Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland,
Even A. Røed og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend
Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Kjersti Toppe, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar,
fra Kristelig Folkeparti, Hadle Rasmus Bjuland, og fra Pasientfokus,
Irene Ojala, viser til forslag i Dokument 8:165 S (2024–2025)
om å stanse nedleggelse av Ullevål sykehus og sikre innbyggerne
i hele regionen gode sykehustilbud og Dokument 8:139 S (2024–2025)
om å sikre en rasjonell, faglig forankret, realistisk og bærekraftig
sykehusmodell i Oslo.
Komiteen merker
seg at det i forslagene vises til at det pågår omfattende sykehusutbygginger
i Oslo-regionen, og at det er behov for investeringer som skal sikre tilstrekkelig
kapasitet og god kvalitet i spesialisthelsetjenesten.
Komiteen viser til
at Helse Sør-Øst og Oslo universitetssykehus (OUS) har startet bygging
av nytt sykehus på Gaustad i Oslo.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til Stortingets vedtak av lånesøknad for byggingen av nye
Oslo universitetssykehus i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2020, Innst. 11 S (2019–2020). I forbindelse med saken ble det
fremmet forslag om å sikre at Ullevål sykehus ikke skulle stenges,
og at Stortinget skulle avvise lånesøknaden. Arbeiderpartiet, Høyre,
Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti stemte mot disse
forslagene og sikret flertall for lånesøknaden for nye Oslo universitetssykehus.
Flertallet viser
videre til at saken har vært behandlet over 50 ganger i Stortinget
siden 2018, og at i denne stortingssesjonen har saken vært behandlet blant
annet i forbindelse med statsbudsjettet for 2025, jf. Innst. 11
S (2024–2025), og redegjørelse av statsministeren av regjeringens
sammensetning (votering i sak nr. 1, debattert 6. februar 2025).
Stortinget har ved en rekke anledninger tatt stilling til utbyggingen
av nye OUS eller videreføring av Ullevål sykehus.
Flertallet viser
til at prosjektet Nye OUS består av seks deler som henger sammen:
nye radiumhospitalet, sikkerhetspsykiatrien på Ila, storbylegevakten
på Aker, livsvitenskapsbygget, nye Aker og nye Rikshospitalet. Av disse
seks er nye Radiumhospitalet og storbylegevakten allerede ferdigstilt.
Livsvitenskapsbygget og sikkerhetspsykiatrien på Ila er klare til
å tas i bruk tidlig i 2026. Nye Aker og nye Rikshospitalet er under
bygging.
Flertallet viser
til statsrådens svarbrev om status for byggingen av nye Aker og
nye Rikshospitalet. Ved Aker er omlegging av infrastruktur (vei,
vann, avløp, elektrisitet mv.) gjennomført, alle bygg er revet,
og grunnarbeidene for somatikkbygget er snart ferdig. Råbyggarbeidene
for behandlingsbygget er startet opp. Ved Rikshospitalet er flere
bygg revet, Sognsvannsveien er lagt om, trikketraseen er under omlegging,
det er etablert en midlertidig hovedinngang, grunnarbeidene for
det store J-bygget, som skal inneholde de tyngste sykehusfunksjonene
som akuttmottak, bildediagnostikk, operasjon og intensiv, samt poliklinikker,
pågår for fullt, og konkurransen for råbyggentreprisen avsluttes
i april/mai. Konkurranse for grunnarbeider for bygg M og N, som
blant annet inneholder det nye barne- og ungdomssenteret, pågår.
Som en del av de forberedende arbeidene er også tung infrastruktur
som hovedføringer for strøm, vann og avløp lagt om. Et stort rokadeprosjekt med
flere delprosjekter er gjennomført ved Rikshospitalet. Flere store
funksjoner, blant annet akuttmottaket, er flyttet og reetablert
i oppgraderte arealer for å frigi bygg C, som skal rives. Dette
er til dels også funksjoner som er relokalisert som del av planen
for det nye Rikshospitalet, hvor eksisterende og ny bygningsmasse
skal fungere sammen i en helhet.
Flertallet viser
til at ved ferdigstillelsen av nye OUS vil Oslo ha 4 lokalsykehus:
Aker, Gaustad, Lovisenberg og Diakonhjemmet, i tillegg til en rekke
spesialsykehus, slik som Radiumhospitalet, sikkerhetspsykiatrien
på Ila og Solbergtoppen. En struktur med enda ett lokalsykehus vil
kreve mer helsepersonell i vaktfunksjoner og vil gjøre at andre
sykehus i Norge og kommunene i enda større grad ikke vil kunne rekruttere
tilstrekkelig personell.
Flertallet vil,
på bakgrunn av dette, ikke støtte forslagene i saken.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus viser
til at det aldri er blitt fremmet noe forslag fra regjeringen til
Stortinget om å legge ned Ullevål sykehus. Disse
medlemmer stiller seg derfor undrende til flertallets argumentasjon
om hvor mange ganger det er blitt stilt representantforslag om dette. Disse medlemmer påpeker at flertallets
argument om at å bevare Ullevål sykehus vil føre til rekrutteringsproblemer
for sykehus i resten av landet, har blitt tilbakevist av fagfolk
en rekke ganger. Det finnes ingen belegg for slike påstander, tvert
imot. Disse medlemmer viser til at da
tidligere helseminister Ingvild Kjerkol fremmet samme argumentasjon,
ble det tilbakevist av fagfolk. En av dem var overlege Nils Oddvar Skaga
som overfor Avisa Oslo påpekte, da de tre sykehusene drev for seg
selv, at det ikke var snakk om at alle spesialistene havnet i Oslo.
Han sa:
«Ullevål i dag er en stor leverandør
av spesialister til andre sykehus – det stikk motsatte av hva Kjerkol
sier».
Han forklarer videre at de fleste som skal bli
spesialister i ulike fag i Norge, får seg jobb i det som kalles
en gjennomstrømmingsstilling, der de havner tilbake på sitt lokalsykehus
etter endt utdanning ved et av universitetssykehusene i hver helseregion.
Disse medlemmer mener
at rekrutteringsutfordringene i helsevesenet ikke løses gjennom
å nedskalere tilbud eller å bygge sykehus som alle ansatte er mot.
Disse medlemmer minner
også om uttalelsene til overlegen i samme sak om hvorfor han engasjerer seg:
«Ullevål er Norges fremste akutt- og
beredskapssykehus. En bærebjelke i det systemet er at vi har alle
funksjoner samlet ett sted og at det er en god samhandlingskultur
mellom alle involverte. Dette står helt sentralt og er noe vi har
hatt i alle år. Da kan vi takle alle alvorlige hendelser, enten
det er 22. juli, grottefesten på St Hanshaugen eller jordskredet
på Gjerdrum.»
Disse medlemmer viser
til at det ikke er gjort en helhetlig gjennomgang og risikoanalyse
av prosjektene ved OUS og konsekvensene disse har for andre sykehus
i regionen. En reell bekymring for andre sykehus bør være et grunnlag
for å støtte forslagsstillernes forslag om å ikke legge ned Ullevål
sykehus.
Disse medlemmer viser
til at denne saken handler om en statlig milliardinvestering, som
vil binde opp både regionale og nasjonale sykehusbudsjetter i mange
år fremover. Men på grunn av foretaksmodellen er det mulig å gjennomføre
slike store byggeprosjekter uten folkevalgt styring og kontroll.
Disse medlemmer vil
understreke at det er feil at saken er blitt behandlet i Stortinget
50 ganger. Det er heller ikke slik at Stortinget i realiteten tar
stilling til selve saken ved innvilgelse av investeringslån, men
kun lånesøknaden. At partiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Arbeiderpartiet
mener at den største sykehusinvesteringen i nyere tid er behandlet
i stortinget gjennom Dokument 8-forslag som er stemt ned, eller
gjennom spørsmål til spørretimen, uten saksutredning fra et departement,
er disse medlemmer sterkt kritisk til. Dette
viser behovet for å endre måten norske sykehus styres på. Disse medlemmer viser til at det såkalte «målbildet»
for nye OUS ble fattet i styret ved Oslo Universitetssykehus HF,
styret i Helse Sør-Øst RHF og ble stadfestet i foretaksmøtet i 2016,
men aldri forelagt Stortinget. Disse medlemmer viser
til helseforetaksloven § 30, som sier at saker av vesentlig karakter
i helseforetakene, som kan ha vesentlige samfunnsmessige virkninger
og gi omfattende endringer i tjenestetilbudet, må avgjøres i foretaksmøte. Disse medlemmer mener det er kritikkverdig
at dette ikke ble løftet til Stortinget den gang statsråden godkjente
planene, på tross av sterk motstand mot planene fra både fagmiljø
og kommune.
Disse medlemmer merker
seg at medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti
argumenterer med at å bevare Ullevål sykehus vil føre til rekrutteringsproblemer
for sykehus i resten av landet. Disse medlemmer mener
at det ikke er noe hold i denne argumentasjonen, og at det motsatt
vil føre til store effektiviseringskrav i andre sykehus i regionen som
vil gjøre rekruttering der vanskeligere.
Disse medlemmer mener
det er et stort behov for å investere i offentlige sykehus og legge
til rette for sykehusbygg og funksjoner som sikrer innbyggerne et
tilbud med nok kapasitet og god kvalitet. Planene om nye OUS blir
derimot en svært kostbar sykehusutbygging, der det er stor usikkerhet
knyttet til både investeringskostnader og de driftsøkonomiske konsekvensene, og disse medlemmer mener framdriften med
dagens planer må stanses til vi har mer informasjon.
Disse medlemmer viser
til rapporten «Sykehusplaner for Oslo – økonomiske betraktninger
omkring planen for Nye Oslo universitetssykehus» (Holte, Jensen,
Christiansen og Winsnes 2020), der det ble konkludert med at utbygging
av Ullevål sykehus vil være et alternativ som vil være 20 mrd. kroner
rimeligere, gi en raskere og bedre løsning for pasientene, åpne
for at Aker blir lokalsykehus for hele Groruddalen, sikre utnyttelse av
funksjonelle sykehusbygg på Ullevål, gi god plass for framtidens
OUS på Ullevål og sikre bedre økonomi i Helse Sør-Øst.
Disse medlemmer viser
til Legeforeningens skriftlige innspill til planene for nytt OUS,
hvor de er bekymret for driften og konsekvensene for andre sykehus i
regionen:
«Etter vårt syn er det en betydelig risiko
og mye usikkerhet knyttet prosjektet Nye Aker og Nye Rikshospitalet.
Det har vært en vesentlig økning i kostnadene for prosjektet, samtidig
er det svært usikkert om OUS vil kunne nå driftseffektivisering
i den størrelsesorden det legges opp til.
Økonomien i sykehuset er allerede i dag svært
presset, og det er stilt store krav til innsparinger i alle klinikker
som igjen fører til et redusert behandlingstilbud og personellflukt.
Vi stiller spørsmål ved om økonomien for sykehuset er bærekraftig
på sikt.
Legeforeningen frykter at kombinasjonen av økte byggekostnader
og varslede renteøkninger vil medføre ytterligere nedskaleringer
i prosjektet, effektiviseringskrav og sparing over driftsbudsjettene
for å opparbeide nok egenkapital til lån og avskrivninger. Dette
frykter vi vil gå ut over andre nødvendige byggeprosjekter i Helse Sør-Øst.
Legeforeningen mener derfor det er behov for
en helhetlig gjennomgang og risikoanalyse av prosjektene ved OUS
og konsekvensene disse har for andre byggeprosjekter i Helse Sør-Øst.»
Disse medlemmer deler
denne bekymringen og mener det er svært alvorlig at helt nødvendige
investeringer i andre sykehus i Helse Sør-Østs område står i fare
for å bli skrinlagt eller skjøvet langt fram i tid. Disse medlemmer frykter konsekvensene
dette vil ha for pasientene.
Disse medlemmer mener
at framtiden for Aker sykehus som lokalsykehus for hele Groruddalen
fortsatt er usikker. Det er ikke avklart når eller om Aker sykehus kan
bli lokalsykehus for hele Groruddalen, inkludert bydelene Stovner
og Grorud. Forslagsstillerne mener at en investering i sykehustilbudet
til Oslos innbyggere må sikre at Aker sykehus raskest mulig blir
lokalsykehus for hele Groruddalen, og at det ikke planlegges for
en reduksjon i framskrevet sykehusbehov i Oslo.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
stanse videreføringen av utbyggingen på Rikshospitalet inntil Stortinget
har fått presentert en utredning av hvilke konsekvenser disse planene
vil få for øvrige sykehus i regionen.»
Disse medlemmer viser
til evalueringsrapporten for Sykehuset Østfold Kalnes, som ble offentliggjort
i juni 2020, hvor det ble planlagt med for liten fremtidig sykehuskapasitet.
Ullevål sykehus er i verdensklasse, blant annet med anerkjent akutt-
og traumemiljø, og sykehustomta er stor og fleksibel. Å avhende
den 300 dekar store Ullevål-tomta, som allerede er regulert til
sykehusdrift, innebærer dessuten å rive 110 000 kvadratmeter sykehusbygg
som enten er nylig bygget eller renovert til dagens standard. Disse medlemmer mener det ikke er hensiktsmessig
å selge en velegnet sykehustomt eid av fellesskapet for så å måtte
kjøpe en ny sykehustomt om bare få år. De offentlige sykehusene
i Oslo vil, etter et salg av Ullevål-tomten, ikke ha noen tilgjengelige
tomtereserver for den fremtidige utviklingen. Disse
medlemmer mener at trass i at utbyggingen er startet, er det fortsatt
mulig å sørge for at det ikke blir begått irreversible feil, som
salg av Ullevål sykehus eller riving av eksisterende funksjonell
bygningsmasse.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
om at det ikke tillates å rive eksisterende funksjonell bygningsmasse
ved Oslo universitetssykehus.»
«Stortinget ber regjeringen stanse
nedleggelse av Ullevål sykehus og å ikke igangsette salg av Ullevål-tomten.»
Disse medlemmer viser
til at planene om nye Oslo universitetssykehus innebærer en avvikling
av Gaustad sykehus som behandlingsinstitusjon og flytting av pasientene
til et bygg med en innebygget luftegård tett ved Sinsenkrysset. Disse medlemmer merker seg at en samlet
faglig ledelse for psykiatri og rusbehandling har sagt nei til disse
planene. Samlokaliseringsplanen forutsetter også en nedbygging av
antallet behandlingsplasser. For Oslo universitetssykehus foreslås
det en reduksjon på 25 pst. Det er ingenting som tyder på at folketallet
kommer til å synke tilsvarende, eller at den psykiske folkehelsen
vil bedre seg så kraftig.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
om at Gaustad sykehus bevares som behandlingsinstitusjon for pasienter innen
psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling, og
at planer som forhindrer bruk av sykehuset og sykehusets områder
til denne pasientgruppen, stanses.»
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet vil peke på at utbyggingen av sykehusene
i Oslo har vært en sak som har gått frem og tilbake i mange år. Dette medlem vil peke på at Fremskrittspartiet
hele tiden har vært tydelig på at det trengs en grundig og skikkelig
utredning av Ullevål-alternativet. Dessverre har det ikke vært noen
politisk vilje hos flertallet til det.
Dette medlem synes
det er veldig synd at man aldri fikk en skikkelig utredning. Dette
gjør diskusjonen om hva som vil være det beste alternativet for
utbyggingen av nytt sykehus i Oslo, vanskelig. Nå er man imidlertid
i full gang med utbygging på Gaustad, en utbygging som dette medlem
frykter at det vil bli mange diskusjoner rundt i årene framover,
etter hvert som alle fasilitetene som skal inn i det nye sykehuset,
ikke får plass, og kostnadene blir langt høyere enn det som ble
vedtatt da beslutningen om et nytt sykehus på Gaustad ble fattet.
Dette medlem vil
på bakgrunn av at vi er kommet dit vi er, og en utbygging er i full
gang og er kommet så langt at det ikke er realistisk å stoppe utbyggingen, fortsatt
peke på at den valgte løsningen er langt unna det Fremskrittspartiet,
og Fremskrittspartiet i Oslo ønsket. Men etter flere år med kamp
og omkamper vet vi at det er et flertall i Stortinget som ikke vil
støtte de to representantforslagene. Dette
medlem vil derfor forholde seg til at det ikke er vilje til
å reversere vedtaket, og at det nå ikke er noe poeng i å fortsette
omkampen. Men dette medlem vil peke
på at dette kommer til å bli en økonomisk katastrofe, med store
overskridelser når utbyggingen er ferdig.