beskyttelsen av barn og unge på nett. Det er behov for å samordne
dette arbeidet med EUs arbeid på området og se det i lys av det
pågående arbeidet med å heve aldersgrensen i personopplysningsloven
og behandlingen av dette spørsmålet i forslaget til ny barnelov.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener derfor at det er behov for en grundig utredning
av spørsmålet om innføring av aldersgrense og aldersverifisering
for sosiale medier før det kan fattes et vedtak om dette, og fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
innføring av en myndighetsbestemt 15-års aldersgrense på sosiale
medier og krav til aldersverifikasjon. Utredningen må blant annet
gjøre rede for hvordan et sosialt medium skal defineres, hvordan
man best avveier behov for beskyttelse opp mot andre personlige
rettigheter, og hva slags teknologiske løsninger som kan sikre en
effektiv gjennomføring, og komme tilbake til Stortinget på egnet
måte innen utgangen av 2025.»
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet og Framstegspartiet deler forslagsstillarane
si uro for dei digitale utfordringane barn og unge står overfor,
og desse medlemene meiner det er heilt avgjerande
å sikre betre vern mot skadeleg innhald og styrke personvernet i
sosiale medium. Samstundes meiner desse medlemene at
ei aldersgrense på 16 år er for høg.
Desse medlemene viser
til at 15-åringar etter gjeldande lovverk har fleire sjølvstendige
rettar og plikter, som mellom anna å kunne velje religion og politisk tilhøyrsle,
inngå arbeidsavtalar og bli strafferettsleg ansvarlege. Det er derfor
lite rimeleg at ein ungdom skal kunne bli halden strafferettsleg
ansvarleg og kunne arbeide, men ikkje få bruke sosiale medium.
Når det gjeld forslaget om krav til innlogging
via BankID eller tilsvarande løysingar, meiner desse medlemene dette
er ei lite treffsikker og urettferdig løysing. BankID er i dag primært
tilgjengeleg for personar over 13 år med samtykke frå foreldra,
men det er store forskjellar i praksis, og ikkje alle ungdommar
– eller vaksne, for den del – har tilgang til slike verktøy. Eit
slikt krav vil difor kunne skape digitalt utanforskap og ekskludere
grupper som av ulike grunnar ikkje har, eller kan få, BankID. Det
gjeld både unge utan foreldre med digital kompetanse, personar utan
bankforhold og nykomne flyktningar.
Desse medlemene meiner
det er rett å vente på den varsla stortingsmeldinga Trygg digital
oppvekst som regjeringa skal leggje fram før sommaren. Meldinga
vil gi eit breiare og meir kunnskapsbasert grunnlag for å ta stilling
til spørsmål om både aldersgrenser og aldersverifisering i digitale
tenester.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser
til at flertallet av høringsinstansene er negative til bruk av BankID
for verifisering av alder. Det er flere usikkerhetsmomenter som
ikke er godt utredet, når det gjelder bruk av BankID i denne sammenhengen
og andre måter å verifisere alder på. Disse
medlemmer vil understreke at innføring av en slik verifisering
vil omfatte hele befolkningen og vil medføre omfattende mulighet
for sporing av enkeltmenneskers bruk av sosiale medier, og dermed
vil være svært utfordrende med tanke på personvern og privatliv
for landets innbyggere. Disse medlemmer kan
på denne bakgrunn ikke støtte innføring av aldersverifisering med
bruk av BankID, og mener det er så store utfordringer med aldersverifisering
for bruk av sosiale medier at dette trenger omfattende utredning
før det kan vurderes på nytt.
Når det gjelder aldersgrense for å bruke sosiale
medier, mener disse medlemmer det er
en viktig avveining mellom å beskytte barn og unge mot skadelig påvirkning
og å ivareta de unges rett til privatliv. Aldersgrensen som foreslås
i dette representantforslaget, gjenspeiler ikke en 15-årings rettigheter
og plikter ellers i samfunnet. Disse medlemmer viser
til statsrådens svarbrev hvor hun fremhever at 15-åringer kan ta
seg arbeid og bli straffet. Det fremstår urimelig at de samme 15-åringene
ikke skulle ha tilgang til sosiale medier. Mye i samfunnet foregår
i dag via ulike sosiale plattformer. Disse brukes i stort omfang
som informasjons- og administrasjonskanal for ulike aktiviteter
både i idretten og i andre frivillige organisasjoners tilbud til
barn og unge. Disse medlemmer viser
også til at sosiale medier er viktig for en del unge som ikke får
god og nødvendig informasjon om ulike sider av livet og samfunnet
av sine foresatte, og at et forbud vil slå ekstra hardt ut for unge
som utsettes for negativ sosial kontroll.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre er i utgangspunktet
ikke imot at det fastsettes en nedre aldersgrense for bruk av sosiale
medier. De fleste plattformene har i dag en nedre aldersgrense på
13 år, og mye ville vært bedre hvis man sørget for at denne ble
overholdt. Det er skremmende når det vises til at over halvparten
av 9- og 10-åringene bruker sosiale medier. Det er stor forskjell
på mental utvikling og motstandskraft hos 9-åringer og 13-åringer, og
de yngste barna er de aller mest sårbare. Ut over det mener disse medlemmer at det bør stilles langt strengere
og tydeligere krav til de store teknologigigantenes regulering av
innhold på de sosiale plattformene. Norge bør snarest implementere
og ta i bruk det lovverket som er utarbeidet i EU på dette området.
Skadelig innhold på internett og markedsføring rettet mot barn er
et samfunnsproblem som må løses av samfunnet og ikke overlates til
hvert enkelt individ eller hver enkelt familie alene.