Bosetting
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Rødt, mener man bør se på ordninger som gir incentiver for
å bo lenger i den kommunen man blir bosatt i. Flertallet mener
særlig det er en fordel med spredd bosetting, og at også flyktninger bosettes
i de mindre sentrale kommunene for å bidra til befolkningsvekst
og arbeidskraft der det trengs.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt,
understreker at det er kommunene selv som beslutter hvordan de ønsker
å svare på anmodninger om bosetting av flyktninger fra Integrerings-
og mangfoldsdirektoratet (IMDi).
Dette flertallet mener
det er viktig at prosessen rundt bosetting av flyktninger er styrt
og spredt, slik at flyktninger kan bosettes over hele landet.
Dette flertallet understreker
viktigheten av å unngå at nyankomne flyktninger bosettes i områder med
store levekårsutfordringer, og legger til grunn at det jobbes bevisst
og målrettet for å unngå dette.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener bosettingsmodellen i Norge fungerer godt,
og at man skal holde fast på en styrt og spredt bosettingsmodell der
kommuner som kan vise til gode resultater i introduksjonsprogrammet,
prioriteres. Disse medlemmer viser til
at dersom flyktningen skal lykkes i Norge, og kommunene skal lykkes
i integreringsarbeidet, må det følges opp med bedre arbeidskvalifisering
tilpasset lokale behov. Den enkelte flyktnings kompetanse må kartlegges
tidlig, slik at utdanningstilbud i introduksjonsprogrammet og bosettingskommune
kan tilpasses og øke sannsynligheten for at flyktningen kommer tidlig
i jobb.
Disse medlemmer mener
at en mer spredt bosetting av flyktninger vil bidra til å unngå
opphopning av levekårsutfordringer. Det handler både om å gi de
nyankomne bedre forutsetninger for et godt integreringstilbud som
er bedre tilpasset behovene de har, og om å sikre at levekårsutfordringene
i områdene ikke forsterkes. Disse medlemmer mener
derfor at det som hovedregel ikke skal bosettes flyktninger i områder
med mer enn 25 pst. innvandrerandel.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
oppdatere bosettingskriteriene slik at flyktninger som hovedregel
ikke bosettes i områder med store levekårsutfordringer eller høyere
innvandrerandel enn 25 pst.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at det er kommunene som beslutter
hvordan de ønsker å svare på anmodningene fra IMDI om bosetning
av flyktninger. Det er også kommunene som avgjør hvor i kommunen
flyktninger blir bosatt. Det er de lokale folkevalgte som kjenner
egen kommune best, og det er de lokale folkevalgte som velger hvor
flyktninger bosettes.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at mange kommuner allerede
har en stor andel innbyggere fra ikke-vestlige land. Disse medlemmer vil understreke at mange
innvandrere greier seg godt i Norge, er godt integrert og er viktige
bidragsytere. Men dessverre er det også altfor mange som ikke er
det. Disse medlemmer vil påpeke at dette har
noen åpenbare utfordringer. For eksempel er det en risiko for etablering
av parallelle samfunn som man ser tendenser til enkelte steder,
spesielt i Oslo. Disse medlemmer mener
det er uheldig når norskspråklige elever blir et lite mindretall
i sine skoleklasser. Disse medlemmer mener
samfunnet har et ansvar for å ta i bruk nye virkemidler for å stoppe
økende segregering i Norge. Disse medlemmer viser
til at tall fra SSB for befolkningssammensetninger i bydeler i Oslo
viser at segregeringen i Oslo øker. Disse
medlemmer viser til at av 15 bydeler i Oslo har ti bydeler
en befolkningssammensetning der over 15 pst. er ikke-vestlige innvandrere. Disse medlemmer mener det derfor er på
tide med full flyktningstopp i Oslo. Disse
medlemmer vil understreke at så lenge et politisk flertall
mener det er riktig å ta imot flere flyktninger enn det som er bærekraftig,
må man gjøre det man kan for å forhindre at utviklingen som man
har sett i Oslo, og som Fremskrittspartiet har advart mot i mange
tiår, spres til flere byer. Disse medlemmer vet
at utfordringene også er store i andre byer og områder, som eksempelvis
Drammen. Ifølge tall fra SSB er det 18 kommuner i Norge hvor mer
enn 15 pst. av befolkningen har ikke-vestlig bakgrunn, og i seks
av disse kommunene ligger andelen mellom 21 og 30 pst. Disse medlemmer mener at man må stille
langt strengere krav til kommuner for at de skal kunne bosette flyktninger.
Dette er viktig for at den enkelte flyktning skal ha mulighet til
å lykkes i Norge. Kommuner som skal bosette flyktninger, må kunne
dokumentere god kvalitet på introduksjonsordningen, ikke minst norskopplæringen,
og det må være et arbeidsmarked i kommunen som gjør det mulig å
komme i jobb. Disse medlemmer mener
det ikke er størrelsen på kommunen det kommer an på, men hvilke
muligheter den enkelte har til å bli selvforsørget og kunne skape
seg et liv. Disse medlemmer mener at
det å opprettholde kommunens befolkningsgrunnlag er en dårlig begrunnelse
for å bosette flyktninger, fordi det går ut over flyktningenes muligheter
til å komme i jobb og bli integrert. Disse
medlemmer mener at flyktningers kvalifikasjoner må matches med
kommunens muligheter for arbeid. Mangel på arbeidskraft i seg selv
vil ikke gi godt grunnlag for bosetting, dersom ikke kommunen er
i stand til å gi flyktningene den kompetansen det er etterspørsel
etter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette
som krav at kommuner med dårlige integreringsresultater og lite
muligheter på arbeidsmarkedet ikke skal kunne bosette flyktninger.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
innføre bosettingsstopp for flyktninger i alle kommuner hvor ikke-vestlige
innvandrere utgjør mer enn 15 pst. av befolkningen. Dette skal også
gjelde på bydelsnivå i større kommuner.»
«Stortinget ber regjeringen
instruere IMDi om at de ikke skal anmode kommuner med over 15 pst.
ikke-vestlige innvandrere om bosetting av flyktninger, og at disse
kommunene ikke kan gis integreringstilskudd.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener en av de store
driverne for klassedelte byer og opphopning av mennesker med sosioøkonomiske
forskjeller innenfor samme bo- og arbeidsmarkedsområde ikke bare
har sin årsak i at flyktninger som mottar sosialhjelp, flytter etter
at integreringsperioden på fem år er over. Disse
medlemmer viser til at mennesker som har flyktet fra krig,
har mindre økonomiske reserver å ty til enn de fleste nordmenn,
og derfor lettere kan komme i en situasjon der de må ha sosialhjelp
fra kommunen for å greie seg. De som har flyktet, er nok de som
mer enn noen andre skulle vært flukten foruten. Nordmenn i samme
situasjon hadde også dratt. Disse medlemmer mener
at man kommer mye lenger med en inkluderende og tålmodig holdning
enn med det motsatte, dersom målet er å bygge et samfunn for alle. Disse medlemmer vil ellers peke på at
arbeidsinnvandrere fra Schengen-området utgjør den største gruppen
utlendinger som har kommet til Norge siste årene. Disse er ikke
bosatt av kommunen, og de reiser fritt dersom de har et arbeid og
en arbeidsgiver som har ansatt dem. De fra utenfor EØS-området som
har fått opphold som følge av sin kompetanse og fordi arbeidsgiver
ikke har greid å rekruttere denne kompetansen fra Norge eller Europa,
har heller ikke kommunen et spesifikt bosettingsansvar for.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at blant annet ordføreren i Tokke i NRK
Vestfold og Telemark 12. desember 2024 har tatt til orde for å øke
summen og kommunenes tilskudd for bosetting av flyktninger. Dette medlem mener det kan være et godt
tiltak.
Dette medlem fremmer
følgende forslag;
«Stortinget ber regjeringen
utrede å øke kommunenes tilskudd for bosetting av flyktninger og
å øke antall år tilskuddet skal utbetales, for å få flyktninger
til å bli værende lenger i kommunen de bosettes i.»