Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Jan Tore Sanner, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland
og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til at Stortinget har vedtatt at jervebestanden
skal forvaltes så nært bestandsmålet som mulig. Dette gjelder både
nasjonalt bestandsmål og regionale bestandsmål i hver enkelt forvaltningsregion. Stortinget
har videre vedtatt at det skal føres en tydelig soneforvaltning
der rovviltnemndene skal prioritere ulike deler av den enkelte region
til henholdsvis jerv og beitedyr.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne,
viser til at målsettingen er å oppfylle de regionale bestandsmålene innenfor
de soner rovviltnemndene har prioritert til jerv, og beitenæringen
skal i disse områdene tilpasses forekomsten av jerv. I beiteprioriterte
områder er det ikke mål om etablering av jerv, og terskelen for
å tillate uttak av jerv er lav.
Flertallet viser
til at forvaltningen gjør målrettede ekstraordinære uttak av jerv
for å unngå store skadesituasjoner og for å komme ned på bestandsmålet
i den enkelte region, og at forvaltning føres i samsvar med rovviltforlikets
punkt 2.2.4 om ekstraordinære uttak av restkvoter av jerv.
Flertallet viser
for øvrig til statsrådens svarbrev angående forslaget, datert den
31. mars 2025.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener rovdyrforliket ikke kan tas til inntekt
for at beitenæringen skal tilpasses forekomsten av jerv, hverken
i beiteprioriterte områder eller i leveområder for jerv. Også i
jerveområder må det være adgang til skadefelling. I beiteprioriterte
områder bør skadefelling være ubetinget. Disse
medlemmer viser til at jervebestanden de siste 15 årene har
vært langt over det fastsatte bestandsmålet, og at lisensjakt i
mange tilfelle har vært mislykket.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, vil fremheve viktigheten
av en rovdyrpolitikk som balanserer levedyktige bestander av rovvilt
og samtidig ivaretar beitenæring og lokalsamfunn. Flertallet mener
at rovdyr må sikres en plass i naturen der det er naturlig. Det
skal være lav terskel for felling av rovvilt i beiteprioriterte
områder og høy terskel for uttak i rovviltprioriterte områder.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Rødt, ønsker
i den forbindelse å understreke at rovviltbestander skal forvaltes
i tråd med vedtatte bestandsmål gjennom en tydelig soneforvaltning.
Det nasjonale bestandsmålet for jerv er fordelt mellom de ulike
forvaltningsregionene. Bakgrunnen for dette er blant annet å sikre
en sammenheng i jervebestanden og hensynet til beitenæringene ved
at de ulemper jerven medfører, blir fordelt.
Dette flertallet anerkjenner
i likhet med statsråden at region 5 (Hedmark) og 6 (Trøndelag og
Møre og Romsdal) har en jervebestand som er betydelig høyere enn
regionale bestandsmål. I tråd med tidligere stortingsvedtak, blant
annet rovdyrforliket etter behandlingen av Dokument 8:163 S (2010–2011),
bør uttak av jerv prioriteres i regioner der bestanden er større
enn regionalt bestandsmål. Dette arbeidet pågår allerede i tett samarbeid
med Miljødirektoratet og Statens naturoppsyn.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Kristelig Folkeparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fortsette
det pågående arbeidet med å sikre at det gjøres målrettede ekstraordinære
uttak av jerv i regioner hvor bestanden er over bestandsmålet, for
å unngå store skadesituasjoner og tap av beitedyr i tråd med Stortingets
tidligere vedtak.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet viser til at jerv
er det rovviltet som forårsaker flest skader på beitedyr. I flere år
har antallet jerv ligget godt over bestandsmålet, både nasjonalt
og i flere av rovviltregionene. Disse medlemmer viser
til at det ble gjennomført ekstraordinære uttak av jerv i Innlandet,
Møre og Romsdal, Nord-Trøndelag, Agder, Rogaland, Vestland og Telemark.
Jervens utbredelse og medfølgende konflikt øker.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at jerven utgjør en stor trussel mot samisk reindrift, særlig i områder
der også annet rovvilt volder tap. Tap av rein, spesielt simler
og kalver, undergraver reindriftas bærekraft og framtidsutsikter
og fører til redusert dyrevelferd. Når jervebestanden ligger over
bestandsmålet, øker risikoen for omfattende tap. Dette utfordrer
både den økonomiske stabiliteten og retten til å utøve samisk kultur og
næring. Det er derfor viktig med målrettede uttak av jerv i utsatte
områder for å beskytte reindriftsnæringen.
Videre viser komiteens
medlemmer fra Senterpartiet til at villreinen allerede er
en sårbar art, presset av inngrep, ferdsel og arealtap. I flere
vill-reinområder er bestanden under målet for god bevaringsstatus.
Når jervebestanden i tillegg ligger over bestandsmålet, forsterkes
presset ytterligere. Dette kan bidra til økte forstyrrelser og tap,
særlig i kalvingsperioden. Dersom beitenæringen svekkes som følge
av store tap til rovdyr, vil også jerven i større grad måtte jakte
på villrein som alternativt bytte. Dette svekker villreinens muligheter
for reproduksjon og overlevelse ytterligere.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti vil
understreke at jervesonene er forvaltningssoner for jerv der bestanden
skal forvaltes så nært bestandsmålet som mulig. Med begrensede beiteressurser
og økte ambisjoner om selvforsyning er Norge nødt til å ta grep
for å sikre grunnlaget for beitenæring og samisk reindrift.
Disse medlemmer viser
til at jerv kan tas ut ved skadefelling i beitesesongen, ved målrettet
uttak gjennom lisensfellingen eller gjennom forebyggende hiuttak
på våren. Lisensfellingen av jerv fungerer ikke som bestandsregulerende
virkemiddel alene, særlig ikke i store alpine områder. Disse medlemmer mener at skadefelling
av jerv må effektiviseres med flere moderne jaktmetoder og målrettede
tiltak som kan iverksettes raskt. Derfor mener disse
medlemmer at Statens naturoppsyn (SNO) må ta ut resterende
kvote.
Disse medlemmer mener
at forvaltningen i områder med store tap av beitedyr må ses samlet,
slik at skadedyr tas ut på grunnlag av et helhetlig bestandsmål, og
at ekstraordinære tiltak må gjennomføres raskt i lisensfellingsperioden.
Dette må skje uavhengig av om det er i en jervesone, eller om tallet
på ynglinger er oppnådd, så lenge en nasjonalt ligger over bestandsmålet over
tid. Soneforvaltning skal sikre at man når bestandsmålene. Når bestandsmålene
er oppnådd, må bestanden av jerv forvaltes både i prioriterte beite-
og jerveområder for å nå den todelte målsettingen.
Disse medlemmer understreker
at miljøforvaltningen, i tråd med rovviltforliket fra 2011, så langt det
er mulig må sørge for at resterende kvote tas ut i de områdene der
lisensfellingskvote er gitt, hvis lisensfelling ikke gir tilfredsstillende
uttelling.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at det gjøres ekstraordinære og målretta uttak av jerv før beitesesongen 2025
for å forebygge nye store skadesituasjoner i områder med store tap
av sau til jerv over flere år og for å sikre den todelte målsettingen
i rovdyrforvaltningen.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at Statens naturoppsyn (SNO) for hver lisensfellingsperiode må ta
ut restkvoter av jerv i tråd med rovviltforliket fra 2011 (punkt
2.2.4).»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at jerv er
fredet i Norge og står som sterkt truet på Norsk rødliste for arter 2021.
I tillegg er jerv en norsk ansvarsart, det vil si en art som Norge
har et særlig ansvar for å beskytte fordi mer enn 25 pst. av den
europeiske bestanden finnes her i landet. Siden jerv er vanskelig
å jakte på, benyttes hiuttak som virkemiddel for å holde bestanden
nede. Under hiuttak graver ansatte i Statens naturoppsyn (SNO) seg ned
til hiet og avliver enten mor og unger eller bare ungene. Av dyreetiske
grunner er disse medlemmer kritiske
til slike uttak av jerv og mener at behovet for slike hiuttak av
jerv må begrenses.
Disse medlemmer mener
at for å få en livskraftig bestand av jerv i Norge må bestanden
tillates å øke, og at det kan gjøres i områder hvor det ikke fører
til økt tap av beitedyr. Disse medlemmer viser
til Rovdata, en selvstendig enhet i Norsk institutt for naturforskning
(NINA), som viser at antallet sau og lam erstattet for tap til jerv
er mer enn halvert siden 2007 ned til 6 731 dyr erstattet i 2024.
Dette viser at man har en profesjonell rovdyrforvaltning i Norge
det ikke er nødvendig å stramme inn på.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at mangelen på naturlige predatorer som jerv
på Hardangervidda gjør at det i dag er et økosystem i ubalanse.
Det er påvist skrantesyke på enkelte villrein på Hardangervidda,
i tillegg til forekomster av fotråte, som særlig angriper kalver.
Jerv livnærer seg blant annet av å ta syke og skadde villrein og
bidrar dermed til å begrense smitteoverføring av sykdom mellom dyr. Disse medlemmer mener derfor jerv igjen bør
tillates å etablere seg på Hardangervidda.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen forvalte
bestandsmålet for jerv som et minimumsmål.»