Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland,
Even A. Røed og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend
Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Kjersti Toppe, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar,
fra Kristelig Folkeparti, Hadle Rasmus Bjuland, og fra Pasientfokus,
Irene Ojala, viser til forslag i Dokument 8:265 S (2024–2025).
Komiteen viser til
at gode rehabiliteringstjenester sørger for at mennesker som har
fått begrensninger i sin funksjonsevne, gis muligheter til å oppnå
best mulig funksjon og mestringsevne. Komiteen vil
vise til at i 2021 mottok nærmere 48 000 pasienter rehabilitering
i sykehus og private rehabiliteringsinstitusjoner, mens nærmere
50 000 var mottakere av rehabilitering/habilitering i kommunene.
Komiteen merker
seg at det i mange år er påpekt at rehabilitering og habilitering
er helse- og omsorgstjenesten svakeste område. Her vil komiteen vise til Dokument 3:12 (2023–2024)
Riksrevisjonens undersøkelse av rehabilitering i helse- og omsorgstjenesten,
som viser at mange pasienter ikke får de rehabiliteringstjenester de
har behov for. Samhandlingen mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten
fungerer ikke til det beste for pasientene. Det er svakheter i rehabiliteringstjenesten
som får konsekvenser for pasienten, og styringen av rehabiliteringstjenesten
er mangelfull på alle nivåer.
Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen også for 10 år siden påpekte de samme svakhetene
i rehabiliteringstjenesten og konkluderte med at Helse- og omsorgsdepartementet
ikke har iverksatt tilstrekkelige tiltak for å sørge for at pasientene
får de rehabiliteringstjenestene de har behov for. Komiteen merker
seg også at det har foregått en omlegging med vekt på tidlig rehabilitering
og reduksjon i rehabilitering senere i pasientforløpet. Komiteen viser så til at regjeringen
i 2025 har gitt Helsedirektoratet i oppdrag å lage en nasjonal handlingsplan
for rehabilitering og habiliteringsområdet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til statsrådens
svarbrev hvor det understekes viktigheten av rehabilitering, for
å sette personer i stand til å gjenvinne eller opprettholde sitt
funksjonsnivå og mestre egen helse. Videre vil disse
medlemmer vise til Meld. St. 9 (2023–2024) Nasjonal helse-
og samhandlingsplan, hvor regjeringen omtaler rehabilitering. Disse medlemmer vil også peke på helsefellesskapenes
rolle og viktige arena for at kommuner og sykehus i felleskap kan
lage gode planer for rehabilitering.
Disse medlemmer vil
understreke alvoret i Riksrevisjonens rapport om rehabilitering
i helse- og somsorgstjenesten. Disse medlemmer vil
derfor vise til at Helsedirektoratet har fått i oppdrag å lage en handlingsplan
for rehabiliteringsfeltet, nettopp på bakgrunn av Riksrevisjonens
rapport. I dette arbeidet vil både fagpersoner, brukerorganisasjoner
og forskningsfeltet bidra.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er
opptatt av at helse- og omsorgstjenesten ikke bare skal behandle
sykdom. En like viktig oppgave er å gi den enkelte mulighet til
å mestre eget liv og håndtere ulike påkjenninger. Noen mennesker
lever med kronisk sykdom eller funksjonsnedsettelser som gjør at
de har behov for rehabilitering hele livet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen Solberg la
frem en opptrappingsplan for habilitering og rehabilitering (2017–2019)
som særlig rettet seg mot kommunenes ansvar og mulighet til å gi
gode rehabiliteringstilbud. Planen inneholdt målrettede tiltak med
finansiering gjennom stimuleringsmidler og øremerkede tilskudd.
Regjeringen Solberg foreslo å prøve ut nye arbeidsmåter og modeller
for bedre oppfølging av pasienter med kroniske sykdommer og sikret
at pasienter med parkinson fikk bedre og mer egnet oppfølging gjennom
etableringen av ParkinsonNet. Det ble også opprettet et nasjonalt
prosjekt for å sikre et bedre behandlingsforløp til barn med hjerneskade.
Antallsbegrensningen for behandlinger hos kiropraktor ble fjernet,
og pasienter fikk enklere tilgang til logoped gjennom at kravet
om forhåndsgodkjenning fra Helfo før behandling hos logoped ble
opphevet. Blant andre viktige tiltak ble det igangsatt mer ambulant
virksomhet og veiledning fra spesialisthelsetjenesten til kommunene
for å sikre bedre samhandling om pasienter med rehabiliteringsbehov.
Det ble også satset ytterligere midler i Raskere tilbake-ordningen
målrettet mot arbeidsrettet rehabilitering i spesialisthelsetjenesten.
Disse medlemmer viser
til at til tross for målrettet innsats gjennom opptrappingsplanen
har ikke rehabiliteringsfeltet fått det løftet det bør, de siste
årene. Dokument 3:12 (2023–2024) Riksrevisjonens undersøkelse av
rehabilitering i helse- og omsorgstjenestene viser at mange pasienter
ikke får de rehabiliteringstjenestene de har behov for av kommunehelsetjenesten
og spesialisthelsetjenesten. Undersøkelsen konkluderer med at samhandlingen
mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten flere steder
ikke fungerer til det beste for pasientene, at det er svakheter
i rehabiliteringstjenestene som får store konsekvenser for pasientenes
helse, arbeidsevne, familieliv og fritid, og at styringen av rehabiliteringstjenestene
er mangelfull på alle nivåer.
Disse medlemmer viser
til at Riksrevisjonen påpeker at nesten 40 pst. av kommunene mener
at ansvarsforholdet mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten
er uklart, og at pasienter dermed havner mellom to stoler og ikke
får den hjelpen de trenger. Disse medlemmer mener
det er svært alvorlig at det avdekkes i undersøkelsen at bare hver
fjerde kommune har alle de anbefalte rehabiliteringstjenestene tilgjengelig
for sine innbyggere. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg lovfestet kompetansekrav til kommunene
på flere områder som er viktige for rehabilitering, blant annet
for ergoterapi.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Støre, som Senterpartiet også inngikk i, la frem
Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024–2027 (Meld. St. 9 (2023–2024). Disse medlemmer mener den ikke tok tak
i rehabiliteringsfeltet og ikke hadde noen konkrete tiltak for å
løse de store utfordringene. Disse medlemmer stiller
spørsmål ved hvorfor Senterpartiet nå, og ikke i regjering gjennom
Nasjonal helse- og samhandlingsplan tok større ansvar for utviklingen
på rehabiliteringsfeltet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Rødt registrerer at Høyre skygger unna
sitt ansvar for perioden 2013–2021, perioden som Riksrevisjonen
slår fast at ikke har ført til noen forbedringer i rehabilitering.
Ifølge Riksrevisjonen sin rapport, Dokument 3:12 (2023–2024), har
nesten ingenting blitt bedre siden Riksrevisjonen undersøkte rehabiliteringsfeltet
i 2012.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det er særlig alvorlig
at de regionale helseforetakene har planer om å legge drastisk om
rehabiliteringsfeltet med mer dagbehandling og mindre døgnbehandling
og ta ned og delvis fjerne avtaler med private og ideelle aktører
som leverer spesialiserte rehabiliteringstjenester. Disse medlemmer viser til at private
og ideelle aktører, ifølge Virke, leverer over 60 pst. av rehabiliteringstjenester
i dag. At regjeringen Støre ikke ser ut til å ta grep i denne situasjonen,
er svært bekymringsfullt. Det er også fra de regionale helseforetakene
gjennom anbudsprosesser og behovsanalyser uttrykt at mer av rehabiliteringen skal
overføres til kommunene.
Disse medlemmer mener
dette er svært krevende når Riksrevisjonen nylig har påpekt store
mangler i kommunenes evne til å sikre rehabiliteringstjenester til
sine innbyggere. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg tok flere grep, blant annet med opprettelsen
av helsefellesskapene og den nevnte opptrappingsplanen for habilitering
og rehabilitering, men at det nå må gjøres et nytt og stort arbeid
på dette området. Disse medlemmer viser
til at Høyre tidligere har foreslått i Stortinget at regjeringen
må se på behovet for en habiliterings- og rehabiliteringsreform,
og mener nå at det er behov for en helhetlig gjennomgang av det samlede
rehabiliterings- og habiliteringstilbudet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer
på bakgrunn av dette følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
og innføre et pakkeforløp for habilitering og rehabilitering som
et ledd i å få til bedre samhandling mellom primærhelsetjenesten
og spesialisthelsetjenesten og et mer helhetlig pasientforløp. Stortinget
ber også regjeringen vurdere muligheten for å opprette et eget digitalt
pakkeforløp hjem for habilitering og rehabilitering.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Rødt, Kristelig
Folkeparti og Pasientfokus, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ikke
foreta endringer i ansvarsfordeling mellom spesialisthelsetjenesten
og kommunehelsetjenesten for rehabiliterings- og habiliteringstjenester
frem til det er foretatt en helhetlig faglig gjennomgang av det
samlede rehabiliterings- og habiliteringstilbudet.»
«Stortinget ber regjeringen foreta
en helhetlig faglig gjennomgang av det samlede rehabiliterings-
og habiliteringstilbudet og legge frem en fremskriving av behovet
for både kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten frem
mot 2040.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus støtter
disse forslagene og forutsetter at disse blir med i den handlingsplanen
som holder på å bli utarbeidet, og som disse
medlemmer foreslår må legges frem for behandling i Stortinget,
for å få en helhetlig politisk oppfølging av den fremtidige utviklingen
av rehabiliterings- og habiliteringstjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus viser
til at utfordringene innen rehabilitering (jf. Dokument 3:12 (2023–2024)
Riksrevisjonens undersøkelse av rehabilitering i helse- og omsorgstjenestene)
gjennom mange år har vært knyttet til blant annet
-
manglende kunnskap
om kapasitet og behov
-
manglende avklaring om ansvarsforhold mellom kommune-
og spesialisthelsetjeneste
-
svikt i samhandling og koordinering av
tjenester
-
manglende kapasitet og kvalitet i kommunehelsetjenesten
Riksrevisjonens rapport konkluderer
med at
-
mange pasienter ikke
får de rehabiliteringstjenestene de har behov for i kommunehelsetjenesten
-
samhandlingen mellom spesialist- og kommunehelsetjeneste
fungerer flere steder ikke til det beste for pasientene
-
der det er svakheter i rehabiliteringstjenestene,
får dette store konsekvenser for pasientenes helse, arbeidsevne,
familieliv og fritid
-
styringen av rehabiliteringstjenestene
er mangelfull på alle nivåer
Disse medlemmer peker
på at svakheter i rehabiliteringstjenestene får store konsekvenser
for pasientenes helse, arbeidsevne, familieliv og fritid. Riksrevisjonens
undersøkelser viser at mange kommuner ikke har de rehabiliteringstjenestene
som er anbefalt, tilgjengelig for sine innbyggere. Det har i flere
år vært store forskjeller mellom helseregionene, og pasienter har
ulik tilgang til spesialisert behandling.
Det er ifølge Riksrevisjonen uklart om helsefellesskapene
vil bidra til forbedringer, og Riksrevisjonen etterlyser en overordnet
strategi og målsetting for rehabiliteringsfeltet.
Det har også foregått en «faglig» omlegging
med fokus på tidlig rehabilitering og reduksjon i rehabilitering senere
i pasientforløpet, som sykehusene forutsetter skal skje i kommunene.
Anbudssystemet til helseforetakene har også bidratt til at mange
rehabiliteringsinstitusjoner, som historisk er etablert i distriktene,
er avviklet eller har fått redusert sitt tilbud.
Anbudssystemet får også faglige og samfunnsmessige
konsekvenser, med tap av fagmiljø og at spesialisert rehabilitering
blir vanskelig tilgjengelig. Regjeringen har i 2025 gitt Helsedirektoratet
i oppdrag å lage en nasjonal handlingsplan for rehabiliterings-
og habiliteringsområdet. Tidsfrist for planene skal avtales i dialog med
departementet. Det vil si at Stortinget ikke vet når en slik handlingsplan
blir realisert, og at handlingsplanen ikke nødvendigvis vil bli
politisk forankret i Stortinget. Da risikerer man at rehabilitering
fortsatt vil bli en svak tjeneste, og at reduksjon av spesialisert
rehabilitering fortsetter før kommunene har fått bygd opp et tilsvarende
tilbud.
Disse medlemmer mener
at det nå trengs en politisk forankret plan for å sikre et løft
for rehabilitering og sikre habiliteringstilbudet for norske pasienter
i fremtiden. Planen må også sikre at spesialisert rehabilitering
fortsatt blir et reelt tilbud i regi av spesialisthelsetjenesten
og gjennom langsiktige avtaler med ideelle tilbydere.
Disse medlemmer viser
til innspill fra LHL til komiteen, der LHL skriver at det er avgjørende
at en nasjonal plan for habilitering og rehabilitering ikke bare blir
en administrativ handlingsplan, men at den vedtas av Stortinget
og forankres politisk. Det vises til at regjeringen har gitt Helsedirektoratet
i oppdrag å utarbeide en plan, men uten en fastsatt tidsfrist eller
garanti for politisk behandling i Stortinget. Disse
medlemmer deler LHLs bekymring om at uten Stortingets involvering
risikerer man at rehabiliteringsfeltet forblir en svak tjeneste,
og at nedbyggingen av spesialiserte rehabiliteringstilbud fortsetter
før kommunene har bygd opp tilsvarende tilbud. En politisk vedtatt
plan vil gi feltet den tyngden og prioriteringen det fortjener,
og sikre at alle partier forplikter seg til en langsiktig opptrapping av
habiliterings- og rehabiliteringstjenestene. Disse medlemmer viser
til at LHL mener at en forankret plan må ha et langsiktig perspektiv
(5–10 år) og tydelige, målbare mål for styrking av tilbudene. Den
bør også legge opp til jevnlig rapportering tilbake til Stortinget,
slik at fremdriften kan følges opp politisk. Med et slikt vedtak
sikres tverrpolitisk forankring, noe som er nødvendig for å skape
forutsigbarhet og kontinuitet i satsingen uavhengig av skiftende
politiske flertall.
Disse medlemmer vil
understreke at Riksrevisjonens rapport viser at styringen av rehabiliteringstjenestene
er utilstrekkelig på alle forvaltningsnivåer. Det mangler en helhetlig
oversikt over kapasitet og behov, ansvarsfordelingen mellom nivåene
er uklar, og det eksisterer ingen samlende plan eller tydelige styringssignaler
som sikrer en koordinert utvikling av feltet. Disse funnene fra
Riksrevisjonen tegner et bilde av et felt som har vært underprioritert
over tid. Svak styring og fragmenterte tjenester har gitt store
utslag: Mange kommuner har ikke de rehabiliteringstilbudene som
er anbefalt for sine innbyggere, det er betydelige forskjeller mellom helseregionene,
og pasienters tilgang til spesialisert rehabilitering varierer sterkt
geografisk.
Disse medlemmer vil
fremheve Riksrevisjonens konklusjon om at svakheter i tjenestene
får store konsekvenser for pasientene. Et av de viktigste tiltakene vil
nettopp være å utarbeide en forpliktende, nasjonal plan for habilitering
og rehabilitering som svar på denne kritikken.
Disse medlemmer viser
til at et bærende prinsipp i den norske helsetjenesten er at alle
skal ha tilgang til likeverdige tjenester, uavhengig av bosted.
Slik er det dessverre ikke i dag for rehabilitering. Som Riksrevisjonen
påpeker, har det i flere år vært store forskjeller mellom helseregionene,
og pasienter har ulik tilgang til spesialisert rehabilitering alt
etter hvor i landet de bor. Disse medlemmer mener
at en nasjonal rehabiliteringsplan må ha som klart mål å utjevne
slike forskjeller. Likeverdig tilgang betyr at uavhengig av om pasienten
bor i en storby eller i et distriktsområde, skal vedkommende få
et rehabiliteringstilbud av god kvalitet, tilpasset behov. For å
oppnå dette trengs det styrking av kommunal rehabilitering der den
er svak, og sikring av at spesialisthelsetjenesten opprettholder
et basistilbud av rehabilitering i alle helseregioner. Det må også
legges til rette for bedre samhandling og arbeidsfordeling mellom
nivåene, slik at pasienten opplever et sømløst forløp.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti erkjenner at
tilgangen til rehabilitering i spesialisthelsetjenesten (sykehus
og private rehabiliteringsinstitusjoner med avtale med de regionale
helseforetakene) har vist en urovekkende utvikling de siste årene.
Tilbudet er blitt svekket, blant annet som følge av anbudsprosesser
og omlegginger i de regionale helseforetakene. Riksrevisjonen dokumenterte
at antallet pasienter per 1 000 innbyggere som fikk spesialisert
rehabilitering sank fra 10,4 pasienter i 2017 til 8,8 pasienter
i 2021. Denne utviklingen skjedde under regjeringen Solberg. Men
nye tall fra Helsedirektoratet viser at tallet for 2023 har falt
ytterligere. Dette innebærer at heller ikke regjeringen Støre, som Senterpartiet
var en del av, har sørget for tilgang til nødvendig rehabilitering
gjennom spesialisthelsetjenesten. Disse medlemmer mener,
som LHL, at en viktig årsak til denne utviklingen er måten rehabiliteringstjenester
kjøpes og organiseres på. Dagens anbudssystem for rehabilitering
har både faglige og samfunnsmessige konsekvenser: Man risikerer
tap av viktige fagmiljøer og kompetanse og at spesialisert rehabilitering
blir vanskeligere tilgjengelig for pasientene.
Disse medlemmer er
også kritiske til måten de regionale helseforetakene (RHF-ene) planla
omfattende endringer på, med redusert vekt på døgnrehabilitering
til fordel for dagtilbud, og en nedskalering eller delvis avvikling
av avtaler med private og ideelle rehabiliteringsinstitusjoner,
til tross for at private/ideelle aktører i dag står for over 60
pst. av rehabiliteringskapasiteten i spesialisthelsetjenesten, og
at kommunal rehabilitering ikke er rustet til å ta over for et slikt
bortfall. Disse medlemmer mener at en
slik plan, en langsiktig og tverrpolitisk forankret og forpliktende
handlingsplan, vil kunne rette opp dagens mangler og sikre likeverdig tilgang
til tjenester uavhengig av geografi.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet er enige i at rehabiliterings-
og habiliteringstjenestene mange steder har betydelige svakheter,
og viser til både Riksrevisjonens rapporter og brukererfaringer
som peker på svikt i styring, samhandling og tilgjengelighet.
Disse medlemmer finner
det likevel påfallende at Senterpartiet nå fremmer forslag om å
styrke rehabiliteringsfeltet, samtidig som mye av det kritikkverdige anbuds-
og styringsregimet har utviklet seg mens partiet selv satt med ansvar
i regjeringen. Disse medlemmer peker
særlig på rot rundt anbudsprosesser og usikkerhet for ideelle og
private rehabiliteringsinstitusjoner, noe som har ført til nedbygging
av fagmiljøer og redusert tilbud – særlig i distriktene.
Disse medlemmer viser
til at Høyre og Fremskrittspartiet har vært tydelige på behovet
for å ivareta et mangfold av rehabiliteringstilbydere og sikre både ideelle
og private aktørers rammevilkår.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til at der Senterpartiet har
vært tilbakeholdne, har Fremskrittspartiet tidligere foreslått tiltak
for å sikre forutsigbarhet, langsiktige avtaler og økt kapasitet i
tilbudet.
Dette medlem viser
til at Senterpartiet i regjering stilte seg bak å overføre deler
av ansvaret for rehabilitering til kommunene, til tross for krevende
kommuneøkonomi gjennom deres regjeringsperiode.
Dette medlem mener
det er viktig å forbedre rehabiliteringstilbudet, men at dette må
gjøres med reell styrking av mangfoldet i sektoren – ikke gjennom
nye planer. Det avgjørende er at både kapasitet, kvalitet og pasientens
valgfrihet ivaretas, og at aktører med erfaring og kompetanse ikke
ødelegges av uforutsigbare anskaffelser.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
forutsigbare rammevilkår for ideelle og private tilbydere av rehabilitering
og habilitering som styrker pasientenes valgfrihet.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener at kritikken fra Fremskrittspartiet
er lite troverdig, og reagerer på at Fremskrittspartiet fremstiller det
som at de er opptatt av ideelle tilbydere på rehabiliterings- og
habiliteringsfeltet og vil ha mangfold i sektoren. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet er imot at ideelle
tilbydere skal kunne ha egne anbudsrunder, og vil fremdeles at anbud
og konkurranse skal være det systemet som ideelle tilbydere skal
forholde seg til også i fremtiden. Disse medlemmer merker
seg at Riksrevisjonen sier i sin rapport at ingenting er blitt bedre
siden forrige undersøkelse i 2012 og den siste undersøkelsen som
startet i 2020, som er sammenfallende med den tiden som Fremskrittspartiet
satt i regjering og således hadde ansvar for utviklingen på rehabiliteringsfeltet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus understreker
at den manglende styrkingen av rehabiliteringsfeltet er svært alvorlig
og er utålmodig etter resultater. Ulike regjeringer og flertall
på Stortinget har her over tid ikke tatt tilstrekkelig ansvar for
å gi denne gruppen et godt rehabiliteringstilbud.
Disse medlemmer vil
bidra til at en nasjonal handlingsplan for rehabiliterings- og habiliteringsområdet
kommer på plass raskt, og at denne får bred politisk forankring
i Stortinget. Involvering av fagmiljøene i utarbeidelsen er viktig,
og seks måneder er for kort tid. Disse medlemmer foreslår
derfor at regjeringen skal fremme en slik plan innen våren 2026.
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og
Pasientfokus fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innen
våren 2026 legge frem en konkret handlingsplan for rehabiliteringsområdet
som en egen sak for Stortinget, med mål om å gi alle pasienter som
har behov for det, et likeverdig rehabiliterings- og habiliteringstilbud
i hele landet. Det forutsettes bred involvering av brukerorganisasjoner
og fagmiljøer i utarbeidelsen av planen.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt stør intensjonane
til forslagsstillarane.
Desse medlemene viser
til rapporten til Riksrevisjonen og vil understreke at rehabilitering
er viktig for livsmeistring, for å kunne stå i arbeid eller for
å kome tilbake til arbeidslivet. Mange blir utsette for lange ventetider
i diagnosefasen, under behandlinga og i rehabiliteringa. Utover
å påverke livskvaliteten til pasienten kan dei lange ventetidene
føre til at det blir utvikla irreversible skadar som kunne vore
unngått. Dette fører igjen til høgare behandlingskostnadar og reduserte
moglegheiter for pasientane. I dag er tilbodet i spesialisthelsetenesta
bygd ut betre, med eit større fagmiljø og meir spesialisert kompetanse,
enn i kommunehelsetenesta. Dei regionale helseføretaka legg opp
til å redusere tilboda sine ved å ta ned kjøpet av rehabiliteringstenester
i nye anbodsutlysingar.
Desse medlemene er
mot anbodssystemet og meiner at det offentlege skal dekke behova
sjølv, med langsiktige avtaler med dei ideelle som supplement, og desse medlemene er vidare kritiske til
at kjøpet skal takast ned generelt.